Nästa artikel
Bilfrågan: Växla hjul?
Bilfrågan

Bilfrågan: Växla hjul?

Publicerad 5 december 2014
Kan fyrhjulsdriften få problem om däcken är ojämnt slitna? Vi Bilägare svarar.

Fråga:
Kan jag få problem med AWD:n på min åtta år gamla Volvo om jag flyttar hjulparet fram till bakhjulen om de är olika slitna?

Petter

Svar:
Det blir inga problem så länge du använder samma fabrikat/mönster fram som bak. Systemet är egentligen inte så känsligt för olika slitage på fram- och bakhjul. Men om skillnaderna skulle bli för stora, framför allt om man har olika dimensioner på fram- och bakhjul, så har hjulen inte längre samma rullomkrets. Det i sin tur gör att fyrhjulsdriften kan koppla ur och då blir bilen framhjulsdriven. Men olika slitage på hjulen motverkar man enklast genom att regelbundet skifta fram- och bakhjul.

Bjarne Darwall,
Volvo Personvagnar


Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-12-05 08:46
Bortom

Vad har däckmärket och mönstret med omkretsen att göra?

#2 • Uppdaterat: 2014-12-05 09:02
Tjalle

Att hjulen har olika hastighet uppfattar systemet som att några hjul slirar - skall då aktiveras och inte kopplas ur?!

Mycket märkligt svar - är det korrekt så ger jag inte mycket för det systemet.

Har själv en bil - med AWD - där tillverkaren - som tillval - har olika dimensioner fram/bak.

#3 • Uppdaterat: 2014-12-05 10:29
VW Polo 2012

hej Tjalle, du skriver (Har själv en bil - med AWD - där tillverkaren - som tillval - har olika dimensioner fram/bak.) Fast även om dom har olika dimensioner så kan rullomkretsen vara lika. Och här ett exempel i högen t.ex. har 185/75/15 och 335/30/18 exakt samma rullomkrets nämligen 2010mm.

mvh VW Polo 2012

#4 • Uppdaterat: 2014-12-05 14:59
Tjalle

Alla däck har olika "effektiv" omkrets - se ex. de däcktrycksmätare som bygger på rotationshastigheten. Dvs identiska däck får olika effektiv omkrets beroende av lufttrycket.

Slitna däck har, sannolikt, mindre påverkan än däck med mycket lågt tryck.
Att då ha AWD som "kopplar ur" vid "stor skillnad" fram/bak låter som "hål - i huvet". Då skulle systemet kunna "koppla ur" vid körning på halt underlag.

Jag tror att Volvo har Haldex - och att det INTE kopplar ur. Snarare att det kopplar in bakhjulen om det detekterar olika hastighet.

#5 • Uppdaterat: 2014-12-05 19:59
McTar

Ni får nog läsa texten igen, det står "men om skillnaderna skulle bli för stora, framför allt om man har olika dimensioner på fram- och bakhjul, så har hjulen inte längre samma rullomkrets. Det i sin tur gör att fyrhjulsdriften kan koppla ur och då blir bilen framhjulsdriven." - alltså måste man under längre tid köra med olika hastighet mellan bak och framaxel, vilket medför att bakhjulen kopplas ur för att rädda haldex-kopplingen.

#6 • Uppdaterat: 2014-12-05 21:38
Tjalle

Jag är glad att jag inte har Haldex på min bil.

"Petter" bör nog ha koll på däckstrycket - annars kanske Haldexsystemet slår ifrån. Vi får hoppas att det finns en varningslampa , om systemet slår ifrån.

#7 • Uppdaterat: 2014-12-06 17:05
VW Polo 2012

Hej Tjalle 2014-12-05 14:59 Det är ju sant att alla däck har olika "effektiv" omkrets. Men tror du inte att det skulle vara försumbart på dom flesta bilar. Det extrema exempel jag gav angående 185/75/15 och 335/30/18 lär ju inte finnas på någon bil ;)

#8 • Uppdaterat: 2014-12-06 17:49
Tjalle

Polo: jag tror att alla AWD - inkl. Haldex - klarar alla rimliga kombinationer av slitage och lufttryck.

Det som är lite oroande - för dom som har Haldex - är att enl. "Volvo" och "McTar", systemet behöver skyddas vid "ovanliga" driftfall - och systemet slås ifrån. Jag ser det som en svaghet med systemet.

AMS körde ett antal bilar med AWD på is i början av året - inkl. en V40 med Haldex gen.5. Volvon uppträdde säkert - men lite tråkigt, och efter en stunds "buskörning"- vilket man gjorde med alla 7 bilarna som ingick i testet- luktade det bränt från kopplingen. Ingen annan bil luktade bränt. Systemet slog inte ifrån. Det tyder på att Haldex har en konstruktion som är känslig för "onormala" situationer.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.