Bild
Nästa artikel
Frågeställaren, vars åtta år gamla Skoda Octavia är sönderrostad, vill ha en motivering från Skoda om varför problemet inte kan lösas via rostskyddsgarantin.

Bilfrågan: Varför tiger Skoda?

Bilfrågan

”Sparklådan på bilen är helt sönderrostad. Vad kan man göra, när man bara möts av tystnad, när man bestrider generalagentens bedömning?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har problem med min Skoda Octavia som precis passerat 11 000 mil och är åtta år gammal. Sparklådan på bilen är helt sönderrostad och det finns rostskyddsgaranti kvar. Trots detta har jag fått avslag på garantireparation. Jag har krävt en motivering från generalagenten men möts bara av total tystnad.
Konsumentrådgivaren i kommunen säger att jag ska kontakta ARN. Men för det krävs en motpart.
Vad kan man göra, när man bara möts av tystnad, när man bestrider generalagentens bedömning?
Jonas
 
Svar:
Den aktuella Skoda Octavian har kontrollerats av en Skoda-verkstad som bedömde att rostskadan inte omfattas av garantin mot genomrostning. Samma slutsats har Skoda Sverige dragit efter att kontrollerat ärendet ytterligare en gång.
Skoda Sverige har, precis som Skoda-verkstaden, gjort bedömningen att rostskadan beror på yttre åverkan och därmed omfattas den inte av garantin mot genomrostning.
Vi har haft en tät dialog med kunden och rekommenderat honom att vända sig till kommunens konsumentrådgivare för vidare hantering i ärendet om han inte är nöjd med vår bedömning.
Då kunden har köpt bilen begagnad har vi också upplyst honom om att reklamationer enligt konsumentköplagen ska ställas till säljande part.
Erik Gustafsson, Skoda Sverige
 
Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Kommentarer

#1
2017-05-11 08:15

Med det resonemanget som Skoda har ,klistrar in :Då kunden har köpt bilen begagnad har vi också upplyst honom om att reklamationer enligt konsumentköplagen ska ställas till säljande part.: färdigklistret. Så är ju garantin värdelös när bilen säljs i andra hand.

#2
2017-05-11 08:29

Är det ingen som snart tröttnar på VW och deras dåliga bilar med allt från kamkedjehaveri, utsläppsskandaler dåligt bemötande och garantiåtagande? Dom gör upp med Amerikanska myndigheter i Dieselgate och betalar en stor summa medan i Europa vägrar dom ersätta bilister eller lösa in bilarna där nu EGR-ventilen slits ut snabbt efter uppdatering av bilarna efter Dieselgate.
Volkswagen har också avvisat krav från investerare om att offentliggöra resultaten från en rapport om utsläppsskandalen, som advokatbyrån Jones Day står bakom.
Även om det finns tjänstebilsförare som älskar VW och dess Passat, finns det inget företag som tillhandahåller dessa bilar och ingår avtal med VW som har någon egen moralisk kompass där man säger att -Vi vill inte som företag ha VW som leverantör av våra tjänstebilar för Ni sköter er inte och tar ert samhällsansvar vad det gäller miljö, etc?

Köper man en bil från VW koncernen får man skylla sig själv, ALLTID!

#3
2017-05-11 08:30

Sju års nybilsgaranti, 12 års rostskyddsgaranti, fem års elektronikgaranti o.s.v.

Jättebra alltihop, tills man vill utnyttja någon av dem...

#4
2017-05-11 08:33

Garantier är alltid värdelösa. Rost gäller om det rostat sönder innifrån. Vilket aldrig händer. Ännu en xxxxxx vag-kund. [Redigerad//Deeds]

#5
2017-05-11 08:39

Leif, läs hela svaret, och inte den del som behagar dig. Det kvittar vilken bil det är frågan om, ifall en yttre åverkan har orsakat rostskyddets funktion, som jag läser det. Tycker allmänt att denna typ av frågor som har med ägarens försumlighet att göra, behöver ta plats i tidningen.
Det enda skälet kan vara att ge övriga bilägare ett uppvaknande, ifall man har skrapat i underredet, att då snarast kolla upp och åtgärda skadan.

#6
2017-05-11 09:46

Ser man att något negativt fortlöper utvändigt så agerar man. Ingen skulle med avsikt låta sin bil att rosta sönder. Kan japanska bilar ha "bristande konstruktionslösningar som på sikt leder till rost" så kan andra också. Sedan så spelar det ingen roll vilket märke man kör, det är mycket svårt att få någon ersättning.

#7
2017-05-11 09:46

Skulle vara intressant att få veta vad den "yttre påverkan" bestod av.

#8
2017-05-11 09:48

Men detta ger ju i alla vag-hatarna att spy galla ännu en gång. Grattis till dem.

#9
2017-05-11 10:11

Ännu en bilägare som blivit kränkt för att han saknar kunskap om vad som gäller. Garanti är en frivillig åtgärd från ett företag till första köparen. Det kan dock hända att garantin följer objektet och gäller även i andra hand. Det är dock ingen självklarhet vilket många verkar tro många. Men allt finns reglerat i första köpeavtalet och bör inte kunna leda till missförstånd.

I detta fall verkar garantin följa bilen då Skoda inte gjort invändningar mot just detta. Att den inte går att åberopa beror på att Skoda gör bedömningen att skadan uppkommit på sådant sätt som inte omfattas av garantin. Garantins omfattning finns även det reglerat i första avtalet.

Eventuella fel på bilen som inte täcks av Skodas fabriksgaranti får Jonas ta upp med företaget/personen som sålde bilen till honom.
Är det en privatperson är det i enlighet med köplagens regler, som gäller då bilen säljs mellan två privatpersoner. Köplagen är dock inte tvingande och har de kommit överens i avtalet om att Jonas inte kan påtala fel så är det det som gäller.
Är det en bilfirma som sålt bilen går det att hänvisa till reklamation enligt konsumentköplagen, som gäller mellan företag och privatpersoner. Dessa regler är till viss del tvingande och kan inte avtalas bort. De ger ett större skydd för köparen än om bilen köpts av en privatperson.

#10
2017-05-11 10:48

Ynkedom att bilen är så rostskadad efter 8 år idag. På 70-talet var det normalt, men dagens bilar brukar klara sig mycket bättre, men tydligen inte Skoda.

#11
2017-05-11 10:50

Om det är rost p.g.a. yttre påverkan så kan man knappast skylla på biltillverkaren.

#12
2017-05-11 11:18

Helv...! Vår "yngre" Octavia är 8 år, den måste ju vara likadan! Att jag inte sett det! Och den äldre är hela 11 år, den är nog totalt genomrostad! Förbannade VAG-kvalitet, rostburkar båda två! ;)

#13
2017-05-11 11:20

Det är lite som om man skulle få ett stenskott som skadar lacken, strunta i att göra vid det och några år senare skylla på biltillverkaren för att det börjat rosta vid stenskottet.

#14
2017-05-11 11:21

Svårt att undvika yttre påverkan på en tröskel, den sitter ju i sprutet från framhjulen hela tiden... Men, tillverkarna vill förstås slippa så billigt undan som möjligt och lägger därför till det finstilta...

#15
2017-05-11 11:54

Får man inte främre stänkskydd på bilar längre? Det fick jag på min men inga bakre.

#16
2017-05-11 12:06

Ett stort skämt...när det blir skarpt läge duckar biltillverkarna

#17
2017-05-11 12:17

Problem med rostskyddsgarantin är inte specifikt för VAG. Det är likadant mellan alla märkena.

#18
2017-05-11 12:17

Bygger inte Octavian på Golf ?? Golfen rostar ju i sparklådorna, jag såg senast här om dagen en Golf -07 till salu med hål i sparlådorna.
Yttre påverkan kan annars vara en tidigare krockskada.

#19
2017-05-11 12:25

Kan det bero på stensprut pga avsaknad av främre stänkskydd? De är ju ofta extrautrustning nu för tiden.

#20
2017-05-11 12:45

Tja, jag vet ju hur min svärdotters Octavia kombi såg ut runt om hela bilen 2008års modell, inte vackert. Och är inte förvånad över denna heller, verkar vara ett vanligt problem med rost. Men man har relativt bra rostprognos hos VIB rosttest, hur kan det gå ihop........

#21
2017-05-11 13:20

Hackebush & Mattse & L.West,
Det handlar inte om att man är VAG hatare. Jag har aldrig ägt en VAG bil och kommer aldrig göra det heller. Jag har kört Volvo i 20år och hämtat ut nya tjänstebilar som det varit fel på direkt från fabrikem. Detta var innan Kina köpte Volvo iof. Jag bestämde mig för att testa Peugeot och köpte mig en 508SW och kört 7600mil och dessa helt felfria. Jag har bytt en glödlampa sedan bara servat den.
När det gäller VAG så är det hur man som företag, både i Tyskland och den Svenska generalagenten handlar när det blir produktrelaterade problem. Att den moraliska kompassen havererat i Tyskland är tydligt, tänk när man varslade 20 000 Tyska bilarbetare på grund av att man fuskat med mjukvaran i bilarna. Tänk på hur miljö och samhällskonsekvenserna blir när ett företag gör så här.
VAG har länge haft enorma kvalitetsproblem, tänk på att Taxi fick inte köra med deras DSG växellådor, kamremmar och kamkedjor som havererade, rostproblem på nyare bilar och detta är inte påhittat av mig.
Visst alla tillverkare har kvalitetsproblem i mer eller mindre utsträckning men att Ni kan fortsätta gynna denna VAG koncern genom att serva och köpa deras fordon är inget annat än ynkligt.

#22
2017-05-11 13:21

@Shogun: Därför Vi Bilägares Rost test är ett skämt. Mycket möjligt att mannen har många års erfarenhet av att spruta tectyl , men någon metallurgisk utbildning har han inte vad jag vet. Så ger inte mycket för hans utlåtande.

#23
2017-05-11 13:37

Henrik_gbg.

Håller med om att VIB rosttest är ett skämt. Se vad man skriver år efter år om Toyota och deras rostskydd, men var är alla ägare med deras upprostade Toyota bilar? De borde stå i kö till VIB för reportage med sina bilar vid detta laget efter alla år (ca 20år)av kritik mot rostskyddet. Detta har det gått prestige i för VIB att inte revidera upp Toyotas rostskydds betyg.

#24
2017-05-11 14:31

Yttre påverkan i det här fallet kan vara att lack och rostskydd har slitits bort av grusspruten från framhjulen och sen har tröskeln börjat rosta. Stänkskydd fram kan nog rekommenderas.

#25
2017-05-11 14:42

Känner att man kan inte säga någon ting om detta och är bilen rost fri i övrigt så är det ju idiot förklaringar här och inte lönt att besvara eller spy galla på ....Man har konstaterat yttre påverkan, Kan vara en skada sedan 6 år som någon fusk lagat eller bara varit in i en hög trottoar kant utan att bry sig i det eller vad som helst egentligen
Men som sagt är bilen ok i övrigt så lägg ner....

#26
2017-05-11 14:43

Kanske något som borde finnas i tillvalslistan: Extra skydd på särskilt utsatta ställen. Inte bara stänskydd alltså utan typ "Citroen-bulor" som man kan få applicerade på särskilt utsatta ställen. Både kunden och biltillverkaren borde tjäna på det. Inte minst biltillverkaren som både kan ta betalt för det och vid sådana här diskussioner kunna säga: "Ja, men du har ju inte lagt till med skydden, för böfvelen". Kunden tjänar ju också på det i och med att fordonet blir tåligare, både i första och andra hand.

#27
2017-05-11 17:33

Hände mig också på en knappt fem år gammal bil, rostade som attan och kalla handen från fabrikanten . Vad jag inte visste var att bilen varit krockad och då gäller tydligen inga rostgarantier. Otur!

#28
2017-05-11 17:38

Jag har en Skoda Octavia 2010 där det finns främre stänkskydd som standard och dessutom en plastfilm bakom bakdörrarna (precis som på den SAAB 9-3 2000 jag hade dessförinnan). PÅ sparklådan finns det en rejäl extra behandling som skyddar mot stenskott mm.

#29
2017-05-11 19:39

Vi har f.n. Skoda nr 4 och 5, inga rostproblem, inga problem förutom normalt slitage. Regelbunden service förstås. Ser ingen större orsak att byta märke, vi har endast haft bensindrivna bilar, vi värdesätter pålitligheten och struntar blankt i olyckskorparnas kraxande. Och då har den ena Octavian en s.k. problemmotor, 1,4 tsi med kamkedja som borde ha rasat för länge sen. För oss har Skoda betytt problemfritt bilägande och kvalitén har knappast blivit sämre. Men jag kan nog tänka mig att prova på nåt annat märke snart, blir man besviken så går det alltid att återgå till Skoda.

#30
2017-05-11 20:42

"Shogun
Henrik_gbg.

Håller med om att VIB rosttest är ett skämt. Se vad man skriver år efter år om Toyota och deras rostskydd, men var är alla ägare med deras upprostade Toyota bilar? De borde stå i kö till VIB för reportage med sina bilar vid detta laget efter alla år (ca 20år)av kritik mot rostskyddet. Detta har det gått prestige i för VIB att inte revidera upp Toyotas rostskydds betyg.

https://www.youtube.com/watch?v=ZtIYwld7OoI

:)

#31
2017-05-11 21:29

Det är ju en VAG bil (bedrägeri företaget) där är förklaringen

#32
2017-05-11 22:43

Vilket jäkla chafs. Har haft skoda sedan 04 och två Securitas bilar som såldes vid 26000. 28000 mil och en 2010a som såldes vid 36000 mil utan några nämnvärda problem och nu nyare octavia och jag har inte sett nåt annat än flyg rost på mina bilar. Skador från föregående ägare som han mörkat vafaan är det att gnälla om. Bara göra om och lacka på och lura nästa gammbils ägare sånt är livet.................

#33
2017-05-12 20:04

Jaja.. den bokstavstrogne svennen...11 000 mil och bilen ska vara som ny oavsett vad.

#34
2017-05-13 12:01

Och...??? Jag tycker nog att folk är mer än olovligt okunniga om lagar, regler och garantier.
Men sedan är det lite vilseledande att kalla rostskyddsgarantier för rostskyddsgarantier.

#35
2017-06-15 13:16

Företag har blivit allt sämre på att ta ansvar för sina produkter, helt klart. Och det gäller inte bara bilindustrin, utan de flesta andra, särskilt IT-industrin, som satt i sytsem att sälja halvfärdiga produkter. Jag har dragit den slutsatsen att det inte längre är idé att köpa nytt, för det blir minst lika mycket problem med det som att köpa begagnat. Eller hest hitta grejjerna i återvinningen... då har man i alla fall betalat mindre eller inget alls!

#36
2019-02-05 19:40

Tur du ej köpt en audi för 200 papp mer och fått den lika rostig

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.