Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Varifrån kommer syrsorna?

Bilfrågan

Vad är det som låter i min bil? Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en Saab 9-3 Aero (2009) och stör mig på ett surrande ljud. Ljudet kommer bara när fläkten är på, men det har ingenting med AC:n att göra för jag har provat stänga av AC:n och missljudet kommer ändå. 

Stänger jag av fläkten helt så förvinner även missljudet. 

Vad kan det vara? Det närmaste jag kan beskriva ljudet är, att det är som vibrationer som låter som syrsor. Jag vill så gärna veta vad det kan vara så jag kan åtgärda det, för jag stör mig så mycket på det.
Daniel Andersson

Svar:
Vi har låtit en erfaren Saabmekaniker lyssna på den ljudfil som bifogades med frågan. Hans råd är att kolla ventilationsvägarna så det inte finns något där som orsakar vibrationerna. Eventuellt kommer oljudet från fläkten. Ett byte av fläktmotor kostar strax under 4 500 kronor.
Marianne Sterner, Vi Bilägare

Kommentarer

#1
2017-11-08 08:37

Kan vara motorerna som justerar ventilationen. Brukar ticka innan dem pajar. Varför har vib bild på fel bil?

#2
2017-11-08 08:48

Torra löv som kommit in och virvlar runt?

#3
2017-11-08 09:34

Oljud i fläkten är rätt vanligt på 9-3.

#4
2017-11-08 09:34

Jag hade en saab 9-3 Aero med exakt detta felet.. vid ett visst varvtal på fläkten så kvittrade det från utblåsen :)
Jag tog för givet att det kommit in något i systemet men brydde mig inte om det.. det hördes ju ändå inte när man körde..

#5
2017-11-08 09:49

Daniel Andersson, gå med i http://www.saabturboclub.com/
Där kan du få väldigt mycket råd om Saab!

#6
2017-11-08 10:05

Löv som faller ned på framrutan, kommer sedan via frisk intaget (galler är ganska glest) och hamnar sedan inne i fläktsystemet och skapar oljud. Min SAAB 9-5 fick in ett löv, som låg och irriterade när fläkten kördes. Det är dyrt att åtgärda för det är trångt och bökigt att montera bort instrumentbräda mm för att kunna komma åt och rensa systemet. Rekommenderar alla SAAB ägare att hålla kolla vid framrutan så att inga löv mm kommer ner till luftintaget, så håll rent där för att förebygga problem. Ett annat sätt kan vara att montera ett tätare galler vid intaget, så att löv mm inte kan komma in.

#7
2017-11-08 10:46

Kan det inte vara den lilla "minfläkten" som hör ihop med ACC? Den som på något sätt är med och styr temperaturen i kupén. Jag har haft det problemet och man kan rengöra det. Det var i och för sig i en 9-3 OG och jag kommer inte ihåg om den snurrar även när ACC:n är avstängd. Det borde den väl inte göra?

#8
2017-11-08 10:48

Minns en granne med saab för länge sedan som bytte kupéfläkt. Han var lite frustrerad och förklarade att när saab bygger en bil så börjar de med kupéfläkten och bygger sen allt annat runt omkring. Den var svår att få loss...

#9
2017-11-08 11:36

Kupéfilret bör hålla löv borta men värt att kolla sitter lätt till. Gör även rent under då det brukar samlas löv och jord till slut precis ovanför dräneringen. Om man inte gör det rinner det in vatten via kupéfiltret, typ biltvätt

#10
2017-11-08 12:26

Styggavargen. Jag skullle bli väldigt förvånad om man demonterat instrumentpanelen på din9-5. Fläkten sitter på utsidan.

#11
2017-11-08 13:44

Kupéfläkt.

#12
2017-11-08 13:46

Styggavargen: Öh va? Vad är det för hittepåhistoria? Lurade din bilmek dig? Kupéfläkten på 9-5an behöver man inte demontera någon jädrans instrumentpanel för.

#13
2017-11-08 15:31

Såvida man inte bor i Kanada med lönn löven haglande om hösten så bör man tänka till!
Har haft en Ford med detta problem och en hjälpande själ sade att öppna upp fläktmotorn och smörj!
Det fungerade bilen ut.

#14
2017-11-08 15:52

Som Saabium skriver så kan det vara kupe´tempgivaren, fläkten i den kan kvittra och det kan hjälpa att spruta lite 5-56 el likn. rakt in i fläkten genom gallret.
Några löv tror jag inte på, det skulle inte ge något väsen som hörs genom luftfiltren.

#15
2017-11-08 15:54

Kanske inte hela panelen, men det var mycket jobb för att komma åt sakerna eftersom det är trångt. Jag sket i att fixa felet. Återberättar bara vad som hänt, fick köra runt med oljudet. Men jag vet att bilen hade stått en hel del under träd och blad legat vid framrutan många gånger som ramlat ner på bilen ifrån träden.

#16
2017-11-08 16:34

Styggavargen : på en 9-5? Man tar bort vindrutetorkarna och plasten nedanför vindrutan. Kanske inte gott om plats men panelen rör man inte.

#18
2017-11-08 18:31

4500 kr, finns det ingen bilskrot i närheten? Annars Lagas hemsida och en bra vanlig Bilmek är ett tips.

#19
2017-11-09 22:50

Kan vara så enkelt som löv och annat ligger och skramlar. Öppna huven och se om det är skräp längst fram under rutan.

#20
2017-11-09 22:55

Låt nu bara styggavargen demontera instrumentpanelen och låt honom känna sig klok.
Vad han hittar där kan vi andra kanske få veta i nästa tråd.

#21
2017-11-10 06:11

Torra fläktlager?

#22
2017-11-10 07:08

Nu är förekomsten av syrsor i Sverige ytterst begränsad så frågeställaren har nog varit utomlands med bilen eller sig själv för att ha kunnat höra en syrsa för jämförelse. Bättre vore nog att jämföra med vårtbitare!

#23
2017-11-10 12:23

Om det nu inte var Benjamin syrsa. Men då låter väl fläkten mer som Bengt Feldreich?

#24
2017-11-12 18:14

"Ser du stjärnan i det blå …" Låter trivsamt. Någon syrsa är det nog knappast.
Kupéfläktmotorerna sitter olika men alltid svåråtkomliga i olika bilar. Min dotter bytte dock själv en sådan på sin Opel Ascona 2003:a. Det blev en med schyssta kol från skroten.
I det här fallet får man väl testa sig fram. Ser man inga löv, så kan man kanske lossa något ventilationsslang, stänga alla spjäll och koppla in en dammsugare på utblås. Nästa moment blir, i den mån det låter sig göras, demontera fläktmotorn och koppla den direkt till batteriet. CRC 5-56 kan hjälpa, men silikonolja håller längre. Kombinera gärna.

#25
2017-11-12 19:46

Om vi tar frågeställarens bil så kan man se ner i fläkten om man demonterar kupefiltret. Snabbt gjort utifrån. Att byta fläkt är inte heller svårt man demonterar handskfacket och en luftkanal.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!