Nästa artikel
Bilfrågan: Varför skakar min Mercedes?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför skakar min Mercedes?

Publicerad 7 juni 2018
Vid 100 km/tim uppstår små skakningar i frågeställarens Mercedes GLC.
"Så fort man lättar på gasen försvinner obalansen, men den kommer tillbaka om man gasar lite lätt igen!" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Vid runt 100 km/tim finns en liten men irriterande obalans, småskakningar, i min Mercedes GLC som känns vid lätt gaspådrag. Så fort man lättar på gasen försvinner obalansen, men den kommer tillbaka om man gasar lite lätt igen! Jag känner inga skakningar i ratten eller vid bromsning. Bilen har 18-tums dubbfria vinterdäck. Årsmodell 2016 och bara 1900 mils körsträcka.
Leif Larsson

Svar:
Det här låter inte som obalans eller problem med ej perfekt runda däck. Man skulle möjligen kunna misstänka något fel i kraftöverföringen beroende på obalans eller slitage i exempelvis en drivaxel, alternativt ett defekt lager. Men på en Mercedes som bara rullat 1 900 mil håller vi det för mindre sannolikt. Är det möjligen så att du har en motorversion med cylinder-avstängning? Har man god känslighet kanske man kan känna när motorn går från coasting och med några avstängda cylindrar, till fartökning och inkoppling av alla cylindrar? Eller så går inte motorn rent. Svårt att klura ut utan närmare undersökning. Be din auktoriserade verkstad om hjälp.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tror du att skakningarna kan bero på?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-06-07 10:57
Pi

Det normala men en såpass ny bil som antagligen också har fabriksgaranti kvar är väl att först tala med sin verkstad. Förnekar dom sen problemet så kan man väl kolla runt på märkes-fora m m...

#2 • Uppdaterat: 2018-06-07 11:10
McTar

Små men irriterande fel brukar verkstaden kalla "egenskap".
En inbyggd egenskap går ju inte heller att åtgärda. Av en ren "slump" så kostar det inte verkstaden och tillverkaren något då.

#3 • Uppdaterat: 2018-06-07 13:09
dv

Miltalet är lite väl lågt, annars kan man få sådana symptom (typiskt vid gaspådrag) när Hardyskivorna på kardanaxeln börjar ge upp. De lär kunna slitas fortare om drivlinan inte är helt korrekt inpassad, men rimligtvis också beroende på körstil, last, osv. Eller så var de måndagsexemplar. Det skulle vara intressant att veta om vibrationerna funnits där sedan bilen var ny eller om de uppkommit efter hand.

#4 • Uppdaterat: 2018-06-07 13:57
Tvärnit

Hjulvinkel eller fälg, ett smått fel brukar ge ifrån sig i specifik fart för att sedan försvinna igen.
Mercedes..vojne! Jag skulle be någon kunnig att gå igenom bilen väldigt noga då det finns en hel del "fulmercor" i omlopp.

#5 • Uppdaterat: 2018-06-07 16:37
GDS

Obalans i däcken påverkas inte av minimala gaspådrag.
Kalla däck med ståplatta ger vibrationer på både pådrag och avsläpp.
Lager och hjulvinklar påverkas som regel inte av pådrag och avsläpp.
Hardyskiva på en kardanaxel har jag öht inte sett någon gång, däremot på rattstänger.
Cylinderavstängning är det mest outredda i denna historia tillsammans med ev, dubbelmassesvänghjul. Ju mer finesser desto mer att felsöka.
På bilar med många mil kan dåliga bussningar i länkarmarna i kombination med obetydlig obalans i hjulen ge sej till känna som skakningar i ratten framför allt.

#6 • Uppdaterat: 2018-06-07 17:58
bgl

Är bilen krocklagad?

#8 • Uppdaterat: 2018-06-07 20:38
Saabium

Dubbfria vinterdäck på sommarväglag?

#9 • Uppdaterat: 2018-06-08 08:35
LennartJ

Två år och enbart 1900 mil. Låter väldigt lite. En importbil från Litauen?

#a • Uppdaterat: 2018-06-08 13:07
StarClass

Med så få mil på din bil skulle jag säga att fel i form av mekaniskt slitage i drivlinan knappast är troligt, såvida du inte smällt in i nån refug eller liknande lite ovårdsamt tidigare. Jag skulle tro att det handlar om något enklare fel som defekt däck, balansering eller annan typ av fälgproblem. Det är ju enkelt att själv testa om det är det som är felet genom att skifta däck, byt bak och framdäck på samma sida, och se om det blir någon skillnad eller ej. Blir det ingen skillnad är det nog åt det håll VB skriver.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.