Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Varför inte manuell låda på Volvo V60 AWD?

Bilfrågan

"Enligt alla studier så drar en automatväxlad bil cirka en deciliter mer bränsle, så också Volvo." Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Varför tillverkar inte Volvo V60 AWD med manuell låda? Enligt alla studier så drar en automatväxlad bil cirka en deciliter mer bränsle, så också Volvo.

Bo-Lennart Uusitalo

SVAR:
De flesta AWD:er på marknaden är automater och efterfrågan på manuella är så låg att priset skulle bli högre för att certifiera och börja sälja en sådan.

Bo Larsen, Volvocars

Diskutera: Hur ser du på att Volvo V60 AWD inte finns med manuell låda?

Kommentarer

#1
2013-03-20 09:10

Men i framförallt Mercedes fall är det i praktiken ingen merförbrukning med automat. Det här är en av Mercedes paradgrenar (bland många).

#2
2013-03-20 09:14

Redan Ford Scorpio i slutet av 80-talet marknadsförde sin nya automatlåda som att den inte drog mer än den vanliga manuella. Det handlar om hur man optimerar lådorna. Det är momentomvandlaren som stjäl effekt och drar bränsle, men det kompenseras ofta med att automaten har högre utväxling så den har lägre motorvarv på landsväg - och den manuella då är mer anpassad för sportighet med lägre utväxling. Men hur man väljer här skiljer sig mellan olika fabrikat.

#3
2013-03-20 09:30

Det där är väl en gammal sanning? Moderna automatlådor drar inte mer. Dubbelkopplingslådorna kan t o m dra mindre.

#4
2013-03-20 09:44

Frågan är fel ställd, skall vara: Varför manuell låda överhuvud taget?

#5
2013-03-20 09:55

Tittar vi på siffror för bränsledeklarationen så drar automatlåda med momentomvandlare ofta mer. Låt oss ta några exempel. Artikeln handlar om AWD, så låt oss titta på några sådana exempel.

Mazda CX-5 AWD 150 hästars diese Advance Plus:
Manuell 0,46. Automat 0,52.
(noteras bör att Mazda gör mycket reklam för sin Skyactive-automatlåda som de menar ska vara mer effektiv än andra automatlådor med momentomvandlare... det har väl inte riktigt visats sig än i tidningars tester iaf..)

Hyundai ix 35 2,0 bensin AWD Sport:
Manuell 0,76. Automat 0,82.
(Här har vi rätt stor skillnad...)

Men sen har vi Subaru som hävdar att deras CVT-låda är något snålare i Nya Forester än med manuell låda. CVT har ju den fördelen att den inte har fasta växlingslägen utan anpassar utväxling efter rådande körförhållanden.

#6
2013-03-20 09:59

Mr. Wheeler - varför manuell låda? Ja, det ger ju mer styrning och kontroll till föraren. Och så är det enklare, billigare och inte lika dyrt om något fallerar. Men visst kan man säga att de manuella lådorna med automatkoppling absolut kan vara ett alternativ för den som vill ha kontroll men ändå ha det mer bekvämt. Exempelvis Alfa Selespeed, Fiat Dualogic/MTA och så vidare. Dessa lådor är ju i första hand gjorda för sekvensiell manuell växling, helst med paddlar vid ratten. De kan dock användas i fullt auto-läge men det är lite långsammare och kan bli ryckigare om man inte släpper gasen något vid växling - automat-läget passar bäst för mjukkörning.

Jag personligen är mycket förtjust i denna lösning, och den drar mindre bränsle än traditionella automatlådor (iaf i autoläget, i manuella läget så är det upp till föraren :) men iaf inte mer än en manuell låda)...

#7
2013-03-20 10:02

Vaddå "enligt alla studier"...?

Så är inte fallet i verkligheten. Det var så på 70-talet innan man började med lock-up på högsta eller flera växlar. Då låses turbinen och därmed försvinner också effektförlusten.
Flera bilar har lägre förbrukning med automat än med manuell. Bland annat min gamla Cittra.

En automatlåda är också skonsammare mot bilen, särskilt bra på AWD.

Så, varför ha manuell?

#8
2013-03-20 10:10

Det är roligare bestämma växlingarna själv... :) Det är mer direktkontakt med fordonet, med motorn. Det är lite som - varför manuellt fokus när det finns autofokus? Varför manuella lägen på kameror över tid och bländare när det finns automatik? Varför centrumvägd mätning och spotmätning när det finns automatiserad flerzons mätning? Varför ha en manuell skivspelare när det finns helautomatiska? Och så vidare och så vidare...

#9
2013-03-20 10:24

Det är riktigt att konventionella automatlådor med momentomvandlare drar mer bränsle än manuellt växlade, men bara i tätortstrafik och lägre hastigheter, men det är ju då man behöver dem.
Men de moderna datorstyrda lådorna har lock-up funktion på de högre växlarna och det sänker förbrukningen avsevärt jämfört med automatlådor för tio-femton år sedan och vid landsvägskörning är det ingen större skillnad mot en manuell.

Jag tycker ändå att vissa överdriver den ökande förbrukningen, komforten med automatlådan är ju väl värd eventuellt högre förbrukning, men tycker man inte det finns ju dubbelkopplingslådorna, som inte är riktigt lika bekväma och i vissa fall inte lika driftsäkra, eller CVT.

CVT bör ju vara den perfekta lådan och den har ju funnits i över hundra år, även om den inte var automatisk i början, den mest kända automat-CVTn är väl Variomatic som fanns på DAF på 1950-talet, men de som finns nu är ju datorstyrda och förenar väl bäst ekonomi och komfort.

#10
2013-03-20 10:39

Sen ska man inte förglömma att alldeles för många förare har dålig koll på vilken växel som är smartast att använda.
T.ex. kör en del i 50 på 3:an, vilket är alldeles onödigt ur ekonomisynpunkt.

långt ifrån alla förare kör ekonomiskt, medan en automatlåda alltid sträver efter att välja den smartaste växeln. Sedan kan man på de flesta bilar välja ekonomi eller sport, och många automatlådor är adaptiva, dvs anpassar sitt växlingsmönster efter körningen.

#11
2013-03-20 10:39

Håller med flera föregående talare här att det är värt något i mer förbrukning med automatlåda. Men det behöver inte vara så flera automater är idag snålare än manuella. Och särskilt cvt lådor, jag skulle inte vilja välja bort min automatlåda.

#12
2013-03-20 10:46

Raphael: om du absolut vill välja växel, går det ju lika bra på de flesta automater, jag har två bilar med automat, och har nog inte valt växel manuellt 10 gånger på 7 år...

Det är ju väldigt skönt att slippa välja växel, och istället ägna sig helt åt körningen.

#13
2013-03-20 10:47

Finns växlingsindikator i moderna bilar för den som vill lära sig köra snålt, och det finns körprogram och utbildning som är inbyggt i vissa bilar (som Fiat Ecco Drive).. Lite som att lära sig spela piano jämfört med att använda ett självspelande piano. Finns en tillfredsställelse i det manuella. Som att laga maten själv istället för att köpa färdigt i kyldisken. :)

#14
2013-03-20 10:49

Hultarn, jag vill inte ha en vanlig automat. Jag föredrar de sekvensiella manuella lådorna med automatkoppling. Alfa Selespeed eller Fiat Dualogic/MTA, PSA-gruppens EGS/MTA och så vidare. De är mer effektiva (bränslesparande) än traditionella automater och roligare att växla manuellt. Det är kul med paddlar bakom ratten. Jag vill interagera med fordonet, inte bara färdas.

#15
2013-03-20 11:24

Raphael, jag har paddlar bakom ratten på 9-5an, spak för upp eller ner på V70, jag använder det aldrig.
Håller helt med hultarn.
Varför ska man växla manuellt om man betalat för automatlåda?
Då hade man väl kunnat ägga de pengarna på något annat.
Jag har bara funnit ett tillfälle då det är bra att kunna låsa lådan med en lägre växel och därigenom förhindra uppväxling och det är när man vill utnyttja motorbromsen i längre utförsbackar.

#16
2013-03-20 11:27

Saabnisse, jag har inte betalat för en automatlåda och jag kommer inte att betala för en automatlåda heller. Har man betalat för en automatlåda vill man självfallet ha en automatlåda, annars skulle man inte välja det. Men har man gjort ett annat val så har man gjort det för att man önskar en annan lösning, och jag som sagt betalar gärna för manuell låda med automatkoppling och som har ett automatläge - det passar min körstil och användningssätt bäst. En traditionell automat är inget jag skulle välja.

Det är helt enkelt en fråga om tycke och smak och personliga preferenser.

#17
2013-03-20 11:53

saabnisse @ Helt rätt, man kan lägga pengarna på något annat. Varför betala en massa tusen extra vid både inköp, service och ev. haveri när det är så enkelt att växla manuellt för den som vet vilken växel som för tillfället är den bästa.

#19
2013-03-20 12:13

N-iklas, du har glömt en aspekt på varför många hellre vill ha automalåda.
Det är helt enkelt för att det är så jädrans tråkigt att sitta och rycka i växelspaken hela tiden.
Detta är min anledning i alla fall. Ser inget roligt i att sitta och växla manuellt.
Om jag körde rally så skulle jag välja manuell så att jag skulle kunna optimera varvtalet hela tiden men för att köra till jobbet eller till Maxi blir en maunell växellåda helt onödig.

#20
2013-03-20 12:35

Kul debatt det här, efter att bara kört manuella lådor fram till och med min Auris hybrid som har steglös låda så hade jag nog aldrig kommit på tanken att betala pengar för en automatlåda, men efter att ha kört den så insåg jag att jag på min bruksbil aldrig mer kommer att ha manuell, att köra från där jag bor in till stan och handla innebär att jag ska växla minst 50 gånger, dessutom sitta och trampa ner kopplingen vid alla stopp och trafikljus....

Så nu blev det steglös låda i Avensisen och det är så underbart att slippa sitta och rycka i spaken.....:)

Däremot i min celica eller om det kanske snart blir en GT-86:a så blir det defenetivt manuellt, en sportbil ska ha manuellt enligt mig....:)

#21
2013-03-20 12:49

Simon: håller helt med dig. Jag har ju även en gammal MI16, och den skulle inte passa med automat. Den har en tätstegad manuell låda som passar bra med den varvvilliga motorn.

Medan bruksbilen (kombin) är perfekt med automat, bekvämt och lugnt. Man ser varvräknarnålen pendla mellan 800 och 2500 varv, men jag behöver inte bry mig med att växla.
Och ändå är jag ingen pösmunk... ;-)

Jag köper nästan enbart begagnade bilar, och väljer gärna automat om det finns. Då kostar det mig inget extra.
Och det är ju inte dyrare att hålla liv i en automatväxlad bil än en manuellt växlad. Ett kopplingsbyte är knappast gratis...

#22
2013-03-20 13:35

Lite lustigt att många av de som är emot automatlåda samtidigt vill ha servostyrning, abs-bromsar, klimatanläggning, RDS-stereo, farthållare plus en annan massa prylar som förhöjer säkerheten och komforten i bilåkandet.

Likadant hemma så är det väl ingen som vill växla kanal till tv-apparaten utan fjärrkontroll, tvätta för hand eller göra upp en eld varje gång maten skall lagas, där vill man ha det senaste som förenklar livet, utvecklingen går framåt på det viset.

Kan också tänka mig att de som inte provat dagens automater är avogt inställda med tanke på hur de automatväxlade bilarna var för bara några år sedan.

#23
2013-03-20 13:54

Personligen anser jag att automat är överlägset. Har aldrig förstått nöjet med att sitta och dra i en spak manuellt, samtidigt som allt annat är automatiserat.

En del gamla inskränkta stofiler ute i skogarna driver förvisso fortfarande tesen att "riktiga bilförare som kan köra bil använder manuell" osv men dessa är numera inte särskilt många. Den stora majoriteten föredrar även automatisk växling likväl som mycket annat just skall skötas per automatik.

Att dessa "riktiga bilförare" dessutom har svårt att motivera sitt inskränkta förhållningssätt, särskilt med tanke på att F1 och diverse andra tävlingsfordon också dem använder en hög grad av automatiserade system, tycker jag personligen är riktigt roligt.

Men nästa gång jag tar en sväng till fjällen i min automatväxlade bil, med automatisk fyrhjulsdrift, automatiskt chassi, klimatanläggning, automatisk köbroms, automatiska vindrutetorkare, antisladdsystem, fönsterhissar, RDS-radio eller nivåreglering så tänker jag också utnyttja semesterortens liftar för att per automatik ta mig upp för backarna. Stofilerna däremot kan säkert tänka sig att gå - eller i alla fall veva upp liftarna för hand...

Vad det gäller trafiksäkerhetsaspekten är det för övrigt just attityden att "riktiga karlar gör saker själv" (inklusive byter växel) som står för den största riskökningen i trafiken. Automatiserade säkerhetssystem för vilt, gående, sladd, hjullåsning osv reducerar däremot olyckorna högst väsentligt. Det är mycket enkelt att härleda. Rent trafiksäkerhetsmässigt vore det därför bäst om personer med just den inställningen lät bli att köra bil och valde de kollektiva alternativen istället - eller underordnade sig de tekniska landvinningarnas suveränitet. Det skulle vi alla faktiskt tjäna på eftersom de riktiga karlarnas enfald dessutom kostar oss mångmiljardbelopp varje år i sämre transportnytta (en trafikolycka kostar rätt många miljoner kronor).

Ja, utvecklingsfientlighet är det värsta jag vet.

MVH AL

#24
2013-03-20 14:03

Jag har en manuell skivspelare, jag tycker fortfarande om att vända vinyl och lägga pick-upen på spåret själv. Jag tycker om att fokusera manuellt på kameran och jag väljer gärna tid och bländare. Men jag har även en tvättmaskin. Vad man vill ha manuellt och vad man vill ha automatiskt handlar om olika saker, det är en fråga om nöje. Jag är inte road av att tvätta och då kan lika gärna en maskin göra det, men jag är road av att fotografera och då gör jag det gärna manuellt istället för låter kameran sköta allt. Och jag är road av bilkörning och då spakar jag gärna själv, även om jag inte har något emot att slippa kopplingen så jag föredrar de manuella lådorna med automatisk koppling:

Snart lanseras bilarna som kör själv utan att föraren behöver vara med, då kan man lika gärna ställa frågan igen - varför köra själv när det finns automatik som kör bilen åt dig? Det är ju så mycket säkrare och bekvämare att låta bilen köra. Du kan sitta i stolen och vara utvilad istället.

Men vill jag ha så mycket automation, då tar jag tåget istället.

#25
2013-03-20 14:04

AL: "Rent trafiksäkerhetsmässigt vore det därför bäst om personer med just den inställningen lät bli att köra bil och valde de kollektiva alternativen istället..."

Men, det kan de ju inte. Bussar och tåg är ju inte manuellt växlade längre...
Och f-n vet om inte bussar till och med har den förhatliga robotiserade automatlådan... ;-)

#26
2013-03-20 14:52

Genom den typen av yttringar bekräftar N-iklas nämligen den bild som vi som ägnat oss åt trafiksäkerhet under några år redan känner till: Person av manligt kön som överskattar sin egen körförmåga parat med en överlägsen attityd gentemot andra trafikanters val och preferenser samt en massiv okunskap om trafikolyckornas inneboende komplexitet. Denna grupp står för i alla fall för 70 procent av de årliga dödsolyckorna och kostar oss andra uppemot 15 miljarder varje år (lågt räknat). Kör man bil utefter det tankesättet bör man alltså själv lämna tillbaka sitt körkort. Därför skrev jag som jag gjorde.

Personligen har jag själv en automat och en manuell bil. Automat är bekvämt och med de nya lådorna kan man dessutom motorbromsa aktivt (vilket jag gör) genom den manuella läget. Den manuella bilen som jag har hade nog också den mått bra av en automat som lugnat ner det hela lite. När turbon laddar på fullt river det utan problem loss drivhjulen. Samtidigt finns det inget bättre än att ligga kvar på femman under landsvägskörningen och bara trycka ner pedalen vid omkörningarna, utan en massa motoroljud och ryck. Bekvämt och effektivt helt enkelt. Så i en 9-5 Aero behöver man bara använda en växel mellan 80 och 250 km/h och det är femman, en ganska fantastisk känsla faktiskt.

MVH AL

#27
2013-03-20 15:05

MVH AL:s inlägg 2013-03-20 13:54
Var riktigt roligt, lite bitskt med en del sanning i.

#28
2013-03-20 16:58

MVH AL @ Du menar väl mellan 80 och 120 km/h?
Inte så imponerande märkvärdigt.

#29
2013-03-20 17:30

Nix, jag vet att han menar vad han skriver.
Som en jämförelse kan jag tala om att en av mina finaste bilar var en Chevrolet Master DeLuxe 1937 med en treväxlad låda.
I instruktionsboken står det: "Tändningsfördelaren är försedd med en oktanväljare för inställning av olika bensinkvaliteter. Genom att vrida den lettrade skruven kan man ställa tändpunkten så att vid acceleration på tredje växeln skall en lätt spikning från motorn höras från 7km/t till 15km/t."
Det har hänt en del på 76 år!

#30
2013-03-20 17:41

Varför dessa personlig angrepp? Jag tycker att det borde handla om teknik. En momentomvandlare kokar olja som kostar energi (bensin) punkt slut. Lockup förbättrade lite. DAFs Variomatik var suverän utan den elektronik som finns idag (ca. 200.000 kilometers erfarenhet). Allt var styrt med mekanik. Jag skulle vilja prova en modern CVT. Jag kör nu en DSG, 1,2 liters motor. Helt nöjd, nästan som DAFen. Jag kan inte gasa och bromsa samtidigt vid parkeringsmanövrer. Jag har vänsterfotbromsat sedan 1965 (jag har bara två fötter och två pedaler i mina bilar, efter en körletion i USA "när du närmar dig en korsning, var beredd med vänsterfoten vid bromspedalen". Alltså: 2 fötter, 2 pedaler (enkel logik).

#31
2013-03-20 17:55

Jag föredrar vissa bilar med manuell växellåda och vissa andra med automatlåda ..

#32
2013-03-20 19:09

Tur att VW inte har samma policy och säljer en fin Passat 4Motion men manuell låda ;-))

Kanske dags att tänka om Volvo!

#33
2013-03-20 22:19

Manuell låda är sjukt manligt och tyder på att man har en helt galen kroppskontroll ;) Borde vara lag på chok i bilar med. Det är ju rätt kvinnlig när bilen själv styr luft/bränsleblandningen... Jävla fjoll egentligen. Kan man inte använda chok så kan man inte köra bil!

Eller..?

#34
2013-03-20 22:24

Det får väl så för VW att de tillverkar saker väldigt få vill ha. De är ju lite större än Volvo dessutom. Ser inte varför Volvo skulle göra en manuell låda. Hur många som köper en Volvo uppskattar bilkörning till den grad att de skulle njuta av en manuell låda till att börja med? Majoriteten vågar ju knappt åka över 80 ens.

#35
2013-03-21 08:30

Automatlåda, javisst, jättetrevligt...när man kör nyare bil. Men om man väljer att köra lite äldre bil och garantier gått ut kan jag säga att automat går bort. Bil med över 15-20000 mil och automatlåda är förknippat med alldeles för stor risk till höga kostnader för reparation.

#36
2013-03-21 15:11

Jag både uppskattar bilkörning och har automat Roger, dessutom åker jag i Volvo och stundtals fortare än 80 km/h. Kan inte förstå varför en manuell låda indikerar att man uppskattar bilkörning mer. Har svårt att se det sambandet helt faktiskt.

Som jag skrivit tidigare: Vill man inte ha automat är det en sak. Men jag förstår inte på vilket sätt det skulle vara "sportigare" (de flesta riktiga sport- och tävlingsvagnar är ju automatiserade) eller på vilket sätt det skulle innebära ökad körskicklighet bara för man byter växel själv. Men det är ju bara mitt perspektiv.

Hos V60 AWD finns det en annan stor fördel med automaten och den rör vinkelväxeln i fyrhjulsdriften. Den håller garanterat längre på en automatbil än hos en manuell variant. Kör man en manuell AWD märks det också tydligt hur momentbegränsad den är på de lägre växlarna så där ligger nog en av förklaringarna till valet av automat hos V60.

MVH AL

#37
2013-03-21 16:33

Gillar automat och vill gärna ha det på min nästa bil.
Tyvärr kan man inte alltid välja till det.
Ex. Opel Mokka med 4wd finns bara med manuell låda.
Vill man ha automat blir man utan 4wd.
Undrar varför.

#38
2013-03-21 18:14

Det är väl klart att en modern bil ska säljas med moderna växellådor?
Inte köper man en V60 AWD för att spara bränsle?

#39
2013-03-21 19:27

Gått från Audi A4Q till V60AWD. Att gå från Audins manuella låda till V60 man. är ju inte att tänka på. Jag fattar inte att Volvo gör en så slapp o oprecis växellåda med tanke på vilka bilar man konkurrerar med, Audi, VW, BMW m.fl. Hoppas på bättring där. Trivs med automaten i Volvon trots att den är av det lite äldre slaget. Jag är lite osäker på om jag saknar dubbelkopplings låda eller inte. Det är nog som AL skriver, att den här sortens Haldex påhängsfyrhjulsdrift nog mår bäst av automat.

#40
2013-03-21 21:31

Jag som aldrig i världen kommer att plocka ut en ny bil kommer aldrig att skaffa mig en automat. Dels för jag trycker det är roligt att rycka i spaken och ser det inte som något jobbigt. Dels är det helt enkelt för stora kostander då en auto säger ifrån. Börjar en synkring bråka på en manuel låda kan man fortfarande använda lådan ut problem. Spränger man däremot backningstruman på en automat är det kört, vanligaste felet då dom är så jäkla klent konstruerade. Det är väldigt ont om folk som reparerar automater och det kostar pengar. En utbytes automat springer dessutom iväg ordentigt om man vill ha någon som helst garanti att den ens fungerar vid montering
Att argumentera att det kostar att byta koppling håller inte. För det första håller den åtminstone 30k mil om man ens lite kan köra bil. Själva lamellen om den mot förmodan går slut kostar oftast inte mera än några 100kr. Visst det är bäst att byta tryckplattan också men det är inget måste för det mesta. Sedan har vi själva jobbet och det klarar vilken jäkla bysmidja som helst av.
Samma märker man också på begagnat priser då bilen börjar vara några år så är den oftast stendöd på marknaden om det sitter en auto låda

#41
2013-03-22 22:47

Det är svårare om man kör fast med automat låda du kan inte gunga dig loss och en automat låda man kan lika gärna ha en elbil vad ska man med förbräningsmotor till. att köra med automat låda är som on och off och tänk där till med fart hållare vad ska man göra när man kör sova då kan man åka kolektiv istället då är det lagligt att läsa tidningen när man åker

#42
2013-03-24 08:37

valtio, i stadstrafik är det otroligt skönt att ha automatlåda och när du kör landsväg somnar du inte fortare för att du kör automatlåda för inte sitter du väl och växlar konstant med manuell låda när du kör landsväg eller?
Dina argument håller inte när det gäller automat vs manuell låda men om du väljer en manuell låda för att du gillar det så är det ditt val. Jag väljer hellre automatlåda helt enkelt för att jag gillar det.

#43
2013-03-27 18:42

Det skulle vara intressant att veta var Jooon köper sin koppling för några hundralappar.
I verkligheten kan man bara köpa en komplett sats, och den tillsammans med urtrampningslagret ramlar iväg på minst 4-5.000 kr. Plus arbetet då, som knappast är gratis.
Jämför den kostnaden med ett oljebyte på automatlådan....

Jag har haft 7 bilar med automat, och aldrig kört sönder någon.

Att folk tycker det är roligt att växla, det är OK, men man ska helst hålla sig till sanningen och inte sprida falska rykten.

#44
2013-04-01 20:21

Vad är det för "studier" som säger en deciliter extra? Kolla in testresultaten här i ViB till exempel så ser du att det skiljer några få procent om ens något. (detta är då proffsen testkör, gemene man förbrukar kanske ibland mer med manuell)

Ska du spara bensin så ska du däremot skippa AWD!!! Det kan nog dra bortåt en deciliter extra. Det väger nästan 100 kg extra och skapar massor av exta friktion. Tro inte på pratet att det bara "kopplas in" när det behövs. De 100 kilona finns alltid där och alla extra drev, lamelldiffar och lager roterar alltid.

Åkte med som passagerare när en bekant körde min manuella bmw, sexcylindrig, tyst och vibrationsfri. Hon varken kollade varvräknaren eller hörde motorn, utan drog den till vartalsstoppet på varje växel trots att hon körde ganska lugnt, det var av ren disträhet. Hade definitivt dragit mindre som automat i det fallet.

#45
2015-07-02 18:40

Jag har lämnat manuell låda bakom mig, det är snart 15000 mil sedan. Frugan ville kunna köra bilen så vi bytte till automatlåda och jag ångrar inget fast det i början var lite ovant. Nästa bil blir automatväxlad igen. Idag är automatlådorna väl så bra som manuella och de drar inte nödvändigtvis mer, nog nästan så att många skulle få ner förbrukningen då de antagligen skulle köra lite lugnare. Det behöver inte vara bråk om man vill ha manuell, köp en sådan! Vill man få ner förbrukningen är mina tips, köp inte SUV, ingen fyrhjulsdrift och inte större och tyngre bil än du behöver. Har du pengar, är rådet att kanske titta på hybrid bil, då kan du komma ner under halvlitern utan problem.

#46
2016-02-10 17:43

@ hx30

Har du pengar spelar väl inte bränsleförbrukningen någon roll, liksom =)

.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.