Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Varför är oljan så dyr?

Bilfrågan

Oljebytet på min bil kostade över 2 000 kronor, är det rimligt? Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har alltid själv bytt olja och filter på min Opel Omega från år 2000. Oljan köpte jag på Biltema. Detta funkade bra och jag sålde bilen vidare efter 23 000 mil. Istället köpte jag en nästan ny Opel Insignia diesel. Nu bytte jag olja hos en certifierad verkstad och häpnade över priset.

Bytet kostade 682 kr och 4,5 l 5W-30 olja 230 kronor per liter: 1 035 kr! Därtill kom miljöavgift på 50 kr och filter för 262 kr. Totalt gick bytet på 2 071 kr.

Är detta rimligt? Jag överväger starkt att börja byta olja själv för att nå ner till en rimlig kostnad på cirka 500 kr. Gör jag rätt?

Anders

Svar:
I din nya bil fick du helsyntetisk olja och den är betydligt dyrare än den mineralolja som du använde tidigare. Men syntetoljan har också betydligt bättre egenskaper. Den ger lägre friktion i motorn, vilket spar bränsle, den smörjer bättre vid kallstart och håller motorn ren från oxidationsslam och syror.

Din 14 år gamla bilmotor klarade sig fint med mineralolja, men dagens moderna och effektiva turbomotorer behöver bättre smörjning och kylning. Vilken olja du ska hälla i Insignian står i instruktionsboken. Du kan också gå in på oljebolagens hemsidor där du knappar in registreringsnummer och får råd om vilken produkt du ska använda. 

Byta olja och filter kan du förstås göra själv så slipper du verkstadens arbetskostnad och påslag. Men vid den årliga servicen vill nog verkstaden se bevis på att du använt godkända produkter för att sätta stämpel i serviceboken.

Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Byter du olja själv?

Läs mer om: Opel Insignia

Kommentarer

#1
2015-10-05 07:27

Det verkar som om Sterner är helt omedveten om att Biltema även säljer syntetisk motorolja, för hur kan man annars tolka svaret?

230 kr/litern för oljan är inget annat än ocker!
Man kan köpa original GM Dexos 2 olja för 56 kr/litern i Sverige, inklusive frakt.

#2
2015-10-05 07:38

Nej!

#3
2015-10-05 07:52

Samma hos alla märkesverkstäder. Ockerpris på olja, övrigt material och arbete.
Detta kan fortgå tack vare att de skrämmer bilägare med att garanti och goodwill inte gäller om bilen servas på annat ställe.

#4
2015-10-05 08:15

Jag som trode att volvo var dyra med 1400sek för ett oljebyte på min Volvo V70-2007.
Nu kör jag Peugeot 508SW-2012 och ska serva den imorgon och får betala 2900kr för ett oljebyte, filter, kupéfilter samt som dom sa, -några smörjpunkter. Man betalar allt väldigt mycket för att få en stämpel i serviceboken.
Jag brukar annars handla olja och filter till mina bilar, motorcyklar, båt och gräsklippare på ICA Svenssons Livs i Alvhem.

http://www.ica.se/butiker/nara/ale/svenssons-livs-alvhem-1805/butiken/sm...

Jag har inget med dom att göra förrutom att jag är flerårig kund hos dom.
Det dom inte har i sin oljelista kan dom ta hem och är man osäker på vilken olja man ska ha så finns det en länk på deras hemsida under smörjmedel som heter oljeguiden där man knappar in sitt reg.nummer på sitt fordon så får man hjälp med oljeval.
Som Hultarn också skrev så kan man beställa på nätet till lägre pris.

Diod

#5
2015-10-05 08:17

Det bästa är att köpa oljan så billigt som möjligt, det finns många ställen på nätet som man kan nyttja.
Det finns en tråd på forumet om detta http://www.vibilagare.se/forum/530/motorolja-av-hogsta-kvalitet-till-sup...
Man har rätt att ta med egen olja till verkstan för byte om man inte vill kladda ner sig.

#6
2015-10-05 08:54

Dumt svar.
Din bilservicefirma använder denna olja:

Original GM Dexos2 5W-30

De köps dessutom på fat så de är väldigt billiga. Jag skulle inte tro att din bilfirma har betalt mer än 200kr för din olja i bilen.
I fortsättningen kan du köpa dunken själv och säga att du vill ha den i bilen om du inte vill byta själv.
Jag gör så för att jag är så himla trött på deras ockerpriser på olja.
För övrigt gör jag samma sak med däck. Jag köper aldrig däck på däckfirma utan beställer alltid på nätet till nästan halva priset.

Du kan köpa finaste oljorna till din bil för ungefär halva deras utpris. Vill du ha finare oljor än orginal så rekommenderar jag dessa två:

Castrol EDGE 0W-30 Ti FST

Mobil 1 ESP dexos2 0W-40

0W är alltid trevligare för dieslar i alla väder. Lite mindre knatter när motorn är kall, även på sommaren.
5W är ok, men jag föredrar 0W som sagt.

Har man över 180 dieselpållar i bilen skulle jag nog föredra den lite tjockare -40 oljan om man har en tung gasfot. Annars ger 30 oljan något lägre förbrukning.

#7
2015-10-05 09:07

I fortsättningen köp motorolja hos
https://www.oljemagasinet.se/
4 liter Castrol Magnatec C3 (för turbodieslar) kostar 339kr + 59kr i frakt = 398kr. Oljefiltret var rimligt prissatt, det kostar 240 på Autoexperten. Ett oljebyte tar högst 20 minuter, om verkstan tar 1000kr/tim borde arbetskostnaden ha hamnat på ca. 340kr.
Det kan tilläggas att 1 liter helsyntetolja i USA kostar ca. 40kr, inkl. 10%moms. Så de svenska smörjoljapriserna är ockerpriser rakt av.

#8
2015-10-05 09:46

Ja!

#9
2015-10-05 10:10

Moderna och effektiva turbomotorer? Menar Marianne att en mindre motor som man pressar hårt med en turbo är en effektivare motor? Det enda som är modernt med en turbomotor är väl att den har ett nyare tillverkningsdatum än tidigare motorer utan turbo.

#10
2015-10-05 10:47

Jag är glad att jag aldrig ägt en bil med garantier, på så vis har jag sluppit bli uppskörtad på det viset, jag hade blivit ilsken över räkningen.....
Ibland kör jag till tyskland, då brukar jag ta oljebyte, däck osv.....
Oljebytet med syntetolja kostar ungefär som oljan och filtret på mekonomen....
Däcken kan vara neråt halva priset.....
Och, tyskland är väl inget utpräglat lågprisland......

#11
2015-10-05 15:07

Kan tillägga att folk tror att tjockare olja skyddar bättre. Så är dock inte fallet alltid. Det beror på din motor. Om toleranserna är för små så kommer den tjockare viskositeten inte in i utrymmena med lokalt lägre flöde, högre tempratur och slitage som följd.
Vissa tycker att tjockare oljor drar mindre olja och att det "borde vara bra" för motorn. Men det är inte heller sant. Ja. Tjockare oljor drar nog mindre olja.. men det kan betyda att de inte lägger smörjfilm på de ytor som de borde.. just för att den är för tjock.

Personligen väljer jag nog alltid en 0w-(så lågt som tillverkaren tillåter) olja i normala moderna motorer. I mina bilar är det 0w-30.. Vissa moderna bensinare har dock 0w-20 som oljor.

#12
2015-10-05 16:22

Tja då vet man att det i varje fall rullar en helt säker Omega med sliten motor som drar olja där ute hos någon lurad stackare som säkert betalade för mycket.
Och Omega har dessutom nästan alltid drag, en helrenovering är nödvändig efter sådan misshandel som olja från "Biltema" - fullkomligt vidrigt.

#13
2015-10-05 17:37

N-iklas: "En helrenovering är nödvändig efter sådan misshandel som olja från "Biltema" - fullkomligt vidrigt."

Intressant påstående. Många hävdar samma sak, men ändå har jag aldrig sett ett enda dokumenterat fall där man pekat ut olja från just Biltema som orsak till ett maskinras.
Tvärtom brukar alla de som använt Biltemas olja påpeka att de inte upplevt några problem.

Har du kanske den saknade dokumentationen?

#14
2015-10-05 17:43

Fick i våras en offert från Opelverkstan på ca 5200kr på 4-årsservicen av min Insignia 2.0T.
Beslutade att göra denna service på egen hand helt enl Opels serviceplan. Kostnaden slutade på ca 1400kr inkl 6 liter GM Dexos2 orginalolja, så det finns stora pengar att spara på servicekostnader om man vill göra det själv.

#15
2015-10-05 17:50

N-iklas tror.......
Jag har aldrig heller hört talas om problem med biltemas oljor, men vissa går på allt....
I själva verket är biltemas olja inte speciellt billig, men på biltema-maner vill man sälja volym, och håller marginalen på anständig nivå.....

#16
2015-10-05 18:08

Jag tror inte att man nämner att man kört på Biltemaolja när motorn har rasat. Lika lite som att kunderna nämner att man har exprementerat med etanol när bilen går dåligt.

#17
2015-10-05 20:01

I mitt fall är det endast en fråga om allmänt förakt för lågprisoljor, vare vem det vill som tillverkat.

Så enkelt är det.

Det är en principfråga, man spar inte pengar på olja och använder inte annat än högsta möjliga kvalitet.

Om det finns diskussioner om olika märken, kvalitet och priser är detta något jag är fullkomligt okunnig om eftersom pengar aldrig haft någon betydelse i sammanhanget och valet har därför alltid varit självklart.
Att spara pengar på bilen har aldrig funnits "på kartan".

Däremot att utföra nästan alla arbeten själv, inte för att spara pengar utan för att kunna garantera förstklassigt utfört arbete, litar på verkstäder gör man ju inte.

#18
2015-10-05 20:11

Det går jättebra att köpa oljan på nätet, jag sparade 125 kr/liter genom att göra det. Rekommenderar fler att köpa där det är billigt. Att lägga på 100% på literpriset är inte OK enligt mig. Jag köpte 4 liter 5-30W till min Skoda för 508 kr hemskickat och klart. Hos service verkstaden tar de mer än 1000 kr för samma olja. Det var faktiskt exakt samma olja som de hade stående i hyllan (Castrol Edge).

#19
2015-10-05 20:21

Ica maxi säljer Shell helix 5w-40 4 liter för 299:-

#20
2015-10-06 11:34

Undrar vad märkesverkstäderna säger om man kommer till service och ber dem använda oljan som man egenhändigt införskaffat och lagt med i bagagen.

#21
2015-10-06 12:07

Man säger ingenting utan skriver bara att kunden hade egen olja med sig.

#22
2015-10-06 13:02

Jasså det tror du. Jag är inte lika säker på det.

#23
2015-10-06 13:19

Uppdatering av tidigare inlägg.
Hade inne min Peugeot 508SW-2012 på 4500mila service på Olof Larssons bilservice i Uddevalla, auktoriserad peugeot verkstad. Hade fått ett pris på telefonen, strax under 2900kr som inte visade sig stämma när jag hämtade bilen. Det var sagt en enkel basservice men dom passade på att lägga till byte av bromsvätskan för bara 500sek så 3500kr gick servicen på för ett oljebyte, oljefilter, kupéfilter samt bromsvätska. det spelar ingen roll om bilen är från 2012 och har gått 1200-1500mil mellan servicarna man får ändå betala hutlöst mycket ändå. Kundmottagaren hade inte nämnt att det skulle göras bromsvätskebyte utan jag är säker på vad vi sa och han har misstagit mig med annan kund. Men betala fick jag äran att göra. Ingen mer service där. Kanske gå tillbaks till volvo....eller anlita en allbilsverkstad.
Väldigt sur peugeot ägare//Diod

Jag som trode att volvo var dyra med 1400sek för ett oljebyte på min Volvo V70-2007.
Nu kör jag Peugeot 508SW-2012 och ska serva den imorgon och får betala 2900kr för ett oljebyte, filter, kupéfilter samt som dom sa, -några smörjpunkter. Man betalar allt väldigt mycket för att få en stämpel i serviceboken.
Jag brukar annars handla olja och filter till mina bilar, motorcyklar, båt och gräsklippare på ICA Svenssons Livs i Alvhem.

http://www.ica.se/butiker/nara/ale/svenssons-livs-alvhem-1805/butiken/sm...

Jag har inget med dom att göra förrutom att jag är flerårig kund hos dom.
Det dom inte har i sin oljelista kan dom ta hem och är man osäker på vilken olja man ska ha så finns det en länk på deras hemsida under smörjmedel som heter oljeguiden där man knappar in sitt reg.nummer på sitt fordon så får man hjälp med oljeval.
Som Hultarn också skrev så kan man beställa på nätet till lägre pris.

Diod

#24
2015-10-06 15:06

BMW_4ME. Jag kan inte svara för alla verkstäder men de jag jobbat och för närvarande jobbar på har inte haft några synpunkter på att kunden har haft med sig egen olja. Man gör en notering ifall det blir problem med ev garanti. Bara oljan passar till bilen så.

#25
2015-10-06 18:31

Jag frågade innan om jag kunde ta med olja själv, inga problem sa de men man får betala miljöavgiften för att de tar hand om oljan. Tog reda på vilken Castrol Edge olja som de rekommenderade och köpte själv på nätet. Egentligen inga konstigheter. Dock undrar jag varför inte verkstäderna sänker priset så att det knappast varit lönt för kunden att köpa själv. De borde väl kunna få ganska bra pris på fin olja då de köper i större volymer och då kunna göra en hyfsad peng på mellanskillnaden.

#26
2015-10-07 15:03

Till min SAAB 9000 med (över) 147kW använder jag föreskriven GM-dexxosolja.
Kostar fn SEK180 för 5 liter dvs SEK 36:-/liter
Köper några dunkar i Tyskland vid tillfälle. åt mig (och andra)
Byter varje år ober av körsträcka (normalt under1000mil) samtidigt som de importerade tändstiften byts..

Oljan är dyr i Sverige för att vi är villiga att betala dyrt för den. Inte svårare än så.
Fo(s)trade med påståendet höga skatter - hög välfärd betalar vi och håller käft...
Gör alla jobb själv..

#27
2015-10-08 09:35

Min Ford -69 gick i 30 år med Biltemaolja, de första 3 åren med annan olja. Körde den i 500000km och den gick fint/tyst i motorn fortfarande när jag sålde den till nästa ägare, som körde vidare.
När vi konsumenter betalade 100kr/l för Mobil 1, så betalade det företag jag jobbade på 5.6kr/L. Oljan togs hem i tankvagnar.
När jag köpte oljan i matbutiken i Frankrike för 200kr/dunk, så kostade den 400kr i Sverige.
När jag köpte oljan i Spanien för 300kr/dunk så kostade den 600kr i Sverige.
När en bilservice kostar 4000kr i Sverige, så kostar den under 2000kr i Spanien.
Mina nyköpta bilar i Sverige lämnas aldrig in på "service", jag gör det LILLA som behövs själv, inget trubbel med garantin och "servicebok" skriver jag själv. Vi är lurade! Diamondbrite behandling i Sverige 5000kr, i Spanien 255€.

#28
2015-10-08 20:40

Att jämföra priser med andra länder kanske inte är så lätt då man har helt skilda ekonomier och lönenivåer.
http://www.dn.se/ekonomi/sa-star-sig-din-lon-internationellt/

#29
2015-10-12 13:53

Glömde skriva att den olja jag jämförde priset på i Sverige, Frankrike och Spanien var tillverkad i Sverige. Det stod Scanraff på den, så den borde ha varit dyrare utanför Sverige, men icke. Här finns en penninghunger utan dess like på alla områden, från VD-löner till oljor. Snälla som vi/ni är, så betalar vi/ni. 1 timmes jobb för en montör för värmepump (inget gasarbete) kostar 2500kr. Dessutom lurade han oss genom att i smyg trycka på en knapp som gjorde att den fungerade ! Jag såg fingret men hur bevisa det?

#30
2015-10-12 20:49

Det är ju fortfarande olika marknader.

#31
2015-10-25 09:35

Men snälla artikelförfattaren, syntetisk olja kostar inte 230 kronor per liter. Jag har nog aldrig sett så dyr olja.

#32
2016-11-21 18:10

Ja, kostar en liter olja 230 kronor är det ren stöld !

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!