Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Varmt eller kallt i garaget?

Bilfrågan

"För bilarnas skull, med tanke på rost – ska det vara varmt eller kallt i garaget? Fläkt med eller utan värme?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Vår bostadsrättsförening funderar över garage. För bilarnas skull, med tanke på rost – ska det vara varm- eller kallgarage, fläkt med värme eller fläkt utan värme?

Tore Äng

SVAR:
Ska bilarna må bra bör garaget ha en låg relativ luftfuktighet. Antingen ska det vara uppvärmt eller också avfuktat.

Är det uppvärmt bildas kondens när bilen körs in från kyla. Är det inte uppvärmt kan det upplevas som mindre bekvämt för den som kör bilen. Uppvärmning till cirka 15 grader vintertid är en bra medelväg.

Om uppvärmningen sker med fläkt eller radiatorer torde inte spela någon avgörande roll.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2011-12-21 09:31

Vad ska man ha garage till om det inte är uppvärmt? Då kan man lika gärna ha carport. Att ha bilen i ett kallt tillstängt garage ger rå dåligt luft som brukar tränga in i bilen och ge lukt. Varmt och torrt är att föredra. De flesta garage i som ligger under husen i städer och hyreshus är uppvärmda. Få klagar på nackdelarna med rost, jämfört med fördelarna att alltid ha en varm is och snörfri bil. Många som har villor brukar dock inte ha bilen i sitt garage. Eftersom det för det mesta är fyllt med annan bråte.

#2
2011-12-21 09:57

Thommys du har helt rätt när det gäller att garaget ofta är fyllt av bråte.
Jag har uppvärmt garage på 70 kvadrat av just den typen!
Men jag tycker att det går lika bra med carport och motor- kupévärmare.
Jag tror också att bilen mår bättre av att inte utsättas för temperaturväxlingar som det blir med varmgarage.

#3
2011-12-21 10:44

Ska bilen köras in varje dag är det inte så bra att ha värme på, kör man in en bil full av regn, snö och is dagligen lär det bli tämligen fuktigt.
Rosten frodas i värmen och garaget tar stryk, för hur många har en riktigt bra ventilation i garaget?

Då är det bättre att ha bilen i en carport och ha motor- (och kanske även kupé) värmare

#4
2011-12-21 12:34

Så då är det inte bra att bilen ute heller då det är fuktigt och några plusgrader? Den blir ju liksom aldrig torr då heller?
Är det sämre att ha den lite blöt i garaget än helblöt utomhus i 8 plusgrader?

#5
2011-12-21 13:30

Carport är nog bäst om man har, blåsten torkar upp bilen fort.
ca.12 grader rostar det bäst.
Vid minusgrader knappt alls.
Uppvärmt garage utan ventilation + salt = kass.
Kan ta flera dagar innan vattenpärlorna på taket försvinner med fläckar kvar om ventilationen är dålig, för och inte tala om hjulhus m.m.
Hur många har 20 grader i sitt garage + bra ventilation?
Motorn värmer ju bra när man kör in i garaget men det är en hel del plåt som är kall med som kyler luften omkring.
Det bästa är att hålla bilen så ren man kan.
De som bor på landet med grusväg vet hur fort det går med rost.
Länk till samma tankar.
http://www.zatzy.com/allmaent/344928-varfoer-rostar-samma-biltyp-sa-olika.html

#6
Juppe
2011-12-21 15:00

Kan tänka mig att det är dåligt med varmgarage vintertid såvida man inte har rejält varmt och torrt så att smältvattnet även hinner torka upp ordentligt.
Annars lär ju smält snö och is tränga in i diverse skrymslen där det sedan fryser på nytt (och expanderar) när man tar ut bilen.

#7
2011-12-21 16:15

Hade en jobbarkompis med varmgarage.
Han lät hustrun skjutsa sig till jobbet var morgon och blev hämtad varje kväll.
Han hade 23 grader i garaget och vägrade att sätta sig i en kall bil.
Hans bilar luckrades upp efter ett par år!

#8
2011-12-21 16:39

@saabnisse: Jag tror att det är en något "saltad" story.

@Juppe: I så fall är det samma risk när temperaturen faller snabbt eller du tvättat bilen och sedan låter den stå ute när det är kallt.

#9
2011-12-21 17:19

Vibs svar låter väldigt bra .. Tror nog att torr luft i första hand är bra för plåt. Temperturväxlingar ger kondens så om bilen inte var fuktig innan så blir den det i varmgaraget. Så låt skrället stå ute med motorvärmare eller låt den stå i varmgarage hela vintern.
.
Läste Thommys kommentar lite snabbt --- "fördelarna att alltid ha en varm is och snörfri bil" --- förstår jag gällande bilen och snön! ... men "varm is"? :oD
Sedan läste jag én gång till :o)
Kunde inte låta bli Thommys ;o)

#10
2011-12-21 18:46

Bilen står ute. Kärva dörrlås allt har frusit fast, repa lacken o rutor, man fryser, is klump slitter av stänkskydd.svårstartad fuktig, saltvattnet som krupit i springor fryser fast o expanderar plåt. snön som smälter på motorhuv hamnar i skarvar o expanderar plåten, huven svår att öppna . Obalans i hjulen pga snön o is.kommer bilen att starta? Tvätta bilen? Inte en chans!

Bilen i varm garage! Tuta o köra...

#11
2011-12-22 14:58

Bil-Doc:
"Bilen står ute. Kärva dörrlås allt har frusit fast, - Nejdå, dörrlåsen smörjar man för bilen ska ju gå att använda utanför garaget också...
Repa lacken o rutor, - Hur ska du hindra att bilen får is på rutorna när du parkerar utanför jobbet?
Man fryser - inga problem, har kupevärmaren på och värme i sätet.
Is klump slitter av stänkskydd. - Hur lyckas du med det?
Svårstartad fuktig Aldrig ett problem, dessutom är motorn varmare med motorvärmare än vad garaget är = snabbare värme.
Saltvattnet som krupit i springor fryser fast o expanderar plåt - det är ju samma sålänge bilen är utomhus, som när du kör.
Snön som smälter på motorhuv - Och hamnar på garagegolvet, inte bra med en massa fukt där.
Hamnar i skarvar o expanderar plåten - har jag aldrig sett.
Huven svår att öppna, - vad ska du in där om? .
Obalans i hjulen pga snön o is - det har du en poäng i, vissa bilar samlar på sig.
Kommer bilen att starta? - Aldrig ett problem, hur ska du annars ta dig iväg från jobbet? Du kan ju inte ha garaget med dig...
Tvätta bilen? Inte en chans! Det gör du väl inte inne i garaget?

Summa: en fördel, det där med hjulen.
För övrigt är det bättre med carport och motorvärmare! :-)

#12
2011-12-22 18:22

Haha. hultarn har ingen garage.

#13
2011-12-22 21:24

Bil-Doc:
Ledsen att göra dig besviken, men jag har faktiskt uppvärmt dubbelgarage, plus carport. Och i den senare står den bil som körs dagligen.

#14
2011-12-23 14:59

Haha. Hultarn! kanske jag vill öppna motorhuv för att kolla spolarvätska!!! Men! Det verkar att det enda du öppnar är spritbaren..

#15
2011-12-24 23:35

Jag skulle tro att ett varmbonat kallgarage med luftavfuktare är bäst för bilen. Luftavfuktaren ger också värme mer än motsvarande den ström den drar.

Själv har jag inte provat hur mycket jag sänker luftfuktigheten i mitt garage beroende på att garaget är ganska otätt. Men jag skall nog prova ändå. Den värme avfuktaren alstrar har jag ingen nytta av eftersom garaget inte är isolerat.

#16
2011-12-27 17:39

Läs hultarn kommentar.
Finns inte ett svar det beror på hur garaget och bilen används.
Dagligen- carport eller ett luftigt garage som det blåser lätt igenom. Med motorvärmareuttag.
Utför man underhållsarbeten på sina fordon i garaget eller tom har hobbybil -
så är varmgaraget helt fantastiskt.

Däremot är fukt, varierande temperaturer - rostens kompis.

Fritt val mig personligen, Varmgarage när mina bilar står avställda under vintern och sommartid kan man stänga av värmen.

#17
2012-01-16 19:09

Kallgarage, med carport mår bilen bäst. Att köra bilen ut och in i varmgarage är rena döden för bilen ( ROSTEN STORTRIVS ) Om bilen skall ställas i varmgarage bör den göras ren från salt.snö, is mm varje gång den körs in. Min egen erfarenhet!

#19
2014-11-03 21:49

Alla mina bilar, utom Rolls Roycen, har stått på garageuppfarten! Minst rost på detta vis! Lite kallt om baken, med det finns ju värmedynor att sätta sig på!
Rattmuff på!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.