Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Varför tappar min BMW minnet?

Bilfrågan

"Varför kommer min BMW inte ihåg inställningar jag gör i färddator och mitt val av Eco-mode?" Vi Bilägare svarar.

FRÅGA:
Jag äger en BMW 120d -12 och har två frågor.
1. Jag ställer in färddatorn som jag vill ha den. Om jag ställer in den på ”aktuell färddator”, så kommer den inte ihåg detta när jag har parkerat och startat på nytt. Jag får helt enkelt trycka på knappen igen. Det finns ingen logik, för det kan hända att den helt plötsligt kommer ihåg inställningen. Det borde rimligen vara så att nyckeln, som är ”intelligent”, kommer ihåg vilka inställningar jag gör när jag sätter mig i bilen.
2. Jag kör alltid i Eco-mode. Det får jag ställa in varje gång jag kör, den kommer helt enkelt inte ihåg. Det skulle vara intressant att få en kommentar från BMW, då jag inte finner någon hjälp i manualen.

Mats Svensson

SVAR:
1. Minnet sitter alldeles riktigt i nyckeln. Kan det vara så att läsaren byter nyckel ibland? Om det inte förhåller sig så måste vi få mera information för att kunna utröna var felet ligger.
2. Det särskilt förbrukningsoptimerade körprogrammet EcoPro innebär inskränkningar hos vissa komfortfunktioner som kupévärme och klimatanläggning. Defrosterfunktionen försämras under vissa väderleksförhållanden och eluppvärmningen av ytterbackspeglarna stängs av. Gaspedalreaktionen liksom växlingskarakteristiken, om bilen har automatlåda, blir också den långsammare vilket kan upplevas som att bilen har sämre prestanda. Allt i energibesparande syfte förstås men vi anser att det ska vara föraren som aktivt väljer detta körprogram inför varje körning. För förare som har extra stort fokus på energibesparing har vi särskilda EfficientDynamics-Edition-modeller i 1-, 3- och 5-serien som alternativ till ordinarie modeller. I EfficientDynamics-Edition-modellerna är EcoPro-läget det program som bilen startar i.

Michael De Geer, BMW Sverige

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2014-03-27 11:30

Mitt svar på frågan är: byt till en annan bil.

#2
2014-03-27 11:35

Korkat att man måste välja energisparande programmet inför varje körning.
Vad är det för fel med att valt program ligger kvar i minnet tills man väljer något annat? Här har BMW fått hjärnsläpp.

#3
2014-03-27 12:15

Leif Larsson tjatar vidare om samma sak. Kan inte han byta spår i stället?

Annars är det vanligt i dagens bilar med sådant här. En sak som jag stör mig på är att man i många (alla?) bilar måste stänga av start-stop-funktionen varje gång man har startat och sedan stänger av bilen igen. Jag känner mig inte komfortabel med den funktionen aktiverad, men likt förbaskat måste jag stänga av den manuellt varje gång, för inte lagras avstängningen i minnet, inte.

Har man en Toyota är det ännu värre - de gasar och knasar utan att man ber om det överhuvudtaget.

#4
2014-03-27 12:29

Ja Kapten det är också dumt det med start o stopp funktionen att man måste manuellt stänga av den varje gång man skall köra bilen men det stör inte mig så mycket för i alla fall i min bil så måste växeln vara i friläge och kopplingen uppsläppt för att motorn skall stanna. Står jag still med kopplingen nere och ettan ilagd så stängs inte motorn av vid t.ex. rödljus.
Hur fungerar start o stopp system med automatlåda? P-läget skall vara ilagd?

#5
2014-03-27 13:04

På min MB Automat så räcker det att man stannar i D läge med bilen så stoppar motorn. Tycker i och för sig att han startar snabbt, så jag stör mig inte så mycket.

#6
2014-03-27 13:23

Hej linnear och Hackenbush Min VW Golf dsg fungerar exakt som linnears bil och så fort jag släpper bromsen så startar bilen. Men jag föredrar att ha den urkopplad ändå. För det finns faktisk en liten, liten fördröjning där som jag inte gillar.

#7
2014-03-27 14:39

Hör du oberkomando, du kan blockera mig, så slipper du läsa vad jag skriver.

#8
2014-03-27 14:57

Leif din lösning på frågeställarens problem är inte så enkelt som du tror.
Frågeställaren kanske vill ha just en BMW 1-serie och då duger det inte att byta bil.

#9
2014-03-27 15:06

Jo det förstår jag Hacken, och går det inte att göra något åt problemet så får frågeställaren leva med det.
Finns mycket småirriterande på vissa bilar.
På vår Alfa måste vi lägga växeln i friläge för att start och stopp funktionen skall fungera, men det ser inte jag som något problem. Men kanske någon annan irriterar sig på det. Vi är alla olika.
Själv föredrar jag vilken bil som helst, bara det inte är en BMW.

#10
2014-03-27 18:01

Tänk Leif, precis så känner jag för Alfa.

#11
2014-03-27 19:29

Borde inte BMW-verkstaden mot en tårta och lite övertalning kunna programmera bilen som kunden vill ha den? Det är ju det som är det bästa med att ha allt datastyrt!

#12
2014-03-27 20:20

Ha! Dom tar en bra bit över 2000 kr för ett oljebyte så det ska nog till en bra jäkla stor tårta då ;)

#13
2014-03-27 21:33

Haha Leif du är rolig du.
Hatar och klankar ner på BMW och dess ägare, så kör du en Smart ForTwo.
Jösses...

#14
2014-03-27 21:58

Smart är liksom en Mercedes, och det vet väl alla att det är kvalite på de bilarna.

#15
2014-03-28 11:20

På Mazda CX-5 med automat så måste automatlådan vara i N-läget för start/stopp, det visar Honest John i sin provkörning/test...

På en PSA-produkt med start/stopp-system sedan några år tillbaks så stannar motorn när bilen är nära stopp - alltså innan bilen har stannat helt - och den startar när man trycker på gasen igen och det går väldigt fort. Bästa start/stopp-systemet på marknaden.

#16
2014-03-28 11:23

Raphael DU tycker att PSA har det bästa start/stopp systemet, trevligt för dig.

#17
2014-03-28 15:01

Raphael så fungerar det knappast på PSA automatväxlade bilar väl?

Ang. artikeln tycker jag också det är konstigt att man inte kan få bilen att komma ihåg valt körläge. Samma borde gälla för start/stopp-systemet.

Inte ens verkstaden kan visst fixa detta i programmeringen. Enligt uppgifter på nätet ar det med bränsleförbrukningsdeklarationen att göra (EU-körcykeln).

#18
2014-03-28 20:41

@raphael så funkar det inte alls på cx-5. man bestämmer
själv vid varje stopp om man vill använda start/stopp
genom hur hårt man trycker ner bromspedalen. cx-5 startar
automatiskt när man släpper upp pedalen igen. detta
på automat i drive läge

#19
2014-03-29 10:52

Visst har PSA-gruppen ett bra start- och stoppsystem. Framförallt är det stoppfunktionen som är särskilt effektiv. Ty en bil som spenderar så mycket tid på verkstaden som en Peugeot eller Citroen gör lär inte kunna skita ner miljön särskilt mycket. Och om de mot all förmodan lyckas ta sig ut i trafiken så fryser bakhjulen fast vid minsta lilla minusgrad - så att bilarna inte går att rubba ur fläcken.

Synd bara att PSA inte fått till sin autobroms lika bra som de fastfrusna bakhjulen. Är det fara för liv och lem ingriper knappat systemet alls - väl i linje med den övriga skrala säkerhetsnivån...

:-)

MVH AL

#20
2014-03-29 17:48

MVH AL, undrar vad ditt hat mot PSA:s produkter bygger på? Har du haft en dålig barndom? Eller fått en dagssedel av en fransk bil?? Ditt skitsnack och skrävlande angående PSA är i alla fall jag grymt less på.

#21
2014-03-29 18:28

Nu var det inte jag som drog upp PSA-koncernens start- och stoppsystem här i tråden. Så har man synpunkter på hänvisningar till PSA så vänd dig till dem som tog upp ämnet. Angående hat mot PSA så har jag inget sådant heller. Det enda jag kan konstatera är att koncernen lider av dålig lönsamhet och undermålig produktion av bilar samt de effekter detta ger på bilmarknaden som helhet. Men det är inte vad denna tråd handlar om och ej något som TK har kompetens att diskutera så vi släpper det.

I övrigt är signatur TK inte värd att bemöta. Han bör dessutom slå upp ordet skrävla.....

MVH AL

#22
2014-03-29 20:08

Som raljerande skitstövel här = undertecknad, måste jag bara få uttrycka mitt gillande till AL:s inlägg här tidigare. Start-stopp-system får en ny dimension;-)

F.ö. "skrävla" : http://sv.wiktionary.org/wiki/skr%C3%A4vla

Garv!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.