Nästa artikel
Bilfrågan: Varför så dyr service?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför så dyr service?

Publicerad 12 februari 2013 (uppdaterad 9 maj 2014)
"Min Nissan har gått 2 700 mil och kostat 13 414 kr i service. Finns någon småbil med vettig servicekostnad för oss som kör lite?"

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Jag har en Nissan Note 1.6AT -08 med mätarställning  2 700 mil. Denna bil är servad på märkesverkstad enligt servicebok och har hittills kostat mig 13 414 kr i service. Om man ska gå efter körsträcka skulle bilen ha körts 12 000 mil för denna kostnad.

Nu gäller istället ettårsintervall. Vid service på den lokala märkesverkstaden hade kostnaden ökat med 3 500 kr. Vore det inte rimligt med enklare årsservice tills 3 000 mils intervall uppnås? Finns det någon småbil som har en vettig servicekostnad för oss som kör mindre än 700 mil/år?

Någonting för Vi Bilägare att jämföra: olika småbilars servicekostnader för oss som kör mindre än 700 mil/år.

B.Olsson

SVAR:
Den enda service din bil egentligen behöver är ett oljebyte varje eller vartannat år. Efter tre till fyra år kan det vara bra att se över bromsarna och byta bromsvätska. Detta kostar i storleksordningen 1 500 kr per år. Nagon fabriksgaranti har din bil ju inte nu så där riskerar du ingenting. Detta gäller i stort sett alla bilar.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-02-12 08:10
Leif Larsson (ej verifierad)

Tycker det är dumt att göra service på en märkesverkstad, när garantierna gått ut.
Bättre att hitta en liten verkstad som gör en bra service till en mer moderat kostnad.
( kan vara en sak för Vib att göra artiklar om verkstäder som gör ett bra jobb utan att "skinna" bilägarna.)

#2 • Uppdaterat: 2013-02-12 08:14
KaptenOberkommando

Ett praktexempel hur verkstäderna blåser kunderna.

#3 • Uppdaterat: 2013-02-12 08:16
mcregor (ej verifierad)

Vi kompletterade "bilparken" nyligen med en ny Kia Picanto och den har följande uppgivna servicekostnader hos säljarens verkstad:
1 år/1500 mil: 1171 kr
2 år/3000 mil: 1537 kr
3 år/4500 mil: 1328 kr
4 år/6000 mil: 2527 kr
5 år/7500 mil: 1171 kr
6 år/9000 mil: 1537 kr
Kör man max 1500 mil/år så blir servicekostnaden i dagens priser alltså ca: 9300 kr under de 7 första åren (garanti-tiden) vilket nog får anses helt OK idag för såpass lång tidsperiod. Sen lär väl kostnaden öka med åren men man får hoppas att ökningarna är rimliga.
Den skall alltså in för service en gång om året eller efter 1500 mil - det som inträffar först.
Visserligen en liten bil men den fungerar utmärkt för transporter i närområdet.

#4 • Uppdaterat: 2013-02-12 08:20
mcregor (ej verifierad)

Problemet är nog snarast att vill man följa rekommendationerna från fabrikanten (ofta 1 gång per år) så blir det dyrt oavsett om man kör till en märkesverkstad eller till en oberoende. Så har man inte några garantier och så kort årlig körsträcka som frågeställaren så kan man nog utan vidare sträcka ut serviceintevallen rent tidsmässigt. Sen tror jag inte att en fristående verkstad jämt är billigare - kollar man t ex de uppgifter jag fått på Picanton så tvivlar jag starkt på att en fristående verkstad skulle bli billigare....

#5 • Uppdaterat: 2013-02-12 09:02
Mistro

Tycker att det är ett märkligt svar på frågan då jag inte alls anser att den besvaras.
Som jag tolkar frågan så vill frågeställaren ha förslag på ett annat fabrikat/modell med lägre servicekostnader.
Att all denna överservice inte behövs egentligen råder det inga tvivel på men om man inte vill riskera sina garantier så har man som kund inga valmöjligheter.

Har tidigare själv ondgjort mig över dessa servicepriser och i princip bara fått en reaktion om att "sådant kan man kolla innan",...men precis så enkelt är det inte när minsta droppe vätska,torkarblad o.s.v kan kosta tusentals kronor utöver sedvanlig service.
Dessutom tar verkstäderna sig fritt initiativet till att höja priset som de vill helt utan proportioner till något vilket också frågeställaren själv antyder.

En del fabrikat har lite längre körsträcka mellan service och upp till 2 års intervaller vilket kanske kan underlätta något för de som inte kör så mycket men det handlar ändå om rejält stora kostnader per mil.
Nu senast servade vi en Peugoet 107 -12 och där är det 1000mil/ 1 år som gäller och det kostade 2900kr!!!
Även en 308Hdi -12 lämnades in för en 3000 mils service ( 1500mil/ 1år )
och den kostade 4500kr + 350kr för lånebil !
Det handlar alltså om ca 3kr/mil och arbetsinsatsen samt materialdelen är obefintlig!
Även då man kör mycket så blir alltså servicenotan hög och verkstaden byter delar som inte behövs.

Detta med att byta delar som inte behövs är mer en regel än ett undantag och denna Nissan Note är ett lysande exempel på vilket bedrägeri verkstäderna sysslar med.

"mcregor": Håll oss gärna uppdaterade över hur bra verkstaden sen också håller de angivna priserna!

#6 • Uppdaterat: 2013-02-12 09:19
Hackenbush

Idag säljs bilarna så billigt som möjligt sedan drar man in vinsten på att göra service på bilarna. Det är på service som de stora pengarna tjänas in.
Märkesverkstäderna är rena guldgrävarna.

#7 • Uppdaterat: 2013-02-12 09:39
Hackenbush

mcregor, ingen regel utan undantag, Picanton har helt acceptabla prisnivåer på service.

#8 • Uppdaterat: 2013-02-12 09:39
mcregor (ej verifierad)

Hackenbush - har du läst mitt inlägg om Picanton ? Om priserna ligger i ungefär samma nivå när det väl är dags att göra service så håller jag inte med dig i just detta fall. Sen har vi ju sett exempel från Mistro när det gäller Peugeot som är hårresande så där har du otvivelaktigt rätt.
Sen borde man ju kunna jämföra Picanton med 107:an rätt av när det gäller servicekostnader och då har ju Picanton trots längre serviceintervall och längre garantitid avsevärt lägre servicekostnad redan vid den allra första servicen. Kia-verkstan påpekade speciellt att det är en enkel bil med motor utan kamrem och därför är den så billig att serva.

#9 • Uppdaterat: 2013-02-12 09:49
Leif Larsson (ej verifierad)

är väl Picanton som drar märkbart mer bränsle , än angiven förbrukning av Kia?
Är trots allt inte bara servicekostnader som skall räknas in.
En bil som har billiga servicekostnader kan vara dyr med en bränslekostnad som heter duga.

#a • Uppdaterat: 2013-02-12 10:36
Mistro

Att just Picanto skulle förbruka så mycket mer bränsle så att den blir dyrare i slutändan ser jag ingen logik i.
Alla nya miljöklassade bilar drar mer bränsle än utlovat och det går inte i förväg att utse någon särskild "Bränslebov".
Har själv lite synpunkter på min Clio men andra hävdar att modellen är snål.

Kör man så lite som 700 mil om året så är det nog inte bränslekostnaderna som "gungar skeppet"
Hittar man en bil som drar 0.5l/milen istället för 0.7l/milen så sparar man ca 2000kr/året ( med ett bränslepris på 14,5kr ) över dessa milen.
En Picanto torde inte vara törstigare än en Note.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.