Nästa artikel
Bilfrågan: Varför visar inte mätaren rätt?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför visar inte mätaren rätt?

Publicerad 13 juni 2014 (uppdaterad 13 juni 2014)
Varför ska man acceptera att en helt ny bil inte visar rätt fart på mätaren? Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

FRÅGA:
Det har ibland frågats på den här sidan om vilken hastighetsmätning som är mest pålitlig och svaret är – förstås – GPS:en. Men varför ska man acceptera att en helt ny bil inte visar rätt fart på mätaren? Jag har en Toyota Auris hybrid -14. När mätaren visar 90 km/tim, visar GPS:en 82 och skillnaden blir än större i högre fart. Däck med mera är original.

Kjell N

SVAR:
Som du skriver är GPS den mest exakta hastighetsmätaren. Att bilars normala hastighetsmätare visar för mycket är en medveten handling från biltillverkarna. Mätaren får under inga omständigheter visa för låg hastighet och därför garderar man sig på detta sätt mot felvisning vid byte till annan däckdimension eller hjul med större rullomkrets. Det bedöms nog heller inte vara något stort problem om du skulle köra några km/tim för sakta, eller hur?

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-06-13 07:24
Hackenbush

Inte ens världens bästa mätinstrument visar alltid rätt utan måste kalibreras om med jämna mellanrum och dessa mätutrustningar kostar miljoner.
Hur kan man då kräva att en hastighetsmätare i bilen alltid skall visa rätt hastighet? Det är helt orealistiskt.
Man lägger hastighetsmätarna i bilen så att de visar för mycket och ju fortare man kör ju mer blir felvisningen och den brukar vara ca 5-8 km/h för mycket om man kör i 90 km/h, d.v.s. om man kör i 90 enligt mätaren så kör man i verklig fart 82-85 km/h.
Mätarna brukar stämma bäst vid 50 km/h.
Om mätaren skulle visa för lite så skulle man principiellt kunna stämma bilfabrikanten om man får fortkörningsböter.
Men visst är man ok med att betala några miljoner för en vanlig familjebil så kan man nog få en med hastighetsmätare som alltid visar rätt.

#2 • Uppdaterat: 2014-06-13 08:03
Paddan 21

Ibland så kan det vara bra med en marginal åt detta hållet. Det händer ju ganska ofta när man åker långt att man ser en fartkamera för sent för att sänka farten. Då kan med lite tur slippa fartböterna.

#3 • Uppdaterat: 2014-06-13 08:59
hultarn

Vill minnas att vid en mätning för några år sen, var det MB och C5 som visade i stort sett exakt, men de flesta visar som sagt för mycket, även vägmätaren även om den brukar vara mindre fel. Det senare putsar ju förbrukningsifforna åt rätt håll, gör ägaren glad...

#4 • Uppdaterat: 2014-06-13 09:00
Thommys

På äldre tunga fordon med analog färdskrivare visas exakt hastighet (på fordon med digital färdskrivare (krav från maj 2006) står exakt hastighet i färdskrivaren). För de kalibreras och besiktigas regelbundet. Detta krävs om man ska ha exakt hastighet i personbilen. Att kalibrera och besiktiga och förses med intyg på detta, blir en för dyr och avancerad procedur för vanliga bilar. Därför tar man till lite extra för att det ska finnas marginaler.

Kör man på gränsen till verklig fart på hastigheten så finns det inga marginaler. Att köra 10 km/h över ger då dryga böter, medan om du följer hastighetsmätaren så händer oftast inget alls, eftersom även polisen/fartkameror har lite marginal också för säkerhets skull.

Det är just dessa marginaler som i personbilar och exaktheten i tunga fordon som gör att många tycker att de tunga fordonen kör fortare än vad de faktiskt gör. Det är ofta jag (som yrkesförare av tunga fordon) kommer i kapp personbilar på t ex 50 vägar. Jag kör exakt 50 och bilen framför mig kör exakt 44 km/h, men den tror att den kör 50. På motorvägar blir effekten än större eftersom många bilar (inte alla) visar mer fel ju fortare det går. En buss får t ex köra i 100 km/h i dag på motorväg (om alla passagerare över 3 år är bältade). Är det då 110 så ligger bussen tillsynes också och kör i 110, fast den kör 100. Eftersom många inte heller känner till att bussar får köra i 100 så blir irritationen än större. De kanske ligger på 107-108 km/h på sin mätare och så kommer en buss och kör om (jag har där med inte sagt att tunga fordon alltid följer reglerna).

#5 • Uppdaterat: 2014-06-13 09:19
Bortom

Idag kan man kräva att en hastighetsmätare visar EXAKT hastighet vid nya originaldäck ty informationen fås av ABS systemets givare. Förr var ju hastighetsmätarna drivna av en vajer kopplade till en grej som alstrade ström i förhållande till varvtalet och sen påverkade strömmen en spole likt i en gammaldags analog voltmeter. Där kunde man förstå att exaktheten (av ekonomiska skäl) inte var det bästa. Idag är allt digitalt (ABS systemet är också det).
Att mätaren inte får visa för låg hastighet gäller med originaldäck. Sen är det tillåtet (mest ses mellan fingrarna) i Sverige att rullomkretsen kan variera +5% från originaldäckets. Men enligt EU typgodkännandet får man överhuvudtaget inte ha andra dimensioner än de angivna.
Att mätarnna visar för lite är miljömupparnas påverkan: snart flyter trafiken 10-15% saktare (verklig fart) än den indikerade... ungefär som tandkrämstuberna blir mindre för samma pris.
Och som @Thommys påpekade: det skapar irritation ty den tunga trafiken har mer exakta fartmätare (tolerans högst 1% vid typgodtjännande och 3% vid användning), således när bussens mätare visar 100 (och den är begränsad där) kan den göra ca 103... medan personbilens framför visar också 100 men bilen gör 88 (ett slitet däck tar bort ytterligare ca. 5% av den verkliga farten). Personbilen upplever att bussen blåste förbi medan bådas hastighetsmätare visade exakt samma sak.
Kanske det vore på tiden att alla nya fordon ska ha gps baserad hastighetsmätare.

#6 • Uppdaterat: 2014-06-13 10:11
johnkommentar

Rätt fart finns i bilens system. Testa att hålla helt jämn fart och nollställ snitthastigheten som finns i färddatorn. Den kommer att visa ca 82 om du håller 90 på hastighetsmätaren.

Därför blir trippmätare, liter per mil osv (förhoppningsvis) någorlunda rätt.

#7 • Uppdaterat: 2014-06-13 10:20
PREVIA

Det här beror på att vi valt att vara med i EU förmyndarklubb där biltillverkare som säljer bilar i vår union måste programmera bilens hastighetsmätare så att hastighetsmätare alltid visar för låg hastighet jämfört med den verkliga hastigheten. För Toyotas del är det enligt uppgift ca: 7 % felvisning här jämfört med USA där man låter bilarna visa rätt hastighet för samma typ av bilar. Går att läsa om här.
http://www.vmalardalen.se/gladjematare/Index.htm
GPS som hastighetsvisare visar bara rätt hastighet på plan väg då den inte tar hänsyn till höjdskillnader tror jag.

#8 • Uppdaterat: 2014-06-13 16:15
emplant

Köp en "Bobrik" så slipper du oroa dig för att köra för fort varken vid fartkameror eller annars. Funkar klockrent för mig.

#9 • Uppdaterat: 2014-06-13 20:52
trasten

GPS styrda enheter fungerar ju inte i tunnlar och i städer med höga hus!

#a • Uppdaterat: 2014-06-13 21:06
saabnisse

Gps-styrda hastighetsmätare blir ju helt rättvisande, den lilla felvisning som sker i kuperad terräng är försumbar, men det borde inte vara någon svårighet att kompensera för detta eftersom GPS även känner av höjdskillnader.
De fungerar inte i tunnlar, däremot har jag aldrig märkt att höga hus stör, men det är ju ingen svårighet att kombinera GPS med rotationsmätning på ett hjul och med lämplig sampling kan hastighet och sträcka lätt justeras vid ny satellitkontakt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.