Bild
Nästa artikel
Frågeställarens förtroende för Subaru Outbacks fyrhjulsdrift blev naggat i kanten efter en incident med backning med släp.

Bilfrågan: Varför slirade min Subaru?

Bilfrågan

”Fick köra fram och tillbaka åtskilliga gånger och efter tio meter gav vi upp och fick skjuta kärran de sista metrarna för hand. Var fanns den kontinuerliga fyrhjulsdriften?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Som ägare av Subaru har jag känt mig trygg med att kunna ta mig fram på dåliga vägar. Detta blev dock naggat i kanten i höstas när båten skulle upp på land. Jag skulle backa ut det obromsade släpet med kanske 200 kg last på en något lerig åkerväg. Tre–fyra meter in på det slippriga och plana underlaget började vänster fram snurra vilt och kastade lera på bilsidan. Jag hade vanliga automatväxeln i. Fick köra fram och tillbaka åtskilliga gånger och efter tio meter gav vi upp och fick skjuta kärran de sista metrarna för hand. Var fanns den kontinuerliga fyrhjulsdriften? Hade sett samma bil med hästsläp i tv-reklam med en leende kvinna som frågar om hästen har två eller fyra ben och dessutom på mycket lerigare väg. Verkar som min Outback bara har ett ben, som dessutom haltar... Vid kontakt med bilfirman efteråt så tipsade dom mig att jag skulle prova med att koppla ur antispinn och möjligen lägga i X-trail mode. I den tjocka instruktionsboken blir man uppmanad att lägga i en manuell växel.
Om bilen driver kontinuerligt så borde jag väl inte behöva mixtra med en massa hyss för att få drivning? Vi Bilägare har ju testat några Subaru utan att ni påtalat några framdrivningsproblem, vad säger ni om detta? Är Subaru Outbacks drivning överskattad?
”SlirJohan”


Svar:
Vi har inte provat bilen i den situation som du beskriver så vi bollade frågan vidare till Subaru och fick följande svar:
”Din Outback är permanent fyrhjulsdriven, vilket innebär att differentialen i mitten alltid ser till att det finns drivkraft till både fram- och bakaxeln. Fördelningen mellan hjulparen sköts genom att vårt VDC-system bromsar spinnande hjul. Detta kräver att man ger systemet chans att arbeta – det vill säga håller en viss grundgas.
Kopplar man ur antispinn aktiveras bilens Traction Control och då stryps inte gasen när ett (eller fler) hjul spinner. Din bil har dessutom X-Mode. Funktionen sätter systemet lite mer ”på tårna”, vilket ger ännu bättre framkomlighet.
Sedan finns det ju alltid lägen då det är hopplöst att ta sig vidare. Har man inget fäste under något hjul, lär man inte ta sig framåt – oavsett system och hjälpmedel.”
Thomas Possling, Subaru Nordic 

Diskutera: Vad tycker du om svaret?



 

Kommentarer

#1
2018-06-21 07:43

Den här subarun har ingen bättre framkomlighet än andra konkurenter.
Två hjul kan slira medan två står still.

#2
2018-06-21 08:47

Är det riktigt säkert att släpet var obromsat, så det inte fanns en påskjutsbroms vars backningsurkoppling fallerade?

#3
2018-06-21 08:50

Folk övervärderar sina fyrhjulsdrivna bilar något otroligt. Klart också de kan köra fast, det gjorde man ju i lumpen med terrängfordonen till och med. Och de glömmer också att fyrhjulsdrivet inte bromsar bättre än tvåhjulsdrivet...

#4
2018-06-21 09:23

Det där med att "bromsa" hjulen med bromssystemet istället för att ha en broms eller fördelning i själva drivsystemet är en billig lösning.
Är bilen inte så dyr är det väl acceptabelt, är den dyr däremot är det relativt dåligt.
Sedan har väl Subaru fått en image de senaste åren genom dessa "nöjdhetsundersökningar" som oundvikligen leder till att människor överskattar bilarna - precis som alla andra som ständigt bara hyllas i alla sammanhang och aldrig kritiseras.

#5
2018-06-21 10:15

Två saker påverkar
1: Däcken. Det gör mer än de flesta inser, hur däcken ser ut och vilken typ av däck som sitter på bilen. Hur slitna är de? Är det ett rent landsvägsdäck eller någon sorts AT-däck? Eller?
2: Systemet är inte kalibrerat för att ta sig fram på det sättet. Titta gärna på You-tube videos där man lägger rullar under 3 hjul på olika bilar. Det är jätteskillnad på hur bilarna tar sig av rullarna, och ofta är det skillnad på vilket hjul som har fäste.

#6
2018-06-21 10:50

@ Saabium

Bra talat. Vi lyckades sätta fast åtskilliga av Försvarets mest terrängdugliga fordon, inklusive en bandvagn en gång :)

.

#7
2018-06-21 13:35

Ett bra svar. Frågeställaren försöker sig till att spela smart här men faller omgående på eget grepp.
" kastade lera på bilsidan" "en något lerig åkerväg".

#8
2018-06-21 14:52

Subaru har en erkänt duglig fyrhjulsdrift - med manuell låda. Med automat är det en helt annan sak. Finns gott om dokumentation på nätet om den saken.

#9
2018-06-21 17:47

"Jag skulle backa ut det obromsade släpet med kanske 200 kg last på en något lerig åkerväg. Tre–fyra meter in på det slippriga och plana underlaget började vänster fram snurra vilt och kastade lera på bilsidan." Om man backar borde väl ett spinnande framhjul kasta leran framåt, framför bilen och inte på bilsidan...

Detta inlägg påminner om ett tidigare, men då med en Forester. Tydligen funkar inte Subarus 4wd så bra som man kan förledas att tro av biltester. Om det sen beror på bilen, däcken eller föraren är frågan... Men att trycka in X-mode vid sån körning är väl det första man bör göra.

#10
2018-06-21 20:18

Räcker ju att släpet sjunker ner lite i den fuktiga marken för att det ska bli halvt omöjligt för en bil att skjuta på bakåt - om den så hade mekaniska diffspärrar.

Att bilen har ett offroadläge och föraren inte använde det ska man väl inte säga så mycket om...

#11
2018-06-21 21:51

Min erfarenhet av awd, både genom bilar, atv och entreprenadmaskiner är att lera är bland det jä-ligare att få drivning på. Det kan räcka med en vattensjuk gräsmatta där man sjunker genom grässvålen några cm så blir det sånt grymt motstånd att "komma upp" på gräset igen att man bara slirar och sjunker. Man kan nästan likna det vid skarsnö. När man går igenom skaren på snön så är det hopplöst att komma framåt. Ska man sedan knuffa på ett släp så blir jag inte förvånad att man körde fast, hade nog inte spelat nån roll om det så stod Land Rover på bilen ifråga.

#12
2018-06-22 15:05

FXX - håller med, även om mina erfarenheter från maskiner är lite rostiga (90-talet). Lera är bland det svåraste som finns. Jag skulle vilja påstå att du tar dig fram bättre med något 2-hjulsdrivet med bra terrängdäck än en 4wd med landsvägsdäck.

#13
2018-06-22 16:49

I lera är däcken det absolut avgörande. Kolla på offroadekipagen, där är det däckdimensioner på 31 tum och uppåt samt grovsajpade mönster som gäller.

#14
2018-06-23 11:35

”Din Outback är permanent fyrhjulsdriven, vilket innebär att differentialen i mitten alltid ser till att det finns drivkraft till både fram- och bakaxeln." Då borde man ju ha drivning på två hjul, ett fram och ett bak. Så funkade mina CR-V och Outlander på sin tid. Men i samma läge så drev min Forester bara med ETT hjul, det med sämst fäste. Då samma intetsägande svar från Subaru.

Biltidningarnas test med rullar verkar inte vara särskilt verklighetsanpassat. Just det testet är skräddarsytt för/av Subaru som har permanent fyrhjulsdrivning som standard. Många köper en fyrhjulsdriven bil för att dra husvagnar, hästsläp och båtar till exempel. Jag har hittills inte hittat någon journalist som orkat hänga på ett släp och då kollar vad som händer med fyrhjulsdriften!

#16
2018-06-23 11:51

Kan inte låta bli att kopiera ett inlägg från förra tråden:
När jag bytte bil (året var 2007) förra gången efterlyste jag bättre 4x4-tester i ViB:

"Om man tänker sig att köpa en bil med fyrhulsdrift och faktiskt har behov av detta, varför testas inte detta? Mitt och säkert många andras behov är att ta sig upp till huset eller sommarstugan då uppfarten är svinhal eller täckt med en halv meter snö. Dessutom vill jag dra upp båten (eller husvagnen) där det är brant och kanske halt. Finns inte med i testerna!
Likaväl som man arrangerar ett älgtest kunde man väl rigga ett dragtest och hala-backe-test?"

På den tiden fick man faktiskt svar från ViB:
"Du har tyvärr rätt. Vi har vid några få tillfällen då vi just jämfört 4WD-bilar försökt göra den här typen av prov. Det är inte alldeles enkelt att arrangera på ett repeterbart vis. Men din invändning ger oss anledning att klura ut sådant prov. Det ska ju gå att utföra sommar som höst och vinter
Med vänlig hälsning
Erik Rönnblom"

#17
2018-06-25 00:28

Det går att testa ganska enkelt, se länk.
https://www.youtube.com/watch?v=mZgp5S9GLyY
VW suger rätt bra. Det gäller att ha låga varvtal och jämn drivning om du ska upp för en hal backe.

#18
2018-06-25 17:17

GDS: Meningslös test uppfunnen av Subaru på sin tid som visar att permanent fyrhjulsdrivning är bäst. Det är helt annorlunda med släp där det finns fäste för fyra hjul men ändå driver/slirar det som har sämst fäste.

#19
2018-06-25 21:04

@stigadam
Jag har lite svårt att dra några slutsatser utifrån ditt resonemang.
Men vi kan nog vara överens om att det bästa drivsystemet hos en bil, med eller utan tillkopplad släpvagn, att ta sej upp för en backe med liten friktion är med låsta diffar på alla tre ställena. Alla avsteg från detta, i vilken form de än må vara, är en försämring. Särskilt när kraften växlar mellan vilt slirande hjul som försöker hitta fäste. Som sagt, lågt varvtal och jämn drivning, (samma rotationshastighet), på så många hjul som möjligt samtidigt underlättar avsevärt för att hitta fäste.

#20
2018-06-26 17:34

Man kan ju alltid lära sig om hur tekniken i just den bil man köpt, fungerar. Att bara ignorera det hela och stoppa huvudet i sanden, hoppas att det går bra, för det i reklamen klarar den av det. Känns som att Slirjohan får öppna instruktionsboken och läsa på lite om fyrhjulsdrift, innan han provar att köra mer.

#21
2018-06-26 20:04

Vi Bilägare brukar testa 4WD på samma sätt som i GDS:s länk, men utökat med fäste bara under ett hjul.
Den här formen av test är de enda som ger repeterbarhet, vilket är mycket viktigt om man ska kunna jämföra olika bilar testade vid olika tillfällen. Att klaga över att det inte är samma sak som att köra i en lerig backe med släp båtar föga. Jag har svårt att tänka mig att en bil som klarar alla momenten på rullar skulle prestera sämre i i en riktig situation, jämfört med någon som presterat sämre på rullar. Gör den det så beror det på andra faktorer. Leran är rimligen inte exakt lika i hela backen, lutningen kan också variera, det kan vara någon grop, släpet står annorlunda, påskjutsbromsen kan vara lite olika aktiverad – det finns helt enkelt fler variabler som spelar in.

#22
2018-06-28 00:56

Vi Bilägares (och andra motortidningars) 4WD-test lider av att de inte stämmer med verkligheten. Ungefär som att den testade teoretiska bränsleförbrukningen inte stämmer med verkligheten. Eller att när kartan och terrängen inte stämmer så är det kartan som gäller. Varför inte börja med att hänga på ett släp vid testet för att se vad som händer.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.