Bild
Nästa artikel
Opel Zafira är inte den vanligaste MPV:n på våra vägar.

Bilfrågan: Varför syns inte fler Opel Zafira?

Bilfrågan

"Varför har Opel Zafira hamnat så i skymundan, det är ju utan vidare snack den snyggaste och bästa MPV:n på vägen?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
 
Fråga:
Varför har Opel Zafira hamnat så i skymundan, det är ju utan vidare snack den snyggaste och bästa MPV:n på vägen?
Kim Jansson
 
Svar:
Tja, smaken är ju olika och det var inte fler än 285 bilköpare som i fjol delade din förkärlek för Opel Zafira.
 
I registreringsstatistiken kom den på 131:a plats. Överhuvud taget är marknaden för sjusitsiga familjebussar inte särskilt stor.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Skulle du kunna tänka dig en sjusitsig bil?

Kommentarer

#1
2015-04-20 07:22

Snygg? Nä..jag tycker fronten är hemsk, de så kallade "bumerangerna" gillar jag inte alls.
För övrigt så behöver jag ingen MPV nu så det skulle vara onödigt att köpa en stor klossig bil bara för skojs skull.
(detta är min personliga syn på bilen, vad andra tycker vet jag inte (kände mig tvungen att lägga till detta))

#2
2015-04-20 08:31

Eftersom GM äger opel kanske det är ett ställningstagande att inte köpa den? GM lade ner SAAB och lät inte ens de nya ägarna få rätten att producera bilarna. Jag skulle inte köpa nåt från GM av den anledningen. Det gör dem säkert inget, de är ju den tredje största biltillverkaren iaf, men om det är många som resonerar som jag så kanske det svider lite åtminstone.

#3
2015-04-20 11:12

Jag tycker Citroen C4 Picasso är ännu snyggare.
Den är inte heller så vanlig här i landet.

#4
2015-04-20 11:27

1. Gillar inte Opel
2. Zafira är ful

#5
2015-04-20 11:43

Opel har väl alltid levt i skymundan, oavsett modell har de iallafall i modern tid sålt sämre än förtjänat. Skulle väl vara Astra som faktiskt håller lite volym, häromkring iallafall var förra (kantiga) Astran skitvanlig. Kan ju vara en bra lokal handlare med ifs.

Vet inte om nuvarande Zafiran är så spännande designmässigt men jag minns med glädje gamla Zafira OPC. Satan va snygg!

#6
2015-04-20 15:15

Håller med Roger. Oförtjänt dålig försäljning för Opel i allmänhet i Sverige. En kvarstående effekt av att Opel under 20 år hamnade längst in i Saab hallarna?
Sen är ju smaken olika men Zafira Tourer tycker iaf jag är en av de snyggaste i MPV klassen.
Skulle kunna tänka mig en sån vid nästa byte, inte för att jag behöver utrymmena eller flexibliteten utan för det bekväma insteget.

#7
2015-04-20 15:56

Drt är väl 6-7 år sen Opel fick en egen generalagent. Det är kanske dags att sluta skylla dåliga försäljningssiffror på Saab!

#8
2015-04-20 17:23

Det har mycket att göra med att i Sverige vet inte motorjournalisterna att Opel är väldigt stor i Europa och även ligger i topp i kvalités mätningarna. Jag tycker Opel har en mycket hög kvalité standard som inte många andra bilar har. Opels generalagent finns de? Har inte sett att märket marknadsförts någonting alls.
Ser sällan att de är med i någon test i t ex Vi bilägare, nej här har man fått för sig att Opel var den som avvecklade Saab och då ska vi Svenskar minsann inte köpa Opel. Men det är ju så att ägaren kommer från Usa och de skiter väl i Europa, de skulle förmodligen även lagt ner Opel också om inte Tyskarna sa stopp.

#9
2015-04-20 17:50

Nu är det ju inte 6-7 år sen Opel fick en egen generalagent. Mûller tog över Saab 2010 så man har väl snarare haft en 4-5 år på sig att bygga en ny organisation i Sverige. Så min undran (inte påstående) är om inte 20år i skamvrån i Saab hallarna och efterföljande år med hatkampanjer om att GM/Opel dödat Saab fortfarande kan påverka försäljningen negativt?
(se tex inlägg #2...)

#10
2015-04-20 19:50

Kvalitetsmässigt tillhör Opel de bästa idag, sämre var det förr( länge sedan). Har ägt och äger fortfarande några Oplar, har inte haft några bekymmer alls faktiskt. Tror att det fortfarande hänger kvar en gammal syn på Opel hos många människor, svår att tvätta bort. Generalagenten är ju inte direkt aktiv på marknaden, de syns ej överhuvudtaget. Att Zafira sedan inte är världens snyggaste MPV spelar väl in, i och för sig har jag svårt att komma på någon annan MPV som är snygg. De säljs väl inte på sitt utseende, snarare på sin funktionalitet. Har tidigare själv ägt ett par stycken MPV, då var jag sugen på den gamla Zafiran i OPC utförandet. Det var grejer det.

#11
2015-04-20 21:17

Är detta en insändare av N-iklas alter ego?

Bilen håller helt enkelt inte måttet och det speglar sig direkt i försäljningssiffrorna.

Hullsjön...du är dåligt insatt. Största fienden till Saab ifrån dag 1 var Opel som aktivt motarbetade Saab.

#12
2015-04-20 21:13
#13
2015-04-20 21:35

Opel är tyvärr tråkiga och fula. Säkert bättre kvalitet än många andra märken (typ franska).

#14
2015-04-20 22:24

Att tiden tillsammans med SAAB spelar in är jag ganska säker på. SAAB skulle ju vara det lyxiga och sportiga alternativet medan Opel var den som stod lite i skymundan utan flashiga montrar. Varför tex visa upp en Calibra när SAAB hade sin egen sportbil. Tredörrars 900 slog ju det mesta på marknaden. Nej vi ställer in en beige Astra Caravan med minsta motorn istället.
Nu handlar ju frågan om Zafira Tourer och jag är en av de få som kör denna underskattade bil. Jag har i tjänsten kört ett flertal märken och modeller och anser att Zafiran(diesel 165 hk med automat) är en av de bättre. Den går tyst och man sitter utmärkt med bra sikt vilket man uppskattar när man kör 7000 mil om året. Mycket bra ljus, goda utrymmen och dessutom tycker jag att den är ganska snygg. Att den sedan har gått nästan 20000 mil utan andra fel än en defekt torkarmotor och en generator som inte laddade riktigt som den skulle vid ett tillfälle är ju också en fördel.
Nu skall den bytas bort och istället blir det en fyrhjulsdriven Insignia Biturbo .
Nu kan den som vill tala om att jag har fel.

#15
2015-04-20 22:36

SiggeNn: Ta en titt på http://www.facit.com/se/test-opel-zafira-1-6-cdti-tourer/
Recension från -14 när nya 1.6 dieseln kom. Där håller den verkligen måttet !

#16
2015-04-21 07:36

Highlander....den recensenten ger jag inte mycket för. Han hyllar allt bara han blir inbjuden till provkörning.

Du får nog försöka hitta lite mer förtroendefulla källor.

#17
2015-04-21 07:22

Opel Astra har ju haft massor med elektronikfel, skulle inte vilja ta i en sådan med tång ens.

#18
2015-04-21 08:41

Du är för rolig du, Sigge Nn. Duger detta då, från Teknikens Värld? Zafira, årets familjebil.
http://teknikensvarld.se/arets-familjebil-2012-ar-tva-ford-b-max-och-ope....

#19
2015-04-21 08:47

Svaret är enkelt. Bristande marknadsföring. De lokala handlarna får inte det stöd från generalagenten som de bo.rde ha. Ett ex är att man som lokal försäljare tjänar mer på att sälja andra märken, eftersom Opel Sverige rabatterar bilarna redan innan dom kommit till sina återförsäljare.. Något lurt är det eftersom Opel ökar sin marknadsandel i alla länder utom Sverige.

#20
2015-04-21 12:06

Minibussar säljer överlag dåligt i Sverige, den traditionsbundne svensken föredrar en i jämförelse trång, obekväm Volvo kombi med dålig sikt, usel takhöjd och överlag väldigt bristfälliga utrymmen. Söder om Sverige så är dock minibussar populära och marknadsledande i Europa är Citroën C4 Picasso och Grand Picasso, med Renault Scenic som tvåa. Volkswagens nya minibussar är även de populära. I denna konkurrens så klarar sig Opel Zafira mindre bra. Det är helt enkelt så att konkurrenterna kört om.

#21
2015-04-21 12:43

Opel är väl inte sämre än VW.

#22
2015-04-21 12:46

Ungefär lika!

#23
2015-04-21 13:37

Opel är precis som Ford lite av en tysk bastard. Tråkiga som Toyota och kvalitet som fransoser.
I paritet med VW är de definitivt inte.

#24
2015-04-21 13:51

Nej i paritet som VW är de inte, så dåliga är de inte.......

#25
2015-04-21 18:23

Och det grundar du på?

#26
2015-04-21 19:40

Opel är säkert inte sämre än andra bilar men har fått en stämpel av urtråkig pensionärsbil som är svår eller närmast omöjlig att tvätta bort. Dessutom gör man ingenting för att råda bort på detta.
Annat var det under 60-talet. En aggressiv marknadsföring kombinerat med utmärkt fingertoppskänsla för vad marknaden ville ha. Framförallt Kadett marknadsfördes utmärkt. Att sedan devisen "Das Auto" sedermera stulits av ett annat bilmärke är en helt annan sak.

#27
2015-04-22 12:48

Opel tampades för 25-30 år sedan med VW om att vara europast mest sålda märke, nu är man ungefär 1/3 av VW Groups storlek, då det straffar sig att göra dåliga bilar.
Ford tillhör förlorarna, men de är numera större än GM Europe!

http://www.acea.be/uploads/press_releases_files/20150416_PRPC_1503_FINAL...

#28
2015-04-22 20:26

Opels största konkurrens har varit från GM själv, nu då Chevrolet drar bort sin mindre bilar från Europa kommer med all säkerhet Opel att växa. Att Märket nästan försvann i Sverige kan vi kanske tacka Saab för. När Saab och Opel skulle säljas tillsammans så blev det så att Saabs försäljare tog hand om försäljningen på de flesta ställen och de la inte något krut på att sälja Opel kan jag lugn säga. Att Opel Sverige inte brydde sig är för mig en gåta, man kan hoppas det är nya som sitter i ledningen nu. För kvalitén är verkligen på topp och har så varit en längre tid, fullt i klass med Bmw och de andra premium märkena.

#29
2015-04-22 21:07

Det var så att när Saab och Opelhandlarna skulle gå ihop så fick den som var störst på orten vara kvar. Eftersom Saab sålde mer än Opel redan då så blev det flest Saabhandlare kvar. Föga förvånande då Opel var en riktigt dålig bil då.

#30
2015-04-23 00:32

Som den som är ensam om att ha fakta och kunskap i denna fråga är jag också ensam om att kunna svara.
Vilket tyvärr är nödvändigt att påpeka då en stor del av vad som kan läsas här inte bygger på veklighet, kunskaper eller fakta.

Ett enda ord är hela svaret:
Okunskap.

Samtliga negativa åsikter bygger inte på verklighetsbaserade fakta utan är personliga spekulationer, feltolkningar och överdrifter.

Skall någon klandras är det den som är ansvarig för försäljning och marknadsföring.
Bara de senaste två månaderna har jag träffat 5 personer som aldrig hört talas om någon annan nuvarande Opelmodell än Astra och Insignia och som haft ett svagt minne av äldre modeller som de dock inte minns namnet på.

Det första kravet för att kunna sälja något är att kunden vet att varan som skall säljas existerar – annars lär det bli mycket svårt att sälja den.

Detta kravet uppfylls inte.
Däremot när väl kunskap och fakta tillförs är intresset och vanligen förvåningen och häpenheten över vad som erbjuds stor.

I ett stort vintertest i ams. av 16 bilar 2012 skulle Zafira ha vunnit hela testet om det inte varit för att 1.4 liters bensinmotorn är nästan lika bränsleeffektiv som en Diesel och därför gav för svag värme på vintern för en så stor kupé .

Ur Vib. Rosttest:
”Motorhuven är av aluminium men bakluckan av plåt, liksom resten av bilen. Det finns ingen behandling i huv och baklucka, men tätningarna är välgjorda. Dörrarna är däremot skyddade med ett invändligt lager vax. De har också ovanligt stora dräneringshål, vilket är en fördel.

Slitskyddet under bilen är sparsamt, men skarvarna är formade så att de ventileras och behöver inte tätas som vanliga fogar. Balksystemet är noga behandlat invändigt.

Skärmkanterna är utformade så de inte samlar smuts. Både bak och fram sitter innerskärmar av både filt och plast som inte binder så mycket fukt. Opel Zafira hade fått en femma om den varit försedd med stänklappar.

(Innerskärmarna bak har en ny lösning. De består av både plast och bullerdämpande filtmaterial och plasten, som inte tar åt sig fukt, ligger an mot plåten där rostrisken är som störst.)”

Vill man veta vad man inte får veta i Sverige är detta två exempel.

https://www.youtube.com/watch?v=Uueeu1XhtZE
https://www.youtube.com/watch?v=myNgP-aMyK0

#31
2015-04-25 10:15

Opel har ett fel - varumärket. Skoda smäller ju högre. Dacia med typ ...

#32
2015-04-25 21:07

Orsaken till det är igen okunskap, när man inte vet och inte mycket förstår så kommer gissningar och spekulationer istället och de bygger alltid på det som ligger närmast till hands.

Opel har alltid gått sin egen väg och det leder till frågetecken och undran, och så snart man är annorlunda och avvikande och om det inte kommer någon förklaring på varför, tar de negativa spekulationerna och gissningarna fart, rykten, prat, slidder sladder som man brukar kalla det, ett varumärkes innebörd är beroende av vilket "snack som går".

Att var annorlunda och avvikande ses alltid som negativt oavsett ämne och område.
Eftersom det avvikande uppfattas som ett ifrågasättande av den stora gruppens agerande och legitimitet och den stora gruppen gillar inte att bli ifrågasatt av någon som vågar stå utanför.

Denna åsikt om varumärke stämmer för övrigt bara hos majoritet av de som är så bilintresserade att de upplever det väldigt nödvändigt att annonsera sin åsikt.

En minoritet på 25 % av de bilintresserade håller inte med och omkring 70 % av den övriga befolkningen som inte är speciellt bilintresserad har absolut ingen åsikt i frågan.
Om man specifikt frågar dem är det snarare en positivt än negativt präglad uppfattning man ger uttryck för, eftersom de i brist på aktivt bilintresse inte har tagit del av "snacket som går" och därmed inte blivit itutade en fix och färdig åsikt som man skall ha - utan istället utgår från vad de ser och råkar veta själva.

#33
2015-04-27 09:35

N-iklas, "Opel har alltid gått sin egen väg "!
Så är det ju inte och det vet du mycket väl. Opel har från 1931 varit styrt av GM och deras godkännande.
Saab, däremot gick före GMs inträde sin egen väg, på gott och ont, men var sedan lika styrda som Opel.
Det medförde bl.a. att man blev påtvingad Opels bakaxel som har varit ett stort problem för Saab.
Först efter flera modifieringar blev den bra, man kan ju undra varför inte Opel kunde ordna detta?

Dagens Opel är säkert bra, Insignia får, trots en korkad design, många lovord från sina ägare.
Astra är ju riktigt snygg, även om jag personligen inte gillar instrumenteringen, och har lika stort praktiskt utrymme som Insignia och borde kunna konkurrera mer med Golf.
Grannen har en Mokka som borde marknadsföras bättre, den vore ju en bra konkurrent till andra högbyggen.
Och varför ser man så få Meriva? När jag var på gummiverkstan senast talade jag med en ägare till just en sådan, han var nöjd med det mesta utom att den väsnades lite för mycket.
Och var är Adam? Jag har inte sett en enda utom i utställningshallarna.

Men jag tror att ett stort problem för Opel är alla skitbilar man gjorde på 80- och 90-talen.
Rykten om rost ligger kvar, trots att det sedan länge är åtgärdat och samma sak gäller kortlivade kamremmar.

#34
2015-04-27 21:59

GM hade inflytande redan 1929 och kontraktet avslutades 1930.

Det beror ju på vad man menar med att ”gå sin egen väg”?
Jag menade inte det bokstavligen i allt - utan symboliskt i enbart just det man möter i bilarna.

Vilket avser en skillnad i stort och smått i jämförelse med - i varje fall - de flesta andra.
Alltså att bilarna är utformade på ett sätt som skiljer sig från flertalet.
Det är då utgående från att jag råkar veta detta bättre än någon annan eftersom ingen annan funnit det av intresse att så noga studera Opel och därmed vet man inte vad som bjuds.

Gått sin egen väg så långt man kunnat göra det trots restriktioner och förbud från GM som för övrigt rutinmässigt stoppat i varje fall omkring 10 olika bilmodeller Opel skulle ha velat börja tillverka sedan 1994.
Däribland fem lyxbilar, två med V8, en Lotus supersportbil, en öppen roadster och en 6-cylindrig mittmotorbil.
Man sa nej redan till 1960-talets GT, enbart Opels skicklighet i att lösa problem gjorde den till verklighet.
Redan 1929 stoppade man Opels dåvarande 8-cylindriga lyxmodell.

Alltså trots de restriktioner och stopp och hinder som GM satt upp.

Utan tvivel är det de dåliga modellerna från 80-90-talet som är grund och startskott till allt tvivel och misstroende.

MEN en stor del av det som gäller i dag är också orsakat av ingen marknadsföring, ingen bra reklam och att man dragit sig bort från allt som ger uppmärksamhet och rubriker.

Om man inte syns och hörs och märks så finns man inte och försäljningen blir därefter.
Det har kommit ut många bilar sedan 1998 och även om några enstaka irriterande fel upprört en del sedan dess, (2.2 motorn exempelvis – åter är GM orsaken, Opel gjorde bara 25 % av arbetet i den motorn. Delat mellan Amerikanska GM, Saab, Holden och Opel.)
Har majoriteten ändå en betydligt mer positiv syn än de som bygger sin åsikt på Kadett och Astra från 80 och 90-talet.

När det gäller nuvarande läge är det huvudsakligen marknadsföring som är problemet.

Dessutom gällande 80 och 90-talet är det åter okunskap som spökar därför att det var inte alls fel på alla Opel under 80 och 90-talet som det envist hävdas gång efter annan.

Det var specifika modeller, versioner och årsmodeller och övriga var det absolut inget fel på.
Utomstående och oinsatta har ingen aning om detta och drar därför kraftigt överdrivna och felaktiga slutsatser.
Kadett 1988 var exempelvis betydligt bristfällig och feldrabbad medan Ascona 1988 var och är en av de bästa bilar som någonsin tillverkats.

Detta och en rad andra exempel visar att det är något som inte stämmer med påståendet att alla Opel var dåliga.
Det är helt enkelt inte sant, även om kamremmens korta liv på 6000 mil och rosten förvisso var störande att behöva ta hand om, men konkurrenterna var inte felfria, vilket har sin betydelse.

#35
2015-04-28 14:08

Och gällande Saab.

Enda bakaxeln med svagheter jag hört talas om är den som monterades i 900.
Men bakom det döljer sig en hel lång berättelse med vändningar som passar bäst i en bok.

Jan Hökerberg i boken Spelet om Saab beskriver hur Saab redan innan affären var helt avslutad förde interna samtal om att man absolut inte vill ha något med Opel att göra utan enbart med Cadillac och Chevrolet och man försökte komma på hur man skulle agera och spela sina kort så att man kunde bli kvitt Opel och påverka GM att gå med på det.

Nästa punkt är att Saab när man inte lyckades förhindra ett samarbete med Opel la upp en strategi som byggde på att dels hamra in budskapet att Saab fortfarande var Saab och att Opel var en underlägsen och dålig biltillverkare vars teknik man absolut inte kunde använda utan Saab skulle bygga om och ändra på allt som man hämtade från Opel.

Man ansåg detta nödvändigt eftersom det annars skulle bli svårt att hävda att Saab hade ett existensberättigande, Opel måste vara sämre och Saab måste vara överlägsen och man måste finna sätt och metoder som kunde övertyga publiken om att det var på det sättet.

Utöver propaganda ansåg man det avgörande att ändra på allt, inte för att det fanns något tekniskt eller praktiskt skäl, utan för att om man inte ändrade så skulle man inte kunna hävda att Saab var överlägsen.
Och man skulle inte kunna hävda att Opel var skräp och därmed skulle hela iden med Saab gå upp i rök.

Av denna orsak kunde man inte använda bakaxeln från Vectra som byggde på grundutförandet från Ascona och inte bakaxeln från Omega som användes i Vectras toppmodeller eftersom en bakaxel från en bakhjulsdriven bil i en Saab var otänkbart av prestigeskäl - Saab var ju symbolen för framhjulsdrift.

Man valde därför bakaxeln från Astra, en helt olämplig bakaxel eftersom den utvecklats för en betydligt mindre och flera hundra kilo lättare bil – men den var ny och ansågs därför inte lika besudlad med läbbiga Opelbaciller…
Eftersom den kom ut 1992 kunde man rent av hävda att Saab varit med att ta fram den (ingen skulle ändå kontrollera det).

Resultatet blev självklart katastrof, liksom det blev med hela bilen – DETTA ledde bl.a. till att GM kraftigt inskränkte Sabbs inflytande över framtida modeller, förtroendet för Saabs expertis gick upp i rök.
Saab ägnade mer tid åt att bekämpa Opel i ett psykologiskt propagandakrig än åt att tillverka bilar.

Stig Blomqvist uttalade sig i början av samgåendet med att man inom Saab alltid ”sett Opel som ärkefienden”.

Det ofta återkommande påståendet att det var Opel som orsakade alla felen på Saab är inget mer än att man fortsätter att tro på sagorna som Saab berättade i linje med sin affärsstrategi som syftade till att systematiskt försöka förstöra Opels rykte så mycket som möjligt så att man dels kunde ta över Opels marknadsandelar i Sverige och dels hoppades man på att om det gick sämre för Opel skulle det stärka Saabs position inom GM.
Med ett förstört Opel hoppades Saab att GM då skulle se Saab som det enda hoppet om ett framgångsrikt bilmärke och därmed satsa mer på Saab.

Det är bakgrunden.

#36
2015-04-28 21:07

Helt rätt Saabnisse! Och Niklas 2 två sista inlägg förtydligar det hela solklart.
Sen tror jag att Saabnisse tänker på Vectra B bakvagnen som hamnade i 9-5an. Har själv haft en Vectra B och problemet med den bakvagnen var att den nötte bakdäck trots inställning enl specifikationer. Märktes kanske ändå mer i 9-5 som var en lite tyngre bil.

#37
2015-04-28 21:22

900:ans bakvagn hade vi inte så mycket problem med, framvagnen däremot! Högt placerad styrväxel var inte den bästa lösningen. Vill minnas att Saab ville ha den längre ner. N-iklas kanske har någon skröna om den också? Packboxarna till växellådan var också undermåliga. En tekniker berättade att fabriken Opel köpte packboxarna av kvalitetssäkrade dessa genom att trä dom på ett rör och lysa med en ficklampa. Lös det inte igenom var packboxen ok!
Problemet med 9-5ans bakvagn var att de främre bussningarna gav upp i förtid och ändrade inställningarna, med däckslitage som följd!

#38
2015-04-28 21:57

Ja gällande packboxar och styrväxel, det har aldrig nämnts något om sådana fel i undersökningar av begagnade bilar när dessa sitter i en Opel.
Själv har jag haft en Ascona som i princip har exakt samma styrning som första Vectran, trots 50 000 mil inget fel på något.
En viss undran har ju alltid funnits till varför en grej fungerar perfekt i en Opel men så snart Saab får tag i den är det bara massor av fel?
Märkligt.

#39
2015-04-28 22:33

"En tekniker berättade att fabriken Opel köpte packboxarna av kvalitetssäkrade dessa genom att trä dom på ett rör och lysa med en ficklampa. Lös det inte igenom var packboxen ok!"
HAHA Trasten, och du beskyller andra (Niklas) att fara med skrönor....haha. Kan vi vara lite seriösa tack.

#40
2015-04-30 16:49

Jag återberättar bara vad teknikern sa till mig. Han var en av de ansvariga för växellådan på 900 och var ganska uppgiven. Man fick byta en fyra, fem packboxar innan man hittade en som höll tätt.

#41
2015-05-01 12:41

Men hur hänger det nu ihop?
På 900 använde Saab sina egna motorer och växellådor.
Enda Opelmotorn på 900 var V6 och den försågs med en ny Saab växellåda som i Opel fick livlig kritik för att vara sladdrig och oprecis.
Automaten levererades av Japanska Aisin som ägdes av Toyota och levererade samma växellåda till Lexus och Volvo.
Så den historien är svår att få att gå ihop, speciellt som detta fel aldrig funnits på en Opelmodell.
Kanske för att Saab använde andra delar som inte kom från Opel?

#42
2015-05-01 19:55

Ja du Trasten. Mythbuster har krossat din skröna...
Som Niklas säger så fanns bara en Opelmotor (V6an) på 900 och den hade en Saabväxellåda som användes även till Calibra V6. Den lådan var inte bra...

#43
2015-05-04 17:26

Nu vet jag inte om jag påstod att växellådan kom från Opel. Saabs växellådor byggde man väl själva? Packboxarna till lådan kom däremot från Tyskland via Opel om jag fattade teknikern rätt! Packboxproblem hade Opel på motorerna!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.