Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Vem betalar?

Bilfrågan

”Det kommer att behövas flera tusen laddstationer. Vem ska betala, bilisten eller ”Svensson”?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Regeringen uppmanar oss att köpa elbilar. Men jag har inte sett något om vem som tar ansvar för att det byggs laddstationer. Det kommer att behövas flera tusen sådana. Vem ska betala, bilisten eller ”Svensson”? 
Sune L

Svar:
En utbyggnad av laddstolpar pågår redan i flera kommuner. Det finns bland annat laddstolpar på flygplatser, vissa parkeringsplatser i tätorter och i många köpcentrum. Men det kommer som du säger att behövas betydligt fler. När det gäller villaägare, så lär de få betala såväl anläggningen som elektrikerns installation. Och vi kan nog utgå ifrån att konsumenter och skattebetalare kommer att få stå för notan på ett eller annat sätt.
Om bostadsrättsföreningar/hyresvärdar bygger ut sitt elnät och sätter upp laddstolpar hamnar kostnaden sannolikt på hyran.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Kommentarer

#1
2018-11-28 12:15

En annan fråga är vart all el skall komma ifrån? Redan idag råder det brist på den varan i Sverige, vilket gör att för all extra konsumtion så importerar vi från Europa (alla länder är sammankopplade) och där är kolkraften väl utbyggd och all extra konsumtion genereras förstås av dessa kolkraftverk. Det är 1000 g CO2/kWh det. Betydligt mer CO2 än vad som skulle genereras av bensin eller diesel.

Är detta verkligen något som dina och mina skattepengar skall användas till att subventionera? Vi betalar faktiskt i dagsläget för att det skall bli ökade utsläpp, inte tvärtom.

Och så stänger de dessutom ner våra kärnkraftverk. Stängda reaktorer innebär varken att vindkraftverken snurrar snabbare eller att solen lyser starkare.

"Nya elbilar, nya bostäder, ny tunnelbana samt fortsatt urbanisering – Stockholm kan kommande år få stora problem att klara den ökade efterfrågan på el.

För att avvärja en framtida bristsituation hoppas myndigheten Svenska kraftnät nu att den elproduktion som ska läggas ner i Värtan får vara kvar längre än planerat – däribland kolet."

https://www.di.se/hallbart-naringsliv/larmet-risk-for-elbrist-i-stockholm/

.

.

#2
2018-11-28 10:48

"Vissa" trångsynta ser ständigt problem i all utveckling medan andra är mera vidsynta och öppna för förändringar...

#3
2018-11-28 11:55

Pi, det ligger faktiskt en del i de funderingar "Klarsynt" har. Jag jobbar själv i ett företag som har elproduktion, men nu har driften legat nere i flera veckor p.g.a. vattenbrist och det är något som delas med flera elproducenter som är beroende av vattenkraft.
Det är svårt att styra nederbörd!
Och visst kommer det att bli svårt att ersätta den energi som kärnkraftverken ger när de ska avvecklas.
Vindkraft är inte särskilt vacker och fungerar inte vid vindstilla, solenergin är ju statisk, är inte särskilt störande, men har ju en väldigt marginell betydelse även om intresset ökar.
Båda dessa energisystem kräver ju dessutom någon form av lagringssystem för energiutjämning.
En del el kommer från kraftvärmeverk, men där har vissa subvalida kommuner avstått elproduktion och enbart satsat på värme.
Men det stora problemet ligger i distributionen av el.
Vårt kraftnät är inte dimensionerat för den ökande energianvändningen och det kommer att krävas en omfattande och dyr utbyggnad.
Och även den som är vidsynt och öppen för förändringar måste inse att det föreligger stora kostsamma problem här.

#4
2018-11-28 12:34

JAAA! Ytterligare skattehöjningar, ungefär som SVTs propagandaskatt. Precis vad folket behöver.

#5
2018-11-28 12:56

El och vindkraft fungerar för länderna är ihopkopplade, det är ju alltid sol och blåst någonstans. Men absolut behöver kapaciteten öka samtidigt som vi behöver effektivisera och minska energianvändningen. Industrier och hushåller behöver använda mindre mängd el. Fortfarande kan vi effektivisera. Många bäckar små... Vi behöver se över transporter och minska privatbilismen. Bygga ut kollektiva lösningar och samåkande. Bor man på landsbygden behövs bilen, där jag bor drar man in busshållplatser. De tycker det åks för lite buss, men det är inte så konstigt när den bara gick en gång i timmen och inga kvällar på helgen. Här finns mycket att göra. Men de som bor i städer och förorter behöver inte bil.

#6
2018-11-28 12:59

När det gäller vem som betalar för laddstolpar, ja det gör ju konsumenten. Det är ju inte gratis att använda dem, man får ju betala när man tankar och det är klart elbolagen vill tjäna pengar på att tillhandahålla el. Att sälja el är en affärsverksamhet och inte välgörenhet.

#7
2018-11-28 13:54

I min kommun finns tre laddplatser, + en ute på en ö, med sammanlagt 8 uttag. Som det fungerar på dessa är det klart att Svensson f.n. betalar eftersom laddning på dessa platser är "gratis" för bilägaren. Om nu målet är att alla skall köra elbil är det ju på tok för lite i en kommun med 44.000 invånare och om man inte kan ladda hemma, vem har lust att åka ner till centrum och vänta medan bilen laddar så länge man inte uppfinner en snabbladdning som går lika fort som att tanka en bränslebil . En utbyggnad kommer att kosta, och det kommer i förlängningen givetvis inte att bli "gratis" för bilägaren heller. Var den miljövänliga strömmingen kommer ifrån har Klarsynt redan redovisat.

#8
2018-11-28 14:10

Det gäller inte flera tusen miljö förstörande el-stolpar
Utan flera miljoner el-stolpar som måste sättas upp..
Det finns 5-6 miljoner fordon om jag minns rätt
och dom skall så småningom bytas ut till elfordon
och dessa skall ju laddas. Men vart?
Då skall det grävas läggas elkablar här och där sätta upp el-stolpar.
Folk har i dag parkeringar vid gator, garage och p-platser som i dag saknar el-stolpar
oj oj vilken miljö förstöring
De räcker inte med flera tusen stolpar!.
När dessa stolpar kommer upp så fodras det div underhåll m,m.
På vintern så blir dessa stolpar störande för snöröjningen.
De blir mycket skit i naturen av detta.
Men inte på skrivbordet då vänds detta till en miljövänlig åtgärd.

#9
2018-11-28 16:47

I nya lägenheters garage i Stockholm finns inte ett enda uttag och huvudsäkringarna för lägenheterna löser ut på grund av vanlig belastning i ett för klent elsystem så någon framtida laddplats i garagen finns inte på kartan. Ändå tror våra politiker att snart kör alla elbil bara vi subventionerar bilarna. Våra stora elbolag sätter ut laddningsstolpar som när de fungerar kostar mer att ladda vid än fossilbilens tankning för samma körsträcka.
Till skillnad från Norge så bestämmer vi inte över vår elproduktion längre utan har oftast högre elkostnad än Norrmännen ser man här.
https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/

#10
2018-11-28 16:58

Aldrig Audi, varför tror du att varje elbil måste ha sin egen laddstolpe? Vi har ju inte flera miljoner bränslemackar i Sverige... En modern elbil tankar du på 30-40 min med bra kapacitet och så kör du vidare. Och när en elbil är tankad och klar och lämnat stolpen så kan en annan elbil tanka. På 24 timmar kan du teoretiskt tanka 48 elbilar på samma laddstolpe. I bilens navigator ser man vilka som är lediga och vilka som är upptagna.

Många P-platser har elkontakt för motorvärmare, det fungerar att ladda på också. Allt fler mackar får laddstolpar. Även stormarknader och McDonalds.

Hinder för snöröjningen? Inte mer hinder än en lyktstolpe, ska vi ta bort lyktstolpar för att de hindrar snöröjningen? Vattenfall gör lyktstolpar som också är laddstationer, ett ladduttag på lyktstolpen.

#11
2018-11-28 19:03

Kostnaderna för den här "elektrifieringen" kommer att tas ut på alla möjliga sätt. Ingen kommer undan - inte ens de som inte äger en bil. Villaägarna kommer att få se elpriset rusa i höjden. Elbolagen säger att det kommer att krävas många tiotals miljarder i investeringar i elnätet för att klara distributionen. Alla får betala. Kan inte folk stanna upp någon jävla gång och funder lite över vad den här elektrifieringen av fordonsflottan för med sig? Hela jävla samhällsspektrat berörs!

#12
2018-11-28 19:38

Det är klart det kommer fungera. Om nu elenanvändning ökar pga elbil så behöver man minska någon annanstans. Att ha så låg elanvändning som möjligt borde ju ligga i den enskildes intresse, åtminstone för ekonomins skull. Det finns ju en hel del onödig elförbrukning...

#13
2018-11-28 19:57

Ska bli intressant att se hur man kommer att lösa skattebortfallet när det fossila bränslet fasas ut.

#14
2018-11-29 00:53

saabnisse: Helt riktigt, många förlorade miljarder måste tas in från den "miljövänliga" elbilen. I runda slängar måste elbilsägarna punga ut med ytterligare 70 procent i skatt - räknat på det fossila bränslepriset!!! Tyvärr kommer detta att drabba alla - unga såväl som gamla med eller utan bil.

#16
2018-11-29 05:24

Kanske blir kilometerskatt som vi hade på dieselbilarna förut..
Bara tillräckligt många har skaffat elbil så kommer ”malus” av det som idag är ”bonus”, var så säkra!

#17
2018-11-29 08:10

Så elbilsägaren behöver åka iväg och leta upp en laddstolpe någonstans i samhället för att sedan sitta och häcka i en halvtimme. Den laddmetoden fungerar nog bara för taxibilar som upptar nästan alla laddplatser redan i dag vid Breddens Teslaladdare i Upplands-väsby.
Vill nog till att man är van taxichaufför för att stå ut med det livet då folk i allmänhet nog inte har den tiden att avvara från sitt vardagliga liv.
Mer än hälften av bilägarna har ingen möjlighet att ladda bilen vid sin bostad och för dem fungerar nog en vätgasbil bättre, vätgasen kan till skillnad från el lagras och tankningen tar under fem minuter precis som med fossilbilen .

#18
2018-11-29 09:25

För många år sedan skulle vi ha gasbilar. Vem köper en sån idag? Sen var det etanolbilar, saliga i åminne. Nyligen var det dieselbilar som var räddningen för planeten. Nu är elbilar på modet. Vad blir nästa hype? De som bestämmer är virrpannor.

#19
2018-11-29 09:58

Så många negativa kommentarer. Nej, nyheter och nytt tänkande är svårt för många.
På 30-talet åkte en numera avliden släkting till mig ut på landsbygden och försökte sälja in el-spisar till hushållen.
De hade svårt att anamma detta, de hade ju ved-spisen och den fungerade. Varför detta med el?
Ni som är så negativa, ni kanske fortfarande enbart har vedspis?

#20
2018-11-29 09:55

Previa, vad är det för nybyggda hus du refererar till? Jag bor själv i en nybyggd lägenhet med nybyggt garage. Det är inga säkringar som löser ut, dessutom har jag laddbox 3-fas 16A på min garageplats.
Nej, fakta är bättre än hörsägen.

#21
2018-11-29 11:27

Det är nog inte bara elbilar som kan drabbas av nya skattepålagor - det lär väl på samma sätt drabba dieslar drivna till 100 % av HVO100 som jag förstått är ett tämligen obeskattat drivmedel idag.
Men det tycks vara många här som har svårt att tänka sig andra former av drivmedel än de nuvarande fossila - men förhoppningsvis så får även ni tänka om vad det lider. Allt var inte bättre förr...

#22
2018-11-29 13:17

Problemet är nog inte antal laddstolpar utan var ska vi få all elen ifrån ? Det är inte frågan om några Terawatt , utan mycket mycket mer. En kall vinterdag då industrin går för fullt är det redan nu problem med tillgången på el. Var ska vi då hämta EL till fordonsflottan ????

#23
2018-11-29 14:22

Jag har inte referensen direkt, men vad jag tidigare läste i en faktatidskrift så rör det sig om c:a 8% om alla bilar idag skulle ersättas av el-bilar.
Så Volvo ägare, nej din hypotes stämmer inte. Du vill nog bara hänga kvar vid din ved-spis :)

#24
2018-11-29 14:42

Tillgången på el säkras bäst genom att bygga fler kärnreaktorer.

#25
2018-11-29 19:31

Kanske blir något sådant här en del av lösningen, https://www.nyteknik.se/energi/den-tyska-fusionsreaktorn-wendelstein-7-x...

#26
2018-11-29 20:02

Raphael
Viken smörja du kom med!
Ex; folk kommer hem från jobbet ställer sin bil i garagen, på gatan, p-platser över dag/natt
det finns inget eluttag för laddning som det är i dag.
ett ex Jaguar elbilen tar ca 36 timmar att ladda upp till 80% på hushålls el 240v.
Snabbladdning finns endast få tal mindre än 20 st.
48 bilar på en stolpe de blir lång väntande alla vill ju hem fort utan att stå varje dag å väta på ledig stolpe.
Om elförsörjningen skulle fungera då blir det enormt många elstolpar efter gator 5-6 meter emellan
de blir besvärligt för snöröjningen.

#27
2018-11-29 20:30

Aldrig..
Det är väl ganska naivt att tro att det finns någon som köper en batteribil utan att först se till att det finns någonstans att ladda!

#28
2018-11-29 20:47

Aldrig
Det är lite som i hushållselens begynnelse. Hur skulle alla kunna få el i bostaden för att kunna ha glödlampor? Nej, det går inte tyckte väl kritikerna och föreställde sig en framtid med fotogenlampor...

#29
2018-11-29 21:10

saabnisse
Nu är det ju så här att våra politiker vill på all knep att vi köper elbilar
de är de som gäller. Få rabater, medan förbrännings-bilar får straffskatter.
Det är inte frågan om man har eluttag eller ej.

#30
2018-11-29 21:13

Aldrig
Märkligt, det verkar inte som att knepen fungerar. Elbilsförsäljningen i Sverige har ju inte direkt exploderat. För konsumenten är det ju fortfarande mer ekonomiskt med en bränslebil. Kanske bara du som gått på ”knepen”?

#31
2018-11-29 22:13

Axa
De är ju bara att läsa i median även här
hur bra det är med el-bilarna, vilket miljöunder det tyx vara!
Det finns tusental elbilar få laddställen
Och straffskatt på bilar med förbrännings-motorerna *det säger ju allt*!

#32
2018-11-29 21:37

Ett Ps för villa ägare
Om du då önskar ha en snabbladdning till din Tesla
så måste du ha 32 amp säkring. Och förmodligen så är det så även för flera bilmärken med snabbladdning.
De går inte för elledningen till din villa är inte dimensionerad till detta som regel är den dimensionerad till 16 amp.

#33
2018-11-29 22:37

LennartJ skriver kaxigt: "Så många negativa kommentarer. Nej, nyheter och nytt tänkande är svårt för många.
På 30-talet åkte en numera avliden släkting till mig ut på landsbygden och försökte sälja in el-spisar till hushållen.
De hade svårt att anamma detta, de hade ju ved-spisen och den fungerade. Varför detta med el?
Ni som är så negativa, ni kanske fortfarande enbart har vedspis?"

En gång i tiden såg myndigheterna till att alla villor skulle ha direktverkande el. Jag säger inte mer än så.

#34
2018-11-30 00:06

"Elbil = kolbil" skrev två civilingenjörer i SvD för inte så länge sedan. Det kan vara värt att läsa och fundera över - https://www.svd.se/elbilar-ar-inte-miljovanliga--laddas-med-kolkraft

#35
2018-11-30 01:53

Skaffa ett elavtal med el från förnyelsebara källor, så hjälper du till att det produceras mer miljö- och klimatanpassad el.

#36
2018-11-30 01:54

Skaffa ett elavtal med el från förnyelsebara källor, så hjälper du till att det produceras mer miljö- och klimatanpassad el.

#37
2018-11-30 10:53

Vissa, "Aldrig..." t ex, tror tydligen att den större mängden elbilsägare måste ladda in mängder av energi varje natt för att hålla batteriet full-laddat men sanningen för väldigt många är att det räcker med max 10 kWh och i många fall betydligt mindre eftersom väldigt många bilar går väldigt få mil varje dag.

#38
2018-11-30 19:12

"Aldrig mer.." , märker att du är novis. Varför snabbladda hemma???? Dåligt påläst??
"Notarius", och du eldar med ved hemma? eller ännu värre, oljepanna.

#39
2018-11-30 20:57

Notarius
En gång i tiden...?
Oavsett vilka anledningarna var till direktverkande el så är det passerat och historia. Utvecklingen går framåt...

#40
2018-11-30 21:52

Axa, tänk en till gång.

#41
2018-12-01 13:16

Pi!
Ett ex;
Jaguar tar det ca 36 timmar att ladda till 80% med hushållsel och de är 10 eller 16 amp
36 timmar att tanka 80%
Bränsle bil tar det bara några minuter till full tank 55-70 liter och kör 70-120 mil på en tank Och då behöver man inta tanka varje dag oavsett hur långt du kör.
Elbilen får man tanka efter ca 30-45 mil i sommarvärme på vinter än mer tankande.
Och inta bara de man måste hela tiden planera vart de få laddstolpar som finns.
Och vilken tid det tar å åka en semester tur. Eller skall man hyra en bränsle-bil vid semester resorna
och lämna el bilen hemma. *Så man hinner fram innan semester är slut*.

#42
2018-12-02 20:27

http://www.naturvardsverket.se/Stod-i-miljoarbetet/Bidrag/laddstation-el...

BRF och privatpersoner kan få bidrag för att sätta upp laddinfrastruktur.

#43
2018-12-02 22:09

Ja Benny, men bara en individ per BRF. Genomtänkt beslut av MP som vanligt........ Nötter!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.