Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Ingen dragkrok på elbilen?

Bilfrågan

"Praktiskt taget varje dag lanseras det nya elbilar, oftast med extremt starka motorer. Varför kan man inte få dem med dragkrok?". Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

FRÅGA:
Praktiskt taget varje dag lanseras det nya elbilar, oftast med extremt starka motorer. Varför kan man inte få dem med dragkrok? Även hybriderna har samma problem.
Ingvar

SVAR:
För de flesta elbilar är det på detta sättet. Gemensamt för elmotorer är att de är känsliga för överbelastning. Dessutom ökar elförbrukningen kraftigt om man skulle köra med släp. Då räckvidden redan är begränsad skulle detta säkert upplevas som en stor nackdel.

För hybrider och laddhybrider är det annorlunda. Här finns det exempel på bilar som får dra normalt t ex Volvo V60 laddhybrid som får dra 1800 kg. Lexus RX 450h har en dragvikt på 2000 kg och GS 450h på 1500 kg. Opel Ampera, som alltid drivs av elmotorn, får däremot inte dra någonting. Kontrollera därför detta inför ett köp om du har behov av att dra släp.
Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Vad, förutom längre räckvidd, vill du se förbättras hos elbilarna?

Kommentarer

#1
2014-03-26 09:28

Svenskar har en förkärlek för dragkrokar. I övriga världen är det en högst marginell produkt.

#2
2014-03-26 09:31

De flesta elbilar som hittills lanserats är antingen mini stadsbilar eller sportbilar - bilmodeller som inte brukar ha dragkrok i bensinutförande heller.

Elbilar som lanseras i andra segment kommer nog att kunna fås med dragkrok. Tesla Model X som är en SUV som lanseras om ett år kommer tex att ha dragkrok.

#3
2014-03-26 11:37

SiggeNn, så marginell produkt är det ändå inte. Se bara i Tyskland. Det är rätt många bilar som drar på ett släp. På tyska campingar finns det gott om husvagnar.

#4
2014-03-26 13:35

Outlander PHEV som ju måste ses som relativt prisvärd få ju dra 1500kg och den är ju ganska ensam i sin prisklass om att vara fyrhjulsdriven.

#5
2014-03-26 17:08

RE "Opel Ampera, som alltid drivs av elmotorn, ....."

Fel, se http://online.wsj.com/news/articles/SB10001424052748703440004575548461540233810

"General Motors Co. for the first time said its battery-powered Chevrolet Volt car isn't entirely driven by its electric motor but that its gasoline engine in some circumstances assists in powering the wheels through gears."

#6
2014-03-26 17:13

Varför skulle man vilja ha dragkrok? Naturligtvis hyr man en skåpbil om man ska frakta nåt.

#7
2014-03-26 17:42

Ampera kan bara få hjälp av bensinmotorn för driften i sådana fall som praktiskt taget aldrig inträffar, denna funktion är i huvudsak till för aggressiv fullgas upp för alpvägar med maxlast.

Att få till denna drivning under normala förhållanden är nästan omöjligt.
Därför kan man tumma på den tekniska sanningen och säga att Ampera alltid drivs av elmotorn för det är så det ser ut i 98 % av fallen.

Detta är bara en säkerhetsfunktion för att öka bilens kapacitet i nödsituationer.
Det är underligt att man försöker vända detta i något negativt?

#8
2014-03-26 17:52

Förr kunde minsann elbilar ha dragkrok.

#9
2014-03-26 18:08

PREVIA...gör du något annat än sitter framför ViB och Google? Alla inlägg du gör är med en länk till något med Toyota.

Gissar du inleder alla dina googlingar med Toyota.

Den stora frågan är. Varför?

#10
2014-03-26 19:13

Jag håller med T B om att de flesta elbilar är stads eller sportbilar. Lönar sig troligen inte att designa med dragkrok. Kommande el-suvar frår givetvis dragkrok eftersom kunderna efterfrågar detta i större utsträckning.

Sedan har jag en fråga till ViB. Gissar ni bara fram svar när ni skriver:

"SVAR:
För de flesta elbilar är det på detta sättet. Gemensamt för elmotorer är att de är känsliga för överbelastning." Okej... Jämfört med vaddå??

Malmtågen Kiruna-Narvik väger över 4000 ton och dras av ellok. Diesellok i samma storlek drar kanske hälften av den vikten.

#11
2014-03-26 20:16

Induktionsmotorer som används till järnvägsfordon och nu elbilar är mycket tåliga när det gäller överbelastning vilket man använder sig av i pendeltåg där man vid accelerationer tar ut ca: 15 000 hk med några minuters mellanrum.
Som förklaring till varför man inte valt att tillåta någon dragkrok säger tillverkare av elbilar är för att skydda batteriet som åldras fortare vid snabbladdning, överladdning, stort strömuttag och urladdning till låg nivå. Och med den rätt begränsade energimängden batteriet rymmer så skulle körsträckan som är rätt begränsad för elbilen bli än kortare med ett släp efter bilen.

#12
2014-03-27 08:53

Previa: motorerna i pendeltåg ligger på runt 400 hk/styck(axel), och är kylda med kraftig luftkylning. De är också löjligt tunga i förhållande till effekten.
Så, vi ska nog inte blanda in dem här.

När det gäller dragkrok, så används den ju till mer än att dra 1500 kg husvagn, som t.ex. för cykelhållare/crosshojshållare.

#13
2014-03-27 10:04

N-iklas: Chevrolet Volt och Opel Ampera kopplar in bensinmotorn för direkt drift av hjulen vid farter över 100km/h.

#14
2014-03-27 13:02

hultarn: när jag skriver pendeltåg så menar jag inte de äldre X10 som har luftkylda likströmsmotorer utan de nyare X60 som har likt nyare elbilar vattenkylda Asynkronmotorer som är ca: 60 cm långa och 40 cm tjocka och tolv till antalet i en enhet vilket blir 24 st i ett fulllängdståg. Effekten är timeffekt så vid var acceleration så tar vi ut ca : 15 000 hk ur dessa relativt små motorer .
http://sv.wikipedia.org/wiki/X60
Man får skilja på konternuerligt effektuttag och intemetent . Tesla kan inte ta ut den höga effekten som bilen har hela tiden utan bara under en kortare stund vilket bara behövs.

#15
2014-03-27 13:08

Här förklarar GM själva att Volt inte är en ren elbil med räckviddsförlängare vilket man påstod från början utan snarare likt Priusen en bil som delvis drivs av bensinmotorn för att få högre verkningsgrad när det stora batteriet är urladdat när bara en liten del av batteriets kapacitet återstår.
http://gm-volt.com/2010/10/12/chevrolet-volt-electric-drive-propulsion-system-unveiled/

#16
2014-03-27 14:02

Har kört Prius i 12 år, men varit tvungen att ha en bil till för att kunna dra släp. Har nu köpt en Outlander PHEV, och köpt en krok till den. Den är nästan alltid (inom laglig hastighet för släp) driven av elmotorerna. Den kopplar ju inte in direktväxeln förrän efter 70km/h. Den skall ju hålla att dra 1500 kg med. Tur man har BE-kort!
Tyvärr har jag itne fått alla delar ännu, finns ingen elkabelsats till PHEV ännu. Har väntat tre månader nu!
Hoppas att jag snart kan göra mig av med extrabilen!

#17
2014-03-27 14:21

Previa: jaså, Alstom har vattenkylt? Det är bra, då slipper man de förban---e traktionsmotorkylfläktarna som väsnas. Bombardier har inte blivit så moderna än... De kör med sina lyfkylda klumpar (OK, asynkron, men ändå..)

Den där PHEV låter ju intressant, för att återvända till bilar.

#18
2014-03-27 16:23

Tesla Model S har vattenkyld motor. Kylvattnet används för batteri och kupevärme och det finns dessutom en radiator om inte detta skulle räcka.

En del har satt på "olaglig" dragkrok, aldrig hört att någon lyckats överbelasta motorn.

#19
2014-03-27 19:06

Nej inte lär man överbelasta ens den 288 hk starka Teslamotorn i roadster som väger endast 32kg.
http://www.zemotoring.com/reviews/2010/tesla-roadster-sport-2-5/page/4
Sedan har man utrustning som känner av temperaturen i motorn och som ser till att spänningen till motorn sänks om den skulle bli för varm.
Batteriet är det som man bör vara rädd om och se till att inte bilen blir stående utan laddning någon längre tid då batteriet kan skadas vilket kan bli mycket dyrt om man blir tvungen att byta ut batteriet vilket hänt några Tesla Roadster ägare.
Man kan även montera en hållare för cyklar och annat även om bilen inte får dra något efter bilen.
http://www.marcuse.org/harold/pages/PriusBikeRack077.htm

#20
2014-03-28 08:49

@Previa: X60 har en nominell motoreffekt på 3000kW (4080Hk). Inte ens ett TGV har 15000Hästar.

#21
2014-03-28 08:54

En likströmsmotor kan ej i normala fall (så länge den roterar nära normalt varvtal) överbelastas. Den enda anledningen till att rena elbilar inte har dragkrok är att batteriet har mycket begränsad ´kapacitet´(=mängd energi).

#22
2014-03-28 09:00

PHEV, varför vänta på att någon ska uppfinna en elkabelsats, borde väl gå att koppla in universal, som man gjort i alla tider?

#23
2014-03-28 09:06

Bortom: håller med dig. Ponera dragandet av en tung släp eller husvagn fördubblar förbrukningen och därmed halverar räckvidden. En elbil med 15 mils räckvidd skulle då plötsligt få 7 - inget man drar iväg på semester med.

Lösningen är att välja elbilar med tillräckligt batterikapacitet. Att en 40 mils Tesla skulle få 20 mils räckvidd innan den måste snabbladdas - där börjar vi närma oss scenarios man kanske kan stå ut med.

#24
2014-03-28 09:28

En eldrivlina består i huvudsak rent elektriskt av 3 olika komponenter vilka var för sig i ogynnsamma fall kan överbelastas - om dom inte är elektroniskt skyddade vilket dom rimligen är. Det är motor, fartreglage och batteri. Av dessa är nog ren överbelastning troligast i fartreglaget men givetvis kan och är säkert detta konstruktionsmässigt skyddat eftersom det är en förhållandevis dyr komponent. Så precis som Bortom säger så är nog batteriet den svaga punkten i o m dess begränsade kapacitet. Visst kan även batteriet överbelastas men man har nog löst överbelastningsproblematiken även där (troligen via fartreglagets skydd) så i praktiken är det säkert den begränsade batterikapaciteten som är huvudorsaken. Sen kan man tycka att man på hybrider automatiskt borde kunna koppla ur eldriften när ett släp hänger på kroken men det som sagts mig ifrån Toyota-håll är att backningen alltid sker elektriskt och att det är där som den svaga punkten ligger.

#25
2014-03-29 11:33

Bortom: pendeltåget X60 som körs runt Stockholm har vanligtvis två enheter som är 214 meter långa tillsammans och som sammanlagt har 6000 kW eller ca: 8152 hk konternuerlig effekt. Men eftersom pendeltågens körning praktiskt taget bara består av fulla accelerationer till 120-160 och därefter inbromsningar till stillastående så utnyttjar man elmotorernas möjlighet till överbelastning vilket gör att medräknat förluster i transformator och elstyrning så tar man ut ca: 11000 kW vilket är nära 15 000 hk.

#26
2014-03-29 16:42

PREVIA, tack för länken!
Jag har alltid trott att Volt/Ampera varit rena seriehybrider, men här används alltså en planetväxel om än lite annorlunda än i Toyota/Lexus.

Att inte ha dragkrok kan givetvis vara en begränsning, åtminstone när man kommer upp i storlek till familjebilar eller större. Så det lär nog komma på elbilar också när batterierna har bättre kapacitet.

#27
2014-03-29 18:42

Tack Roy J, att Volt/Amperas drivsystem är något anorlunda kan ha att göra med olika patent som redan existerade hos Toyotas hybrider så att Opel/ GM fick ändra något för att inte inkräkta på lösningar som redan fanns hos Toyotas hybridlösning.

hultarn: Det är en lyckad sak med X60 att man slipper höra några kylfläktar alls vilket gör att det blir tyst både på perrongen och inuti tåget, inga ventilatorer som drar igång vilket är skönt. Strålkastarna är däremot inget att hurra för, ljuset är i paritet med bilar från sextiotalet med sexvoltslampor då man måste gå ur tåget för att se om lyset är påslaget.

#28
2016-03-29 19:19

Ett bra exempel på en hybrid som kan utrustas med dragkrok är Prius från det lilla bilmärket Toyota.

#29
2017-01-04 18:04

Att elbilar som oftast inte får ha dragkrok, har jag för mig, är främst en fråga om säkerhet.

Vid en krock är det ju stor risk, att släpets dragstång fortsätter in i bilens bakparti!

Har man då ett högspännings-batteri där, lär det bokstavligen slå gnistor!

Lägg till en läckande bensintank (hybrid) ....

Lär kunna bli en rejäl brasa!

#30
2017-03-15 23:05

Det är naturligt och acceptabelt för många att användande av släp förkortar räckvidden betydligt. Jag använder släp ungefär en gång i månaden, när jag inte kan få in grejorna i kombin. Då kan jag göra en specialkörning för detta ändamål som inte alls behöver vara i närheten av längden för mina längre resor. Det känns konstigt om leverantörerna tycker att det är lika bra att inte tillhandahålla drag överhuvud taget på grund av att räckvidden begränsas till kanske 50%. Om det däremot skulle begränsa räckvidd till 10% skulle det vara värdelöst för de flesta. Det är ju klart ett annat läge för husvagnsägare, de behöver nog en riktig "draghäst". Men för oss max 12 gånger om året max 10 mil per gång användare vore det trevligt att kunna använda dragkrok och inte behöva extraresor med hyrd dragbil.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.