Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Varför så låg släpvikt?

Bilfrågan

Varför får Toyota Auris dra så lite? Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag var och provkörde en Toyota Auris Touring Sports, hybriden. Det var en intressant upplevelse, men vi är i behov av en bil som får dra minimum 750 kilo. Aurishybriden får inte dra större vikt än 345 kilo. Det är ju inte ens vikten på en del tomma släp.
Varför har Toyotan så låg släpvikt?

Börje Isaksson

Svar:
Om en hybridbil drar tungt ansträngs batteriet mer och det alstrar värme. Auris säljs i en version med extra kylsystem och den kan förses med dragkrok. Merkostnaden är 8 900 kronor. Men tyngre släp än 345 kilo får inte kombimodellen dra. Halvkombin har en släpvikt på 380 kilo.

Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Är dragvikt viktigt när du väljer bil?

Kommentarer

#1
2014-09-22 08:07

Ja dragvikt är viktigt för mig. Jag har en hästkärra och en islänning. Har dragkrok på min Picasso. Nu behöver jag inte jättehögt (en islänning väger inte så mycket), jag klarar mig gott och väl med runt 1 000 kg..

#2
2014-09-22 08:16

Golfen GTE får dra 1500kg, hur kan den då belastas så mycket?

#3
2014-09-22 09:28

Det lär vara back-läget som är det kritiska eftersom all backning tydligen sker via eldriften. Då har väl VW troligen löst detta annorlunda. Dessutom är ju Golfen en laddhybrid med ett påslag på prislappen (efter skattesubventionen) på i runda slängar 100.000 kr ovanpå priset på denna bil så dom slåss nog inte riktigt om samma köpare.

#4
2014-09-22 09:51

Känns ju också kanske lite märkligt OM allt enbart handlar om backningen!?
345Kg kan räcka för ett litet släp med häck/gräs klipp m.m så det skall förstås inte underskattas för en villaägare. Dessutom är ju en krok bra att ha till andra saker. ( Cykeltransport,..skyddar bilen för p-skador e.t.c )
Behöver man däremot dra tyngre släp får man helt enkelt leta upp en annan bil som fixar detta men det har blivit lurigt det här med dragvikt och man måste vara väldigt uppmärksam om just detta är viktigt för att t.e.x kunna dra en viss husvagn.
Valde för några år sedan bort dragkroken men ångrade mig ganska snabbt och monterade en sådan själv. Även om jag inte använder kroken jätteofta så är den väldigt bra att ha så jag får nog säga att för mig är den viktig.

#5
2014-09-22 09:58

Backningen var i alla fall vad Toyota-handlaren här på orten nämnde som begränsande faktor - och jag tror att jag läst om detta även på nåt annat ställe. Men 345 kg (+ lite moms) räcker nog för många - och är det som sagt främst backningsmanövrerna som begränsar så kan man ju anpassa körningen efter det...
F ö borde det ju vara möjligt att automatiskt koppla ur eldriften när det sitter ett släp påkopplat - i alla fall när man kör framåt.

#6
2014-09-22 10:11

Ren eldrift + dragkrok verkar inte vara någon bra kombination t.ex. Tesla Model S med 416 hästar är inte godkänd alls för drag.

Toyotas premiumsyskon Lexus verkar dock ha löst det på annat sätt då de flesta av deras hybrider är godkända för drag.

#7
2014-09-22 15:29

Det kan handla om bensinare också. Ford Mondeo 2001-2007 fanns i en sport modell som hette ST 220. Den var inte Heller godkänd för släp.

#8
2014-09-22 15:33

Det här är ju den stora nackdelen att Toyota valt att inte bygga Toyotorna för att få dra ex husvagn, då får man gå över till Lexus där exempelvis RX får dra 2000 kg, kanske anser man att det är ett för litet antal som har behov v detta eller så går det tvärt emot utsläppsmålen med hybid ?

Håller tummarna för att detta löses ganska omgående då hybriddriften för övrigt är fenomenal, just dragvikten var ett av de stora bekymren jag hade då jag körde Auris Touring Hybrid Hybridsafetten

http://hybridstafetten.toyota.se/foerarna/anders-simon-simonsson

#9
2014-09-22 15:46

Vem behöver hybridbil när man kan köra Volvo 940 med 115hk och dra 1600kg. :-)

#10
2014-09-22 15:48

@Havsfidran den som är rädd om miljön och vill minska utsläppen

#11
2014-09-22 16:06

Har tidigare haft en Lexus RX 400h som fick dra 2000 kg. För ett halvår sedan bytte jag till en importerad Toyota Highlander med exakt samma drivlina men den får bara dra 1500 kg. Bilarna väger nästan identiskt lika mycket så man undrar ju varför det blivit så här. Dessutom stor skillnad på skatten till importens nackdel även det!

#12
2014-09-23 09:04

Volvo 460 2.0 auto från 1995. 1990 kg och med BE hela 2700 kg.

#13
2014-09-23 11:08

Ja "Bosse1" visar prov på just detta som jag nämnde tidigare att det gäller att läsa på innan man väljer bil. Visst vore det "kul" att se någon hänga 2700kg efter en 460 men bilen får dra 1200kg och inget annat.

#14
2014-09-23 11:29

Bosse1:

Du får skilja på bilens maximala släpvagnsvikt (dvs vad den verkligen tål och orkar, det du alltid får dra med BE) och vad du får dra enligt B- respektive utökad B-behörighet. Inte en chans att en 460 får dra så mycket. Efter en koll på blocket verkar de snarare ligga på 1100-1200 kg som max släpvagnsvikt. De vikter du anger säger hur mycket du teoretiskt sett får dra med vanligt B-körkort respektive utökat B-körkort, men tar inte hänsyn till vad bilen verkligen klarar av.

Edit: Var tydligen en liten stund efter Mistro...

#15
2014-09-26 12:26

Varför står det 1990 kg med B och 2700 kg med utökad B-behörighet? Jo jag kan läsa max släpvagnsvikt 1200 kg.

#16
2014-12-03 08:25

Det kan man fråga sig "Bosse1" men tyvärr är detta bara ännu ett exempel på transportstyrelsens dumheter.
Det finns helt enkelt ingen logik över varför man behöver krångla till systemet så.
De vikterna som du nämner är totalvikten vilket innebär att du får dra ett släp som får lasta 1990kg så länge som släp + last inte väger mer än dina 1200Kg. Det kan ofta vara en fördel om man t.e.x vill kunna hämta ett biltransportsläp eller kanske husvagn med en hög totalvikt. Med en låg totalvikt får man inte ens köra dessa släpar UTAN last fast att totalvikten understiger det som bilen får dra.

Förutom detta så blir det än krångligare för många som vill dra tungt då det ibland finns ytterligare en vikt att hålla reda på,nämligen den sammanlagda bruttovikten.
För 460 nämns ingen sådan vikt så i det fallet behöver man "bara" tänka på att det är just 1200kg som gäller för max dragvikt,men med en nyare bil så kan det alltså bli klart krångligare då man även måste se till att inte överstiga bruttovikten.
Många har råkat i trubbel då de har bytt bil på senare tid då den nya bilen plötsligt inte fått dra lika mycket p.g.a sänkta last,drag och totalvikter. Ibland får stora bilar knappt dra något alls varpå det krävs ett E-kort. Samtidigt kan man få dra mer med en betydligt mindre och svagare bil på B-kort. De som skapade dessa regler förtjänar att få sparken och den lägsta A-kassan. :(

För att underlätta något så har i alla fall Transportstyrelsen följande hjälpmedel:
https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapva...

#17
2014-12-19 09:38

Ja hur kan det vara så svårt för transportstyrelsen att skapa enkla regler för släpvikt ?

#18
2017-07-21 08:14

Det är ju idiotiska regler runt släpvagnsvikterna min son har två Hyundai en i 30 och en ix 35 en husvagn Kabe 590 boggie som dom får dra med i 30 men inte med ix35 en större och säkrare bil att dra med, alla med sunt bondförstånd inser ju att det måste vara ett säkrare ekipage med en fyrhjulsdriven ix 35 speciellt vintertid, men det begriper tydligen inte transportstyrelsen

#19
2017-07-21 09:09

Hans, det skiljer 3 cm mellan en IX35 och i30...vikten är i princip samma, ca 1500 kg (2WD). Att dra släpvagnen med 4WD ger bara bättre framkomlighet, fortfarande inget med säkerhet att göra. Jag vet att i30 med diesel motor är en väldigt bra dragbil, en hästtjej körde runt med en sådan och var helnöjd. Jag är emot diesel, men drar man släp hela veckorna så bör man ha en diesel. Bara som en rolig detalj, min Octavia får dra mer än en SAAB 9-3 fast min bil väger mindre. Jag tycker som många, att de Svenska reglerna för släp är onödigt krångliga, inte ens Polisen känner till alla reglerna. En vän som har BE körkortet uppmärksammade mig på att vissa släp får man bara köra 40 km/h, det är nog inte många som känner till det. Så det gäller att kontrollera upp saker och ting noga. Även detta med att använda rätt bil, för även där kan det skilja mycket. släpvagnskakylatorn som Transportsystemen har tror jag inte är helt 100% rätt, tyvärr. Så krångliga är reglerna.

#20
2017-07-21 10:08

Åter en riktigt gammal tråd så tydligen återanvänds i sommarvärmen...
Hans - det är inte så att det är din sons körkortsbehörighet som sätter gränsen för ix35:an ? Samma problem drabbar ju många idag - gissningsvis många ägare av t ex V90 och XC60 där bilarna i sig blivit så tunga att den maximala tågvikten för vanligt B-kort överskrids med en något större husvagn på dragkroken. Men där bilarna i sig har högre tillåten dragvikt. Regelverket runt detta är en aning snårigt helt klart.

#21
2017-07-21 10:28

Det är inte bara släpvagnsvikten som är klen på Toyota. De får sällan köras med fyra vuxna passagerare heller.

#22
2017-07-21 10:53

Utökad behörighet borde ingå direkt i vanlig B-behörighet med tanke på att bilarna väger mer nu.

#23
2017-07-21 18:04

Ja herre du milda .. Skulle ha transporterat ett baketgäng om tre personer med var sin sportsbag från flygplatsen .. och så skickade Taxi Stlm en Toyota Prius.

Det gick ju inte. Tre fullvuxna amerikanska basketspelare kan på sin höjd medföra vars en tandborste om de vill åka i en Toyota Prius.

Det är inte bara släpvagnsvikten som är ett problem för Toyotas hybrid-bilar, det är hela konceptet!

#24
2017-07-21 18:55

Faktum är att Volvo 945 får dra 1800 kg om man monterar två små förstärkningsplåtar...

#25
2017-07-21 18:59

Det är för att Toyotan är byggd som en hög skit.

VW's GTE:er får dra fullvärdiga laster t.ex.
Mitsubishi Outlander PHEV, fullvärdig last.
Volvo D6, fullvärdig last.
BMW X5 mfl, fullvärdig last.
Elbilar som Tesla får dra fullvärdig last.

Osv.
Välj din tolkning.

#26
2017-07-21 19:27

badman ...knappast bilmodellens fel att de inte fick plats, hadde ju varit sant med vilken mellamklassare som helst..

milkylainen..prius grund är 20 år gammal och var alldrig tänkt att dra släp, att auris inte får dra mera är märkligt men den nya RAV4 hybrid får dra 1 650 kilo. SLUT frågor.......

#27
2017-07-21 19:35

milkylainen
2017-07-21 18:59
"Det är för att Toyotan är byggd som en hög skit."

Var ju ett seriöst inlägg, välbalanserat.

#28
2017-07-21 20:28

Hybridhysterin ä för stor. Vinsten med eldrift i de här bilarna är i stort sett obefintlig. Användbarheten när det gäller att dra släp är obefintlig. Alltså inte den bil jag vill ha. I och för sig finns dyrare alternativ o då är de mycket dyrare. De har både el och fossildrift samtidigt. o Tesla som är dyrast kan inte användas med släp eftersom den går enbart på El. Dieselns tid är snart förbi, så man får väl fortsätta med bensindriven bil så länge. Hybriden den billigaste varianten är dock försvarbar i städer med dålig luft, som i städer likt Stockholm, men där behövs ju ingen bil alls, det finns ju tunnelbana, buss mm

#29
2017-07-21 23:10

Tesla får dra ca 1660kg (beroende på modell)

#31
2017-07-22 11:38

Det är inte så att släpet man drar blivit tyngre också!? För 25 år sedan klarade man sig bra med 1200-1600 kg som de flesta bilar klarade av och fick dra. De tyngsta var man kanske nödvändigt att ha en Volvo 940/960. Idag känns allt så jädra komplext och plötsligt skall man dra 1800 kg+. Då kanske man skall anlita en firma som fixar transport istället för att köra runt med en onödig bil som två gånger om året måste fixa en tung transport?! Angående hybrid bilar så verkar det som det endast marginellt minskar utsläppen, då vikten ökar.

#32
2017-07-22 12:19

Gunnar44, vinsten med eldrift är faktiskt hög, du har helt fel. Kör själv denna teknik och i Stockholm, funkar ypperligt. Ligger stadigt på 0,5 liter milen i snitt trots mycket tät stadstrafik och många korta körningar. Dessutom ökar elmotorn körbarheten då den hjälper till mycket när man ska iväg från stillastående, vilket sker ofta. Även guld med tekniken när man sitter i köer. Liksom förstås att det är en smidig automat, bara gasa och bromsa, ingen kopplingspedal att bry sig över.

#33
2017-07-22 14:49

Vilken bil? Vad väger den? Min Octavia kör jag på ca 0,6 liter/mil i stan.

#34
2017-07-22 20:37

Vidstige. Hybrid och stadstrafik är så bra i alla lägen. Jag är osäker om det alltid är så bra när man räknar total ekonomiskt med påslaget för hybrid med 50 tusen eller mer .
Stads trafik kan skilja jätte mycket i Stockholm från fall till fall eller vem som beskriver.
Min dotter har en 2016 octavia 1,0tsi som köptes för 169000:- ny i vintras och hon pendlar Farsta Globen Värmdö drygt 3 mil plus dagis lämning dagligen med bensinvärmaren och vissa tankar har varit på 0,45 som bäst men oftast på 0,5-0,54 vinter med bensinvärmaren.
Stadstrafik eller inte men mycket bilar och lågt tempo ger låg förbrukning på många bilar.
Man funderar varför folk köper Hybrid i alla lägen som har så många negativa faktorer som med vagn och dålig last möjlighet.

#35
2017-07-22 21:10

Ds5 hybrid får dra 800 kg och då är detta en gammal teknik, ändå mer än dubbelt jämfört med en ny Auris hybrid.

#36
2017-07-22 22:17

Jag bytade från 2006 Avensis till nuvarande 2012 prius och priusen är billigare att äga billigare att serva billigare att tanka har samma avbetalning som tidigare så en begagnad hybrid är bara vinst. 0,46 senaste tankning

#37
2017-07-22 23:00

Hybrid passar bäst för sta'n. Det är där tekniken kommer till sin rätt. På landsvägar och motorväg är det snarare den bättre aerodynamiken som flera hybrider har (men inte de som ser ut som icke-hybriden) som sänker förbrukningen.

#38
2017-07-23 23:43

mso1000, alltid svårt att jämföra men ju fler korta körningar, ju mer kökörningar, ju mer start stopp trafik så tjänar du på bromskraftsåtervinningen. Visst är dom nya små överladdade motorer potentiellt snåla men då kan man ju likväl säga att dom skulle vara ännu snålare med bromskraftsåtervinning som i en hybrid. Tycker hybriden sen ger lite andra fördelar som driftkvalitet och körbarhet i lägre hastigheter. Gissar att vi bara sett början på icke laddbara hybrider och priserna kommer gå ner.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.