Bild
Nästa artikel
Frågeställarens Dacia Duster har ingen kraft under 2000 varv.

Bilfrågan: Varför dör Dacian?

Bilfrågan

”Verkstaden hittar inga koder förutom till luftmassemätaren som byttes ut men felet kvarstår. Vad mer kan vara fel?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Har en Dacia Duster 1.5 dCi som ibland är tvärdöd under 2 000 v/min, trots att jag ger nästan full gas händer inget förrän vid 2 000 v/min. Detta gör att jag hamnat i farliga situationer i korsningar.
Att stänga av motorn och sedan starta igen hjälper ibland. Händer oftare med varm motor än kall. Verkstaden hittar inga koder förutom till luftmassemätaren som byttes ut men felet kvarstår.
Vad mer kan vara fel?
Roger
 
Svar:
Bilar med turbo kan ibland kännas besvärande klena innan motorvarvet ökat så pass att turbon börjar ladda. Det sker i många motorer först runt 1 500 v/min och innan dess kan gensvaret på gasen vara segt. Du kanske använder för hög växel i förhållande till den låga fart som du håller i korsningarna? Prova att växla ned och håll högt motorvarv så får du säkert mer kraft.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Vad tror du att felet kan vara?

Kommentarer

#1
2016-03-03 06:57

"Har en Dacia Duster 1.5 dCi som ibland är tvärdöd under 2 000 v/min, trots att jag ger nästan full gas händer inget förrän vid 2 000 v/min. "

Om den är helt tvärdöd och det händer inget - hur kommer du upp i 2000 v/min då, det är vad jag undrar? =)

#2
2016-03-03 07:28

Men allvarligt. Om det stämmer som Roger skriver - "att stänga av motorn och sedan starta igen hjälper ibland. Händer oftare med varm motor än kall. ", så uppträder ju inte felet hela tiden. Varför svara Marianne som om felet är hela tiden?

#3
2016-03-03 09:50

EGR-ventil.

Typiskt beteende är ungefär det du beskriver på en diesel. Ventilen kärvar av allt sot och korta körsträckor så den ger upp tillslut. Det ger motorn fel luftmassa i avgasrecirkulationen.

redigerat: Ibland släpper EGR-ventilen lite och ger tillbaka vettigt beteende. EGR-ventiler är en jätteklassiker för i princip alla tillverkare. Annars finns det rätt mycket annat mekaniskt som kan gå sönder utan mycket till felkod. Turbo-vakuumdosa eller kärvande VNT-spjäll på turbon (av samma anledning, sot). Virvelspjäll.. även om jag inte tror din billiga motor har det. Kärvande MAP/temp-sensor i insugsloppet (fylld med sot från efter EGR-ventil?)...

#4
2016-03-03 09:14

Milky har säkert rätt. Folk har fått diesel på hjärnan idag och köper Dieselbilar trots att de knappt kör något eller alltid kör korta sträckor. För övrigt brukar ju dieselbilar ha bäst vridmoment vid lägre varvtal så även det tyder på felet milky beskriver.

#5
2016-03-03 09:33

Det står om detta bekymmer i utländsk bilpress att turbon laggar (släpar efter ) och så pass att bilen upplevs som svårkörd i stadstrafik.

#6
2016-03-03 11:02

Kan också vara lödningarna i något relä. Låter kanske osannolikt i detta fall men är ett ganska vanligt fel. Är lödningarna inte perfekta så kan värmeutvecklingen i reläet få det att uppföra sig onormalt.

I detta fall låter "milkylainen" tankar kring egr-ventilen rimliga. Men det framgår inte hur långt bilen körs per år. Om det är långa eller korta (mindre än 2 mil) sträckor som körs.
Körs bilen 2x5+ mil alla arbetsdagar så är det nog knappast egr-ventilen.

Frågeställaren borde beskriva hur fordonet används... Något som alla frågeställare i ViB borde ange.

#7
2016-03-03 14:33

Det kan ju vara otätheter i slangar, rör och kopplingar så det kommer in tjuvluft och stör luftmassemätaren. Allt är så tunt och fippligt nu för tiden så man ska inte räkna bort den möjligheten.

#8
2016-03-03 15:21

Har haft samma problem på min Duster. Var en spridare som var trasig.

#9
2016-03-03 16:39

KaptenLöjtnant:
Varför skulle spridaren vakna över 2000 rpm?
Om spridaren är helt paj så lovar jag att inte motorn går särskilt jämt och att ett antal motorparametrar hamnar helt konstigt.

#10
2016-03-03 17:08

Ingen aning, du får fråga Skobes i Nyköping.

#11
2016-03-03 20:59

I värsta fall hade Skobes fel och du fick en fungerande spridare utbytt i onödan, och ev med onödiga pengar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.