Nästa artikel
Bilfrågan: Varför ingen iskörning i era tester?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför ingen iskörning i era tester?

Publicerad 2 juni 2015 (uppdaterad 3 juni 2015)
Vi Bilägares biltester har inte iskörning som standard, men varje år testas vinterdäck på sjöis i Ivalo.
"Varför testas inte fyrhjulsdriften på sjöisar? Alla tester sker på grushögar och rullplattor … varför?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
En undran beträffande tester av fyrhjulsdrivna bilar. Jag har själv en sedan 2,5 år tillbaka. Varför testas inte fyrhjulsdriften på sjöisar? Alla tester sker på grushögar och rullplattor … varför? Ganska säker på att de flesta inte köper fyrhjulsdrift för de sista 25 meterna upp till lantstället eller att de ska ut i skogen och köra. Jag tror de flesta har en uppfattning att fyrhjulsdriften ”räddar” dem i sladdsituationer i normalfarter. Själv är jag inte så säker att alla fyrhjulsbilar är lika bra. Min fråga: är fyrhjulsdrift en ytterligare säkerhet till antisladd vid halt väglag eller är det bara en modegrej?
Jan

Svar:
Fyrhjulsdriften ”räddar” dig inte ur en sladdsituation, det gör antisladdsystemet. Fördelen med fyrhjulsdrift generellt är främst bättre kursstabilitet i halka samt bättre framkomlighet.
Fördelen med att testa på rullplattor är att det är repeterbart. Det är enkelt att se hur väl 4WD-systemet fungerar när det gäller olika situationer, som att flytta kraft från fram till bakaxel exempelvis. Det går också lätt att se när man kör bilen i en isig backe, eller en backe med lös snö eller lös sand.
Att testa fyrhjulsdriften på sjöis är svårare. Det går ju inte så lätt att se då när 4WD-systemet börjar spinna. Däremot kan man känna hur kraft fördelas mellan hjulaxlarna. Men det är mer en upplevelsesak, vilken bil som känns lättkörd på isbana och vilken som inte gör det.
Dessutom är en sjöis vansklig ur testsynpunkt. Ena dagen kan den vara välpreparerad, medan nästa dag är isunderlaget helt annorlunda. Kanske är friktionen då så dålig att det är meningslöst att testa där just den dagen. Biltillverkarna testar en del på sjöis, men då har de också garage i anslutning till sjöisen.
Men du har helt rätt i att alla fyrhjulsdrivna bilar inte är lika bra. De kan ju ha olika 4WD-system, med olika för- och nackdelar.
Christian Ellmark

Diskutera: Litar folk för mycket på fyrhjulsdrift vid halt väglag?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-06-02 09:28
bgl

Ämnet fyrhjulsdrift är nog det största debattämnet, inte bara här utan på de flesta bilforum(fora). Jag hinner kanske skriva första inläggetsom till innehållet som är detsamma jag skrivit i andra trådar! Efter snart 50 år med fyrhjulsdrivna person- och lättalastbilar finns ett grundkonstaterande att utgå från. En till konstruktionen fyrhjulsdriven bil är bara fyrhjulsdriven vid så gaspådrag att en motsvarande bil med tvåhjulsdrift skulle börja tappa drivfästet. Med dagens goda teknikstöd med antislir och övrig stabilitetshjälp är det mycket sällan fyrhjulsdriften tillför något vid körning på vanlig väg. Det var annat för 30år sen eller mer när fyrhjulsdriften aktivt hjälpte till att hålla ickedrivande hjul rullande i stället för att börja hasa i snömodd. Mesta nytta idag är vid acceleration ur rondeller på landsväg vintertid! Slutligen:de flesta av dagens så kallade fyrhjulsdrivna bilar inte mer än drygt tvåhjulsdriva på isigt underlag, två hjul mekaniskt och visst drivstöd till de övriga två hjulen i bästa fall!

#2 • Uppdaterat: 2015-06-02 14:25
Tjalle

Det är en väsentlig skillnad mellan skilda AWD system. Bästa "beviset" på detta är de prov ("test")på isbana och start i backe som AMS gör då och då. Senast var det BMW som hade bäst egenskaper -gången innan var det Audi.
Både BMW och Audi har ständigt inkopplade system - BMW med viktning på bakhjulsdrift - Audi 50-50.
Det är tveksamt om AWD ger generellt säkrare körning, men förutom framkomlighet ger det ökad säkerhet vidkörning i snösträng - ett av de farligare momenten.
Jag har, sannolikt, marknadens bästa FWD OCH bästa AWD bilar (9000, BMW), men då jag har dubbar på bilen med AWD, är det naturligt att ta den vid is/snö.

#3 • Uppdaterat: 2015-06-03 08:54
Janerikbengtsson

Fyrhjulsdrift är helt enkelt överskattat, det räcker med att ha ett par schyssta däck så räcker det gott och väl, håller med bgl ovan till fullo

#4 • Uppdaterat: 2015-06-03 09:07
Swemba

Klart att "det räcker" med framhjulsdrift. Det "räcker" även med max 80 hk,en toppfart på 120 km/h, en ratt, manuell växellåda och tak över huvudet. Dessutom borde det "räcka" med tre sorters bilar: liten, mellan och stor, som man blir tilldelad efter behov av staten. Och varför hålla på och krångla till det med olika färger? Det borde räcka med grå, som är den mest praktiska färgen ...

De som sitter här och tvärsäkert uttalar sig om fyrhjulsdriftens icke-fördelar har bevisligen aldrig kört en modern fyrhjulsdriven bil i vinterväglag. Det är en enorm skillnad! Punkt!

#5 • Uppdaterat: 2015-06-03 20:37
Raphael

Moderna framhjulsdrivna bilar med traction-system fungerar utmärkt för de allra flesta situationer, även på vintern. Punkt. :)

#6 • Uppdaterat: 2015-06-03 22:30
John2008

Det finns en övertro på AWD och vad ska man med det till om man kör mest utan släp på saltade och plogade vägar? Hur ofta kör man som bilist på sjöis?

#7 • Uppdaterat: 2015-06-04 16:00
Styggavargen

Swemba, jag har märkt att du aldrig ger dig, du måste bara ha rätt fast du blir överbevisad flera gånger om. Ta en halkkörningskurs på någon av anläggningarna som finns i Sverige och lyssna noga under teorin. Jag har tjatat om detta med fyrhjulsdrift i många trådar här, man bör se fyrhjulsdrift som en framkomlighets grej. Visst vill du kunna accelerera snabbare än en vanlig tvåhjulsdriven bil eller kunna komma fram när det är mycket snö så är det en fördel. Men därifrån att alla skall köra omkring med fyrhjulsdrift är bara så löjligt, som tex här i Skåne...hur ofta är det så mycket snö att man inte kommer fram utan fyrhjulsdrift....ALDRIG! Jag kan hålla med om att fyrhjulsdriften är rätt utnyttjad fantastiskt, men hur stor nytta har vanliga människor av det....väldigt lite! När bilar fick fyrhjulsdrift under rallyn ute på de snövägarna i Sveriges skogar drog de ifrån vanliga tvåhjuliga rallybilar, just för att de fick bättre kursstabilitet genom att kunna ha högre fart genom svängarna. Något som knappast kan appliceras på den vanlige personbilsföraren under vinterförhållanden.

#8 • Uppdaterat: 2015-06-05 09:36
Swemba

@Styggavargen, säg en sak jag har blivit överbevisad av dig om? Du svamlar ju bara konstant med felaktiga påståenden om det mesta och ditt hat mot bilar som inte är Skoda Octavia ...

Du lägger ständigt fram dina högst personliga åsikter som absoluta fakta och vägrar inse att människor har OLIKA behov och prioriterar olika saker i sina val av bilar.

Din kommentar nedan är ytterligare ett bevis på det. Du börjar med att förklara att jag har fel och aldrig ger mig och avslutar med att erkänna att fyrhjulsdrift har sina fördelar och kan vara "fantastiskt".

Att DU inte anser dig ha behov för fyrhjulsdrift är en helt annan fråga.

#9 • Uppdaterat: 2015-06-06 03:18
Roger Skagerström

Snö är inget hinder för en framhjulsdriven/bakhjulsdriven bil. Åkte 15 mil tur och retur juldan för en 5-6 år sen i riktigt pissväder. Runt decimetern drivsnö på sina ställen. Riktigt jävla skitväder. Inte ens inne i villaområdet där det var närmare 2 dm blötsnö hade min framhjulsdrivna Mazda med sänkt sportchassie några problem.

Is eller polerad snö däremot. Krävs inte mycket uppförsbacke för att det ska bli tvärstopp.

Och is - det har de nog i Skåne med. Med AWD är det ett mycket mindre problem. Har testat att med flit hitta hala backar på vintern där jobbilen med 4motion inte tar sig upp - men det finns fan ingen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.