Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Varför dröjer reservdelen?

Bilfrågan

"Är det rimligt att det ska ta över en månad för att ordna reservdelar som är viktiga för trafiksäkerheten?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

FRÅGA:
Har ledningen för Subarus generalagentur i Sverige blivit självgoda efter positiv kritik och skriverier om nöjda bilägare?

Är ägare till en Subaru Outback -07. När det blev mörkt upptäcktes att halvljuset bara lyste en kort sträcka framför bilen. Vid besök på Subaruverkstad konstaterades att lederna i länkarmarna hade gått av till givarna för den automatiska ljusinställningen. Tänkte att byta dessa länkarmar kan inte vara hela världen. Fick då veta att det gick inte att byta bara länkarmar för några hundralappar utan man måste byta även givaren. Med arbete skulle detta kosta över 9 000 kronor.

Nya beställdes för tre veckor sedan. Efter påstötningar hos Subaruverkstaden fick jag veta att det kommer att dröja ytterligare minst en vecka. Flera beställningar låg på väntan och man levererade i turordning.

Ska det behövas över en månad för att ordna delar som är viktiga för trafiksäkerheten? Ett sådant fel renderar en tvåa hos Bilprovningen och är detsamma som körförbud om inte felet avhjälps.


På Subarus hemsida finns inte någon mailadress eller telefonnummer angivet så man kan få svar utan man måste gå genom journalister som har möjlighet att få kontakt.

Bengt Arvidsson

SVAR:
Normalt sett har vårt nordiska lager en täckningsgrad på mellan 95 och 97 procent, vilket betyder att vi kan leverera nästan alla delar samma dag. Just i detta fallet drabbades vi av en drygt två veckor försenad sjöfrakt. När det gäller den aktuella delen har vi nyligen påtalat för fabriken att det vore önskvärt att kunna köpa enbart staget och vi vet att de tittar på frågan.

Som svar på frågan om kontakter med enskilda konsumenter, så är tanken att de ska skötas av våra återförsäljare och verkstäder. Vi har inga andra svar än de som kan lämnas av våra auktoriserade samarbetspartners.

Thomas Possling, Subaru Nordic AB

Diskutera: Vad tycker du om den försenade leveransen?

Kommentarer

#1
2014-02-26 09:19

Sjukt! Totalt Sinnessjukt mycket pengar för en sån "liten" sak

#2
2014-02-26 09:24

Subaru = Sveriges mest nöjda bilägare?

#3
2014-02-26 10:10

Sånt händer hos alla märken, men att skylla på försenad sjöfrakt är lamt, man kan ordna det med flygfrakt om det är akut.
Kan mister auto få fram en fläkt från citroen's underleverantör i frankrike på ett dygn för 129kr extra,med flyg och Ups, borde en generalagent kunna lösa det smidigare.(även från japan)
Och 95-97 procent täckningsgrad är inte bra, det är uselt.
Det betyder inte att man har så mycket av katalogen på lager, utan att man täcker så mycket av behovet, och 90 procent av behovet är slitdelar.
Då jag jobbade med Vag, ett tag sen iofs. hade man 98,4 hos generalagenten, och 93 hos åf,
och det kändes inte alltid tillräckligt.
Dom har nog inte uppfattat behovet lika akut som bilägaren!
Subarus nöjda kunder grundar sig nog på hög kvalitet på bilarna, för det har dom otvivelaktigt.
Priserna på delar är en annan femma....

#4
2014-02-26 10:28

Detta med hutlösa priser på bagateller om man köper en dyr extra allt utrustad bil, kanske får bilköpare att välja en enkel billig bil som klarar det nödvändiga att komma från punkt a till b utan att bli ruinerad.

#5
2014-02-26 10:46

Skulle 90% av en bils delar vara slitdelar? WTF? På en italienare kanske då...

Jäkligt dumt det här med priset dock.

#6
2014-02-26 11:54

Roger, du missförstod mig, 90 procent av behovet av delar är slitdelar, jag tror att det går fler omgångar bromsklossar än ventillyftare under en bils livslängd.
De flesta av en specifik bils delar byts ju aldrig, förutom möjligen på italienare då........

#7
2014-02-26 12:01

Varför skrivs det onyanserade fördomar och kulturell förföljelse om italienare i en tråd som handlar om en japansk bil?

#8
2014-02-26 12:13

min onyanserade fördom var en humoristisk replik på en annan förmodligen lika humoristiskt menad onyanserad fördom.
Vi bara driver med dom svaga i samhället.......

#9
2014-02-26 16:56

Jag tycker att Subaru gjort ett bra jobb. Skulle man inte få fram delen innan besiktningen är det väl inte hela världen om man ändrar besiktningstid.

Eller?

Erbjuder inte Subaru gratis "förbesiktning" av sina bilar som Toyota gör? Jag åker ALLTID in med min Toyota och förbesiktigar den innan jag gör in på bilprovningen så att Toyota får möjlighet att byta det som behövs innan det är för sent och man måste ombesiktiga bilen. Jag har ALDRIG haft en enda anmärkning på mina Toyotor. Någonsin! Subaru borde ta efter Toyotas förbesiktningsservice så löser sig alla problem för oss bilägare.

#10
2014-02-26 17:48

Ja du Stoor, du hör till det så ofta lurade Toyotafolket.
Om du gjorde tvärtom, åkte till bilprovningen först och till service sedan kanske du inte behövde reparera en del helt i onödan.

Jag har en granne som fick ett erbjudande som ditt på sin Volvo och han fick en lång lista med fel som måste åtgärdas före besiktning.
Bl.a. var bromsarna fram helt slut och hade ojämn bromsverkan och motorn klarade inte avgaskraven.
Han struntade i verkstan och besiktade ändå och fick blankt papper.
När han visade listan från Volvoverkstan skakade besiktningskillen på huvudet och sa "Du är inte den första!".

#11
2014-02-26 17:54

Reservdelstillgången är kanske en sak man borde kontrollera innan man väljer bil.

#12
2014-02-26 18:14

Fick också samma svar att hela enheten måste bytas på min Forester06
Den hade gått rätt av, kanske av en sten eller annat + krökt armen till givaren.
Tog bort delarna som sitter på bakaxeln(fram var hel) från armfästet, borrade hål i båda med 3mm och gängade nytt, drog i en skruv och lite epoxy.
Dammtätningen var skadad så en bit bränsleslang som träddes över flänsen och lite fett i kulan löste detta.
Ljusen justerade rätt vid start och gick genom besiktningen.
Ska kollas igen efter vintern hur det ser ut.
Nåt liknande en sådan här kan behövas i framtiden med tätning, bara det blir rätt längd.
http://www.midwestcontrol.com/series.php?id=131

#13
2014-02-26 18:21

Tyvärr minskar antalet påhittiga hobbymekar i takt med att bilarna blir allt mer svårmekade.
Det finns dock en hel del som man kan göra själv fortfarande om man inte är rädd för att skita ner sig!

#14
2014-02-26 23:07

Japp .. tummen på spiken saabnisse (2014-02-26 17:48) ..

#15
2014-02-27 05:21

@Saabnisse:
Lurad och lurad? Kanske det men jag väljer ändå att se Toyotas årliga gratis förbesiktning som en fin service och försäkring att slippa åka på helt onödiga anmärkningar i bilbesiktningen. Det allra bästa är nog att jag inte bara får ett brev från Toyota med inbokad tid utan numera ringer de allt oftare också till mig vilket gör att man känner sig "speciell" och nästan utvald. Nästa gång jag blir kallad till Toyota för någon återkallning, service eller gratis förbesiktning kanske de t o m rullar ut "röda mattan" framför mig som Toyota ägare ;- )

#16
2014-02-27 08:21

Gratis förbesiktning! Behöver man det om bilen servas regelbundet?
Tar ju ändock tid att åka med bilen och serva den. Även om det är gratis.
Tycker det är bättre att ägna den tiden åt att tvätta den.

#17
2014-02-27 08:37

Jag besiktigar först, sen servar jag, då kan man åtgärda eventuella punkter på "arbetsordern" samtidigt!
Om man nu lämnar in bilen på verkstad, kan man ju välja en som är auktoriserad att släcka 2or.
I år blev det blankt protokoll på min franska bil, blev nästan förvånad, men jag bytte ju skyltlampa innan!

#18
2014-02-27 08:59

Det är självklart att verkstäderna försöker skaffa sig jobb, så de ibland gratis förbesiktningarna är ju knappast gratis och det är knappast någon överraskning att de rekommenderar reparationer som egentligen inte behövs.
Någonstans ska ju kostnaden tas och kunden måste betala.
Och det går bättre vid besiktningen om man hittar något som behöver åtgärdas.

Sedan har ju även verkstäder möjlighet att fixa svagheter utan att kunden vet om det, i syfte att förbättra besiktningsresultatet.

Jag brukar kolla igenom min bil innan besiktningen, men visst händer det att jag missar något. På Partnern missade jag en liten läcka på avgasröret, för övrigt var det inget fel. En halvtimmes rep hemma i garaget och sedan godkänt.

#19
2014-02-27 10:09

Har aldrig nyttjat dessa "förbesiktningar" - tror som många andra att det är en inkomstkälla för verkstan för att få göra lite mera jobb än nödvändigt. Besikta först - reparera sen om det är nödvändigt. Sen kollar man givetvis lampor och det man själv kan kolla innan man åker in. Förbesiktningar är ju egentligen också ett sätt att manipulera besiktningsstatistiken...

#20
2014-02-27 12:51

Saab har haft samma problem med denna nivågivare som Subaru, förutom att vi fick vänta över 6 månader innan Saab fick fram delarna på några bilar.
Sen är det ändå dåligt om man ska behöva vänta uppåt en månad kan jag fullt hålla med om!
Vi väntar för tillfället på en kolv i motorn (som har sprickit) till en Ford TDCI-07:a där Ford skulle komma med leveransbesked om när kolven skulle kunna komma under denna vecka (bara i morgon kvar) trots att delen beställdes för snart 2 veckor sedan, det är inte roligt när man står med en riven bil på lyften och vill ha delarna snabbt.

Toyota tar 200kr för sin förbesiktning och har aldrig erbjudit den "gratis" vad jag sett av de kunder som fått dessa erbjudanden. 200kr är samma som för en ombesiktning. Leif Larsson har en poäng i att det inte ska behövas om bilen servas en gång om året. Men visst kan det vara smart att åtminstonde kolla lamporna innan besiktningen för att slippa "skitfel".

#21
2014-02-27 18:11

Ska besiktiga vår Golf 96a på lördag, Utan förbesiktning (varför göra samma sak två gånger?). Förväntar mej ingenting men blir heller inte förvånad om det bara blir, den där anmärkningen på skyltbelysningen ... som jag inte gjorde klart från förra besiktning.

#22
2014-02-27 18:41

Det är nog riktigt som Hanzzon skriver att den här givaren också gått sönder på Saab och jag har också råkat ut för det och bytt både fram och bak.
Men leveransproblem var det inte, de fanns på hyllan och byttes samma dag jag lämnade bilen, det tog bara någon timme.
De hade aldrig varit restade, men de kanske inte levereras till alla verkstäder?

#23
2014-02-27 22:17

Hultarn!
Du menar Sveriges mest indoktrinerade bilägare?
Sedan tycker jag att insändarbrevet är otydligt i sin beskrivning.
Som jag läser det är det lederna i länkarmarna som gått av, och det låter orimligt.
Kanske Subaru-ägaren ifråga skulle behöva utveckla sina grundläggande kunskaper inom det skrivna ordet?

#24
2014-02-28 20:58

Hälsingen, ska folk behöva högskoleutbildning i svenska och dessutom vara fordonstekniker för att skriva en fråga!
Visst, formuleringen är kanske inte klockren, men jag förstod frågan direkt, och det tror jag de flesta gjorde!

#25
2014-03-01 12:11

Saabnisse, det händer i stort sett varje 9-5 med xenonljus men bara för att du själv råkade få tag på delarna när du behövde dessa betyder inte att det inte varit stora leveransproblem med dessa...
Och att påstå att de aldrig varit restade är tyvärr skitsnack då de haft hundratals restade av dessa delar i månader flera gånger om, vi hörde med två olika auktoriserade saabverkstäder som bekräftade samma sak att delarna inte gick att få fram på de 6 månader de tog innan delarna kom.
Tvivlar du på detta så bekräftas det snabbt med en sökning på "Saab nivågivare restad": http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=232019
http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/103166-Niv%C3%A5givare-bakre-9-5-Xenon
http://www.saabforum.se/forum/message_details.asp?flatview=true&popup=&messageid=103014&threadRootId=103014&forumSwitch=tech

I denna länk från Vibilägare 2012 så skriver till och med du själv att just nivågivarna varit restade länge Saabnisse så hur seriöst tycker du det är att du nu försöker påstå att de aldrig varit restade? http://www.vibilagare.se/reportage/brist-pa-reservdelar-till-saab-37019?page=1

#26
2014-03-03 12:08

Det finns tydligen inget mer att tillägga?

#27
2014-03-03 21:57

@Saabnisse:
Hur kommer det sig att Hanzzon mfl hela tiden måste kasta skit på Saab eller andra bilmärken för att byta fokus FRÅN Toyota och Subaru till andra märken så snart man skriver något kritiskt om tex Toyota / Subaru i all välmening.?

Att dessutom göra detta jämt och ständigt är ju bara pinsamt!

Nä, jag tycker att "Hanzzon" borde växa upp och kliva ur sandlådan och "fejsa" verkligheten och istället be tex Subaru att skärpa till sig.

#28
2014-03-03 22:34

Jodå Hanzzon, jag tror att vissa verkstäder räknas som "andra klass" och därför inte får tillgång till vissa efterfrågade reservdelar till en del märken.
Det tror jag kan vara en förklaring till att den verkstad jag utnyttjar inte har problem med reservdelar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.