Nästa artikel
Bilfrågan: Varför låser sig lådan?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför låser sig lådan?

Publicerad 4 november 2015 (uppdaterad 10 november 2020)
Växellådan på frågeställarens Peugeot 407 låser dig på treans växel innan den blir varm.
"Växellådan låser sig varje dag innan den blir varm. Vad är det som kan orsaka felet?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Vid cirka 14 000 mil fick vi problem med att automatlådan på vår Peugeot 407 SW 2,0 Tiptronic gick in i "nödläge" vilket innebar att den låste lådan på treans växel. Det hände någon gång då och då och innebar att bilen ryckte till ordentligt. Felet gick att återställa men det började komma tillbaka mer frekvent och felmeddelandet vi fick när vi kopplade in datorn var "Oljetrycksfel". Vi började med att byta växellådsoljan men då dök felet upp varje dag. Vi noterade att det hände innan motorn kommit upp i normal drifttemperatur. När motorn blev varm (och antagligen växellådsoljan också) gick den bra utan att gå i nödläge.
Steg två blev att byta ett hydraulblock med ventiler som ska känna av oljetrycket i växellådan. Då försvann felet och vi kunde köra felfritt i två år. Sen dök felet upp igen och så har det fortsatt ett tag nu. Växellådan låser sig varje dag innan den blir varm. Då stänger vi av motorn och resettar med tändningsnyckeln.
Frågan är: vad är det som kan orsaka felet? När jag googlat på det har jag förstått att det är en del som har varit ute för samma problem. Kan ni ge oss ett förslag på vad vi kan göra åt felet. Att byta växellåda är ju en ganska dyr affär som man skulle vilja klara sig utan.
Gunnar Ekström
 
Svar:
Du behöver nog inte byta växellåda. De symptom du beskriver är inte obekanta för en erfaren Peugeotverkstad och beror antagligen på en felaktig tryckregleringsventil. Att byta en sådan tar cirka fyra timmar och kostar i storleksordningen 6 500 kronor.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Håller du med om svaret?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-11-04 11:28
Roger Skagerström

Mje.. Nu är ju bilen knappast ny, men det känns som man inte blir mer sugen ;)

Nu är ju detta en gammal modell - de har ju blivit ljusår bättre sedan den - kanske den inbitne säger. ;) När helvetet fryser till is tror jag är en bättre tidsangivelse ;)

Nu har förvisso polarns familj haft en Clio i ett par år utan några fel. Så det kanske börjar bli kallt där nere... Det är förvisso inte en PSA-bil ;)

#2 • Uppdaterat: 2015-11-04 14:54
Simon no1

Peugeot är den bil som har mest problem med sina lådor

http://www.lansforsakringar.se/globalassets/aa-global/dokument/ovrigt/aa-om-oss/rapporter-och-undersokningar/04598-maskinskaderapport.pdf

#3 • Uppdaterat: 2015-11-04 17:24
hultarn

Vad vet jag, har ju bara kört PSA-automat i 10 år, utan en enda störning. Fast, bilen har inte gått så mycket än (bara drygt 25.000) , det kanske kommer med åren (den är bara 16 år nu). Fast frugans har bara gått drygt 19.000 mil med automat, utan krångel.
"Råkade" nämna det för polaren som bytt både motor och DSG i sin bil redan innan 20.000... ;-)

Fast min bil kanske inte har den japanska Aisin-lådan som 407 har?
Check: nej, min (och frugans) bil har en fransk låda som Renault och PSA byggde själva.

#4 • Uppdaterat: 2015-11-04 21:05
Simon no1

Hultarn, det är väl helt enkelt så att du inte är en av de stackars 12-13% som drabbas, lite som rysk roulette ;) Har man tur så klarar man sig :)

#5 • Uppdaterat: 2015-11-04 22:41
saabnisse

hultarn, sitter det Aisin i 407?
Jag trodde det var ZF.

#6 • Uppdaterat: 2015-11-05 19:49
curry nam nam

Köp inte tyska bilar! Samt lyssnar aldrig på troll som förvanskar verkligheten än vad det är, jagar alltid efter fel som inte finns, snackar om ålderdomshem och skuldberg plåtschabrak, peugeot gör mycket bättre motorer och lådor än fuska vagn eller Dass auto.

#7 • Uppdaterat: 2015-11-05 21:35
Mikael Dahlbacka

407 med 2.0 liters bensinmotor har TYSK ZF låda med 4 växlar (ZF 4HP 20)

Dieslarna och bensin sexan har 6 växlad Aisin Warner låda

Det är för övrigt inte helt ovanligt med ventilhus problem på dessa lådor (speciellt om man aldrig bytt olja i lådan)

#8 • Uppdaterat: 2015-11-05 21:57
saabnisse

Då var det som jag trodde.

#9 • Uppdaterat: 2015-11-05 23:31
Simon no1

MVH AL, det vore ju bra om du läste samma rapport som jag länkat till och inte från 2011 :)

#a • Uppdaterat: 2015-11-06 08:32
hultarn

Jaha, där ser man. Det är en ZF till den motorn.
Rover-Micke pekar på en bra sak: det är viktigt att byta olja, även om tillverkarna försöker slå i oss att de är sealed for life.
Någon renoverare av automatlådor påstod att minst 80% av trubbel kommer av att oljan aldrig är bytt, det stämmer säkert.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.