Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Varför olika regler för dimljus?

Bilfrågan

"Varför är det förbjudet att tända halv- och dimljus samtidigt om nu en bil är helbilsgodkänd på det viset?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag läste i en gammal Vi Bilägare (17/08) om Mersan som polisen ville bötfälla på grund av de kurvljus som bilen har. Där står det att om en bil är helbilsgodkänd med en viss utrustning så är den därmed godkänd för bruk inom hela EU.

Varför betraktas då ordinära dimljus helt annorlunda?

Vad jag vet så är det tillåtet i många länder att ha dessa inkopplade tillsammans med halvljus (med vissa restriktioner) varför de flesta, om inte alla, bilar numera har en sådan inkoppling av dessa att de kan tändas tillsammans med halvljuset.

Om nu en bil är helbilsgodkänd på det viset, hur kan det då komma sig att samtidigt tända halv- och dimljus kan vara förbjudet? Sen har jag en annan fundering som gäller parkeringsljus i extraljus.

Det har jag förstått är ytterligare ett "nej-nej-total-förbjudet". Detta förbud har jag väldigt svårt att förstå. Vad är motivet? Bländrisken kan det rimligen inte vara med så svaga lampor som det är frågan om.

På Bilprovningen sa man att det beror på att positionsljus får vara maximalt ett visst avstånd från bilens sidor. Det låter inte heller som en vettig orsak till förbud då man inte ersätter bilens ordinarie positions/parkeringsljus med de i extraljusen. Lastbilar kan ju ha hela fordonsbredden full med positionsljus/ bakljus så varför inte en personbil?


Jag tycker de fyller en funktion då de utan att blända gör att fordonet syns bättre och dessutom ser bättre ut.

Jan Andersson, Kalix

SVAR:
1. Kurvtagningslyktor, Cornering lamps, aktiveras bara i låga hastigheter och vid stora rattutslag och klassifi ceras inte alls som dimstrålkastare utan som extra främre positionslykta.

2. Dimstrålkastare tillsammans med halvljus ökar knappast sikten i dimma. Samtidig användning i mörker ökar bländningen för mötande trafi k mycket mer än den ökar sikten för föraren som använder dubbla belysningar.

Detta enligt en forskningsrapport från VTI som togs fram 1995 när det ifrågasattes om förbudet mot samtidig användning skulle behållas eller ej. Bara för att det tekniskt är möjligt att ha dimstrålkastare och halvljusstrålkastare tända samtidigt är det inte säkert att det är lämpligt.

3. Det är inte tillåtet att ha främre parkeringslyktor eller baklyktor (positionslyktor) över hela bilens bredd, samma regler gäller för både lastbilar och personbilar. Både fram och bak gäller max 400 mm från bilens sida och minst 600 mm mellan de innersta lyktorna.

Anledningen till att man vill att positionslyktor ska fi nnas i anslutning till bilens sidor och inte över hela bilens bredd är att det gör det lättare att positionsbestämma fordon om belysningen följer ett visst gemensamt mönster.

Bo Göingberg, Transportstyrelsen

SVAR:
En viss jämförelse kan göras med moderna bilar som på vissa tyska motorvägsavsnitt lagligt kan framföras i toppfart medan samma bil alltid är fartbegränsad i Sverige.

Det är i slutändan alltid föraren som ska ta reda på och följa det enskilda landets trafi kregler. Så även med belysning där olika länder uppenbarligen gör olika bedömning av vad som är lämpligt eller ej.

Att tala i mobiltelefon medan man kör är helt okej i Sverige men anses vara ett allvarligt brott i många länder.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2010-12-06 09:15

Men det är ju inte alls ovanligt med tradare som har hela bakänden upplyst som en julgran och flera gångaer har jag sett sådana även framtill glittrande av tiotals lampor.
Om det skulle vara olagligt, hur kan det då förekomma så ofta?

Även om det kanske inte är någon fördel att ha dimljus och halvljus tända samtidigt har jag svårt att förstå varför mötande skulle bli bländade av dimljusen.
De är ju inte särskilt kraftiga.
Den forskningsrapport som togs fram för 15 år sedan av VTI gällde säkert fjärrljus tillsammans med halvljus fast de använde dessa som dimljus.

#2
Albino
2010-12-06 10:09

Dimljusen bländar faktiskt. De är lyser starkt.

#3
truebeliver
2010-12-06 10:16

dimljusen bländar inte om de är rätt inställda! bara larvigt att man inte ska använda de samtidigt med halvljus!

#4
JLE
2010-12-06 10:34

Att det är så svårt att förstå att dimljusen i sig inte bländar. Det som blir är att uteffekten på belysning framåt blir för hög och därför leder till ökad risk för bländning.

Frågan är varför trafikverket skulle godta en ökad risk för bländing för att stödja något som bevisligen inte ökar trafiksäkerheten för föraren.

#5
Raymond K
2010-12-06 11:16

Dagtid bländar det inte men i skymning och på natten bländar det om halvljus och dimljus är tända samtidigt.
Enda gången man har nytta av dimljus är faktist bara i dimma. De som kör med dimljus och positionsljus bländar inte och det är ju faktiskt lagligt.

#6
2010-12-06 15:49

Vi "normala" medborgare följer lagen. Anarkister bryter mot den. Jag har 7 extraljus att kontra med om det behövs.

#7
2010-12-06 16:01

Jag har bara mitt vanliga helljus på den ena bilen. Ger jag en liten försynt blink, som betyder "snälla, släck dimljusen" så får jag oftast tillbaka en drös med 100-wattare! Underförstått "DU SKA INTE LEKA POLIS!!". Suck, mera IQ än så har oftast inte de egoistiska dimljuskörarna.

#8
2010-12-06 16:01

Jag har bara mitt vanliga helljus på den ena bilen. Ger jag en liten försynt blink, som betyder "snälla, släck dimljusen" så får jag oftast tillbaka en drös med 100-wattare! Underförstått "DU SKA INTE LEKA POLIS!!". Suck, mera IQ än så har oftast inte de egoistiska dimljuskörarna.

#9
2010-12-06 16:03

Hoppsan. Tydligen har webbtjänsten hicka!

#10
Norrlänning
2010-12-06 17:09

Hög tid att Transportstyrelsen tar sig en funderare på parkeringsljusen i extraljusen, dessa 5W lampor kan väl inte störa en seende människa. Eller är detta ett orubbligt beslut i all evighet?

#11
Inga fjant ljus tack
2010-12-06 19:16

Dimlyktor är inget att ha! De lyser ca 20 meter då de är rätt inställda. Och du får mycket sämre seende av dessa. Och inställningen på dimlyktor skall vara lägre en halvljusets inställning enligt lagen om inställningen av biljus. Och de som
har astigmatiskt seende blir bländand av dessa dimljus, och det är väl ca 1 miljon som har detta synfel. Så bort med dom!!!!

#12
Ingemarh
2010-12-06 19:50

Det ni kallar för dimljus är på nyare bilar mer av fjärrljuskaraktär och bör aldrig tändas tillsammans med halvljus ty dom är MYCKET bländande. Å andra sidan lider vi som har H7-lyktor lika mycket när vi möter en med Xenon-ljus.

#13
Robin R
2010-12-06 20:25

Om man inte får ha bakljus/positionsljus över hela bilbredden, hur har då Saab fått nya 95ans bakljus godkända? Ska tillägga att jag tycker att det är skitsnyggt ifall någon undrar!!

#14
Mitt namn
2010-12-06 20:28

Endast oerfarna, okunniga och obotligt korkade människor använder dimljus.

#15
Kalle Halvljus
2010-12-06 20:34

Mer ljus i mörka Sverige!

Tycker personligen att Xenon ljus bländar mer än dimljus.

Dimljus ger en bra förbättring av halvljuset.

Revidera lagen!

#16
truebeliver
2010-12-06 20:37

länge leve dimljuset med halvljus.

#17
2010-12-06 20:46

Dimljus ger ingen förbättring av halvljuset, det ger en försämring, det ger dig en kortare siktsträcka, ju mer ljus du har nära bilen, ju sämre ser du längre bort.
Men är man en sån som sitter o glor i asfalten 5 meter framför bilen, så tycker man att det blir bättre.

#18
2010-12-06 20:57

Dimljus tillsammans med halvljus är enbart kosmetika för folk som inte kan synas på annat sätt. Enbart dimljus kan vara bra i dimma eftersom de i regel sitter lägre än halvljuset. Tillsammans med halvljuset är dimljus totalt utan verkan eftersom reglerna gör att de inte får lysa längre än halvljuset med det assymetriska "fingret" borträknat. Visst kan man inom detta område få vitare ljus, men till vad nytta. Det är längre fram än så man hade behövt bättre ljus.

#19
2010-12-07 09:04

Varför är det mest BMW-ägare som kör med dimljus?
Varför är det mest Mercedes-ägare som kör utan lyse alls?

#20
Kalle Dimljus
2010-12-07 09:15

Varför blinkar alltid präktiga Volvo ägare på folk som kör med dimljus. Jo det är minsan olagligt.

Men att deras Xenonljus bländar mer än stackarn som försöker förbättra det dåliga halvljuset på sin äldre bil med svaga dimljus. Det tänker de inte på.

#21
JLE
2010-12-07 09:42

Kalle
Det kan ju också vara så att de ber dig snällt om att stänga av dimljusena för att de blir bländade. Tyvärr så verkar det som om dimljusförarna förutom att de saknar kunskap om regler, även saknar sunt förnuft och respekt för andra..

#22
Raymond K
2010-12-07 12:14

1storstark!
du skrev.
Varför är det mest BMW-ägare som kör med dimljus?
Varför är det mest Mercedes-ägare som kör utan lyse alls?

Det är nog så att Bmw ägare måste synas extra (här kommer jag med min fina premiumbil)
Mercedesägare får ingen information av bilsäljaren när dom köper en Mercedes vilken knapp man tänder lyset med.
Så tror jag att det är.

#23
2010-12-07 12:37

Så är det nog! Förresten så glömmer MB-handlarna även informera var blinkersspaken sitter!

#24
Bengt Wide
2010-12-07 20:34

Hur kommer det sig att ingen har lyckats svara på ursprungsfrågan? En massa personliga reflektioner om varför det är olämpligt, lite om beteende (det är i de flesta fall inte förbjudet med mobilprat i sig, endast utan HF), svar på de andra frågorna. Men inget om *varför* en EU-godkänd bil inte godtas här på samma villkor som i andra länder.

#25
JJD
2010-12-07 21:22

Vad har man för glädje av att lysa upp vägen 5m framför bilen och förstöra både sitt eget och mötande förares mörkerseende?

#26
2010-12-07 23:28

Där jag bor i en av Sveriges häst tätaste komun, är det få BMW som kör med dimljus, det är mest olika SUVar som körs av medelålders kvinnor.

#27
2010-12-08 07:31

Bengt Wide! Du undrar varför ingen har svarat på ursprungsfrågan. Bengt Dieden har svarat bra här ovanför. Bilar går över 200, men får bara köras enligt skyltarna, bilar har helljus men de får inte användas vid möte. Föraren och det sunda förnuftet måste ha huvudansvaret i trafiken - hur konstigt det än kan låta för vissa!

#28
Tecnica
2010-12-08 13:43

Efter många mil på vägarna har jag kommit fram till att 5-6 % av alla bilister kör med minst en trasig lampa fram och/ eller dimljuset tänt!

#29
S-E S
2010-12-08 16:05

Bo Göingberg, en forskningsrapport från VTI årgång 1995 är väl knappast en gångbar referens. Mycket har skett med belysningen sedan dess. Kolla med VIB. VTI måste ha forskat på ljuskombinationer de senaste 15 åren eller - -? En gammal teknisk sanning håller inte i evighet. Därför bör denna forskning uppdateras med jämna mellanrum om den ska utgöra grund för trafiklagstiftning! Varför baseras i så fall inte bromssträckeutvärdering på prov utförda med mekaniska bromsar? Det var jo aktuellt på 50-talet?

#30
Ture Tönt
2010-12-08 18:22

Dum lag. Jag gillar att köra med dimljusen på så ofta som möjligt, de är tufft pynt på bilen. Extra häftigt är det med kombinationen mörker och våta vägbanor. Då ser verkligen mötande trafik att jag kommer.

#31
Raymond K
2010-12-10 10:02

Låt mig gissa Ture Tönt.
Du gillar att köra bil med en keps bakåfram på dig, eller hur?

#32
alfahonan
2011-01-23 01:36

Dettta e något jag och en Vän tjafsar om.. dimljus+halvljus kväll/natt vid dimma säger ju sej självt att man har! men han säger nej.. lagen säger att dimljus+parkeringsljus får ensast kombinneras vid dimma på kvällen/natten.. men allvarligt.. testa å kör på en landsväg på natten i dimma med dimljus+parkeringsljus endast man ser ju inte ett JOTA!!.. snälla säg att han har fel !!

#33
Medtrafikant
2011-02-02 08:41

Fascinerande att se hur de som gör fel (alltså har dimljus + halvljus PÅ) försöker försvara sig...
Att ni ser "snygga ut" eller att ni tror att ni ser bättre framåt bryr sig inte vi andra som möter er hela tiden om.
Om ni möter någon i vardagen som NI tycker gör fel mot ER, håller ni tyst då?
Nä, helt ok med att blinka till och 'påminna' er om att NI 'glömt' extra ljusen på!

#34
2012-06-11 22:44

Glödljus i extraljusen . Bo Göingberg från transportstyrelsen skriver: Anledningen till att man vill att positionslyktor ska finnas i anslutning till bilens sidor och inte över hela bilens bredd är att det gör det lättare att positionsbestämma fordon om belysningen följer ett visst gemensamt mönster.
Visst, det finns retorik för allting. Man skulle också kunna säga att ju fler ljuspunkter du har på ett fordon, desto bättre syns du. Fordon är olika höga, olika breda och olika långa. Hur ser man ett gemensamt mönster i det. Lastbilar får ha hur många ljuspunkter som helst på taket.
När jag själv vart stoppad i s.k. flygande inspektion för denna ovan nämnda brottslighet, sa jag till polisen att det vore bättre ni bekämpade riktiga brott istället för sådant här trams.

#35
2016-02-02 13:23

Hej du Jan Andersson, Kalix. Alla bilar är även helbilsgodkända i Sverige med helljusfunktion , men inte får man köra med helljuset på jämnt för det :)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.