Bild
Nästa artikel
Frågeställaren är brydd över varför många bilar kör runt med framlyktorna tända men baklyktorna släckta.

Bilfrågan: Varför inga bakljus?

Bilfrågan

”Är det tillåtet att köra med släckta baklyktor? Varför finns funktionen på bilar där baklyktorna är släckta samtidigt som framlamporna är tända?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
När jag kör på morgnarna har jag lagt märke till att det är väldigt många som kör med släckta baklampor trots att framlyktorna är tända. Är det tillåtet att köra med släckta baklyktor? Varför finns funktionen på bilar där baklyktorna är släckta samtidigt som framlamporna är tända?
Det måste ju vara bättre att lamporna tänds automatiskt både fram och bak när bilen startas.
Per
 
Svar:
I Sverige har det varit obligatoriskt med varsellyktor fram sedan 1 oktober 1977 men inte förrän 2011 kom ECE-reglementet med kravet på obligatoriska varsellyktor på alla typgodkända nya bilmodeller. Tyvärr kräver bestämmelsen bara att bilen ska ha ljus framåt, inte bakåt. Vissa biltillverkare har utnyttjat regelverket för att kunna spara några installationsören på bekostnad av säkerheten.
Många bilförare tänker inte på att de själva måste tända halvljuset för att synas bakifrån när det är mörkt eller dålig sikt. Det kan stå dem dyrt. Den som ertappas med släckta baklyktor under svåra ljusförhållanden kan få böta 3 000 kronor.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Ser du många bilar med släckta baklyktor?

Kommentarer

#1
2017-06-15 08:05

Vad menar Marianne att tillverkarna skulle spara in på att låta bakljusen vara släckta dagtid? Varför är den lösningen billigare än om de alltid är tända?

Nej det här handlar så klart om jakten på ynka droppar i minskad förbrukning och möjligen att öka livslängden på lamporna.

Dessutom så har väl alla bilar med denna "funktion" automatiskt halvljus?

#2
2017-06-15 08:11

Dumsnåla EU-regler, där några droppar bränsle ev. kan sparas.
Man ser ju många som kör runt med enbart DRL-lyse, och inget bak. Både dagtid i dåligt väder, och kvällar i städer. Finns även någon konstig regel om när instrumentbelysningen får/får inte vara tänd på vissa årsmodeller.

#3
2017-06-15 08:29

Men DRL-ljusen räcker inte när det blir mörkt och då måste man tända halvljuset och då tänds bakljusen med.
I min bil ser man inte skalan på hastighetsmätaren när det börjar skymma och man måste sätta på halvljuset.

#4
2017-06-15 08:34

Enligt mina iakttagelser är Renault värst på detta. Förarna är dessutom helt omedvetna om det och inga talgdankar går upp när man blinkar åt dom. Kolsvart svenskt landsvägsmörker och kamouflerade fransmän går inte ihop...............

#5
2017-06-15 08:52

Även Subaru och BMW har problem med detta verkar det som... de flesta är helt nedsläckta.

#6
2017-06-15 09:18

Hur svårt är det att se en bil?? Åk buss för tusan. /BMW förare

#7
2017-06-15 09:35

partikel hur lätt ser du en bil utan bakljus på en landsväg i nattmörker.

#8
2017-06-15 11:15

Dem tänds per automatik

#9
2017-06-15 11:45

Ytterligare en idioti i ledet av galenskaper ur EU.
Släckta baklampor spar på bränsle! Jovisst jättemycke...problemet blir då detta att en del inte vet och att en del inte vill, alltså det rätta var som tidigare att det lös både bak o fram!
Ja lite väl ofta i tidiga mornar med dis och i skymning och gärna BMW och Renault och att det ligger en logik i detta, den ljusskygga gangsta mannen (a night prowler) och så hen som likväl kunde sitta på en köksassistent, bil som bil typ.

#10
2017-06-15 12:20

Jag tycker mest det är Kia när jag ser "nersläckta" bilar, men det är nog många fabrikat egentligen. Det är som sagt många som kör på DRL i stan, och är det skymning så försvinner de på mindre upplysta gator. Men även ute på landsväg körs det svart, och att dimma,regn och rusk försämrar synbarheten tycks många totalt ha missat.

#11
2017-06-15 14:47

Här verkar frågeställaren inte ha koll på vad "framlampor" är dvs skillnaden mellan DRL och halvljus.
Undrar om han vet hur det är med hans egna bakljus?

#12
2017-06-15 15:42

Köp en LandRover Discovery Sport så slipper ni trassel med enbart fram - dags - ljus. Den nya Discovery Sport (2014-) var den första bilen med "varselljus" både fram och bak som standard... om jag minns rätt.

#13
2017-06-15 15:57

Den här frågan kommer upp minst fem gånger om året..

#14
2017-06-15 16:13

Som vanligt finns det två sidor av ett mynt....
Att bakljus ska vara tända när det är mörkt råder det väl ingen tvekan om!! Men att de är tända i starkt dagsljus är heller inte helt bra då ett bromsljus inte lika tydligt framträder när det tänds från ett redan tänt baklyse. Då är det lättare att upptäcka när det tänds från ett släckt läge. (Har varit med om den missen själv!!!) Det är trots allt farligare att missa ett bromsljus än att inte se en bil på långt avstånd som färdas i samma riktning!
Då återstår att inse när det är tillräckligt mörkt för att inse att man ska slå på manuellt ljus som tänder bakljuset vilket inte är helt lätt då våra ögon vänjer sig vid skymningen och inte inser hur mörkt det faktiskt är. Det ser vi på alla mötande bilar i skymningen som fortfarande kör på de svagaste DLR-ljusen.
Fast.... fler och fler bilar har ju en automatik som inser att det är tillräckligt mörkt för att tända bakljusen.
Personligen störs jag mest av mötande bilar jag inte ser eller som har för mycket eller för många ljus som sätter ner min förmåga att se min väghalva.
Sen har vi ju alla moderna bakljus som ofta är starkare än litet äldre tända bromsljus beroende på att man satte ett watt-tal istället för ljusintensitet för respektive ändamål.
Björn

#15
2017-06-15 17:30

"Köp en LandRover Discovery Sport så slipper ni trassel med enbart fram - dags - ljus. Den nya Discovery Sport (2014-) var den första bilen med "varselljus" både fram och bak som standard... om jag minns rätt."
På min Opel Insignia 2009 så är DRL + bakljus alltid tända och när skymningscensorn anser det blivit för mörkt tänds även halogenstrålkastarna fram automatiskt. Man skall väl inte behöva tända halvljuset manuellt för att få bakljus år 2017.
Förväxla bakljus med bromsljus? Är väl stor skillnad i ljusstyrka.

#16
2017-06-15 19:37

Hej Christer_1
och grattis till vettig ljusinställning redan -09! Jag sa inte att jag hade odelat rätt, men de sa att Discovery Sport var först med "dagsljus" tända runt om - självklart byter den själv till halvljus fram ( och bakljus) när det blir för mörkt för "dagsljus"...

#17
2017-06-15 19:58

9 av 10 bilar med släckta bakljus är Toyota. Verkar vara väldigt dåligt skymningsrelä.

#18
2017-06-15 20:01

Med släp tillkopplat, ska såvitt jag känner till, alltid baklysen på släpet vara tända vid färd. Dock finns (nog) ingen biltillverkare som klarat av att programmera in att automatiken ska tända upp dem. Helt otroligt!

Jo, det är någon sjuk idé om bränslebesparing som är orsaken till att diodlysena(!!!) inte är tända. Ingen kan rimligtvis i praktiska mätningar ha kunnat påvisa en skillnad i bränsleförbrukning. Noll komma ett bar för lite i ett däck eller en lätt bris i motvind måste ha mycket större påverkan på förbrukningen.

#19
2017-06-15 20:33

Volvo har alltid bakljus tända i Auto-läget.
Finns ingen regel förens från 2017 att det skall finnas en ljussensor, men det går lika bra att köra i 0-läget och då lyser bara DRL oavsett ljusförhållande, vilket många stolpskott använder, även på Volvo...

#20
2017-06-15 22:07

EnAnnanRobban: Ja, jag noterade en ny XC90 häromdagen som körde med nedsläckta bakljus. Jag blev faktiskt riktigt irriterad!
Samma med en hyr-V60 som vi hade häromveckan, i noll-läge var bakljusen släckta. Helt oacceptabelt!

#21
2017-06-15 22:16

Nä i noll-läget skall de vara släckta, men finns ingen som hest anledning att inte använda auto, som för övrigt fungerar alldeles utmärkt!

#22
2017-06-15 22:20

Subaru har ju tom ett "auto"-läge där ljuset inte är automatiskt. Helt logiskt eller hur!?
Som Thomas B skriver skall släpvagnar alltid ha bakljusen tända.
Nu kör jag Volvo med ljusrelä (vilket snikbilar saknar) så der är inte ett problem, men bilen skulle kunna känna av om det är ett släp kopplat till bilen. Backsensorn slås av automatiskt när jag har släp kopplat, så det vore inte allt för svårt att "bygla" den signalen så att ljuset tänds.

#23
2017-06-15 23:15

Min högst ovetenskapliga undersökning pekar på att 95% av Toyotabilarna har defekta bakljus, 3% VW, 1% Volvo och 1% övriga. Undersökningen till största delen utförd i tunnlarna/södra länken i Sthlm. I princip varenda gång jag kör där så ser jag en el fler
nedsläckta bilar, och då med Toyotaloggan kryddat med fåtal överraskningar av de övriga nämnda.

#24
2017-06-16 05:54

Jag ser ganska ofta nedsläckt bakbelysning i mörker och ibland helt nedsläckta bilar dagtid på alla sorts vägar. Har även sett helt nedsläckta bilar kvälls- och nattetid inom tätort, men det är ovanligt som tur är.

#25
2017-06-16 07:43

DRL med släckta bakljus är det inget fel på så länge bilen är utrustad med fungerande ljussensor! Problemet är att många mindre
och/eller billigare bilar saknar ljussensor, där föraren oftast är helt omedveten om att hen manuellt måste slå på ljuset vid skymning.

#26
2017-06-16 08:07

@Bilräven och christer_1: Volvo 244 -75 hade "DRL" med bakljus, dock utan skymningsautomatik. Saab hade motsvarande ungefär samtidigt.

#27
2017-06-16 08:18

LeifV, inget är defekt bara för att bakljusen inte lyser i en tunnel, bilar som inte har ljussensor eller förare som valt 0-läget kommer att bli så, det som möjligen är defekt är förarens kunskap om hur bilens belysning fungerar!

#28
2017-06-16 15:50

Min Clio sköter allt perfekt, natt som dag. En sak mindre att tänka på i livet.

#29
2017-06-17 11:45

Sedan kan man ju alltid diskutera lämpligheten i att ha helt svarta bakljus, även under dagtid. Även om det är lagligt. Vilket det är.

#30
2017-06-17 20:42

Att man i Bryssel inte fattar vad det är frågan om fråntar inte föraren allt ansvar.
Det finns flera tillfällen när detta är farligt. jete ovan som säger att hans Clio sköter all perfekt tror jag inte ett ögonblick på. Titta på andra bilar hur det fungerar när det regnar eller är dimma eller motljus? Kanske fungerar det så att bakljuset tänds när din Clio kör in i en tunnel, men när du kör ut och solen står lågt och det är motljus då släcker din Clio ljuset som alla andra bilar med ljuscensor. Det är ju även helt fantastiskt att år 2017 inte kan gå att ställa om funktionen på enskilda bilar. En försäljare av Tyska bilar i Sverige sa att de inte fick ändra något i bilen i Sverige utan bad mig att kontakta Bosch. Han visste givetvis inte heller hur "Auto" fungerade. Förutom vid regn, motljus och nedsatt sikt så finns det tillfällen när automatiken är förkastlig. Det finns bussar som inte har bakljus och då inte heller visar sido-positionsljus i "Auto"-läget. Har även sett sådana bussar som inte tänder ljuset bak i tunnlar. Om du kopplar på ett 10-kubiks släp efter bilen så visar släpet inget bakljus utan ljuset följer inställningen på bilen. Om du kommer en stund efter en bil som har stannat där det är "ej möte" eller växelvis körning så vet du inte om bilen har stannat eller parkerat eller om han ska köra. Titta en gång när det regnar hur det ser ut på våra motorvägar. Privatbilister och yrkesförare som taxiförare har ingen aning om hur det fungerar och heller inget ansvar. Jag har de få gånger jag åkt taxi frågat föraren om han har ljuset på. "Ja, jag har på "Auto" är svaret". Det är inte svar på frågan för på "Auto" är ljuset bak inte på. Jag skulle uppskatta om någon kunde förklara för mig när det är bättre att INTE ha ljuset bak på än att ha det på. Strömförbrukning och att lampan går sönder är det inte frågan om med dagens led-belysningar. Allt detta är kanske inte anledning till en Swexit, men ansvaret kan aldrig tas ifrån föraren.

#31
2017-06-17 22:25

I dagsljus är ju frågan hur många olyckor som inträffat i bilens drygt 100-åriga historia där anledningen varit släckta bakljus. Att det är störande att många bilar saknar automatik fast de är kopplade enligt nya "schemat" håller jag med om dock.

Men annars vetefan. I är motljuset så starkt att jag inte ser en bil framför mig är ju frågan om jag sett den om den haft bakljus på. De lyser ju inte starkare än solen direkt (förutom Volvos jävla bromsljus då.. :p ).

#32
2017-06-18 18:52

Jag förstår inte riktigt varför ändra på ett koncept som funkade, att lysena alltid var på både fram och bak. Detta nya "pillande" med något som funkar har uppenbarligen blivit ett stort problem för att bilägarna inte vet hur inställningarna skall vara. Om det var för att spara droppar (vilket låter långsökt), så finns det långt bättre metoder för att få ned förbrukningen. Minska vikten, luftmotståndet och effektiviserar drivlinan (minska förlusterna).

#33
2017-06-20 20:12

Monterade DLR ljus på min saab 07 för slippa ha halvljuset tänt och fick nedslag på det pga släckta bakljus. Men men dagens bilar har ju släckta bakljus menade jag hmm svar ja dem är godkända för det pga halvljus automatiken. Logiken?? Nåja monterade två dioder så nu lyser bakljusen också och det ville jag egentligen ha men hade inte tid för modifikationen.
EU regler kan dra åt fanders.....

#34
2017-06-21 19:35

Vilken tur att man kör en 2012 Audi då, så jag har bakljusen tända i både 0- och auto-läge.

Tycker synd om er andra och ja, man ser en bil med belysning fram och bak, bättre än en bil med släckt belysning.

#35
2017-06-23 15:36

Det är inte många ggr jag håller med "stygga vargen" men när det gäller ljustramset går det bara att göra det. Självklart skall alltid halvljus OCH bakljus vara tända. Vi kommer aldrig dithän att alla bilförare tänder ljuset så att ingen bilförare har nackdel av släckta lampor fram eller bak.

#36
1
2017-07-31 09:26

Om man glömmer tända halvljuset när det blir mörkt är detta lite dumt, MEN nya bilar med DLR måste ha ljussensor så att detta sköts automatiskt och därmed är det inget problem att gnälla över. Om man i dagsljus kommer ikapp en bil utan bakljus och tycker det kan anses som farligt så kör man för fort eller ser får dåligt. Inse att saker kan ändras och att man kan behöva anpassa sig till verkligheten även om man är gubbe.

#37
2017-07-31 09:43

Tyvärr Marianne - Jag ser inga alls som åker i mörker med släkta baklyktor - dom har ju inget ljus bakåt. HÄPP !!

#38
2017-07-31 14:13

Vad drar ett par tända led-bakljus? I princip inget, men det kan rädda X antal liv. Vilket väljer du? Vad väljer EU?

#39
2017-07-31 16:36

Men värre är att om man kör med släp eller husvagn är man skyldig att tända positionsljus även dagtid. Med DLR-ljus på bilen måste man då tända halvljus manuellt eftersom positionsljusen drivs på bilens bakljus

#40
2017-07-31 20:52

Kia har ordnat detta på ett förtjänstfullt sätt, i vart fall på vissa modeller. När det blir tillräckligt mörkt tänds halvljus automatiskt samtidigt med bakljus. Hur i all världen trodde man i EU att folk skulle orka tända själva när man inte ids använda körvisare eller tyda hastighetsmätare.