Bild
Nästa artikel
Frågeställaren undrar varför bilens hjul tas av när det är dags för byte av bromsvätska.

Bilfrågan: Varför ta av hjulen?

Bilfrågan

”Varför monteras hjulen av när man byter bromsvätska? Det behövde vi aldrig på min tid.” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Förklara för en gammal bilmontör från 70-talet varför hjulen monteras av när man byter bromsvätska. Det behövde vi aldrig på min tid. Allt enligt en fråga i ViB nr 9.
Rolf Fransson
 
Svar:
Frågan gällde en Hyundai i20. Hyundai svarar att man måste lufta hela systemet när bromsvätskan byts och det görs nere vid hjulen.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Vad tycker du om svaret?         
 

Kommentarer

#1
2017-09-11 08:17

Att det görs vid hjulen är nog ganska självklart, men luftningsnipplarna sitter oftast inåt så man når dem utan att ta bort hjulen om man hissar bilen nog högt.

Jag har haft en bil där man kunde göra det utan att hissa bilen eftersom den hade stora, luftiga fälgar och små ok (Opel Speedster).

#2
2017-09-11 08:25

Svaret är nog följande: På bilar med trumbromsar satt ju luftningsnippeln väldigt ofta på baksidan av trumman ut genom bromsskölden, och därför var den väldigt enkel att komma åt. Idag sitter ganska ofta luftnippeln på bromsoket på ett sånt sätt att det är omöjligt att komma åt utan att ta bort hjulen.

#3
2017-09-11 10:06

Beroende på hur luftnippeln sitter och hur stora fälgarna är, så kan det vara i princip omöjligt att lufta, utan att ta bort hjulen.
Oftast är det snabbare att ta bort hjulet, än att stå och pillra. Dessutom är det oftast en bra idé att knacka på nippeln med en hammare, så att de släpper. Utan att det säger "klick" och en radda svordomar kommer.. Och då måste hjulet vara av.

#4
2017-09-14 14:32

Konstruera med hjärnan!