Nästa artikel
Bilfrågan: Varför ryker Volvon?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför ryker Volvon?

Publicerad 4 maj 2016 (uppdaterad 6 november 2020)
Frågeställarens Volvo V70 från 2004 började plötsligt ryka och lukta olja i kall väderlek.
”En vecka senare hände samma sak. Vad kan det vara? Kan något i motorn frysa och pressa ut olja?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en Volvo V70 från 2004. När vi hade kallt väder (-17°C) så stod min bil ute. Jag åkte en sväng in till stan och märkte att bilen inte svarade som den brukar vid gaspådrag. Sedan märkte jag det rök väldigt mycket och luktade olja. När jag kom hem ställde jag bilen i garaget och nästa dag gick den som vanligt. Men en vecka senare hände samma sak. Vad kan det vara? Kan något i motorn frysa och pressa ut olja?
Thomas
 
Svar:
Vi har inte lyckats få något svar som skingrar dimmorna runt problemet. Volvos produktuppföljningsspecialist svarar så här:
”Det är oerhört svårt att spekulera kring vad felet kan vara, då man inte har den aktuella bilen fysiskt framför sig och kan undersöka den. Därför vill vi på Volvo Car Sverige inte ge något svar, då vi inte vill gissa och spekulera. Det gör vi aldrig. Vår rekommendation är: ett verkstadsbesök med felsökning och undersökning av bilen är det allra bästa.”
Kanske någon läsare har någon teori om vad som kan ha hänt Volvon?
Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tror du att röken kan bero på?

Uppdatering: Därför ryker Volvon! Mysteriet med den rykande Volvon som vi skrev om verkar ha fått sin lösning. Det handlar om igensatt vevhusventilation enligt flera samstämmiga uppgiftslämnare som skriver:
”Det troliga är att oljefällan inte har rengjorts på länge och är igensatt (på en bil som servas regelbundet och där oljan byts ofta sker inte detta). Kör man försiktigt eller mycket kortkörningar samlas mycket kondens i vevhusventilationen. Den fryser vid kall väderlek och sätter igen ventilationen helt. Det skapas ett övertryck i vevhuset, olja trycks ut och ger rök och motorn tappar effekt. På turbobilar kan det bli kraftigt läckage av olja från turbon. Om bilen ställs in i varmgarage tinar isproppen och motorn fungerar normalt – tills det blir kallt igen.”

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-05-04 09:23
Rikard

Vevhusventilationen ska rengöras/bytas med intervall på servicen, men då det tar flera timmar att demontera den, så är det troligtvis inget som görs förens problemet är akut.
Har haft samma problem själv, och bytt oljefällan i min Volvo, den var helt igensatt trots att bilen är fullservad på Volvoverkstad.

#2 • Uppdaterat: 2016-05-04 10:00
månssons

Odedicerad:
Tänkte bara påpeka att Saab knappast var ensamma om detta, men de fick ta den mediala smällen. Faktum är dock att även märken som VW och BMW hade stora problem med frusen vevhusventilation i jakten på låg förbrukning.

#3 • Uppdaterat: 2016-05-04 10:16
Rikard

Nä det är inget unikt problem för SAAB, igensatt oljefälla är vanligt även på Volvos gamla rödmotor, med skillnaden att den byttes/rengjordes på 3 minuter, inte flera timmar som det tar på vitmotorn.

Värst drabbade blev 240 ägare som slarvat med servicen och hade B230 motorn.
Istället för fördelardosa som på 740 hade 240 ett stort gummilock i bakkant av topplocket, när det blev för mycket stopp i fällan hoppade det locket ur, och all olja rann ut över växellådan ner på avgasröret.

#4 • Uppdaterat: 2016-05-07 09:55
hans.antnas

Troligtvis en vevhusventilation som frusit igen devis ,rengör ventilationen och byt olja och filter

#5 • Uppdaterat: 2016-05-07 09:57
hans.antnas

På franska bilar kallar man den ljusgrå vattenbemängda geggan för fransk majonäs

#6 • Uppdaterat: 2016-05-04 09:48
milkylainen

Vevhusventilationen fryser pga vätska som aldrig kokar bort. Ispluggen blåser sen din motor eller en slang eftersom motorn aldrig lyckas få ut övertrycket från kolvarnas blow-by.
Sammantaget kan man säga/gissa: Du kör din bil för lite, för korta sträckor så motorn aldrig blir av med kondens. Annars kan man gissa att oljefällan är felkonstruerad eller på något annat sätt igensatt.

Känns som det var nästan poänglöst att kommentera. I princip helt uppenbart vad felet är. Som tidigare kommentatorer redan sagt.

#7 • Uppdaterat: 2016-05-04 17:15
milkylainen

Odedicerad: Inte vanligare än på en Volvo, Audi eller BMW i hyfsat tidiga turbomotorer (90-talet-ish).
Till skillnad från många andra tillverkare försökte SAAB faktiskt göra om vevhusventilationen i ett gäng inkarnationer. Det var en servicebulletin att komma in och få nykonstruerad vevhusventilation. De flesta andra tillverkare sket i det och tog kunden när han väl blåste motorn. "vadå? Du kan ju inte köra massa korta sträckor fattar du väl".
Det var på den tiden folk associerade servicebulletin med "fel på bilen". Idag vet man bättre. Idag vet man att alla som det inte dyker upp servicebulletins på är antingen 1. Den perfekta bilen. Eller 2. Tillverkaren skiter fullständigt i dig.

Gissa vad som är troligast...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.