Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Varför drar Saab 9-5 så mycket bränsle?

Bilfrågan

"Hur är det möjligt att min Saab 9-5 SportCombi från 2005 drar 1,5 liter bensin per mil i stadstrafik?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Hur är det möjligt att min Saab 9-5 SportCombi -05, 2.0 l, 150 hk automat drar 1,5 liter bensin per mil i stadstrafik? Vid långkörningar i laglig fart går det inte att komma under 0,83 vare sig i automatläge eller manuellt växelläge.

Har fortfarande kvar min Saab 9000 -96 2,0 150 hk manuellt växlad som gått 27 000 mil. Den drar under samma förhållanden i stan 0,85 och vid långkörningar 0,68. Har haft många Saabar, både manuella och automatväxlade, men absolut ingen så törstig. Vad säger Vi Bilägare om bensinåtgången?

Bengt-Olof Andersson

SVAR:
Stadstrafik ökar alltid bränsleförbrukningen. Saabs motorer har aldrig tillhört de mest bränslesnåla och automatlådorna ökar förbrukningen med 10–15 procent. Saab 9-5 är också en relativt tung bil så de uppgivna värdena är inte helt orimliga.

Att förbrukningen i din 9000 är lägre beror främst på att den är manuellt växlad, väger mindre och har en lägre grad av avgasrening. Renare avgaser medför ibland högre bränsleförbrukning.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
Lupo3L
2011-02-01 08:36

Det låter mycket..
Vår Saab 9.5 Sport Combi manuell låda har inte alls samma förbrukning.
Landsväg i 90 km/h - 100 km/h är förbrukningen ca 0,7 eller strax under.
I stadstrafik strax över litern / mil.
Det beror naturligtvis mycket på körsättet också..

#2
Lupo3L
2011-02-01 08:36

Vår Saab är en -04 som gått 10 000 mil..

#3
2011-02-01 09:03

Det mesta beror på körsättet.

Vår 2,3l SC automat går lätt att köra på 0,7 l/mil på landsväg, men det är inga svårigheter att få den att ta över 1 l/mil.
Det märkliga är att 2,0l-motorn verkar vara någon dl törstigare på landsväg!
Vi har gjort flera jämförande prov med olika bilar.

Manuellt eller automatläge påverkar inte just något vid landsvägskörning, men vid stadskörning blir den säkert törstigare i manuellt läge eftersom det är svårare att växla vid ekonomiskt rätt varvtal.

Men har bilen fått service som den ska med filterbyten?
Åk till verkstan och klaga, be dem kolla bilen, det kanske går att göra en ekonomitrimning.

Men man kan lära sig att köra mer ekonomiskt, se till att turbon inte jobbar i onödan vid gaspådrag, det är ju lite svårare på 2,0l-motorn eftersom den saknar tryckmätare, men med mjukt pådrag så går det.

#4
Mazda
2011-02-01 09:23

Du kör nog ganska hårt. Antagligen gasar du för hårt vid trafikljusen. Tänk på att du snabbt kommer upp i ca 40 - 50 km/h med en automat. Kör du en manuell måste du ofta gasa lite hårdare för att få bilen i rullning så du kanske är van att göra det ? Se till att lära känna hur din låda och bil samarbetar. Jag kör en liten mazda 323 med auto. Hade en enorm förbrukning innan jag lärde mig hur man kör en automatbil. Nu är jag nere i samma förbrukning som med en manuell i stadstrafik samtidigt som jag håller trafikrytmen.

#5
Anynomus
2011-02-01 09:35

1) Som vanligt fattas det viktig information. Hur långt har 9-5:an gått?

2) Körsättet spelar en stor roll. Vid en aggressiv körstil eskalerar bränsleförbrukningen i kombination med tung bil och automat mycket mer än med en bil som är lättare och utan automat.

3) Man får inte glömma - vilket de flesta gör - att en "svag" motor med automat alltid får jobba hårdare än en motor med samma volym men med kanske 170-185 hk i stället. Den starkare motorn kan alltså arbeta mer avslappnat än den svagare. Det är först när effekten ökar ytterligare (upp mot 200 hk och mer) som den starkare motorn kräver mer soppa i sig själv.
Min E-Klassmerca (210-serien med 163 hk och kompressor) köpte jag ny med MANUELL växellåda - trots den där j-vla försäljarens tjat. Varför? Jo, en så pass "svag" motor (den är dock avsevärt piggare än vad siffrorna låter påvisa) i en så stor och tung bil lämpar sig helt enkelt inte med automat. Räkna med att man med den tidens automater tappade runt 15 procent i vridmoment, vilket hade inneburit att de från början 230 Nm hade rasat ner till under 200! Även effekten hade naggats i kanten högst märkbart. Lägg därtill att jag som förare hade varit tvungen att jobba mycket hårdare med växellådan för att kompensera för förlorat vrid. Av den här anledningen var det uteslutet att köpa den Mercan med automat.
Idag är den bensindrivna basmotorn i E-Klassen på 184 hk med turbo, där vridmomentet är uppe på runt 280 (eller vad det nu är). I det läget skulle jag däremot överväga automat, eftersom den motorn inte behöver jobba lika mycket - och inte heller automaten.

#6
789
2011-02-01 09:47

Hej allesamman:
Tänk vilka konkreta och bra skrivna svar ni skrivit, saabnisse, anonymous, Lupo och Mazda. Det är såå intressant att läsa dem. Jag håller med er att det är naturligtvis körstil, miltal tillsammans med regelbunden service som avgör bilen livslängd och bränsleförbrukning. Jag har hört att man så snabbt som möjligt ska upp på högsta växel för att sänka bränsleförbrukningen men det betyder väl inte att man ska ha full gas på varje växel eller? 3/4 dels gas räcker väl, eller?

#7
uff
2011-02-01 10:48

Vi senaste körningen från Italien till Sverige med Saab 9-5 ( 150 hp)med automatlåda var den verkliga förbrukningen 0,65 l/mil. Körningen var med farthållare inkopplad på 100 km/h. Vi körde cirka 60-80 mil per dag på nästan uteslutande på autobahn.

#8
Yarl
2011-02-01 11:07

Sopig teknik från 90-talet kanske är svaret? Nya 9-5 som finns i ViB stall drar 25% mer än angivit. Över litern.

#9
Lätt på gasen
2011-02-01 11:26

Din förbrukning låter lite absurd. Ok, automat i en tung bil som SAAB 9-5 i kombination med en (relativt) liten 2.0 l motor är inte alltid det bästa valet om man vill hålla en låg förbrukning. Precis som Dieden skriver så får man räkna med ca 10% högre förbrukning i stadstrafik - men det kan det vara värt om man vill köra mjukt och bekvämt. Men din bil är ändå inte så stor och stark, så jag tror nog tyvärr att det största problemet är din körstil.

Andra faktorer kan vara den trafikmiljö du kör i. Är du tvungen att ofta stanna i branta lutningar? Många trafikljus? Är ni många i bilen? Ofta mycket packning? Kallt väder ute och korta resor? lite luft i däcken?. Tänk på att du kör en stor glidare och anpassa din körstil efter biltypen (vilket har nämnts nedan). Prova att vara riktigt mjuk på gasen ett tag framöver och se om det ändrar sig. Annars skulle jag nog kontakta SAAB och be dem se över förbrukningen.

#10
E_G
2011-02-01 11:26

Vår 9-5 2,3t SC från 2005 drar sommartid under 0,8 i snitt samt nu vintertid ca 0,85. Detta vid jobbpendling 1,5mil åt varje håll. På långresor sjunker förbrukningen ner till ca 0,75 oavsett årstid.

#11
simon_d
2011-02-01 12:32

uff, det låter lite högt. Min BMW drar ca 0.48 motsvarande körning, med ca 180hk

#12
789
2011-02-01 12:34

Simon d:
Din BMW är väl en diesel? Vilken modell och årgång? Är BMW:s också 6 år gammal?

#13
789
2011-02-01 12:38

Kan berätta att Toyota Avensisen -06:a drar ca 0,9 liter i blandad körning och ibland över litern beroende på utomhustemperatur vinter - sommar. Vi har dessutom en Calix motorvärmare som startar automatiskt ca 1,5 - 2,5 tim innan start. Bilen har sällan kallstartats på drygt 9000 mil.

#14
wudangthomas
2011-02-01 13:06

Hur länge har han haft bilen? Är det en nyligen inköpt bil så kanske avgasvärdena bör kontrolleras för att utesluta andra fel. en lambdasond som gav fel värde fick min gamla civic att dra 2 dl mer per mil utan några andra felsignaler..

#15
SM811
2011-02-01 15:08

Honda Accord 2009 aut 2.0 bensin.
1/2 stadskörning, medelförbrukning 0,8/mil.
Mätt sedan bilen var ny, kört 1800 mil.

#16
simon_d
2011-02-01 15:15

Fyra år gammal kombi. Korrekt, det är en diesel. Annars vore det svårt att komma ner i de siffrorna.

#17
2011-02-01 17:04

simon_d: Du kan inte jämföra en diesel med en bensinare.

#18
skoda kvalite
2011-02-01 17:24

köp en skoda tdi o,39 L/mil
kör själv en skoda octavia tdi -99 o,40-o50 L/ mil

#19
skoda kvalite
2011-02-01 17:32

köp en skoda superb o,44L/ miL miljöbil, rymlig , snål prisvärd, kvalite

#20
oljeschejken
2011-02-01 17:53

Hur det kommer sig kan kanske förklaras men vad är problemet? Finns väl bensin att köpa?

#21
Sweeny
2011-02-01 17:57

det här börjar likna en Blocketannons... där drar ingen bil mer än 0,6 l/mil...

#23
Uno Lööv
2011-02-01 18:10

789: Min gamla 4-växlade förgasarvolvo tar under litern blandad körning.

Kompisens kantiga, omoderna 740 0,88l/mil.

Snacka om att Toyota ligger efter. :)

#24
2011-02-01 18:18

Körde i början på 60-talet en Borgward Isabella i stort sett ny, en semesterresa på ca 400 mil med en snittförbrukning på 0.7 lit/mil. Har inte hänt mycket sedan dess, mer än renare avgaser möjligen.

#25
Uno Lööv
2011-02-01 18:26

Renare avgaser i all ära men miljön vill även ha snålare bilar och bilar utan så mycket onödigt lyx som bidrar till onödiga utsläpp vid tillverkning.

Dags för Toyota att bygga 98-01 års Corolla igen. En modern men enkel bil med lång livslängd.

#26
2011-02-01 18:29

Vill du förbruka mycket bensin så köp en Peugeot 307 SW från 03 den slukar bensin. Vid blandad körning utanför alla stadsgränser så kommer jag inte under 1,06 l. milen. Har sparat alla bensinkvitton.
Och Automatlådan typ Porsche tiptronic där ingår lite ryck och knyck. Det är min första Peugeot och min sista.

#27
bo johansson
2011-02-01 18:33

Renault Laguna V6 3,0 automat klarade förra vintern 0.73 vid i huvudsak långpendling. Mätperiod 1500 mil!
Körstilen betyder mycket. Min hustru ligger cirka 15 % högre. Viktigt är tunn lågfriktionsolja 0w-30 , bra pumpade däck och körning med framförhållning.

#28
Uno Lööv
2011-02-01 18:40

Ännu ett sätt för Vi Bilägare att hänga ut Saab.

När Toyota byggde den lågkvalitativa, farliga, slöa, bullriga och opraktiska mopedbilen IQ som kostar som en stor bil och dricker mer än många stora, pigga tyska bilar med sexor så hyllades den istället och nominerades till årets bil.

#29
Uno Lööv
2011-02-01 18:42

0,45 l/mil skulle visst IQ ta vilket i praktiken är omöjligt för den trots att den är mindre än en elbil.

Finns stora tyskar som är snålare.

#30
Anonymusse
2011-02-01 19:05

Är IQ alltid mindre än en elbil Uno Lööv?
Hur stor/liten är en elbil?

#33
Uno Lööv
2011-02-01 19:09

Har dock icke sett någon fyrsitsig elbil om man nu kan kalla IQ för fyrsitsig då den knappt rymmer en på förarplatsen= föraren tar upp mer än hela bilen.

Är det du som är Simon?

#35
Markus
2011-02-01 20:03

Viktigt att komma ihåg är också att Saaben ju alltid har turbo. Gasar man på lite för hårt från en korsning eller så syns det direkt på sopparäkningen. En stor bil med turbo (som en Saab 9-5) blir alltså lätt törstig i stan, men försiktig gasfot lönar sig också. Det står inte i artikeln om även 9000-bilen är turboladdad. Är den det kan det vara en större, trögare turbo som förvisso ger mer turbosvacka på lågvarv, men som också är svårare att köra så wastegaten börjar glappa (och bensinförbrukningen sticker).

Saab 9-5 kan också köras väldigt snålt. Eller vad sägs om 0,78, huvudsakligen korta sträckor (manuellt växlad och gubbkörd).

#36
Anton Adelsmark
2011-02-02 12:25

Min gamla SAAB 99 EMS 110hkr 1972 "drog" 0,39l/mil med 2 vuxna 2 barn på långfärdskörning!

#37
Uno Lööv
2011-02-02 12:52

Anton: Min Impala -59 drog 0,00001 l/mil...

#38
D-link
2011-02-02 14:05

SAAB drar alltid mkt soppa!

#39
emellertid
2011-02-02 15:56

Jag får tappa ur lite bensin från min tank då och då, Den dricker inget alls.

#41
Bilköparen
2011-02-02 21:12

Min fd Saab 9-5 Aero SC 260 hk -06 automat som dessutom var chippad gick (utan snålkörning) på runt eller strax litern blandat, men aldrig over 1,2 i ren stadskörning och ofta under 0,8 på landsväg/motorvägsfart, och då alltid lastad med ca 200 kg verktyg. Med dessutom ett 1500 kg hästsläp efter kunde den kanske passera 1,2 så dessa siffror låter som att det är nåt fel på bilen eller körstilen.. 150 hästarn o auotmatlåda är kanske inte den bästa kombinationen, men med manuell låda går den snålt om man vill och om bilen mår bra..

#42
Bengt-Olof Andersson
2011-02-03 23:35

Tack alla som engagerat sig med kommentarer om bränsleförbrukningen. Bilen är servad vid tid för service enligt körda mil eller minst 1 ggr per år. Jag har under hösten bytt stift och luftfilter utan att det medfört lägre förbrukning. Enligt bilprovningen har bilen perfekta och låga kontrollvärden: OBD felkoder 0, CO 0,0, HC 003, CO 2500 0,0, Lambada 1,00. Kan det trots det vara fel på lambadasonden? Har nu vinterdäck Gislaved med dubbar sommardäcken är 225-45. Lufttrycket är 0,2 högre än rekommenderat på både sommar och vinterdäck. Inga bromsar ligger an , termostaten tycks fungera korrekt, motorn får sabbare upp drifttemperaturen än gamla 9000. Bilen kallstartas utan tomgångskörning. Har givetvis diskuterat med bilverkstäder 4 olika, ingen har något förslag som garanterar mindre bränsleförbrukning, " det finns inget att skruva på". Fortfarande ligger förbrukningen vid stadskörning på 1,45-1.60 l/mil. Jag kör mjukt och snålt utan häftiga fartökningar och inbromsningar i stadstrafik på 50 och 70 sträckor med mycket få stopp och trafikljus inte heller i några körningar med köbildning. Varvtal överstiger sällan 2000, ligger normalt mellan 1200 och 1700. Bilen är inte tungt lastad normalt 2 pers. mycket sällan 3, obetydligt bagage inget släp. Att den väger ca 100 kg mer än min 9000 eller att skillnaden luftmotstånd vid stadstrafik kan förklara merförbrukningen är osannolikt ej heller att avgasreningen är förbättrad. Bilen som är i mycket bra skick och med perfekt fungerande växellåda har nu gått 9150 mil, och jag har haft de ett halvår. Jag är medveten om att förbrukningen beror på körsätt, de jag uppgav för min 9000 var normalförbrukning, vid snålkörning på landsväg gick det att köra på 0,56. Har också haft 9000 2,o turbo som dragit 1,9 på autoban 510 km vid snitt 165 km/tim eller 1,17 450km snitt 145 km/tim.

Bengt-Olof Andersson

#43
Sweeny
2011-02-04 09:40

det är nog Lambada-sonden som är felet, byt till en Lambda-sond istället så går den nog jämnare...;-)

#44
z655
2011-02-04 22:44

Re: Bengt Olof Andersson. Som Saabägare i 5 år och snart 10000 mil ( 9-5 sc 2,3t aut) kan jag bara hålla med de andra 9-5 ägarna som skrivit. 1,05- 1,2 l/milen i stadstrafik och 0,7- 0,8 på landsväg är vad har kört på hela tiden. Något måste vara fel på din bil, snåla är inte 9-5: orna men så törstig som din ska de inte vara. Min har gått 19500 mil och jag uttnyttjar effekten vid omkörningar och ibland bara för kul och snittar som sagt runt litern året runt. Hoppas du hittar felet.

#45
Fredrik W
2011-02-05 22:02

@z655, håller helt med, kör själv en 9-5 sportcombi 2.3aut och har samma förbrukning som du beskriver. kan möjligen 2.3:an vara något snålare än 2.0:an?

#46
Börje bilkunnig
2011-02-05 23:54

Sälj din Saab innan värdet är nere på noll efersom även helt nya Saab:
Rostar. Stannar. Brinner. Går sönder. Dricker mkt bensin. Går snart i konkurrs. Har extremt känsliga växellådor.

På min nya 900 pajjade växellådan ganska fort. Fortfarande skeptisk till märket bl a pga det.
Samma sak med Volvo då min begagnade S40 -98 inte var en höjdare kvalitetsmässigt.

Hoppas på mer tur med min nya Opel. (Trots att det delvis är en Saab i den.)

#47
VolvoSven
2011-02-06 16:41

Självklart så är något fel om bilen drar uppåt 1,5L/mil vid normal körning. Hur mäter du förbrukningen? Färddatorn kan visa fel även om just Saabs brukar visa mer rätt än de flesta andra märken. Kontrollera LMM, Lambda(inte lambada) och Tändkassett. Jag hoppas du inte kör på Etanol men det kanske du skrev i artikeln.
Sen är det ganska typiskt för ViB att påstå att den förbrukning som anges i artikeln skulle vara normal. ViB verkar nästan likt DI föra en elak kampanj mot Saab. Ex. 9-5:an som inte gick att starta. I samma nummer långtestades en Volvo V70 som inte heller gick at starta. Tror nån att det skrevs upp på samma sätt eller att Volvo fick ett mail där man frågade om Volvo lyckats hitta orsaken osv...

#48
stefan råman
2011-02-06 22:40

Jag hade en scout international -75 med v8 den drog 3.27lit/ mil vid lugn körning landsväg . Den bilen kommer jag aldrig att köra igen. Stora norrland

#51
2011-02-07 08:39

Det är väldigt lätt att nå höga förbrukningstal med tunga bilar i stadstrafik.
Väldigt enkelt att trycka "lite extra" på gasen när responsen vid gaspådrag inte är sådär "tydligt märkbar".
Har man dessutom en automat som vanligen växlar mjukt och inte i race-mode, dvs ger soft respons på gasen då vill man trycka ännu mera på gasen..
Grundläggande fysik säger också att det åtgår mer energi at öka farten på en tung bil än en lätt och at skillanden mellan stads- och landsvägsköring blir då ännu större.
Mycket grovt uttryckt, i stadtrafik är det bilens massa som bestämmer förbrukningen, på landsväg luftmotståndet...
(Skäms lite över att säga att farthållaren kör bättre på landsväg än jag själv, (med 130hk/1600kg) dvs har lägre förbrukning med CruiseControl än med "manuell körning".)

#52
z655
2011-02-07 18:53

Re: leifer. Du har ju rätt i att det kanske kan verka för lite i stadstrafik men det finns ju stadstrafik typ att åka genom Stockholm i rusningstrafik varje dag, där stämmer säkert din siffra bättre. Jag angav min förbrukning som gäller en betydligt mindre stad med lugnare trafik, färre trafikljus osv., vilket jag ju borde ha skrivit.

#53
2011-02-07 21:42

Hej Börje Bilkunnig,

Har du otur så har du lika många problem med din Opel Insignia som jag har med min Insignia. Läs mer om felen här, se länkarna nere till höger på denna länkade sidan.
http://www.vibilagare.se/user/61037/faultreport/29508

#54
AEROHIRSCH
2011-02-07 23:50

Ja vad ska man säga... något är fel med de värdena och givetvis tycker ViB att det inte är helt orimliga... Varför ViB igen, hela tiden den här negativa attityden mot SAAB?
De siffrona du anger låter mer rimliga om man kör bilen på E85, är det du kör på Bengt-Olof?
Som upplysning drar våran manuellt växlade
-04, 9-5 2,3 t mellan 1,2-1,3 l/mil på E85 (blandad körning). Bensin 30% lägre...

#55
Andreas H
2011-02-10 23:29

Många tyckare här... Jag har haft samma probelm. Motorn är optimerad för E85 och ger dålig prestanda med bensin. Att 2.0:an drar mer än 2,3:an är inte ovanligt då den svagare motorn får kompensera med flera nerväxlingar och därmed högre förbrukning som följd. Det har ingenting med körsätt att göra. Lösningen för mig var, trimma motorn och låt optiemera för bensin. Det finns "paketlösningar" från ca 180 hk och uppåt. Min ger nu ca 250 hk med betydligt lugnare (mindre ansträngd) gång och lägre bränsleförbrukning som följd.

#56
Bengt-Olof Andersson
2011-02-11 14:44

SAAB-direkt fick frågan och kommentarer från Vi BIlägares läsare men tycks inte kunna tillföra något. Fyra olika verkstäder är juredan tillfrågade!

Jag har en SAAB 9-5 sportcombi 2005 automat Sentronic 2,0, 150 hkr körd 9150 mil som förbrukar alldeles onormalt med bensin framförallt vid stadskörning. Jag haft många SAAB-ar tvåtaktare modell 1965, V-4, 99, två 9000 dock ingen så törstig som den senaste 9-5. Min fråga till Vi Bilägare har väckt stort intresse och debatt, dock inget säkert botemedel. Faktum kvarstår det går inte att köra under 1,5 liter än hur försiktigt jag kör i gles stadstrafik med ett minimum av stopp, trafikljus och utan kökörning. Faktisk förbrukning överensstämmer med bilens färddator. På alla bilar har jag fört körjournaler och har uppgifter om förbrukning på speciella sträckor jag kör regelbundet tex. från till Stockholm Jönköping, Värnamo, Lund, Helsingborg tur och returresor. Vid dessa resor drog min 9000 2,0 150 hkr. manuell 0,67-0,69 och vid stadskörning 0,85 endast någon enstaka gång i vintertid straxt över 1,0 liter. Under precis samma förhållanden och samma körtempo och last drar 9-5 0,82-0,83 och i stan 1,45-1,6. Hade räknat med och fått uppgift om en merförbrukning mot 9000 på max. 0.1 vid landsväg och ev. något mer i stan pga. automatlådan.
Vad kan göras? Byta Lambadasond på måfå? Chipstrimma den? Göra den helt strömlös? Någon annan säker bot?
Jag trivs fö. mycket bra med bilen som är fullservad samt i utmärkt skick och vill ogärna göra mig av med den. Det är nu dags för årsservice.
Tacksam för råd och hjälp! Vg. se också bifogat doc.

Hej Bengt-Olof.
Tack för ditt mejl samt visat intresse för Saab.
Jag förstår din frustration i detta läge. Men jag får be dig att du vänder denna fråga till din verkstad. De skall ha svar på detta.
Hoppas på en lösning!
Med Vänlig Hälsning
Candra
Saab Direkt

Kanske Andreas H:s inlägg är något att pröva.

#57
2015-05-21 09:46

Eric H "Mycket grovt uttryckt, i stadstrafik är det bilens massa som bestämmer förbrukningen, på landsväg luftmotståndet..." ...du satte pricken över I:et. Därför bör man köra en SUV för att maximera förbrukningen *skratt*

#58
2016-03-14 12:21

Var ägare för många år sedan ( Saab 9-5 sedan årsmodell 2000 ) med 150 hp motor samt automatlåda. Vid resor ner till Italien brukade jag kontrollera förbrukningen exakt. Då det var mest frågan konstant fart i 100 km/h på övervägande motorväg samt cirka 20 % vanlig landsväg stannade förbrukningen på 0,64 liter/milen. Det kan man inte klaga på !