Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Varför byter ni inte blad själva?

Bilfrågan

"Det kan inte vara rimligt att ni betalar nästan 700 kronor i arbetslön för att byta torkarblad." Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Det kan inte vara rimligt att ni betalar nästan 700 kronor i arbetslön för att byta torkarbladen på Astran i långtestet. Det gör man ju själv på en kafferast.

Åke Persson

SVAR:
Naturligtvis är det hutlöst dyrt! Men en av poängerna med vår långtestverksamhet är att vi får reda på hur mycket bilägandet kostar den vanlige konsumenten.

Vi tar smällarna, redovisar våra erfarenheter och sedan är det upp till läsarna att dra nytta av detta. Antingen genom att ta beslutet att byta torkarbladen själv eller genom att ta en diskussion med verkstaden och förhandla om priset i samband med att bilen lämnas in för service.

Tommy Wahlström, Redaktionschef Vi Bilägare

Diskutera: Hur ser du på priset för att byta torkarblad?

Kommentarer

#1
2013-03-27 09:54

Jag tycker att det är helt rätt beteende.
Det finns väldigt många som inte vill eller kan göra den kanske enklaste sak på bilen utan betalar för det och då är det ju väldigt bra att ViB redovisar kostader för detta.
Jag har t.ex. skiftat hjul sommar och vinter och flyttat dessa, under en tid 16 vinterhjul och 16 sommarhjul mellan garage och källare.
Sedan några år tillbaka upptäckte jag att gummiverkstan gör detta för en rimlig kostnad ca 800:-/bil inkl. förvaring av däcken.
Sedan är det ju upp till var och en att avgöra om det är värt de pengarna eller om man kan använda tiden man sparar till något trevligare eller mer lönande.

#2
2013-03-27 11:18

Bara så att du vet Åke, men om du är prenumerant så är det DU som är med och betalar de där 700 kronorna + alla andra miljoner som det sätts sprätt på ... Jag är ju som bekant inte prenumerant.

#3
2013-03-27 12:38

Visst är det riktigt att ViB ska betala vad verkstäderna kostar, det är enda chansen att få en rättvis bild av totalkostnaden.
Samtidigt pekar det också ut vilka kostnader som kan anses vettiga, och vilka bilar som har ockerpriser på åtgärder.

Sen är det självklart en bonus om man själv kan fixa och därmed spara pengar.
Men, det kanske inte Karin eller Kurt 73 år kan.

Sen har saabnisse en poäng, ibland kan man lägga några kronor och slippa bekymret.
Jag lämnade t.ex. in min bil för byte av bakre gasklockor. Jag kunde gjort det själv, men ibland jäklas det och man har kanske inte de optimala verktygen hemma.
Verkstaden ville ha 1650 kr för allt, inkl. 1 liter LHM, och varför ska jag ligga och bråka själv då?

#4
2013-03-27 13:10

Det som Vi Bilägare får fram är den maximala ägarkostnaden, inte den normala. En vanlig bilägare byter torkarbladen själv eller med hjälp av någon händig bekant.

#5
2013-03-27 19:15

Det finns torkarblad som är hemska att byta och det är risk att ta itu något, då kan de vara värt de pengarna annars kan det bli mycket dyrare. Men normalt skall det inte vara så invecklat att utföra jobbet själv och istället bjuda frun på något gott.

#6
2013-03-27 20:03

Man bör nog lära sig att själv byta torkarblad på den bil man själv äger eller oftast kör. Det hjälper inte om man är beredd att betala det dubbla när torkarbladen går sönder helt en mörk och regnig natt i november.
Det nämnda beloppet för bytet hos en verkstad verkar för övrigt vara tilltaget i överkant.

#7
2013-03-27 21:54

Nej, ViBilägare är fel ute med detta. Tidningens ekonomi måtte vara bra när man kan slänga ut pengarna på det här sättet. Det finns inte på kartan att ViBilägare i alla lägen skall betala vad verkstäderna kostar - och särskilt INTE för en sådan här sak! - bara för att få en "rättvis bild" av totalkostnaden. Det går alldeles utmärkt att begära in de här prisuppgifterna "vid sidan om" och redovisa dem separat. Jag är glad att jag inte betalar för det här tramset.

#8
2013-03-28 00:41

Tyckte först att det saabnisse skrev verkade vettigt, men inser att Kapten faktiskt har rätt.

Jag kan även hålla med Saab-Sonett.
Även om man inte alltid har reservblad liggande i bilen, så kan man inte vara säker på att få hjälp när man svänger in till macken för byte.

#9
Rex Mundi
2013-03-28 05:02

Bad en gång min lilla fristående verkstad ute på landet byta bakrutans torkarblad i samband med en s.k. stor service. Det gjordes och hamnade inte ens på räkningen. Jag frågade om de inte hade missat detta, men fick svaret att det bjöd de på. Och då betalar jag ändå närmare tvåtusen mindre för det stora servicepaketet där än på inköpsställets verkstad. Det kallar jag kundvård.

#10
2013-03-28 08:26

På Audi tog de 500:- och då ingick torkar bladen.
Man behöver gå in i displayen och ställa torkarna i byta läge , går dock utmärkt att göra själv men för 500:- med blad var det inte värt att göra det själv!

#11
2013-03-28 08:51

Jag tror nog att de allra flesta kan byta torkarblad själva. De som inte kan eller vill smutsa ner fingrarna känner säkert någon som kan hjälpa till. Jag bytte nyligen torkarbladen på vår Hyundai i30. Kostade inte ett öre. Verkstaden där vi servar bilen bjöd på bladen och arbetet utförde jag själv.

#12
2013-03-28 18:49

Det finns ju faktiskt bilägare som inte ens kan kolla oljan, om det nu beror på rädsla att skita ner sig eller inte vet jag inte. Men om någon är beredd på att betala vad det kostar att t.ex. byta torkarblad och känner att plånboken är stinn, så låt dem göra det, frivillighet kan man kalla det.

#13
2013-03-28 20:37

Men duger man inte till att byta torkarblad skall man väl inte äga en bil. Mitt förakt för iPadfolket bara ökar.

#14
2013-03-29 01:53

Jag har hjälpt synnerligen otekniska förare att byta torkarblad - såväl män som kvinnor. Och det var långt före iPad och andra surfplattor.

Men att tidningen betalar för jobbet känns onödigt.
Som Kapten skriver så kan de faktiskt ta in prisuppgifterna på annat sätt - och givetvis redovisa dem.

#15
2013-03-29 06:41

Hur länge håller bladet nuförtiden riktigt? På min bil från 2009 har jag inte bytt bladen en enda gång därför att det inte behövts!? Dom gör sitt jobb bra och ser inga spår av nötningar ännu!? Måste säga att jag nog försöker hålla dom rena och använder ordentligt med spolarvätska, kanske det hjälper?

#16
2013-03-29 13:11

Kapten och även Roy, jag håller helt med om att det är vanvett att lägga dessa pengar på ett bladbyte och visst vore det smartare att först kolla vad det kostar och jämföra med några andra verkstäder, så gör ju de flesta bilägare som inte byter själva.
Men nu är det så att det finns bilägare som aldrig ifrågasätter märkesverkstaden och som alltid ska ha originaldelar och det är dessa som ViB hjälper genom att redovisa de förskräckliga kostnaderna.
Kanske kan det få dem att reagera och söka billigare utvägar även om jag inte tror det.
Men jag är gärna med och betalar för dessa undersökningar genom min prenumeration.

#17
2013-03-29 13:50

saabnisse, jag upprepar det jag skrev nedan: Det finns inte på kartan att ViBilägare i alla lägen skall betala vad verkstäderna kostar - och särskilt INTE för en sådan här sak! - bara för att få en "rättvis bild" av totalkostnaden. Det går alldeles utmärkt att begära in de här prisuppgifterna "vid sidan om" och redovisa dem separat. Så, antingen man "sväljer och betalar" och sedan redovisar kostnaden i tidningen eller kollar upp priset och sedan redovisar det separat i tidningen i kombination med bilens totalekonomi så får ju läsaren kostnaden klar för sig ändå. Så varför då betala typ 700 spänn? Läsaren bli väl inte hjälpt av att ViBilägare bokstavligen betalar 700 - hjälpen ligger väl i att kostnaden bara redovisas. Här finns det utrymme för alternativ motorjournalistik, det ser jag.

#18
2013-03-29 17:15

Naturligtvis har det alltid funnits funnits folk med tummen mitt i handen men när jag tittar mig omkring så ser jag att den oproportionerligt stor andel tillhör iPadtomtarna.

#19
2013-03-29 21:14

Kapten, varför bråkar du?
Du är ju inte med och betalar.

#23
2013-03-29 22:08

saabnisse, bara för att jag inte är med och betalar betyder väl inte att jag inte har rätten av att anse att man kastar bort pengar i onödan. Men hitta den tidning eller journalist som begriper att man kan tänka nytt. Jag har så många gånger haft diskussioner med till exempel Lena Mellin och Anders Helin på Aftonbladet om nödvändigheten att utveckla journalistiken - men för döva öron. Att bankerna är den sista socialistinrättningen i samhället torde väl alla känna till, men därefter kommer just journalistiken. Det finns inte en journalist som har fel - hur man än överbevisar denna.

#24
2013-03-29 22:29

förstikön förnekar sig inte. 45 inlägg sen introduktionen för 3 dar sedan..

#25
2013-03-30 00:39

Saabnisse, Kapten har rätt att ha synpunkter på hur tidningen använder pengarna oavsett om han köper tidningen eller inte. Och han har ju rätt.

FZR600R, jag ger inte mycket för din "undersökning". Även om jag kan anta (utan att veta ett dugg) att det är fler bland dem som inte har bil än bland dem som har bil som använder surfplattor, så betyder inte det att de har tummen mitt i handen. Jag har ingen anledning att tro att bilägare är händigare än andra.
Varför odla lösa, obekräftade fördomar?

Rex Mundi, vi är tre stycken hjälpmoderatorer som även är skribenter.
Vi tillåter oss alltså att uttrycka åsikter. Dock ska vi lika lite som någon annan ägna oss åt personangrepp.
Saabnisses kommentar är inte alls allvarlig - om än lite onödig.

Audi A5 SB, antyder du att Rex Mundi och förstikön är samma person? Har du fog för det? Har jag missat nåt?

#26
2013-03-30 11:48

Rex Mundi!

Det är som Roy säger att även om man är hjälpmoderator så måste man få lov att uttrycka sina personliga åsikter om olika saker. Man avsäger sig inte allt personligt tyckande i samma sekund som man accepterar att bli moderator.
Däremot måste en moderator se till att inte ägna sig åt personangrepp liksom alla andra inläggsskrivare.
En moderator måste också förstås få lov att ha sina favoritmärken bland biltillverkare, man kan inte tvingas till att tycka om ALLA bilmärken bara för att man är moderator eller hur?

#28
2013-04-01 13:33

En icke-medlem har naturligtvis all rätt att utrycka sin mening om stadgorna ... men kan knappast förvänta sej att någon medlem skulle bry sej om dessa åsikter.
Jag menar därmed att Kapten, för att behålla sin relativa respekt ska vara försiktig i sina ord gällande sådant som berör oss andra och inte honom själv.
Själv betalar jag gärna några kronor extra för "raka besked" ... Jag tror nämligen värdet på Vib skulle sjunka drastiskt om journalisterna började meka mer än Farmor Anka.

#29
2013-04-02 05:11

Audi A5 SB, jag fattar inte riktigt vad du vill med ditt citat. Är det någon hänsyftning till din länk eller ska jag se det som ett personligt påhopp?
Över huvud taget gör du en märklig koppling.
Förstikön har inte skrivit ett enda ord i den här spalten men ändå gör du en plötslig kommentar om honom. Du bär dig konstigt åt.
Hur mår du egentligen?

Jes, Kapten är i sin fulla rätt att ha synpunkter på tidningens ekonomi oavsett om han blir personligen drabbad eller inte. Jag förstår inte alls varför den kopplingen måste vara nödvändig.
För övrigt tror jag mer på att vi lär oss mer om tidningen beskriver eventuella svårigheter med att byta torkarblad än att de låter någon annan göra jobbet. Varför skulle journalisternas värde sjunka om de är tekniska? Rimligen är det ju tvärtom.

#30
2013-04-02 09:24

Roy J, tack jag mår bra. Jag tycker bara inte om att bli kallad "Tönt!" som Rex Mundi skrev i sitt inlägg. Sist någon skrev detta (exakt samma formulering och även då till mig) var när förstikön "försvann" (länken).

#31
2013-04-02 10:41

Jag måste hålla med Audi här.
Efter att ha jämfört kommentarer från de båda aktuella signaturerna är det lätt att tro att de är skrivna av samma person.
Jag tycker att de har en onödigt aggresiv utstrålning.

Sedan håller jag också med Jes, Kapten har givetvis rätt att tycka vad han vill om detta med att byta torkarblad, men eftersom jag vet att det finns åtskilliga bilägare som är absolut okunniga och ointresserade att göra detta är det viktigt att få kostnaderna redovisade.
Och det kan ju vara trevligt för alla dem som nu byter själva att få redovisat hur mycket pengar de sparar.

#32
2013-04-02 16:51

Jag har tagit bort ett par inlägg från Rex Mundi som inte uppfyller våra krav om god samtalston. Jag tror heller inte att diskussionen når längre i den här tråden. Vidare samtal i ämnet hänvisas till forumet.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!