Bild
Nästa artikel
Frågeställaren har svårt att hitta bra körställning i nya Peugeot 308, när bältet inte kan höjdjusteras.

Bilfrågan: Varför försvann bältesjusteringen?

Bilfrågan

"Varför har Peugeot tagit bort bilbältesjusteringen på nya 308-modellen? Om de hävdar att inte höjdjusteringen behövs, varför finns den då på deras andra bilmodeller?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Varför har Peugeot tagit bort bilbältesjusteringen på nya 308-modellen? Jag som är 163 cm lång kan inte hitta en körställning som passar utan att få bältet liggande över halsen. Det är i mitt tycke kanske den viktigaste säkerhetsdetaljen som finns i en bil; att kunna justera bältet korrekt. Synd på en i övrigt fin bil. Det blev inget köp på grund av denna fadäs av Peugeot. Om Peugeot hävdar att inte höjdjusteringen behövs, varför finns den då på deras andra bilmodeller?
Gun Ahlm
 
Svar:
I nya 308 går det inte längre att justera bilbältets höjd. Det beror på ”Peugeot i-Cockpit” där instrumenteringen kan ses ovanför ratten istället för genom den och detta arrangemang har gjorts för att förarens blick ska komma närmare vägen. Därför är både rattens och förarsätets inställningsmöjligheter mer generösa i nya 308 jämfört med tidigare modeller: höjden på förarstolen kan justeras med en decimeter, vilket är nära dubbelt så mycket som i andra bilmodeller. Vi beklagar att Gun ändå inte hittade sin optimala körställning.
Maria Lantz, Peugeot Sverige
 
Diskutera: Har du haft svårt att hitta rätt körställning i någon bil och i så fall vilken?

Kommentarer

#1
2015-11-12 08:04

Vive la Gun Ahlm!

#2
2015-11-12 08:09

Det där är inte svar på frågan !
Om förarstolen går att justera en hel decimeter i höjd, så behöver väl bältet det också ?!

#3
2015-11-12 08:14

Man justerar alltså inte bältet efter stolen. Man justerar stolen efter bältet?

Bästa körställningen hittills: BMW 530dA xDrive 2013
Sämsta körställningen hittills: Citroen Cactus 2014

#4
2015-11-12 08:43

Spara pengar heter det.
Man kom helt enkelt på att 95% aldrig använde funktionen. den var dyr att installera och orsakade en del rassel i interiören ibland. Man slängde ut den och de kvarvarande 5% får försöka vara glada ändå.
Idag försvinner mer och mer riktiga komfortprylar till förmån för "gulligt skit".

* Delbara solskydd.
* Höjdjusterbara bälteshållare.
* Eluttag i kupe för elvärme (är numera bara en sladd, det var tydligen jobbigt att sätta dit 220v uttaget på de nya kitten).
* Riktig handbroms (det är jobbigt och dra hand-bromsvajrar och dyrt och göra en bra lösning).

osv.

#5
2015-11-12 08:50

Lågprisbilar saknar ofta grundläggande utrustning.

#6
2015-11-12 09:08

Även också nya BMW har ingen bältejustering. Men gamla BMW har bältejustering. Vet inte varför gör tog bort. Jag beställt nya Toyota Auris har bältejustering :-)

#7
2015-11-12 10:57

Nu är det väl så att efter att man i egen bil justerat bältet första gången så behöver man knappast göra om det. Möjligheten att justera är i mitt tycke en mycket bra finess. Om nån annan kör tillfälligt och behöver justera så är det väl inget stort jobb att flytta tilbaka sen.

#8
2015-11-12 11:28

Att kunna justera bältet är inte bara en "finess".
Det är ur säkerhetssynpunkt viktigt att ha bältet rätt.
Får man det på halsen kan det knappast kallas säkert.

#9
2015-11-12 11:36

Instämmer med Irvor.

#10
2015-11-12 12:39

Opel har också tagit bort justeringen på alla nya modeller, Adam, Karl och Astra.
Corsa har kvar det eftersom den inte var helt ny.
Toyota Yaris saknar justering men där sitter det rätt ändå genom att sitta lågt.

Att Opel tagit bort det är betydligt större skandal än på någon annan bil eftersom det var Opel som troligen uppfann det justerbara bältet, eller i varje fall var först med att visa det 1983.
Att då ta bort det är direkt sjukt.

#11
2015-11-12 13:42

I min bil från 1993 ställer bältet och nackstödet in sig i den höjd man valt när man sätter i nyckeln i tändningslåset, även rattens och stolens och backspeglarnas inställningar. Dessa finesser blir tyvär sämre på nyare bilar.

#12
2015-11-12 17:25

Jag har alltid undrat vad denna justering skulle vara bra för, jag har nog aldrig i någon bil jag kört känt ett behov att behöva ändra denna, jag är 187cm

#13
2015-11-12 17:35

De flesta förare ställer in ratt och stol på fel sätt, de flesta sitter för lågt och känner inte till att bilen har höjdjusterbar förarstol. Jag har stött på detta fenomen så himla många gånger. I en Peugeot 308 så blir detta ännu mer fel eftersom förarmiljön är anpassad för en optimal körställning där man justerar upp stolen och har ratten på en lägre nivå än i andra bilar - för att få till en go-kart känsla i styrning och upplevelse. Som en följd av detta behövs inte höjdjusteringen av bältet eftersom bältet i dess konstruktion är anpassad för att föraren utnyttjar inställningsmöjligheterna för stolen och ratten på rätt sätt för förarmiljön. Man kan säga att bilen helt enkelt "tvingar" föraren att sitta på ett optimalt säkert och tryggt sätt för bästa sikt och bästa manöverbarhet av bilen.

Och därmed undviker man förare som ställer in allt fel, för ställer man in fel så ser man inte instrumenten och man får en obekväm körställning med ratten samt sämre manöverbarhet och så får man bältet på det sätt som frågeställaren har beskrivit.

Frågeställaren frågar varför bältet är höjdjusterbart i andra modeller, men det är bara det i de äldre modellerna som inte har iCockpit.

#14
2015-11-12 18:00

Vad jag kan se så har 208 och 2008 justerbara bältesinfästningar.
De har väl också i-Cockpit.

Det är nog snarare *beancounters* som varit framme.

#15
2015-11-12 18:01

Raphael
Du har helt rätt. Min sambo och jag har väldigt olika längd, men sitter perfekt med bälte och allt i nya 308an. Säljarna var även noga med att visa hur man ställde in optimal körställning - förmodligen för att man vet att folk slarvar med det.

#16
2015-11-12 18:01

I den bilen jag har så är det justerbart vilket är väldigt bra då jag själv vill kunna avgöra vilken körställning som passar mig bäst.

#17
2015-11-12 18:06

Nu är det väl främst korta förare som har problemet med att få bältet över halsen och därmed önskar kunna sänka bältet. Att det då går att höja stolen 1dm är ju ett dåligt svar, för en kort person måste ju fortfarande nå ner till pedalerna.

#19
2015-11-12 20:02

Sniket!!

#20
2015-11-12 20:13

Rutger Jönåker
Det förändrar inte avståndet till pedalerna att höja el. sänka stolarna, förändras endast genom att föra fram el. tillbaka stolen.
Knävecks-höjden är den samma oavsett hur man höjer sänker.

#21
2015-11-13 09:26

Gäsp 2015-11-12 19:44

Det är förbjudet att använda fästa en ståltråd i golvet att justera bälte medför varning om olyckan framme och allvarligt personskador!

#22
2015-11-13 10:18

Ack ja, ironi kan vara svårt att uppfatta... :)

#23
2015-11-13 10:45

Njaa ffodil - när jag (som är kort) hissar upp stolen så nog får jag justera den i längd också - och inte minst också justera ratten. Kan visserligen bero på hur geometrin i "stolhissen" ser ut men när jag hissar upp stolen maximalt (vilket jag oftast får göra) så får jag använda även övriga justeringsmöjligheter.
I detta fall tror jag att orsaken är den som Peter E antyder i inlägg #14.

#24
2015-11-13 10:46

Denna mer eller mindre triviala diskussion fick mig att fundera, ut och mät! I min mellanmjölk ändras stolen i bakkant ca 9 cm från lägsta till högsta läget, i framkant (knäveckshöjd?) ca 3 cm. Och avståndet mellan pedalerna och stolens framkant ändras ca 5 cm. Då har jag ju ingen iCockpit men tack och lov höjdjusterbart säkerhetsbälte...

#25
2015-11-13 11:07

Pi
Det är ju precis det jag säger, tror du missförstår. Avståndet till pedalerna blir inte längre för en kort person för att man hissar upp stolen, eftersom det bara är bakdelen av stolen som förändras, knävecken är kvar i samma höjd.
För att förändra avståndet till pedalerna justeras genom att föra stolen fram el. tillbaka.
Alltså får en kort person ha stolen högre upp för att få samma sikt som en längre och har då bältet på samma ställe som en lång som får ha stolen lägre. Förklarade kanske otydligt i förra inlägget.

#26
2015-11-13 13:14

@ ffodil, stolen höjs även i framkanten

#27
2015-11-13 13:42

Tror inte på Peugeots lösning där stol och ratt måste justeras optimalt för att få bältet att sitta korrekt även om den kanske är bra i slutänden.

Allt ska vara automatiserat och idiotenkelt så långt det går när det gäller säkerhet, man måste alltid utgå från att folk är om inte korkade så i alla fall lata och bekväma av sig...

#28
2015-11-13 13:50

Simon no1
Ja det gör den, men minimalt, det är framförallt bak den höjs och går lite framåt när den höjs.
Poängen var att en kort person når pedalerna lika bra om stolen höjs och sen får man så klart justera framåt och bak, samt ratt.
Frågan var ju om bilbältets höjd, vilket jag inte kan se nåt problem med oavsett personens längd.

Prestigelös - visst har du rätt i det, men samtidigt är det bra att få optimal sikt över vägen och instrument.

#29
2015-11-13 15:47

Märkliga höjd justeringar av stolar det finns tydligen.
Om stolen endast höjs i bakkant så är det ingen höjd justering utan en vinkel justering.
Och det är ju helt förkastligt om man vill ändra höjden eftersom komforten i stolen i så fall blir försämrad.

Har inte provat så många olika (aldrig tänkt på det), senast jag körde en Astra var det så naturligt att jag inte ens mins det, på senare tid Golf som åker framåt rejält mycket när den går upp vilket jag inte tycker om så det blir att flytta tillbaka stolen.
Var samma på Kadett och Ascona där stolen gick framåt uppåt.
Rekord, Omega däremot där går stolen rakt upp, i inget fall ändras vinkel på stolen.

#30
2015-11-13 21:03

ffodil - i mina bilar höjs i alla fall stolen i stort sett parallellt (men säkert inte till 100 %) - annars skulle jag inte köpt dom. Vill ju inte sitta i en rutchkana när man kör...:)

#31
2015-11-30 17:24

Men det där svaret från Maria på Peugeot var ju inte svar på frågan, tvärtom. Om bältesjustering anses relevant i modeller med normala inställningsmöjligheter, varför togs den bort i en modell med ännu större möjligheter för inställning av stolen? Tvärtom borde ju de utökade möjligheterna till inställning av stolen skapa ett ännu större behov av bältesjustering.
Kanske hade Marianne Sterner som ju trots allt är journalist kunna se igenom Peugeots tomma svar?

#32
2017-05-17 09:45

Bilfabrikanten spar pengar helt enkelt ;)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.