Nästa artikel
Bilfrågan: Varför inte manuell låda på Volvo V60 AWD?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför inte manuell låda på Volvo V60 AWD?

Publicerad 20 mars 2013 (uppdaterad 20 mars 2013)
"Enligt alla studier så drar en automatväxlad bil cirka en deciliter mer bränsle, så också Volvo." Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Varför tillverkar inte Volvo V60 AWD med manuell låda? Enligt alla studier så drar en automatväxlad bil cirka en deciliter mer bränsle, så också Volvo.

Bo-Lennart Uusitalo

SVAR:
De flesta AWD:er på marknaden är automater och efterfrågan på manuella är så låg att priset skulle bli högre för att certifiera och börja sälja en sådan.

Bo Larsen, Volvocars

Diskutera: Hur ser du på att Volvo V60 AWD inte finns med manuell låda?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-03-20 09:10
KaptenOberkommando

Men i framförallt Mercedes fall är det i praktiken ingen merförbrukning med automat. Det här är en av Mercedes paradgrenar (bland många).

#2 • Uppdaterat: 2013-03-20 09:14
Raphael

Redan Ford Scorpio i slutet av 80-talet marknadsförde sin nya automatlåda som att den inte drog mer än den vanliga manuella. Det handlar om hur man optimerar lådorna. Det är momentomvandlaren som stjäl effekt och drar bränsle, men det kompenseras ofta med att automaten har högre utväxling så den har lägre motorvarv på landsväg - och den manuella då är mer anpassad för sportighet med lägre utväxling. Men hur man väljer här skiljer sig mellan olika fabrikat.

#3 • Uppdaterat: 2013-03-20 09:30
Swemba

Det där är väl en gammal sanning? Moderna automatlådor drar inte mer. Dubbelkopplingslådorna kan t o m dra mindre.

#4 • Uppdaterat: 2013-03-20 09:44
Mr.Wheeler

Frågan är fel ställd, skall vara: Varför manuell låda överhuvud taget?

#5 • Uppdaterat: 2013-03-20 09:55
Raphael

Tittar vi på siffror för bränsledeklarationen så drar automatlåda med momentomvandlare ofta mer. Låt oss ta några exempel. Artikeln handlar om AWD, så låt oss titta på några sådana exempel.

Mazda CX-5 AWD 150 hästars diese Advance Plus:
Manuell 0,46. Automat 0,52.
(noteras bör att Mazda gör mycket reklam för sin Skyactive-automatlåda som de menar ska vara mer effektiv än andra automatlådor med momentomvandlare... det har väl inte riktigt visats sig än i tidningars tester iaf..)

Hyundai ix 35 2,0 bensin AWD Sport:
Manuell 0,76. Automat 0,82.
(Här har vi rätt stor skillnad...)

Men sen har vi Subaru som hävdar att deras CVT-låda är något snålare i Nya Forester än med manuell låda. CVT har ju den fördelen att den inte har fasta växlingslägen utan anpassar utväxling efter rådande körförhållanden.

#6 • Uppdaterat: 2013-03-20 09:59
Raphael

Mr. Wheeler - varför manuell låda? Ja, det ger ju mer styrning och kontroll till föraren. Och så är det enklare, billigare och inte lika dyrt om något fallerar. Men visst kan man säga att de manuella lådorna med automatkoppling absolut kan vara ett alternativ för den som vill ha kontroll men ändå ha det mer bekvämt. Exempelvis Alfa Selespeed, Fiat Dualogic/MTA och så vidare. Dessa lådor är ju i första hand gjorda för sekvensiell manuell växling, helst med paddlar vid ratten. De kan dock användas i fullt auto-läge men det är lite långsammare och kan bli ryckigare om man inte släpper gasen något vid växling - automat-läget passar bäst för mjukkörning.

Jag personligen är mycket förtjust i denna lösning, och den drar mindre bränsle än traditionella automatlådor (iaf i autoläget, i manuella läget så är det upp till föraren :) men iaf inte mer än en manuell låda)...

#7 • Uppdaterat: 2013-03-20 10:02
hultarn

Vaddå "enligt alla studier"...?

Så är inte fallet i verkligheten. Det var så på 70-talet innan man började med lock-up på högsta eller flera växlar. Då låses turbinen och därmed försvinner också effektförlusten.
Flera bilar har lägre förbrukning med automat än med manuell. Bland annat min gamla Cittra.

En automatlåda är också skonsammare mot bilen, särskilt bra på AWD.

Så, varför ha manuell?

#8 • Uppdaterat: 2013-03-20 10:10
Raphael

Det är roligare bestämma växlingarna själv... :) Det är mer direktkontakt med fordonet, med motorn. Det är lite som - varför manuellt fokus när det finns autofokus? Varför manuella lägen på kameror över tid och bländare när det finns automatik? Varför centrumvägd mätning och spotmätning när det finns automatiserad flerzons mätning? Varför ha en manuell skivspelare när det finns helautomatiska? Och så vidare och så vidare...

#9 • Uppdaterat: 2013-03-20 10:24
saabnisse

Det är riktigt att konventionella automatlådor med momentomvandlare drar mer bränsle än manuellt växlade, men bara i tätortstrafik och lägre hastigheter, men det är ju då man behöver dem.
Men de moderna datorstyrda lådorna har lock-up funktion på de högre växlarna och det sänker förbrukningen avsevärt jämfört med automatlådor för tio-femton år sedan och vid landsvägskörning är det ingen större skillnad mot en manuell.

Jag tycker ändå att vissa överdriver den ökande förbrukningen, komforten med automatlådan är ju väl värd eventuellt högre förbrukning, men tycker man inte det finns ju dubbelkopplingslådorna, som inte är riktigt lika bekväma och i vissa fall inte lika driftsäkra, eller CVT.

CVT bör ju vara den perfekta lådan och den har ju funnits i över hundra år, även om den inte var automatisk i början, den mest kända automat-CVTn är väl Variomatic som fanns på DAF på 1950-talet, men de som finns nu är ju datorstyrda och förenar väl bäst ekonomi och komfort.

#a • Uppdaterat: 2013-03-20 10:39
hultarn

Sen ska man inte förglömma att alldeles för många förare har dålig koll på vilken växel som är smartast att använda.
T.ex. kör en del i 50 på 3:an, vilket är alldeles onödigt ur ekonomisynpunkt.

långt ifrån alla förare kör ekonomiskt, medan en automatlåda alltid sträver efter att välja den smartaste växeln. Sedan kan man på de flesta bilar välja ekonomi eller sport, och många automatlådor är adaptiva, dvs anpassar sitt växlingsmönster efter körningen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.