Bild
Nästa artikel
Frågeställarens Subaru Forester driver bara på ett hjul när det är dags att dra upp båten.

Bilfrågan: Varför driver bara ett hjul?

Bilfrågan

”Ständig 4-hjulsdrift – pyttsan! hur kan det komma sig att bilen bara driver på ett hjul?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Subaru Forester 2014 automat: Ständig 4-hjulsdrift – pyttsan! När jag försöker dra upp båten med min Subaru Forester 2014 automat driver den på ETT hjul. Det är en stor grop vid höger fram. Jag blir förnedrat tvungen att ta hjälp av grannens Kia för att få upp bilen!
Jag försökte med antispinn och manuellt växelläge, men inget hände, bilen hade drivning på endast ett framhjul.
Verkstaden påstår att så är det. Går det tillräckligt tungt så driver Subaru bara på det hjul som har sämst fäste!
Enligt alla tester i alla biltidningar ska ju Subaru ha världens bästa fyrhjulsdrift, drivning som sämst på två bakhjul och ett framhjul.
Då är frågan – hur kan det komma sig att bilen med ”ständig symmetrisk fyrhjulsdrift” bara driver på ett hjul?
Stig Adamsson
 
Svar:
Det är naturligtvis ingen omöjlighet att köra fast ens med en Subaru. Att det i ett sådant läge finns vänner som har alla sina fyra hjul på fast mark kan knappast vara förnedrande – snarare lyckosamt. Att ha ”Världens bästa fyrhjulsdrift” betyder inte att man är oövervinnerlig. Kör man ner ett framhjul i en djup grop, kommer fysikens lagar att medföra lägre tryck på bakaxeln. Det man då råkar ut för kallas diagonalspinn. Enda räddningen i det läget är att ha tre låsbara differentialspärrar, men inte ens då är man garanterad att komma loss.
Vi betvivlar inte att bilägaren upplevt vad han skriver, men har inte lyckats provocera fram fenomenet vid egna tester. Systemet ser till att skicka drivkraft till såväl fram- som bakaxel samt fördela mellan höger och vänster sida. Skulle ett framhjul sitta fast i en grop och man har ett bakhjul i luften är dock risken stor att drivkraften på det enda bakhjul som förhoppningsvis har fäste inte räcker till för att backa ett tungt ekipage ur den beskrivna situationen.
Thomas Possling, Subaru Nordic
 
Diskutera: Håller du med om svaret?

Kommentarer

#1
2016-03-11 08:50

Säkert fel på bilen. Det var ju ingen grop från början. Om nu bilägaren påstår att det finns fäste så måste det gå att portionera lika mycket kraft till alla hjul mha bromsar och diffar. Det är bara sketna system som inte kan producera maximal traction på alla fyra hjul.

(Jag tror mao att det är fel på bilen, inte på fyrhjulsdriften som de har generellt.)

#2
2016-03-11 09:51

Tycker att Thomas på Subaru helt missupfattat frågan. Att hjulet står i en grop beror ju med all säkerhet på att just det hjulet spunnit såpass, helt själv, att det skapat gropen. Det visar också att inget annat hjul hjälpt till under tiden. Då skulle det va några fler gropar. Jag skulle inte acceptera att bilen gör så, det är ju uppenbarligen fel på den. Bara att kontakta verkstaden igen och sedan ta det vidare om det inte hjälper. ARN tex.

#3
2016-03-11 10:55

Sen tycker jag det är en ursäkt att ett däck saknar fäste så kan man få problem.. om resterande tre har fäste borde väl bilen försöka driva på de hjulen som har fäste och inte tvärtom? Att den står och snurrar det enda hjulet som inte har fäste verkar ju klart vara trasigt.

#4
2016-03-11 11:20

Det är lika mycket falskreklam för fyrhjulsdrift som det är med bredband. Köper man bredband på 50 Mbs så betyder det att man KAN få så mycket. I verkligheten är man sällan där och har oftast väldigt mycket lägre hastighet för "det är så det är".
...
Köper man en bil med fyrhjulsdrift så KAN den driva på fyra hjul. Men det är inte det samma som att den gör det samtidigt. Vilket konsumenten blåögt tror för det heter ju fyrhjulsdrift.
...
Det borde delas in fyrhjulsdrift i två klasser. En enklare där konstruktionen kan driva på fyra hjul om än inte samtidigt. En där man garanteras fungerande fyrhjulsdrift så som man tänker den med diffbroms mellan hjul och mellan axlar samt kanske en tredje klass där man har lågväxel. Då vet man vad man köper och vad man kan förvänta sig.

#5
2016-03-11 14:37

Fel, fel, fel! Det är inget fel på bilen, AWD driver bara på ett hjul i fallet hjulspinn, just det hjulet som har MINST fäste. Och då kan det uppstå ett hål i backen om underlaget är löst samtidigt som bilen är nerlastad bak. Antagligen har Subaru mellandiff som alla moderna fyrhjulsdrivna bilar.
Min gissning är att frågeställaren hängde på en framtung båttrailer, det var självklart lite uppför (ännu mer belastning bak!), glömde (!) att lägga mellandiffen i, och tokgasade. Ett av framhjulen spann loss (då försvann all drivning på resten av hjulen, vilket är HELT normalt (undantaget är Torsendiff men det används på väldigt få bilar) och det spinnande hjulet grävde en grop.
Så är det!

#6
2016-03-11 13:25

Visst är det intressant när verkligheten knackar på dörren...

#7
2016-03-11 13:46

Det här påminner om gamla V70 XC. Dom tyckte också om att gräva gropar.

#8
2016-03-11 13:50

Bortom: Så du menar att bilen inte har vett att känna att ett hjul spinner, någon trycker på gasen och alla andra hjul står helt stilla.. och bromsa det spinnande hjulet så man kan överföra någon form av kraft till de andra? Jag trodde sånt var löst med dagens stabilitets/framkomlighetsprogram på bilar.
Verkar ju inte så överdrivet svårt att fatta att spinnande hjul inte kommer någonstans? Såvida man inte bett om låsta diffar osv..

#10
2016-03-11 14:58

@milkylainen, stabilitetsprogram, ABS o.d. är inaktiverade under ca. 5 km/t. ASR (antispinn) minskar bara gasen men bromsar inte det spinnande hjulet. Viss rotationsskillnad kan dock förekomma annars skulle motorn stanna vid hjulspinn och stillastående. Generellt. På min Mersa finns dock en sån funktion att det spinnande hjulet bromsas med ´abs systemet´, den är verksam under 2km/t, funkar skapligt för att komma loss från en isfläck eller starta i en hal uppförsbacke (bilen är automatväxlad). Om nån sådan funktion finns på Subaru kan jag inte svara på.
Men alla inser att bara ett hjul kan inte driva i ett 4-hjulssystem (när inget hjul spinner)... det är en konstruktionsteknisk omöjlighet.

#12
2016-03-11 19:30

Stig Adamsson startade en tråd på forumet om detta för en tid sedan.

Läs gärna den innan ni kommenterar: http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/modellspecifikt/forest...

En annan länk till samma sak: http://swesubaru.forum24.se/swesubaru-about6428-0-asc-0.html&sid=bb4...

Båten ha försökt dra upp är: "...en Crescent 380, d v s en mindre båt kortare än 4 meter för 4 personer med 10 hkr utombordare."

Han har haft andra bilar tidigare som klarat detta utan problem.

#13
2016-03-11 20:31

Det där svaret från Thomas Possling hade han kunnat hoppa över, det är ju ett av de mest intetsägande svar man har upplevt. Han får nog lära sig att vara något mer diplomatisk i sina kontakter med kunder som har funderingar.

#14
2016-03-11 21:50

Fyrhjulsdriften på denna Forester "klumpen" sitter där väl av den anledningen att den knappast skulle klara sig utan den för att ta sig fram för egen maskin. Sedan sätter man på ett tungt släp på det.... ja, vad skall man säga? Varför anlitar man ingen firma för att bärga båten två gånger per år!? Eller använder båtkran eller liknande? Svaret kunde varit lite mer diplomatiskt, det tycker jag med ... så att kunderna inte känner sig allt för mycket lurade.

#15
2016-03-11 22:23

Det finns ett antal fel:
Jag har aldrig läst eller sett ett seriöst test av 4-hjulsdrift som Subaru vunnit. Och jag läser de flesta biltidningarna. Dessutom är jag nördig gällande 4-hjulsdrift.
De flesta bilar saknar diffspärrar idag, förutom de riktigt seriösa offroadbilarna. Och inte ens de använder diffspärrar i axlarna längre.
Men Subaru skriver att det krävs diffspärrar för att ta sig loss i den beskrivna situationen.
Det är löjligt fel!
En Subaru ska, precis som en Mb, BMW eller många andra bilaf, använda antispinnsystemet för att förflytta kraften till det hjul sim har fäste. Problemet är att olika bilar klarar detta olika bra. Och här är Subaru inte en höjdare. Tvärt om, faktiskt. De kan endast hävda sig mot budgetbilar.
Seriösa tester ställer bilarna på rullar, för att se hur systemet fungerar. Ett bra system klarar av att komma av rullarna med endast 1 hjul som greppar. Subaru gör inte det.

Fär övrigt verkar frågeställaren ha missförstått 4-hjulsdrift och vad den klarar av. Det gäller fortfarande att man behöver tänka sig för, innan man provar något mrd bilen. Och man behöver vara påläst på hur systemet i just den egna bilen fungerar.
Öppna upp Youtube!

#16
2016-03-11 23:37

Audi A5 SB, va? Nu skämtar du väl med oss? Den där båten väger 100 kg, sedan med en motor på...pratar vi kanske 25 kg till. Totalt ca 150 kg och sedan vagnen, den kanske väger typ 200 kg. Total vikt här pratar vi under 500 kg som du skall dra upp för en asfalterad ramp ner till sjön eller? Det hade ju min lilla Skoda Octavia med 2WD klarat utan problem. Jag trodde det handlade om en ca 1 ton tung båt med trailer eller nåt...

Men visst, jag är inte förvånad, tunga klumpiga bilar måste nästan ha 4WD enbart för att ta sig fram själv...

#17
2016-03-12 10:45

Det här är ju EXAKT som bilköparna vill ha det... -en snygg dekal på bakluckan att skryta med! Funktionen är fullständigt ointressant och inget som en bilköpare bryr sig om alls -att imponera på grannen är det viktiga.

När jag var liten kallade vi sånt här för dekaltrim och klistrade fast en tuff "OffRoad" eller "4wd" på bakluckan på 142:an (även den 1-hjulsdriven som en Subaru så "ljuget" var på samma nivå)... -inget nytt under solen, vi vill alla glänsa lite =)

#19
2016-03-12 11:48

@ von-Klotenhjelm #18: Om dagens bilköpare hade ett uns av andra intressen än att visa upp "dekaltrim" och en falsk fasad för grannar, kollegor och övriga så hade de ställt andra krav på bilindustrin.

Du kan kika på det mesta inom bilsidan, ta ordet SUV som numera enbart är en designgrej -har inget med ursprunget att göra alls, inte ens i någon liten detalj. Fusksiffrorna (NEDC) inom bränsleförbrukning är ju också det som dagens bilköpare vill ha -då kan de ju skryta med att bilen bara drar "0,4 l/milen" och ge ett skenbart intryck av att de är så "duktiga" och tänker på miljön... Eller kika på Mercedes "AMG" där det erbjuds AMG-paket till tröttast möjliga dieselhäck (för dekaltrimmets skull, naturligvis)...

#20
2016-03-12 12:25

Om man har en bil med helt öppna differentialer på hjulaxlarna och mellan fram- och bakhjul så bidrar alla hjul lika mycket till framdrivningen av bilen. Även de hjul som inte slirar bidrar alltid till framdrivningen. Det hjul som har sämst fäste bestämmer hur mycket det blir. Riktiga differentialer med spärr/broms finns bara på riktiga terrängfordon och dit hör knappast SUV-bilar.

#21
2016-03-12 12:47

@BjörnOve: Min nuvarande "häck" är 2WD, alltså 1-hjulsdriven, om det inte vore för en funktion "traction control" som skapar någon slags 1.5-hjulsdrift med hjälp av ABS:en -funkar faktiskt rätt bra där hjulet utan grepp bromsas och drivning hamnar även på det andra hjulet.

Min bil gör inga anspråk på att vara en "SUV", men verkar vara bättre än sådana.

#23
2016-03-12 13:32

Ja det är inte mer än att man måste lära sig hur en fyrhjulsdrift fungerar och sedan ta reda på hur ens egen bil fungerar.

Är man intresserad av bilar, så tar man reda på saker om de. Eller så ber man andra om hjälp, när man inte vet bättre.

#24
2016-03-12 17:48

Att skriva att ett, eller tre hjul driver tyder på stor okunnighet. Det är givetvis minst två hjul som driver och det stillastående hjulet minst lika mycket som det slirande, även om någon form av diffspärr saknas.

Är bilen fyrhjulsdriven så är det troligen fyra hjul som driver. De övriga tre minst lika mycket som det slirande hjulet såvida det inte är något allvarligt fel på fyrhjulsdriften.

Om bilen är försedd med tre diffspärrar av typ klokoppling på framaxel, bakaxel och mellandiff roterar alla hjul även om ett hjul står i luften. Så är det på terrängbilar, traktorer mm.

#25
2016-03-12 22:50

Diffspärr och lågväxel skall det vara, som typ en 11-bil. Det var grejjor det...där pratar vi terrängegenskaper fullt ut. Allt annat är smäck..

#26
2016-03-13 14:17

erikvan72, jag har sett flera tester där Subaru klarat sig bra. Alldeles nyss hittade jag lätt ett test där Subarun var den enda som klarade backe på rullar med endast ett bakhjul med grepp.

#27
2016-03-13 15:45

Som kommentar till erikivan72 som läst ALLA biltester, vill jag citera följande: Ur ViB nr8 2012 sid 27-28: Test med Subaru Outback, Volkswagen Alltrack och Volvo XC70. Ingen av bilarna (läs Passaten och Volvon tog sig upp för grustaget, båda bilarna råkade ut för sk diagonalspinn, när ett fram- eller bakhjul slirar! Outbacks däck tuggade ihärdigt i lösgruset och drev bilen ÄNDA upp, TROTS att backen var full av gropar efter konkurrenternas försök att klättra upp! Jag citerar ur ViB nr 1 2016 sid 31, 37: Test med Subaru Levorg, Volkswagen Golf Alltrack och Volvo V60 CC. Subarun bäst i vår test på drivrullarna, Subarun har bäst 4WD! Sedan till grundfrågan där det står att det är en stor grop VID höger fram, inte att hö framhjul står I en grop, vad menas? Sedan kommentaren från TP från Subaru Nordic, vad menar han med, jag citerar: backa ett tungt ekipage ur den beskrivna situationen?????, var inte frågeställaren på väg framåt med en båttrailer och iom detta tolkar jag det som att bakom fanns det bara vatten eller?

#28
2016-03-13 16:40

De AWD-bilar som finns idag ska nog mest ses som väg-AWD istället för terräng-AWD. Och där fungerar de flesta alldeles utmärkt. Jag fullkomligt älskar min WRX där ett litet extra gaspådrag i en kurva får bakändan att driva ut eftersom bakhjulen, med mindre vikt, släpper före framhjulen.. Inte helt olikt en gammal 240 men med ett helt annat driv. Det är därför jag föredrar Subaru där fyrhjulsdrivningen alltid ligger i, till skillnad från t.ex. Haldex där framhjulen måste tappa fäste innan bakhjulen går in.

#29
2016-03-13 18:04

Thomas Possling, Subaru Nordic, har lyckats missuppfatta det mesta
"... att det fanns vänner med sina fyra hjul på fast mark..." vännerna stod på samma fasta mark som Forestern och drog upp både bil och båt utan problem.
"... kan knappast vara förnedrande..." Tja, jag hade varit skrytsam med Foresterns överlägsna fyrhjulsdrift och att då för första gången på 20 är köra fast med "världens bästa fyrhjulsdrift" kändes snopet.
"Kör man ner ett framhjul i en djup grop..." Det var inte det som hände, det var Forestern som grävde gropen alldeles själv
"... och man har ett bakhjul i luften..." Nejdå, alla hjulen stod på fast mark
"... inte räcker till att backa ett tungt ekipage ..." ekipaget var inte tungt, 200 kg båt är inte mycket. Att backa ekipaget ner i sjön var ingen lyckad lösning, tyckte vi.
"Vi betvivlar inte att bilägaren upplevt vad han skriver men har inte lyckats provocera fram fenomenet vid egna tester." Jamen, då är det väl något fel på min Forester, det naturliga vore väl att Possling rekommenderade ett besök på verkstaden för att korrigera felet? Eller?

"Symmetrisk 4-hjulsdrift. ... Systemet ger kraft åt alla fyra hjulen samtidigt, vilket ökar kontrollen oavsett underlag och väderförhållande." läser man i Subarus broshhyr. Jag valde Forestern för att få bra fyrhjulsdrift vilket intygades av de flesta motorjournalister. Båten ifråga hade tidigare år dragits upp utan problem av äldre X-trail och CR-V, därför borde en Forester klara samma sak med glans. Trodde jag.

#30
2016-03-13 18:16

Stig, jag har följt din tråd på forumet och kan bara lida med dig. Jag hade sålt bilen och köpt något annat.

#32
2016-03-13 18:54

Audi A5 SB: Jeep Renegade verkar var en kul bil.

#34
2016-03-13 22:54

Panda vet jag inte. Däremot samma som Fiat 500X.

#35
2016-03-14 09:25

En tanke... var Subarun trasig? Hur märker vardagsbilisten att bakhjulsdriften helt enkelt har upphört pga tekniskt fel (något paj/utslitet i fördelningslådan)? Bilen har alltså blivit till en vanlig framhjulsdriven 2WD där lite lutning och tyngd kan få ett hjul att själv gräva en grop.

För övrigt är det lite trist med begreppsförvirringarna kring framdriften. "4-hjulsdrift" är ju inte något som finns inom vanliga bilvärlden. 4WD är inte likställigt med 4-hjulsdrift och AWD = Any Wheel Drive...

#36
2016-03-14 17:36

Första tanken hos mig var ju att det var något fel på dataprogrammet som styr AWD-systemet. Det skumma är att när jag skriver till Possling för att få en kommentar till att verkstaden inte hittat något fel så svarar han inte. Och när Vi Bilägare får ett svar efter några månader är det bara en massa undanflykter,

Jag hade en tanke på att konfrontera Subaru med vilseledande marknadsföring om "ständig fyrhjulsdrift", men när jag nu tittar in på Subarus hemsida så står det inte längre något om "ständig fyrhjulsdrift" utan under teknologi hittar man bara "symmetrisk 4-hjulsdrift" vad nu det kan betyda.
Så här såg det alltså ut strax innan vi fick problem. Tyvärr glömde jag filma
http://notudden.esy.es/bilder/forester2.jpg

#37
2016-03-14 19:03

Stigadam - Subaru kör fortfarande med reklam, på TV och i tidningar, där man skriver "Alltid 4-hjulsdrift som standard" och i texten i tidningsannonsen står: "Alltid 4-hjulsdrift". Men frasen "ständig 4-hjulsdrift" har jag inte sett...

Jag har även en broschyr om Outback, som är från januari 2015 och i den står bl.a.: "Systemet ger kraft åt alla fyra hjulen samtidigt", som förklaring till symmetrisk 4-hjulsdrift. Under specifikationer kan man även läsa: "Permanent 4-hjulsdrift, normaldrift fram/bak (kraftfördelningssystem) 60/40 (Lineartronic med Active Torque Split)". Detta gäller alltså Outback med automatlåda. Men tipset till dig är väl att kolla en broschyr till Forester och kolla vad Subaru skriver där! Kanske finns där underlag för att konfrontera Subaru, eller göra en anmälan till KO, om vilseledande marknadsföring! ;-) Lycka till!

#38
2016-03-14 21:17

Är väll betydligt billigare och enklare att köpa en Nissan Micra med 5t winch om du bara ska dra upp en 200kg tung båt? Eller dra upp saker över huvud taget vinner alltid en winch....

#39
2016-03-14 21:51

Styrbjörn: Jomenvisst, men med trailer kan man flytta båten mellan sjöar och älvar. Bilen ska också klara en uppfart till sommarstugan som på vintern ofta är oplogad eller isig. Dessutom vill man ju åka bekvämt och säkert på vanlig väg både sommar och vinter.

#40
2016-03-15 10:06

Alla bilar utan de riktiga Jeeparna(menar då överlag inte bara bilmärket Jeep) har bara låtsas 4-hjulsdrift. Eller så får man köpa en bil med Torsendiffar (Alfa Romeo bla) så driver alltid de hjul som HAR BÄST fäste. Haldex och annat är ju bara hittepå för sälja bilar. Nä riktiga diffspärrar eller Torsendiffar annars är det inte riktig 4-hjulsdrift.

#41
2016-03-15 16:08

En Subaru kan inte förlora drivning på en axel, antingen har man fyrhjulsdriften hela tiden, eller inte alls. Växellådan fördelar kraften till båda axlarna, antingen 50/50 eller 60/40. Sedan finns, beroende på modell, varierande modeller för att överföra mer kraft till något hjul. Min WRX har bara viskokoppling mellan axlarna och helt öppen diff fram och bak. Uttrycket "symmetrisk fyrhjulsdrift" har ingenting med ovanstående att göra utan beskriver bara drivsystemets utformning. Till skillnad från de flesta andra bilar idag har Subaru längsmonterad motor vilket innebär att drivaxlarna är lika långa på varje axel. Det ger fördelen att drivmomentet är symmetrisk lika på varje axel. Det ger inga fördelar i terräng men märks vid landsvägskörning eftersom - det inte märks alls.

#42
2016-03-15 19:36

Viscokoppling. Det hade ju Volvo också på v70 till en början. Den byttes ut på grund av att den inte orkade flytta tillräckligt med kraft till bakhjulen. Till årsmodell 2001 (v70XC) om jag minns rätt...
En viscokoppling måste slira ett tag innan den greppar, vilket då kanske kan förklara att bilen grävt en grop vid en hjulet?

#43
2016-03-17 13:15

"Jag blir förnedrat tvungen att ta hjälp av grannens Kia för att få upp bilen!"

Killen har inte fyrhjulsdrift, men han har i alla fall humor :)

#44
2016-03-18 13:09

Det finns bara en förklaring och det är att bilen är trasig. Byt verkstad, det finns faktiskt verkstäder som tar kunden på allvar. Har under mina år med Forester (sen 2012) aldrig fastnat trots att andra inte har kommit fram på platsen. Thomas P. har inte förstått vad Stig A. beskriver och borde ju ha bett om att få in bilen på verkstad för kontroll. Dåligt tycker jag.

#45
2016-03-18 18:57

Anledningen till att Possling inte rekommenderar att jag åker till verkstad måste vara att han är medveten om att bilen kan uppföra sig på det här sättet. På halka utan släp så spinner den på flera hjul. Min teori är att när bakhjulen tyngs ner i uppförsbacke så reagerar systemet ungefär som om handbromsen skulle vara åtdragen. Bilen/datorn reagerar då så att kraften släpps till framhjulen och då är det framhjulet med minst motstånd som spinner.

Biltidningarna tester på rullar i all ära, men vad händer om man hänger på ett släp? Jag har letat på tidningarnas hemsidor och YouTube efter en film om SUV med släp och kan inte hitta något.

#46
2016-03-19 13:01

Du måste helt enkelt lära dig att köra en fyrhjulsdriven bil. Du säger själv att du minsann "försökte dra upp båten med antispinn inkopplad".

Är inte mer än rätt att garva lite åt dig. Finns många som kör fast med fyrhjulsdrivna bilar, men ingen av de vet hur systemet fungerar och börjar gnälla på forum över att systemet inte fungerar....

Det enklaste är att du låter någon annan dra upp din båt, om du nu inte vill lära dig hur din bil fungerar.

#47
2016-03-19 16:43

AudiS4: Så här står det i instruktionsboken:
Om VDC-systemet slås av med kontakten kan det underlätta i följande situationer:
- Start från stillastående i brant uppförsbacke på halt underlag som snö, grus eller liknande.
- Om bilen är fastkörd i djup snö eller lera.
Försökte med VDC både av och på, försökte med manuellt växelläge. Höger fram grävde bara gropen djupare.

Kan komplettera med att jag har använt samma ramp och samma båt i nästan 20 år och mina tidigare SUV-ar har fixat det. Först två stycken Honda CR-V, inte perfekt, men med drivning på två hjul, ett fram och ett bak fick jag upp båten utan några större problem. Sedan hade jag Nissan X-trail med CVT-låda. Perfekt. Verkade driva på alla hjul i alla väder, ett knappt märkbart ryck i något hjul visade att det kanske var halt underlag.

#48
2016-03-20 17:38

Jag har också problem med att bilen bara driver på ett hjul vid vissa tillfällen och det är väldigt enkelt att återskapa. Jag har filmat problemet och skickat dessa till Subaru och återförsäljaren men har inte fått ett enda svar tillbaka. Bra kundvård!!! För tillfället finns en anmälan hos ARN.
Filmer:
https://youtu.be/xl4uujwSxqc
https://youtu.be/s6QgzB3nzis

#49
2016-03-21 14:07

ErikR: "Kul" att problemet finns filmat! Hade själv tänkt på vilseledande marknadsföring, d v s Konsumentverket.

Det visar också att Subaru är medvetna om problemet. Och Possling reagerar bara genom att leka struts. Om man som jag letar tester och filmer innan man byter bil så syns sådana här diskussioner när man googlar. Aha, säger då den potentiella köparen, Subarus 4-hjulsdrift är inte ett dugg bättre än konkurrenterna, kanske till och med sämre!

Och hur kan det komma sig att motorjournalisterna höjer Subaru till skyarna?

#50
2016-03-29 16:17

tänk om Stigadam #45 har rätt. Jag har aldrig haft problem med eller utan släp. Här är ju ett ypperligt tillfälle för Vi Bilägare att göra ett scoop, eller Teknikens Värld för den delen. Man skulle ju till och med önska att Possling provar samma manöver som Stigadam med en annan Subaru, men det är väl under hans värdighet :-))

#51
2016-05-05 17:27

erikivan72 om du ikke har sett en test hvor Subaru Forester har vunnet en seriøs test så se på linken under. Det tok meg 5 sek å finne den på youtube.
Dnne testen viser hvordan Foresterens 4wd skla fungere, noe er riktig nok feil på Foresteren i innledningen.
https://www.youtube.com/watch?v=nPN-PCOWK-E

#52
2016-11-05 01:36

Kolla Subarus äldre 4wd system. nu mer är Subaru lika kassa som alla andra, volvo, audi, passat alla är bara skit . precis varenda bil finns inget sånt här idag på marknaden. ingen standard pickis skulle klara detta . puder i fart klarar alla. men från stillastående och blöt snö är en annan sak. kolla från 9,13 sommardäck https://m.youtube.com/watch?v=42eOx4SyYSY

#53
2016-11-05 01:30

kolla från 9,13 in i klippet sommardäck. Detta klarar inte ens en pickis typ tex en hilux med diffspärr bak av .och verkligen inte någon annan nyare suv .Hur kan subaru vara så dumma som slutatade med detta systemet ? https://m.youtube.com/watch?v=42eOx4SyYSY

#54
2016-11-05 01:28

Har själv haft land cruiser 120. totalt värdelös. el skit, Om det är mkt snö från stillastående bromsar skiten upp hjulen så man fastnar, den har en diff spärr. ska vara mekaniskt allting, 4wd ska inte baseras eller vara en del av anti spinn , abs sladd. totalt värdelöst. Finns bara jeep rubicon som har diffspärr fram o bak idag, vet inte om anti sladd , spinn , abs involveras i det systemet hoppas inte. Annars är det väl bara geländewagen. Titta på detta klipp på äldre forester med manuell låda, så fruktansvärt bra detta system var helt sjukt. Kolla från 9,13 https://m.youtube.com/watch?v=42eOx4SyYSY

#55
2016-11-05 01:25

Titta detta klipp från Subarus äldre 4wd system som dom slutat med inget el tjaffs. Sommardäck kolla från 9,13 minuter.
https://m.youtube.com/watch?v=42eOx4SyYSY

#56
2016-11-05 03:14

Förr var 4-hjulsdrivna bilar 4-hjulsdrivna.

Idag har de "Hollywood-4-hjulsdrift" Något som ser bra ut och impar på grannen.........men som inte funkar !

#57
2017-12-04 20:47

Haha, "Hollywood-4-hjulsdrift"... det lät kul och väldigt nära sanningen. Sedan är en Forester tung i sig själv... kanske bidrar en hel del till misslyckandet. Förstår inte varför man köper dessa överjästa SUV bilarna, som är tunga och klumpiga... det är inte det bästa lösningen direkt. Köp en A4 Quattro eller nåt...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.