Nästa artikel
Bilfrågan: Varför är tempmätaren borta?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför är tempmätaren borta?

Publicerad 18 januari 2011 (uppdaterad 19 januari 2011)
"Varför har Volvo rationaliserat bort tempmätaren för motorn och ersatt den med en varningslampa?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
På Volvo XC70 D5 -10 har Volvo rationaliserat bort motortemperaturmätaren och ersatt den med en varningslampa som larmar vid för hög motortemperatur.

Temperaturmätaren har dock fler viktiga funktioner än att bara tala om att motorn är för varm. Den visar även att motorn har rätt drifttemperatur och är redo att belastas. Dieslar tar längre tid än bensinare att komma upp i rätt arbetstemperatur.

Om det är riktigt kallt och man har ett släp med två snöskotrar på, då tror jag knappast att det är lämpligt att belasta motorn innan den kommit upp i rätt temperatur med tanke på att motorn har två turboaggregat.

Går det på ett enkelt och billigt sätt att eftermontera en tempmätare eller anser Volvo att det bara är att stå på från början?

Mats

SVAR:
Volvo tog bort temperaturmätarna från modellår 2006. Vi har heller ingen lösning för eftermontering av tempmätare. Orsaken till att den tagits bort är att vi anser att den inte längre behövs eftersom de moderna motoroljorna ger tillräckligt god smörjeffekt redan från kallstart.

Dessutom sitter bränslevärmare som tilläggsvärmare som standard i Volvos dieselbilar och därmed kortas uppvärmningstiden avsevärt.

Bo Larsen, Volvo Personbilar Sverige AB

SVAR:
Under förutsättning att du använder de lättflytande motoroljor Volvo föreskriver instämmer vi i Volvos svar. Det hindrar ju inte att du är lite lättare på gasfoten precis efter start men det behöver man ingen tempmätare till.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om att Volvo tagit bort temperaturmätaren?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-01-18 08:27
Anynomus (ej verifierad)

Men finns det någon digital mätare att hämta fram i färddatorn så att man kan se temperaturen den vägen? Jag menar, det kan ju faktiskt vara så att motortemperaturen av någon anledning INTE når upp till föreskrivet värde. När bilen kommer till åren är det ju inte ovanligt att t.ex. termostaten ger sig och motortemperaturen sakta men säkert sjunker för att till slut ligga på typ bara 30-40 grader. Nu kanske det ser annorlunda ut i de här bilarna men nog kan det bli för låg temperatur och det vill man ju också veta! Tur man har en riktig tysk i garaget - med alla mätarna på plats. Även varvräknare!

#2 • Uppdaterat: 2011-01-18 09:47
Thommys

Toyota Yaris har en indikering som lyser så länge motorn är kall. Och en röd varningslampa som tänds om motorn blir för varm. Det räcker. (Det säger jag utan att vara Toyotafanatiker).

#3 • Uppdaterat: 2011-01-18 10:12
bilfreak (ej verifierad)

Biltillverkarna tar bort tempmätare,reservhjul,domkraft,stänksydd,skyddslister på dörrarna,stötfångare,till och med glasytor runt om bilen,rutorna blir faktiskt mindre och därmed sikten. En del tillverkare sätter glaset i taket i stället hummm? En sådan enkel sak som att byta strålkastarlampor, har blivigt verkstadsjobb!!! Vad får vi konsumentrer i stället? Jo strulande el,ej färdig testade delar,mm.Krocksäkerheten är testad i tillrätta lagda testhallar. Testa lika tunga , stora bilar mot varandra i samma hastighet ! Höj sedan hastigheten till 80 km. Nuvarande mot en fast eftergivlig ramp i 64km kan väl knappast bli riktigt realistigt?

#4 • Uppdaterat: 2011-01-18 10:24
bilfreak (ej verifierad)

Jag lät kanske gnällig och bitter i min förra kommentar,men ja ä int bitter ,jag tror och tycker att det är fakta.Att Volvo tog bort tempmätaren tycker jag inte om.NÄ KOM IGEN KONSUMENTER OCH SÄG IFRÅN OM NI TYCKER ATT NÅGOT ÄR GALET!!!

#5 • Uppdaterat: 2011-01-18 10:33
#1 Tysken (ej verifierad)

Förstår inte gnället !
Det är väl bra att låta bli att köpa en bil man inte tycker fyller ens krav.

#6 • Uppdaterat: 2011-01-18 11:04
Roy J

Jag håller faktiskt med bilfreak!
Många bra funktioner och utrustningsdetaljer har plockats bort från bilarna - inte minst de som ger en ekonomisk vinst för ägaren. Dit hör stötfångande stötfångare som inte är lackerade, tätt fastsatta skyddslister (som inte heller ska vara lackerade, förstås), stänkskydd med mera. Visst har bilarna fått ett avsevärt bättre krockskydd, (inte alltid) bättre strålkastare (där glödlampor sällan går att byta), hållbarare avgassystem (men rostfria fanns även förr för eftermontering), klimatanläggning som standard (eller åtminstone AC). Men det finns faktiskt ingen motsättning mellan de gamla, nu bortplockade detaljerna och de nya. Inte mer än, i några fall, ytterst marginellt ökat luftmotstånd.

#7 • Uppdaterat: 2011-01-18 11:10
Kapten Stofil (ej verifierad)

Allt görs för att bilarna skall bli billigare att tillverka!
Samtidigt månar man allt mer om att lägga in ordet "Premium" i var och varannan mening i reklamutskick och presentationer.

Biltidningarna svansar villgt efter och rapar upp ordet premium, premiumkvalitet, premiumkänsla om masstillverkade bilar av ytterst tveksam kvalitét.

Min nybeställda Bristol Series 6 levereras för övrigt första kvartalet 2012.

#8 • Uppdaterat: 2011-01-18 11:21
Roy J

Varvräknare kan förvisso vara bra att ha någon gång ibland, ytterst sällan.
Tempmätaren däremot fyller en viktig funktion. Så länge bilen är någorlunda ny och allt är frid och fröjd beträffande kylarvätskans mängd och glykolhalt, inget litet läckage finns någonstans, temostaten och alla givare fungerar korrekt så räcker det måhända med en kontrollampa. Men om nu allt inte är frid och fröjd? En överhettad motor mår definitivt inte bra - och en kall motor är inte heller direkt önskvärt.
Om tempmätaren visar varmare eller kallare än den brukar, så är någonting på gång. Om inte annat så kanske givaren till mätaren behöver bytas.
Man har kanske lånat en lite äldre bil av någon som är helt rudis (gammalt uttryck från stenåldern - den yngre) pä motorer och har i bästa fall endast fyllt på vatten i den lätt läckande kylaren. Tempmätaren rör sig en bit, stannar en lång stund för att sen hoppa upp till jättevarmt, sjunker sen kanske lite. Och så där håller det på. Negligerar man detta så kan det plötsligt slå upp glykolfeta ångmoln från motorhuven eller, ännu värre, inne i bilen från värmepaketet.. En ispropp har bildats någonstans och hindrar cirkulationen = dålig kylning och övertryck i systemet.
(Beroende på var tempgivaren är placerad så kan mätaren också börja med att gå i topp för att sen sjunka och hålla på att pendla.)
Det känns alltid bra att kunna få bekräftat att viktiga funktioner faktiskt fungerar.

#9 • Uppdaterat: 2011-01-18 11:53
bilfreak (ej verifierad)

Ja Tysken det är ett sätt att protestera mot tillverkare som inte håller måttet. Bra vi väljer bort dom!

#a • Uppdaterat: 2011-01-18 12:43
emellertid (ej verifierad)

Att ta bort stänkskydden är nog det dummaste som hänt men såklart glasmästerierna gnuggar ju händerna.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.