Bild
Nästa artikel
Frågeställaren undrar varför Vi Bilägare rekommenderar att sätta bästa däcken bak.

Bilfrågan: Varför bästa däcken bak?

Bilfrågan

”Ni skriver att de bästa däcken ska sitta bak. Jag kan inte komma på en enda anledning till att det ska vara så.” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Ni skriver att de bästa däcken ska sitta bak. Att däckfirmorna gör det kan jag förstå. Men inte att ni gör det. Jag kan inte komma på en enda anledning till att bästa däcken ska sitta bak, men många för att sätta dem fram. Om man tvärbromsar så snurrar bilen runt med de bästa däcken bak och man får bäst bromsverkan med de bästa däcken fram. En sladd klarar de flesta att häva. Oberoende av hur bra däck man har så släpper det till slut och då vill jag inte sitta i bilen som inte har något grepp på framhjulen. När vintersäsongen närmar sig och man behöver byta framdäcken medan bakdäcken är okej – säg den däckförsäljare som inte säljer på dig fyra nya däck och så kastar du fungerande däck! Finns det olycksstatistik om däck och slitage?
Jan Ohlis

Svar:
Nej, dagens bilar gör inga volter om man bromsar hårt med mer slitna däck bak än fram. Jag anser också att du i ditt resonemang överdriver skillnaderna i slitage. Man bör över huvud taget inte ha två helt nya däck och två med bara två, tre millimeters däckmönster. Tanken är att man ska skifta däcken mellan fram- och bakvagn så att slitaget blir så jämnt som möjligt. Då behöver man inte kassera däck förrän man i samråd med sin gummiverkstad väljer att byta till förhoppningsvis en helt ny uppsättning efter att ha kört ner den gamla med förhållandevis jämnt slitage. Men om jag hade två helt nya däck och två begagnade skulle jag absolut sätta de slitna fram och de nya bak. Det gör man för att få mer stabilitet och som du är inne på, undvika sladd när bakhjulen tappar greppet. Om framvagnen tappar greppet först har man chans att återfå greppet när farten minskar. Man känner också tydligt att det är halt redan då man kör rakt fram. Gasar man till så slirar hjulen någon sekund. Upptäcker du att bilen sladdar i en kurva så blir det i värsta fall besök vid sidan av vägen. Och det vill man inte vara med om, med bilen sidledes. Bättre att köra rakt fram med all krocksäkerhet framför sig. Först i fjol lades en motion i riksdagen om att däck på olycksbilar ska kontrolleras.           
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Test Friktionsdäck Vi Bilägare 2018/14

Heta vinternyheter Continental, Nokian och Pirelli har lanserat nya dubbfria produkter inför vintersäsongen. De är självklart med när vi testar sju friktionsdäck av nordisk typ i dimensionen 205/55 R16. Som utmanande joker deltar ett kontinentalt friktionsdäck. Blir det en nykomling i topp eller biter beprövat gummi bäst? Bridgestone Blizzak WS80 Continental VikingContact7 Goodyear UltraGrip Ice2 Hankook Winter i*cept iz2 Michelin X-Ice Xi3 Nokian Hakkapeliitta R3 Pirelli IceZero FR Joker: Kontinentalt friktionsdäck   Digital fil som kan läsas i din smartphone, dator eller läsplatta. 8 sidor (4,9 MB)

Test Dubbdäck Vi Bilägare 2018/13

Tryggare kan ingen vara Rattmuff på. Den första frosthalkan lurar runt hörnet och det är hög tid att se över bilens vintersulor. Här testar vi sju dubbdäck i dimensionen 205/55 R16. För att jämföra dubb och dubbfritt har vi ett nordiskt friktionsdäck som joker. Bridgestone Noranza 001 Continental IceContact 2 Gislaved NordFrost200 Goodyear UltraGrip IceArtic Nexen WinGuard WinSpike WH62 Nokian Hakkapeliitta 9 Yokohama IceGuard IG65 Joker: Nordisk friktion Dubbfri   Digital fil som kan läsas i din smartphone, dator eller läsplatta. 8 sidor (3,8 MB)

Kommentarer

#1
2018-11-16 08:03

Jag måste faktiskt hålla med Jan i sin fråga.
Men en modern framhjulsdriven bil med anti-sladd-system skall det mycket till för att få en okontrollerbar sladd.
Testa själva på ett stort snörikt fält att tvinga bilen till sladd, totalt omöjligt om man inte slår av alla anti-kul-elektronik.
Så, varför inte då lägga bästa däcken fram för att öka broms och styr-egenskaperna?
Sedan slits framhjulen hårdare på en framhjulsdriven bil, så varför lägga redan slitna där?

#2
2018-11-16 08:31

Jag hade anledning att göra en undersökning i ämnet för några år sedan. Vad jag fann var att även de stora däcktillverkarna själva hade helt olika råd: Michelin sade en sak emedan Pirelli sade en annan och så vidare.

.

#3
2018-11-16 08:38

För 15-20 år sedan hade föräldrarna en Ford Sierra som enligt pappa "var för lätt i bakändan". Den hamnade i diket ett flertal gånger då den tappade greppet bak, inte mycket man kunde göra för att styra upp det. Så jag skulle nog prioritera grepp bak i enlighet med vad de allra flesta experterna säger. Men det är sant att det finns en poäng i att framdäcken kommer att slitas klart snabbare än backdäcken på framhjulsdrivna bilar då man varje år sätter bästa däcken bak i stället för att varva.

#4
2018-11-16 09:57

Varför diskuterar ni detta när ViB t.o.m varit så vänliga att ha ett videoklipp som referens? Det finns massor av info att hitta om ni söker på nätet. Det är fakta, ingen åsikt, att man till en normal familjebil ska ha bäst fäste bak.

#5
2018-11-16 10:40

Det är bara att välja, gillar man bredsladd mot mötande trafik sätt de sämsta däcken bak. Föredrar man att kasa på framhjulen sätt de sämsta däcken fram.

#6
2018-11-16 10:42

Sen är ju frågan hur ofta man kommer i 50+ på en preparerad betongbana... Så länge skillnaden inte är extrem så skulle jag nog inte det har nån betydelse. På is med dubbdäck har man nog rent tekniskt bättre grepp på de däcken med minst mönsterdjup till och med, då dubbutsticket blir längre.

Var pga snedslitning tvungen att byta framdäcken på min bil i fjol. Satte de nya fram. 5-6 mm var det på bakdäcken. Finns inte en chans i helvete att det hade gjort mer än en teoretisk skillnad. Är det så stor skillnad mellan däcken att det kommer ge en greppskillnad så är det nog dags att byta alla fyra ändå.

Nån kommer säkert säga vattenplaning. Men framdäcken trycker undan vattnet för bakdäcken - så dessa lever ett lättare liv än fronten - bättre att ha däcket med bäst vattenavrinning fram. Men även där är väl skillnaden mest i teorin. Vid 3-4 mm ska man byta däcken. Dessförinnan funkar de.

#7
2018-11-16 11:55

Jag skulle vilja lägga in det här i debatten, rekomendationen att ha de bästa däcken bak är en generalisering baserad på att de flesta förarna ute på vägarna inte är särskilt duktiga förare, Svensson klarar inte av att hantera en bil som har tappat kontrollen, och då bör man följa denna rekomendation. Är man som jag en yrkesförare som dessutom arbetat många år som testförare, kört bil i många olika platser i världen och utsatts för trafiksituationer vi bara kan drömma om i Sverige, samt kört tusentals mil uppe i norraste Sverige varje år som biltestare, och varje år tagit förarutbildningar, jobbat som förarinstruktör.Ja jag hävdar att jag kan hantera en bil så pass bra det går att hantera en bil som tappat kontrollen. Då, och endast då kan man ha stor nytta av att ha de bästa däcken fram, så att man har en rimlig chans återfå kontrollen på bilen.

#8
2018-11-16 14:39

Du menar, gasa dig ur situationen med full gas så att bilen rätar ut sig igen? I så fall håller jag med dig,vanliga människor skulle nog reagera med att bromsa och förvärra situationen.

#9
2018-11-16 17:57

Jag har en framhjulsdriven bil och jag vill ha bästa däcken fram!
Hur ofta gör man undanmanöver för ett djur? 1 gång i veckan/1 gång i månaden/ 1 gång om året eller 1 gång i livet?
Vattenplaning - om det regnar så mycket, så saktar man väl ner farten, eller.....?
Det gäller väl att kunna avgöra vad det är för väglag och sedan anpassa farten efter väglaget, eller....?

#10
2018-11-16 19:09

Hackenbush har en bra poäng, släpper det fram så går bilen rakt fram och det är det säkraste sättet att färdas ifall man krockar.
Moderna bilar med antisladdsystem motverkar förstås sladdandet, och allt fler bilar är framhjulsdrivna, det påverkar också valet av bästa däcken fram eller bak.
Sen har jag aldrig förstått varför en bil som är "lätt i baken" skulle fara ner i diket. Jag har haft mängder av bilar med "lömska vägegenskaper", som t.ex. Rekord, Amazon, Sierra men aldrig blivit överraskad eller varit i diket.
Tvärtom har de varit lätta att hantera.
Enda gången jag var (halvvägs) i diket var med en Saab 99:a, den överraskade mig med att plötsligt gå rakt fram.

#11
2018-11-16 19:46

Jag har försökt gasa mig ur sladd i kurva med framhjulsdrivet, snacket går ju, Bilen fortsatte absolut rakt fram i kurvan med spinnande hjul och naturligtvis ingen styrförmåga alls kvar, finns ingen friktion kvar för styrning. Gasuppsläpp och styrförmågan återställd. Drivning och styrning sker till 100% med framhjulen och bromsning sker till 80% med framhjulen. Då begriper man var bästa däcken skall sitta, eller hur!? Tänk själv och gå inte på vad som är pk för tillfället. Det kan vara fel imorgon igen.

#12
2018-11-16 20:03

Har alltid kört bilar med bakhjulsdrift och utan elektroniska hjälpmedel. Bakhjulssladdar är något man är van att hantera. Det som jag dock inte klarar av, är när bilen går rakt fram i en kurva. Det enda man kan hoppas på då, är att man får ner farten tillräckligt, så att man får tillbaka väggreppet och bilen börjar styra. Därför ser jag till att ha de bästa däcken fram. Det har fungerat väl under de 40 år jag kört bil.
Rmn

#13
2018-11-16 21:56

Glöm inte handbromsen, Rmn, den kan vara räddningen ibland i kurvan du beskriver, förutsatt att inte bilen går absolut rakt fram. Men vanligtvis så har den intagit en viss kurvtagning redan med hjälp av styret och då fungerar handbromsstyrningen bra. Ett kort ryck i spaken och bilen vänder, om handbromsen tar på bakhjulen vill säga. Din beskrivning är annars helt korrekt.

#14
2018-11-17 07:23

Det beror på hur bilarna uppför sej. Kolla youtube och km77, till VW Group bilar (kan nästan säga tyska i allmänhet) absolut bättre bak på vintern för dom är allt för ”glada” i bakändan. Till högbyggda bilar med dåligt chassi (typ alla BMW) absolut bästa dubbdäck du kan finna. Antisladd kan inte rädda tillräckligt (fysikens lagar) ifall chassit är dåligt.

#15
2018-11-17 10:23

Något trafikprogram(?) i stats-TV visade för rätt länge sen (med modellbilar) varför man ska ha bästa däcken bak.
(Kanske finns på YT?)
Grundläggande fysik är det...

#16
2018-11-17 10:35

Många vill ha bästa däcken fram (de flesta bilar är framhjulsdrivna idag) för att de skall kunna gasa på utan slir på vintern.
Men på vintern är väl inte det bästa att kunna gasa utan att kunna bromsa utan att få sladd.
Jag föredrar i alla fall en säker inbromsning istället för att gasa så mycket som möjligt utan slir.

#17
2018-11-17 11:00

Skulle i stället våga påstå att dom flesta sätter bättre fram är för att få jämn slitage mellan däcken och det är ju helt rätt. Dessa artiklar om ämnet missar ofta på den punkten att dom skriver hela tiden om fall då bakdäcken är *betydligt* mera slitna än framdäcken (utan att berätta om det) men hur många av oss som varierar från år till år är ju aldrig i den situationen?

#18
2018-11-17 11:06

Håller med Peugo - skiftar man däcket mellan fram/bak varje gång man lägger på vinterhjulen så kommer ju slitaget att vara relativt jämnt och den lilla skillnad som kan finnas i början av säsongen blir ju utjämnad i slutet. Och den skillnaden tror jag faktiskt att vi knappast kommer att märka av.

#19
2018-11-17 17:55

Jag kommer ihåg "fysikprogrammet" som Erik H refererar till och där man påpekade att det inte spelar roll om bilen är bak eller framhjulsdriven. Men jag fortsätter att hävda att jag har kört bil i stort sett varje dag i 50 år, de senaste 30 åren bara ägt framhjulsdrivna bilar, och jag har aldrig fått bakhjulssladd med dessa men med lite slitna framhjul varit med om att få vattenplaning på framhjulen.
Alltså, bästa däcken fram.

#20
2018-11-18 20:13

Det är en sådan jubelåsna man kommer att krocka rakt in i sidan på, när han kommer sladdandes med bredsidan först på landsvägen. - "Om man tvärbromsar så snurrar bilen runt med de bästa däcken bak"... Där skulle körkortet återkallats tills han gått ytterligare en sväng genom grundskolefysiken.

#21
2018-11-18 20:59

Bästa däcken bak.. tack för det Mythbusters..

#22
2018-11-19 09:47

Bästa däcken alltid fram på framhjuldriven bil vid sommar o vinterdäcksbyte för jämt slitage runt om. För att när alla däcken är slut, så köper man fyra nya däck samtidigt och får då FÄRSKT DATUM på alla nya däcken samtidigt, det tycker jag låter smartast.

#23
2018-11-19 10:07

Beroende på vilken körvana och skicklighet man har, kan det nog variera vad som är bäst. Du Erik Rönnblom och andra som tillhör de insatta gör rekommendationen för "NormalSvensson". OK ! men som du också VET finns det förare som har ovanstående kvalifikationer och klarar av att köra SÄKRARE -både -fram -bak & 4hjul med bästa däcken fram utan än att "vifta med baken" utan att själv framkalla bakhjulssladd, vilket man även kan göra för att komma dit man vill. Alltså en fråga om kunskap och skicklighet. Jämför bl.a. m. rallyförare. ( JAG åker alltid med bästa däcken fram )

#24
2018-11-19 10:54

Att det kan finnas en sådan stor skara människor som inte känner till grundläggande fordonsdynamik och fysik är för mig en gåta. Bästa däcken sätter man bak. Då får man en självstabiliserande bil, som inte vrider sig runt framdäcken, d.v.s det råder en jämvikt. Det finns många sätt att pröva det här praktiskt: Ett sätt är att ni kör med bilen rakt fram och drar i handbromsen. Då försvinner sidogreppet från bakhjulen och bilen vrider sig runt framdäcken. Gör man detta i en kurva, eller under inbromsning, sker precis samma sak (fast häftigare). När skillnaden är tillräckligt stor spelar den påstådda körskickligheten ingen roll. Bilen vänder oavsett man är F1-förare eller en vanlig traditionell medelålders man som överskattar sin egen körförmåga.

Ett annat sätt är att ni accelererar hårt med en bakhjulsdriven bil, sidogreppet försvinner (det "konsumeras" till accelerationskrafterna) och bilen vrider sig runt framhjulen. Till slut - vid tillräckligt stora skillnader - vänder åter fordonet (det vrider sig runt framhjulen) och man åker på bredsladd mot trafiken eller med baken före ut i naturen;-).

Alltså: Bäst däck bak. Det säger både fordonsfysiken som praktiska körövningar.

MVH AL

#25
2018-11-19 11:44

Men hur u hela friden får du bakvagnen att släppa så på en framhjulsdriven bil är frågan? Risken att en framhjulsdriven bil hamnar i ett överstyrt läge är sanslöst liten. Framdäcken på normala bilar inte grepp nog att slänga runt bilen på det viset. I en bil med antisladd kommer bilen näst intill att stanna om du så försöker provocera fram det.

På gamla bilar med bakhjulsdrift, säg en gammal Volvo motsvarande - där köper jag helt att bästa däcken ska vara bak. Men på en modern framhjulsdriven bil - inte så självklart.

Lite som det här med båda händerna på ratten tio i två. Så viktigt att det är med i körskoleutbildningen. Men sen nån gång under åren så uppfann nån styrservot...

#26
2018-11-19 12:12

Problemet med tanken att bra förare klarar av att hantera sladd är att det är ett felaktigt tänkesätt. Ja, många klarar av att hantera en sladd på jämt underlag om du är något så när förberedd på det. Men hur hanterar du sladden om det släpper helt oväntat, kanske när du har en kaffemugg i ena handen? Grejen är inte att det är omöjligt, utan det handlar om statistiskt utfall. Om du lyckas hantera sladden 9 av 10 gånger, så innebär det att du råkar ut för en mer eller mindre seriös olycka i 10% av gångerna du får sladd. Det är alldeles för dåliga odds, för att vara värt risken.

#27
2018-11-19 14:57

Jag minns också det där exemplet i tv folk pratar om. Det var en legobil med gummihjul fram och trissor bak. Klart som fan plast har sämre grepp än gummi. Men nu pratar vi inte plast mot asfalt- utan gummi mot asfalt. Även bak. Det där exemplet var som om man skruvat på 24"-fälgar utan däck bak på en vanlig personbil. Det är klart det släpper då.

Ett däck med 4 mm mönsterdjup har samma grepp som ett däck med 7 mm. Finns några enstaka fall när det är sämre:
- Om man ska komma iväg på nån lerig/gräsig/hal men mjuk yta skulle man kunna tänka sig att ett djupare däckmönster ger bättre grepp. Har dock mest med mellanrummet mellan klackarn att göra.
- Vid vattenplaning. Men som sagt innan - bakhjulen utsätts inte alls för samma vägg av vatten som framhjulen gör. Att ha de sämre däcken fram vid vattenplaning ökar risken att förlora kontrollen till att börja med. Bakdäcken kommer därmed knappast plana om inte framdäcken redan gjort det.

Som sagt på gamla bilar - samt de nyare med bakhjulsdrift kan den där gamla "sanningen" funka. Men på en bil med i grunden bra däck och framhjulsdrift och antisladd är det fullständigt skit samma skulle jag våga säga. Är däcken så pass dåliga att de påverkar hur bilen uppför sig negativt ska de bytas ändå. Om man på en vanlig framhjulsdriven bil skiftar varje säsong mellan fram och bak så kommer det funka bäst - oavsett om det skiljer någon millimeter vid säsongens början.

#28
2018-11-19 15:16

Roger:

Om du har ett däck som klarar en sidobelastning om 40 km/h bak och ett som klarar 50 km/h fram, vilken axel tror du kommer att släppa först? Har du ens tittat på filmen ovan - där bilen snurrar okontrollerat (en bil utrustad med antisladd)?

Antisladdsystem är beroende av friktionen. Det går alldeles utmärkt att snurra runt en bil även med antisladd, testa gärna på en våt provbana eller sjöis så känner du att framhjulen låser sig men i övrigt händer det ingenting.

Om du tänker så här: Givet att framhjulen klarar 50 km/h och bakhjulen 40 km/h i sidokraft - och du kommer dundrande i 47 km/h. Hur mycket måste då farten ner för att bakvagnen skall sluta sladda? Och vad sker med avdriften om friktionen snabbt ändras?

Bästa däcken skall sitta bak. Det gäller oavsett man kör F1, en snabbare standardvagn eller en vanlig Svensson-vagn. Då blir bilen stabil, den "självkorrigerar" eventuell avdrift.

MVH AL

#29
2018-11-19 17:51

Som redan nämnts många gånger så är detta ett icke-problem om man skiftar hjulen mellan fram/bak vid varje hjulbyte. Då hinner det normalt inte bli så stora skillnader i mönsterdjup att det har nån praktisk effekt - annat än för de som alltid vill framstå som lite duktigare än vi vanliga "Svenssons".

#30
2018-11-19 19:59

Jag har framhjulsdrift. Jag har vintertid försökt provocera fram bakhjulssladd för att se och lära av den. I princip omöjligt.
Jag gissar på att rekommendationen om bästa bak kommer från en tid när det var tillåtet med sommardäck på vintern...

#31
2018-11-19 21:48

I princip omöjligt, om man inte vet hur man gör.

#32
2018-11-20 10:19

Kort kommentar: När min fart är för hög och jag behöver bromsa i snön-ishalkan, största bronskraften kanske ~70% ligger på framhjulen. .GISSA ? sänker man hastigheten mest med sämre eller bättre mönster -fram eller bak-? (tjong och föremålet framför dig singlar i luften eller knäcker kylaren eller så !!!) Alltså bästa däcken FRAM.

#33
2018-11-20 10:41

Alfie. Ja förutsatt att baken inte kör om dina greppande framdäck under den Tvärniten!

Och den risken är rejäl eftersom de har sämre sidogrepp än framdäcken kvar (förutom det som går åt till att bromsa).

Pröva själv genom att dra i handbromsen samtidigt som du bromsar. Blir det mer eller mindre stabilt med handbromsen åtdragen än när den är frikopplad? Där har du egentligen svaret på vad som inträffar med sämre däck bak än fram.

MVH AL

#34
2018-11-20 10:44

Axa. Rekommendationen om bästa däck bak har inte med drivlinan eller lastväxel att göra. Det handlar om fordonsstabilitet.

Bäst däck sätter man bak. Annars får man en instabil vagn som riskerar att vända när man minst anar det.

Och en bakhjulssladd löser man lätt med en framhjulsdriven bil;-).

MVH AL

#35
2018-11-20 15:33

Fast det där är väl ärligt talat en rätt orealistisk situation.

Till att börja med - de har satt de "bästa däcken i testet" fram och de "sämsta däcken i testet" bak - jag tolkar det som att det sitter däck som fått bra betyg i testet fram och test som fått dåligt betyg bak. Det sitter alltså olika däck fram och bak. Det är absolut på INTET sätt samma sak som att ha fyra likadana men olika slitna däck bak och fram - som jag utgår ifrån är det diskussionen handlar om. Ner till laglig gräns har ett däck i princip samma greppnivå. Det är tillochmed så att ett "inslitet" däck har bättre grepp än ett helt nytt.

Har man fyra Micheline X-Ice där två har 8 mm och två har 5 mm så har de samma friktion mot underlaget. Det nedslitna däcket är om möjligt något stabilare i sidolaster då det har kortare klackar att "svaja" på (något som dock enbart är applicerbart på vinterfriktionsdäck då det bara dom är så mjuka). Det som skiljer är vattenavrinningen. Men som sagt - framhjulen pressar undan vattnet så bakhjulen har det inte alls lika "jobbigt".

Har man däremot två Micheline X-Ice med 8 mm och två *infoga kasst vinterdäck här* med 8 mm så är risken att bilen beter sig oberäkneligt i knepiga situationer långt mycket större, då ett däck med dåliga egenskaper är dåligt oavsett var man sätter det. Hade man haft fyra dåliga däck runt om så hade det med största sannolikhet inte blivit så dramatiskt som i filmen.

Men nej - en dålig däckmodell är inte synonymt med ett slitet däck.

#36
2018-11-20 15:45

Nu tänkte jag mig situationen i lägre farter i tätbebyggt område - staden inte i 120km då "damen" -barnet går rakt ut i gatan då vill jag hellre ha 4mm fram och 2mm bak -Ja det finns många som åker med det mönsterdjupet. Denna debatt är lika"SUVERÄN" och omöjlig som regeringsbildandet så nu gör jag streck i debatten för min del. Vi kommer aldrig att bli överens. Må var och en bli salig på sin tro !!!

#37
2018-11-20 16:43

Håller helt med Roger S ! Och A.Ls liknelse med handbromsen är ju helt irrelevant eftersom alla hyfsat moderna bilar har ABS i funktion när man bromsar med bromspedalen. Och skiftar man fram/bak vid varje däcksbyte så blir skillnaden i mönsterdjup för större delen av våra bilister väldigt liten för vinterhjulen - kanske runt 1 mm eller nåt sånt.

#38
2018-11-20 17:10

När man skiftar fram o bak för bättre och jämnare slitage hamnar ju alltid de "bättre" däcken fram för där slits de fortast.....Grönköpingsriksdag detta....Jag har alltid de bättre däcken fram!

#39
2018-11-20 17:30

Nu gällde parallellen med handbromsen vilken effekt en minskad sidofriktion får på bakvagnens stabilitet Pi. När hjulet låser förlorar det sidostabilitet på ungefär samma sätt som när det spinner eller om det sitter sämre däck ba än fram. Och när stabiliteten sjunker på bakaxeln vrider den sig runt den punkt som har bättre sidostabilitet, d.v.s framhjulen. Kopplingen till att dra i handbromsen har alltså inget med ABS-funktionen att göra utan rörde vad som inträffar när ett däckspar tappar i sidogrepp. Beklagar om detta inte framgick.

Angående mönsterdjup och däckens friktion Roger så sjunker det ganska snabbt i relation till ålder (ökad slitbanehårdhet) mönsterdjup och slitage. Se exempelvis VTI meddelande 965 där begagnade vinter- och sommardäck jämförts.

Det finns emellertid ganska stor variation där dubbade vinterdäck förlorar mycket av sitt isgrepp kopplat till minskat dubbutstick och mönsterdjup medan de odubbade tycks vara mer känsliga för ålder. En annan faktor som kunde konstateras var att det fanns en relativt stor spridning mellan olika däckkonstruktioner . VTI anger gummiblandning, mönsterutformning och driftsbetingelser som tänkbara orsaker.

För att eliminera eventuella skillnader i däckkonstruktion tycks det alltså vara minst lika viktigt att ha byta samtliga däck samtidigt och - precis som nämnts tidigare i tråden - se till att de slits förhållandevis jämnt också över tid.

Dock kvarstår synpunkten att bästa däcken bör sitta bak på fordonet. Annars blir bilen överstyrd.

MVH AL

#40
2018-11-20 17:46

När det sedan handlar om var de bästa däcken skall placeras finns det gott om information på nätet. Däckbranschens informationsråd skriver att bästa däcken skall sitta bak: http://www.dackinfo.se/monsterdjup/basta-dacken-bak/
Råd och Rön har också gjort ett test och i detta använt ett antisladdsystem. Även här kom man fram till att bästa däcken skall placeras baktill. https://www.radron.se/globalassets/pdf-tidningen/100324_3_dacktabell.pdf
NTF - ger rådet att sätta bäst däck bak https://ntf.se/fragor-och-svar/bilar/dack/basta-dacken-bak-eller-fram/
Trafikverket ger samma rekommendation på sin hemsida och man konstaterar dessutom att felplacerade däck är en bidragande orsak till sladdolyckor med dödlig utgång.

Alltså: Se till att ha en kursstabil bil och montera de bästa däcken bak.

MVH AL

#41
2018-11-20 17:50

Hela teorin med att ha bästa däcken bak utgår från att det just i den situationen man tappar grepp är bättre att frontalkrocka än att sidokrocka?
Ja, jösses säger jag....

#42
2018-11-20 18:03

Jag utgår ifrån att man har fyra lika gamla däck som slitits olika mycket på olika axlar. Har man två stendhårda gamla däck och två nya så visst - betydande skillnad. Men det är nog inte riktigt det som diskussionen handlar om. Hinner man slita ut ett däckpar så kraftigt att man måste byta det innan "man lika gärna" kan byta det andra med - då pratar vi nog inte om några lastgamla däck direkt.

#43
2018-11-20 18:18

I praktiken inget problem för den som skiftar fram/bak eftersom skillnaderna på en säsong för de flesta blir såpass liten - så allt tjat om att alltid ha de bättre däcken bak betraktar jag mera som "besserwisser-inlägg". Roger S har skrivit flera inlägg om detta som jag tycker beskriver det hela bra.

#44
2018-11-20 18:25

Så svart och vitt detta utmålas. Finns ingen absolut sanning anser jag men olika faktorer att ta hänsyn till. Jag skiftar regelbundet från säsong till säsong på fram/bak. Mest slitna hamnar alltid bak på mina bilar som är fwd. Efter halva säsongen är det jämnt skägg mellan fram/bak. Mot slutet av säsongen är däcken fram mer slitna. Å så samma visa totalt några år tills det är dags byta alla 4 däcken samtidigt. Det här borde inte vara ett problem enligt mig. Är ju också beroende på fwd/rwd/4wd.

#45
2018-11-20 19:46

Jag har quattro och behöver inte ens fundera på detta, men håller med de flesta, men inte i allt de säger.

#46
2018-11-20 22:36

Axa. Teorin utgår från att bilen skall förbli stabil. Och det har inget med att kollisionsvinkeln blir bättre rakt framifrån att göra (det är bara en positiv bieffekt). Skälet till att man sätter bäst däck bak följer fordonsdynamikens grundregler - som har sitt ursprung i rörelselagarna. Tror man inte på mig finns det gott om litteratur inom området - eller ett vanligt uppslagsverk.

Att några skribenter sedan tycker att man skall vända på steken är inte konstigare än att det fortfarande finns folk som ifrågasätter att jorden inte är platt heller. Det tycks till och med vara personligt för en del - så tillvida att de alltså förnekar grundläggande fysik.

Men jorden är inte platt och man seglar ingen vidare med kölen i masten på en båt - bäst däck sätter man bak. Annars får man inte en kursstabil bil på ungefär samma sätt som att båten kommer vända runt om kölen sitter i masten likaså...;-)

MVH AL

#47
2018-11-20 22:32

Roger S. Ja byter man nu alla däcken samtidigt har jag inget att invända. Då sliter man ju ganska snabbt ner framdäcken så att fordonet blir stabilt.

Men vad jag kunnat se finns det gott om bilägare som byter två däck åt gången. Och när så sker sätter man de nya däcken bak för att få vettiga köregenskaper.

MVH AL

#48
2018-11-21 17:13

Rekommendationen att ha de bästa däcken bak (sett till kvalitet, mönsterdjup och ålder) har som skribenten framhåller (och videon visar, samt andra kommentatorer påpekat bevisats i forskning) oavsett om bilen är fram-, bak- eller fyrhjulsdriven med trafiksäkerhet att göra. Att det sedan är (ganska) opraktiskt att behöva byta däck på bara "en hjulaxel" i taget (den bakre), och då samtidigt behöva flytta fram de sämre däcken till framaxeln, är ju såklart jobbigt.

Körde i slutet av 90-talet en (ny) Audi Quattro utanför Täby (med slitna bakdäck som det senare visade sig). Det hade börjat regna på en 70-sträcka in i en högerkurva, och trots att jag tog det lugnt, så slirade bakändan helt plötsligt till 270 grader vilket fick till följd att jag for av vägen snabbare än jag hann blinka. Hade det varit mötande trafik så hade jag troligtvis inte kunnat skriva den här kommentaren. Tagen av upplevelsen, och i syfte att lära mig av det som inträffade (och se till att det inte händer igen), så har jag därefter under vintrarna halkkört på en upplogad sjö med bilarna jag ägt under åren.

Mamma hade på den tiden en (ny) VW Golf (framhjulsdriven) och fick (som av så många andra här) även av däckhandlaren rådet att montera de bästa däcken fram. Däremot så upplevde jag ofta (med tidigare erfarenhet "i ryggen") att bilen ofta kändes "nervös" i baken (även vid mild inbromsning, men framförallt vid vått/halt väglag). Fick då höra (av någon) att de bästa däcken utan undantag alltid ska sitta bak - och efter byte så upplevde jag att problemet minskade. Hade själv (då) en Volvo S60 (framhjulsdriven) och upplevde ingen egentlig skillnad i vägegenskaper om jag satte de bästa däcken fram eller bak.

Sammanfattningsvis kan sägas att jag haft körkort i drygt 20 år och tycker om att köra bil både långt och länge, och ofta uppåt 5-8.000 mil om året under skiftande förhållanden. Bilarna jag haft de senaste decenniet har varit bakhjulsdrivna, och har av min erfarenhet, liksom med (mindre framhjulsdrivna) bilar känts mer riktningsstabila (och tryggare att köra i alla väglag) med de bästa däcken monterade bak. Eventuellt kan även bilens vikt-, fördelning och axelavstånd göra viss skillnad.

#49
2018-11-22 08:50

Och med de kloka orden från liljestig (#48) kan vi härmed konstatera att bäst däck sätter man bak.

MVH AL

#50
2019-03-13 09:06

LC4evers kommentarer i #1 är också helt riktig när det gäller bilar med antisladdfunktion. Den bil som visas på filmen saknar med säkerhet antisladdfunktion eller också är den urkopplad. På vår V70 med antisladdfunktion är det omöjligt att få en varaktig sladd även med antisladdfunktionen urkopplad och bästa däcken fram. På vår andra V70 utan antisladdfunktion är det en helt annan sak.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.