Bild
Nästa artikel
Automatlådan hackar på frågeställarens Volvo V70.

Bilfrågan: Varför hugger automatlådan?

Bilfrågan

"Automaten hackar, ungefär som om den ville växla men inte kan. Vad kan vara felet?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Har en Volvo V70 2,4 Automat som jag köpte ny 2008. Automaten hackar, ungefär som om den ville växla men inte kan. Förut har jag haft två Volvo och aldrig haft något problem med automatlådan. Bilen har varit inne på en auktoriserad Volvoverkstad där de bytte olja och kollade data. Mekanikern gjorde en provrunda och sa att han nollställde lådan från olika körsätt eftersom både frun och jag använder bilen. Men det blev inte bättre. Vad kan vara felet?
Sivert Ludvigsson
 
Svar:
Vi har varit i kontakt med den Volvohandlare som haft hand om bilen och som vid det tillfället inte kunde konstatera några avvikelser i den felsökning som gjordes. Verkstaden har bytt olja och gjort nollställningen i rent servicesyfte.
Rekommendationen till dig blir att du på nytt tar kontakt med din servicetekniker så att denne kan göra en djupare felsökning för att kunna avgöra om det finns mer som kan göras åt de problem du upplever. Volvohandlare erbjuder också att du i jämförande syfte kan få köra en likvärdig bil för att se hur du tycker att den uppför sig.
Annika Bjerstaf, Volvo Car Sverige

Diskutera: Vad tror du att orsaken kan vara till den huggande automatlådan?

Kommentarer

#2
2015-09-28 08:16

Övertron på OBD är utbredd. Det kan inte detektera programmeringsfel. Moderna aut.lådor är datorstyrda. Hackning, felväxling, ryck o.d. har med skadad mjukvara att göra.
Dagens servicetekniker kan ganska lite förutom att avläsa felkoder. Sen kommer de med de mest bizarra bortförklaringarna.

#3
2015-09-28 08:17

Hur byttes oljan? Många verkstäder, även Volvoverkstäder byter bara hälften av oljan eftersom ett komplett oljebyte med renspolning kräver specialutrustning som inte finns på alla verkstäder.

#4
2015-09-28 09:05

Visst kan det vara mjukvarufel eller elektronikfel som Bortom skriver.
En svåger råkade ut för det på sin C5 som plötsligt gick ner i limpmode. Där rev man hela lådan, bytte ventiler och gjorde rent (varför, bilen var ju nästan ny?), plockade ihop och garanterade att bilen var ok.
Det var den, i några tiotal mil, sedan samma sak igen.
Där visade det sig att det var just ett mjukvarufel och det var inte ovanligt.

Här gäller det att kräva att Volvo gör en ordentlig undersökning som Volvo Car skriver.

#5
2015-09-28 12:16

Datorstyrda automatlådor började komma 1986.

#6
2015-09-28 12:40

En V70 årsmodell 2008 kan ha rullat både 20 och 30 000 mil. Jag skulle inte spola rent en sådan låda då smutsen mycket väl kan täta eventuella läckage. Risken finns då att man får ett läckage och vips så har man ingen drivning. Det vore förstås inte idealt. Det framgår inte av frågan hur långt fordonet rullat men jag tror (saabnisse) att det kan vara en anledning till att verkstaden inte spolade ren lådan.

MVH AL

#7
2015-09-28 12:54

Orkar man växla själv är mycket vunnet ... =)

#8
2015-09-28 12:54

Skulle rekommendera att de kollar att rätt olja användes, detta kan påverka mycket. Fick fel olja i växellådan efter ett byte av koppling på en gammal Honda Accord som jag hade. Slutade med att det knappt gick att växla efter det när det var kallt. Det visade sig senare att oljan hade fel viskositet. Rätt olja är mycket viktigt.

#9
2015-09-28 13:14

Nä. Tacka vet jag en Passat med dieselmotor, kamkjedja och dubbelkopplingslåda. Det är grejjer det! ;-D

#10
2015-09-28 13:18

Axelman, det är faktiskt inget fel på den bilen som du nämner. Folk är faktiskt överlag väldigt nöjda med sina Volkswagen-bilar.

#11
2015-09-28 15:12

Körsträcka?
Byteshistorik, vem har bytt, när, spolat någon gång?
Har fel olja används vid ett byte krävs flera byten eller spolning för att komma rätt om det överhuvudtaget går.
Har bilen ofta gått kortkörningar kan något ha kleggat igen och som inte löses av ny olja. Vi har en 15 år gammal chevpickup där lådan sedan något år blivit 'ovänlig'. 2 oljebyten utan spolning gav möjligen lite nytta. Obs det jag skriver nu är inte produktplacering: jag fick rådet av en jänkarfantast att slå i en burk Wynn`s. Blir lådan bättre efter några dagar har något blivit renare, om inte är troligen något trasigt var hans dom. Efter en vecka och 30 mil var lådan i princip återställd! Om den håller över tid kan jaga bara veta om några år. Att använda en tillsats gör man alltid på egen risk, har en märkesverkstad påbörjat utredning ska man inte göra något utan deras godkännande. Ett annat knep som ibland fungerar på gamla entreprenadmaskiner med converter är att använda vanlig motorolja i stället för converterolja. Får bara göras om oljespecen för maskinen tillåter. En motorolja tvättar bättre än converterolja.

#12
2015-09-28 17:02

skit också, då kan man inte köpa volvo heller, det får bli franskt nästa

#13
2015-09-28 18:38

AL, det är knappast fråga om någon risk för läcka vid renspolning av lådan och om så vore skulle ju ändå felet visa sig.
Nej jag tror att det är så enkelt att man bara bytt hälften av oljan därför att den aktuella Volvoverkstaden saknar utrustning för spolning av lådan!
Men naturligtvis måste både hårdvara och mjukvara i elektroniken kollas.
Helt riktigt framgår det inte hur långt bilen gått, men det spelar ingen roll, den här lådan ska inte bete sig så här även om den gått 40000 mil!
Jag vet taxibösar som kört dubbelt med både V70 och 9-5 (samma låda) utan de här problemen.

#14
2015-09-28 18:42

För en gångs skull måste jag hålla med KaptenOverkommandokk.
Vi har flera bilar med automatlåda i vår taxirörelse och jag förstår inte vad som är positivt med automat.
Nu kör jag iofs mest små, krokiga och backiga vägar i jobbet utanför stadstrafik. I stadstrafik kan jag nog se vissa fördelar med automat men med våra körningar är automatlådan bara till besvär. Den har ingen aning om nästa backe, nästa kurva eller den hala backen, den bara växlar när den själv vill. Och det är inte när jag vill. Det är nämligen jag som kan förutse det som komma skall. Om VW har fått mycket kritik för sina dubbelkopplingslådor måsta jag ge eloge till deras manuella lådor i Caravelle. Ett under av smidighet där passagerarna aldrig märker en upp-eller nedväxling.

#15
2015-09-28 18:57

Boxer, märklig åsikt. Jag har aldrig träffat några åkare som klagat på automatlådor, jo förresten, två gamla stofiler som lovordade treväxlade yankeejärn, men det var länge sedan.
VAG har ju haft vissa problem med dubbelkopplingslådor vid taxitrafik, men det är ju inte den lådan det gäller här.
Det här gäller ju en gammal hederlig momentomvandlarlåda av ett fabrikat som används av en väldig massa biltillverkare.

#16
2015-09-28 19:08

Boxer, jag förstår inte hur du har kört automatlåda, jag kan nämligen få lådan att växla exakt när jag vill.... både upp och ner.

#17
2015-09-28 20:02

På åttiotalet körde jag en manuell Audi 100 i taxiverksamhet. Eftersom det var i Göteborg var det väldigt jobbigt med den täta trafiken. Sedan bytte åkaren till en likadan med automatlåda och då blev det riktigt roligt att köra.

#18
2015-09-29 12:50

Saabnisse: Det beror nog på hur långt lådan har rullat och hur skitig den är. Skit kan nämligen täta, och tar du bort skiten så även tätningen-. Då finns det risk för läckage - särskilt om lådan gått långt.

Just denna invändning fick jag på min före detta hundbil, en V70-99 med 33 000 mil på mätaren (med samma växellådsolja). Där växlade lådan ganska hårt (det slog lite på växel 1-3) och jag kontaktade en firma som ägnade sig åt spolning/rengöring och ny olja. Men han varnade mig för att det kan bli läckage efter att rengöringen var klar. Han t.o.m avrådde mig från att göra jobbet, av just den anledningen.

Men visst, om man inte befarar att det kan uppstå ett läckage så är ett oljebyte/rengöring en bra åtgärd. Saab har ju det inlagt i sin serviceplan (12 000 mil?), märkligt nog har Volvo inte det (på annat än polis/Taxi) och därför är växlingarna allt annat än snygga på långmilarna.

MVH AL

#19
2015-09-29 16:09

Det är synd att frågeställaren inte kommer med mer information, det skulle underlätta en del i spekulationerna.
Det här tycker jag gäller generellt, skriver man en seriös fråga till ViB bör man ju vara så intresserad att man följer upp den och alla kommentarer och ger svar på de frågor som ställs.

#20
2015-09-29 19:12

@JOCA_1
Om du får automatlådan at växla när du vill har du styrt växellådan manuellt med paddlar eller växelväljaren. Vad är det då för vits med automatlåda? Med manuell låda växlar jag ner före kurvan eller den besvärliga hala backen, växlar upp när jag passerar backkrönet och efter kurvan. Jag ser vad som kommer längre fram och kan förbereda med att välja lämplig växel, det har en automatlåda ingen aning om.

#21
2015-09-29 20:03

Dumheter, 99% av alla bilister som inte vill köra rally på allmänna vägar klarar sig bättre med automatlåda än med en manuell och de övriga "flintafolket" har ju fortfarande fritt att välja gamla stenålderslådor.
Men nu var det ju inte det frågan gällde, utan varför den inte växlar som den ska!

#22
2015-10-02 08:50

Jag kör en del elbil i jobbet, den har "automat" men utan växlingslägen, tycker alla automater bör funka så, inget ryck, inget tvekande, går som tåget, mycket trevligt

#23
2015-10-04 09:55

Boxer, nej jag behöver vare sig paddlar eller putta med växelväljaren. Jag använder faktiskt gaspedalen och tycker att min automatlåda är mycket snabbare och mer responsiv än vad jag skulle kunna få om jag var tvungen att ställa foten på kopplingspedalen, koppla ur, byta växel, koppla i och därefter släppa kopplingspedalen. Har man en gång lärt sig köra automatlåda ordentligt så vill man oftast inte köra något annat...
Dessutom håller jag med saabnisse, det är inte rally vi kör, växlar som du gör, ner före kurva osv. är inget som jag ägnar mig åt, för jag kör ganska lugnt och sansat...
Dagens automatlådor är bättre än manuella lådor och sparar bränsle.

#24
2016-05-20 21:31

Volvos automat i hop med 2,4 d motorn på V70 är en oerhört primitiv förpackning och med dåliga egenskaper. Provkörde en sådan före min sämsta bilaffär att köpa en 2,4 D men manuell växellåda. Volvo kunde göra fina harmoniska automatväxlade drivlinor på nittiotalet tänker på 960-S90. FordEscort motorn och dubbelkopplingslådan i T4 är väl sådär, men bättre än den med momentomvandlare. Säger bara DSG ett under av harmoni

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.