Bild
Nästa artikel
Växellådan på frågeställarens Peugeot 407 låser dig på treans växel innan den blir varm.

Bilfrågan: Varför låser sig lådan?

Bilfrågan

"Växellådan låser sig varje dag innan den blir varm. Vad är det som kan orsaka felet?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Vid cirka 14 000 mil fick vi problem med att automatlådan på vår Peugeot 407 SW 2,0 Tiptronic gick in i "nödläge" vilket innebar att den låste lådan på treans växel. Det hände någon gång då och då och innebar att bilen ryckte till ordentligt. Felet gick att återställa men det började komma tillbaka mer frekvent och felmeddelandet vi fick när vi kopplade in datorn var "Oljetrycksfel". Vi började med att byta växellådsoljan men då dök felet upp varje dag. Vi noterade att det hände innan motorn kommit upp i normal drifttemperatur. När motorn blev varm (och antagligen växellådsoljan också) gick den bra utan att gå i nödläge.
Steg två blev att byta ett hydraulblock med ventiler som ska känna av oljetrycket i växellådan. Då försvann felet och vi kunde köra felfritt i två år. Sen dök felet upp igen och så har det fortsatt ett tag nu. Växellådan låser sig varje dag innan den blir varm. Då stänger vi av motorn och resettar med tändningsnyckeln.
Frågan är: vad är det som kan orsaka felet? När jag googlat på det har jag förstått att det är en del som har varit ute för samma problem. Kan ni ge oss ett förslag på vad vi kan göra åt felet. Att byta växellåda är ju en ganska dyr affär som man skulle vilja klara sig utan.
Gunnar Ekström
 

Svar:
Du behöver nog inte byta växellåda. De symptom du beskriver är inte obekanta för en erfaren Peugeotverkstad och beror antagligen på en felaktig tryckregleringsventil. Att byta en sådan tar cirka fyra timmar och kostar i storleksordningen 6 500 kronor.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Håller du med om svaret?

Kommentarer

#1
2015-11-04 10:56

Köp inte franska bilar!

#2
2015-11-04 11:28

Mje.. Nu är ju bilen knappast ny, men det känns som man inte blir mer sugen ;)

Nu är ju detta en gammal modell - de har ju blivit ljusår bättre sedan den - kanske den inbitne säger. ;) När helvetet fryser till is tror jag är en bättre tidsangivelse ;)

Nu har förvisso polarns familj haft en Clio i ett par år utan några fel. Så det kanske börjar bli kallt där nere... Det är förvisso inte en PSA-bil ;)

#3
2015-11-04 14:54

Peugeot är den bil som har mest problem med sina lådor

http://www.lansforsakringar.se/globalassets/aa-global/dokument/ovrigt/aa...

#4
2015-11-04 17:24

Vad vet jag, har ju bara kört PSA-automat i 10 år, utan en enda störning. Fast, bilen har inte gått så mycket än (bara drygt 25.000) , det kanske kommer med åren (den är bara 16 år nu). Fast frugans har bara gått drygt 19.000 mil med automat, utan krångel.
"Råkade" nämna det för polaren som bytt både motor och DSG i sin bil redan innan 20.000... ;-)

Fast min bil kanske inte har den japanska Aisin-lådan som 407 har?
Check: nej, min (och frugans) bil har en fransk låda som Renault och PSA byggde själva.

#5
2015-11-04 21:05

Hultarn, det är väl helt enkelt så att du inte är en av de stackars 12-13% som drabbas, lite som rysk roulette ;) Har man tur så klarar man sig :)

#6
2015-11-04 22:41

hultarn, sitter det Aisin i 407?
Jag trodde det var ZF.

#7
2015-11-05 19:00

Om man läser hela Länsförsäkringars maskinskaderapport så är det inte Peugeot som utmärker sig med skador på lådan utan Chrysler, Mercedes och Toyota.

"Skador på växellådor fördelas relativt jämt över ett flertal olika komponenter. Vanligast är fel på styrenheter, lager och växelvajrar. I de fall växellådan inte har kunnat repareras, har dessa skador kategoriserats separat som byte av växellåda. För Chrysler är växellådsbyten kraftigt överrepresenterade, främst för modellerna Voyager och 300 C. Ett växellådsbyte kostar i genomsnitt 37 000 kronor. Skador på växelvajrar är vanligast hos Toyota, på modellerna Avensis och Corolla. Skador på styrenheter är cirka 12 procent av det totala antalet skador för växellåda. Hos Mercedes är detta ett vanligt före­ kommande fel." (s 8)

http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/16/73/EA/wkr0006.pdf

Notera dock att detta resultat INTE innebär att Toyota nödvändigtvis har fler fel på sin växellåda än andra bilar totalt sett.

MVH AL

#8
2015-11-05 19:49

Köp inte tyska bilar! Samt lyssnar aldrig på troll som förvanskar verkligheten än vad det är, jagar alltid efter fel som inte finns, snackar om ålderdomshem och skuldberg plåtschabrak, peugeot gör mycket bättre motorer och lådor än fuska vagn eller Dass auto.

#9
2015-11-05 21:35

407 med 2.0 liters bensinmotor har TYSK ZF låda med 4 växlar (ZF 4HP 20)

Dieslarna och bensin sexan har 6 växlad Aisin Warner låda

Det är för övrigt inte helt ovanligt med ventilhus problem på dessa lådor (speciellt om man aldrig bytt olja i lådan)

#10
2015-11-05 21:57

Då var det som jag trodde.

#11
2015-11-05 23:31

MVH AL, det vore ju bra om du läste samma rapport som jag länkat till och inte från 2011 :)

#12
2015-11-06 08:32

Jaha, där ser man. Det är en ZF till den motorn.
Rover-Micke pekar på en bra sak: det är viktigt att byta olja, även om tillverkarna försöker slå i oss att de är sealed for life.
Någon renoverare av automatlådor påstod att minst 80% av trubbel kommer av att oljan aldrig är bytt, det stämmer säkert.

#13
2015-11-06 08:51

Simon no1: Eftersom rapporten från 2013 bara handlar om 10 bilmodeller på marknaden, med ett datamaterial insamlat mellan år 2008 och 2012 (n=3300) att jämföra med rapporten från 2011, som handlar om skador under år 2010 (n=10 328) så väljer jag givetvis den rapport som beaktar samtliga bilmodeller och inte ett fåtal, i alla fall om jag skall uttala mig så som du gör, eller om "den bil som har mest problem med sina lådor" (#3).

Och studerar man diagrammet på sidan 6 i det större materialet så tycks Peugeot ha ungefär lika många/få fel på sina lådor som Toyota totalt sett. Skillnaden är väl själva felet, där Toyota har problem med sina växelvajrar medan Peugeot har något annat icke-definierat fel. Frekvensen hos båda märkena är dock ungefär snarlik och den är betydligt högre hos andra märken såsom Chrysler, MB , BMW och Jaguar. Men åter: Resultatet behöver inte betyda att det ser ut så här generellt sett ute hos alla bilar på marknaden. Det är viktigt att man förstår.

MVH AL

#14
2015-11-06 09:11

Skillnaden är väl synlig på en automatolja som gått 10000 mil och en ny. Den äldre oljan är oftast väldigt mörk medan den nya är ljusröd.
Det är alltså väldigt viktigt att byta oljan.
Men nu har ju Gunnar Ekström bytt oljan så det är väl knappast felet i det här fallet.
Men en fråga är ändå om all olja bytts? Tappar man ur, i de fall det går, får man ändå oftast bara ut hälften av oljan.

#15
2015-11-06 13:26

MVH AL, jag anser dock att en vajer som ligger utanför lådan inte är det samma som växellådsproblem, det är ungefär som att säga att man har motorproblem om gaspedalen inte funkar...

Andelen maskinskador som är växellådsproblem är 9% och av dessa 9% är just vajerdelen 5% medans ex 43% är växellådsbyten

Ser man på undersökningen totalt så är resultatet tydligt: Av de tio bilmärken som har lägst frekvens av anmälda maskinskador, är sju stycken asiatiska fabrikat. Lägst skadefrekvens finns hos Toyota, Kia och Mitsubishi.

#16
2015-11-06 14:12

"saabnisse 2015-11-06 09:11
Skillnaden är väl synlig på en automatolja som gått 10000 mil och en ny. Den äldre oljan är oftast väldigt mörk medan den nya är ljusröd.
Det är alltså väldigt viktigt att byta oljan.
Men nu har ju Gunnar Ekström bytt oljan så det är väl knappast felet i det här fallet.
Men en fråga är ändå om all olja bytts? Tappar man ur, i de fall det går, får man ändå oftast bara ut hälften av oljan."

Och i en del märken, främst tyska premiumbilar ska man inte ens behöva byta automatväxelådsolja under bilens livstid!! Hur kommer det att bli med tid och längd? Ajajaj, där har man slagit sig rejält på tummen........

#17
2015-11-07 11:01

Shogun, det är inte bara tyska märken som påstår detta. Även Saab och Volvo påstod tidigare att det var onödigt att byta olja och de använder sig av samma låda från Aisin som rekommenderar byte var 8000e mil!
Saab ändrade sig dock och gick efter Aisins rekommendation, men Volvo står fast vid sin uppfattning.
Dock byter man olja vid service, men endast på uppmaning och då med en kommentar att det inte behövs.
Jo morsning, det märks verkligen när lådan blivit rentvättad och fått ny olja!

#18
2015-11-07 11:14

"Och i en del märken, främst tyska premiumbilar ska man inte ens behöva byta automatväxelådsolja under bilens livstid!!"

Vilka tyska premiumbilar då?

#19
2015-11-09 14:15

Simon: "Ser man på undersökningen totalt så är resultatet tydligt: Av de tio bilmärken som har lägst frekvens av anmälda maskinskador, är sju stycken asiatiska fabrikat. Lägst skadefrekvens finns hos Toyota, Kia och Mitsubishi."

Ja ser man på resultatet totalt sett så är enkla och standardiserade produkter billigare att åtgärda och reparera än stora och komplexa bilar, i alla fall hos Länsförsäkringar. Den effekten gäller nästan alltid i denna typ av sammanställningar och har inte så mycket med själva kvaliteten att göra.

Studerar man därtill siffrorna lite mer djupgående så ser man rätt snabbt att det numerära antalet är väldigt litet, vilket gör skillnader i utfall väldigt slumpmässigt. Kolla Kia exempelvis. Med få observationer blir risken för slumpmässiga variationer också väldigt stor.

Läs gärna in dig på ämnet här: http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/?RequiredFields=Statistik...

MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.