Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Varför är dubbla värmare omöjligt?

Bilfrågan

”Volvo har inte förklarat för mig varför denna kombination inte funkar. Det är väl två olika konstruktioner?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en ny Volvo V60 T3, 2018. Volvo nekade min önskan om en kombination av bränslevärmare (VOC) och en elektrisk motorvärmare. Men Volvo har inte förklarat för mig varför denna kombination inte funkar. Det är väl två olika konstruktioner? Jag vill spara på batteriet när jag åker korta sträckor och har bilen i carport, därav min tanke att ha en elektrisk värmare som komplement.
Jonas E

Svar:
Det låter i och för sig som en god tanke, men det finns uppenbarligen en teknisk anledning till att man inte vill montera bägge versionerna. Så här svarar Volvos pressansvariga, Annika Bjerstaf: ”Ja det är korrekt att det är två olika konstruktioner, men de delar samma kylsystem. Därför blir effekten av en elmotorvärmare inte bra beroende på motorns kyl- och cirkulationssystem.”

Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Kommentarer

#1
2019-05-16 08:23

2006 köpte jag den då nya Ford S-max. Bilen hade dieseldriven motorvärmare och jag beställde tillvalet elektrisk motorvärmare. Ford hade inga problem att ordna detta och det fungerade utmärkt under de åren jag hade den bilen.

Bilen hade för övrigt något jag saknat på andra bilar, nämligen eluppvärmd vindruta. En fantastisk lösning. När det är dags att köpa en ny bil nästa gång så är det en av de grejorna som står högst på min önskelista.

#2
2019-05-16 07:30

Konstigt, med två värmare installerade borde man väl kunna välja sjäv vilken som används eller är tekniken alltför ut/invecklad? Kan förstå att en elektrisk värmare på 300-500W kan fucka upp bränslevärmarens "smarta" funktion till en viss del men...

#3
2019-05-16 09:59

Ja det är nog så att ingen bilfabrikant levererar det i dag.
Det är såklart både en kostnadsbesparing och ett moment till på fabriken som man inte vill ha.

Och detta är ju två värmekällor som aldrig behöver användas samtidigt och bör enkelt kunnas regleras i motorstyrningen.

För oss med bil med värmare är det en stor nackdel.
Men det skulle säkert krävas än mer batteri och generator kapacitet och mer förstånd av bilägaren ifråga när det gäller att undvika kortkörningar med efterföljande låg batterispänning.

#4
2019-05-16 09:36

Alltså, allt går att lösa. Är väl egentligen bara att montera den senare (elektriska) själv. Du behöver ju inte en blockvärmare, räcker väl med en värmematta på tråget för att du skall få den effekten du önskar. Att sedan dra kablage till kupén för en kupévärmare är ju tämligen lätt gjort.

#5
2019-05-16 09:58

Jag har en V70 D4e Classic med Polestar 2016 och jag har dieselvärmare OCH elvärme med sladd som dessutom har laddare. Jag har kupévärmare dessutom och elframruta och elvärme i ratten. Jag bor i Skåne så det är lite over doing men bilen bodde i Östersund de första åren.

#6
2019-05-16 09:50

Jag har en Volvo v90 D3 awd på den är det dubbla värmare

#7
2019-05-16 10:05

Jag antar att frågeställaren pratar om det PTC element på 1000-1200w som moderna bilar utan bränslevärmare har orginal monterat från fabrik i och efter ordinarie värmepaket.

Om det är det så ställer det många extra krav och villor för en bra funktion för att slippa bärgning pga batteritorsk på nya volvon.

#8
2019-05-16 10:16

Elektrisk motorvärmare, inte kupevärmare...

#9
2019-05-16 11:14

mso 1000 - varför tror du det är PTC-elementet när frågeställaren säger att han har bilen i carport och vill undvika att använda bränslevärmaren ? Min tolkning är att han avser en helt vanlig, elektrisk motorvärmare vilket låter rätt logiskt. Och som redan påpekats ovan - då skulle man ju dessutom enkelt kunna kombinera med en batteriladdare vilket nog är vettigt när man kör Volvo men bränslevärmare.

#10
2019-05-16 11:40

Det står ju klart och tydligt "elektrisk motorvärmare" i frågan. Det PTC-element mso 1000 nämner värmer kupéluften och det pratas det inte alls om i frågan.

Låter märkligt att man inte ska kunna få både bränslevärmare och elektrisk motorvärmare monterat på bilen. Stående i en carport, eller kallgarage, med tillgång till el så vill man ju värma motor (och kupé) med el innan avfärd.

#11
2019-05-16 12:58

Varför skall man köpa Volvo numera? Jag blir mer och mer fundersam.

#12
2019-05-16 14:53

Kanske det yttersta beviset för att en modern Volvo ligger så nära elektronikens yttersta möjligheter att varje tillskott betraktas från tillverkaren som ett intrång! (Kanske ironi)

#13
2019-05-16 15:38

Har fabriksmonterad bränslevärmare i min bil och lät verkstan eftermontera en elektrisk motorvärmare med batteriladdare samt kupévärmaruttag, inga som helst problem. Det finns ju många arbetsplatser i vårt kalla land som tillhandahåller parkeringsplats med uttagsstolpe för motorvärmare, väldigt smidigt att kunna plugga in och slippa använda bilens batteri för att driva bränslevärmaren. Märkligt att Volvo ska gå bakåt i utvecklingen

#14
2019-05-16 17:50

Det finns inga hinder för att montera en elektrisk värmare, det är bara dumheter från Volvos sida för det ingår inte i deras utrustningslista och då uppger de att det inte går.
Men man behöver faktiskt inte vända sig till Volvos verkstäder, det myllrar av verkstäder som med glädje åtar sig det här jobbet.

#15
2019-05-16 17:52

Självklart gåt det, som någon skrev redan, fixa en eftermonterad anliggningsvärmare, givetvis används inte bränslevärmare samtidigt så det blir inga problem, finns det ingen lämplig plats på motorn, så går det att lösa med en slangvärmare, tror inte det ska störa cirkulationsflödet mer än på andra bilar med den lösningen, konsultera med en annan Volvoverkstad för att vara säker.
Men vore jag frågeställaren skulle jag installera en batteriladdare istället med instickssladd (typ motorvärmare), då är alla problem ur världen.

#16
2019-05-16 18:46

Både Defa och Calix säljer för övrigt motorvärmarsatser till V60 T3 årsmodel 2011 och nyare.

#17
2019-05-17 00:20

Ja ursäkta min feltolkning.
Vilken Meca verkstad som helst kan såklart sätta in defa/Calix system i vilken bil som helst.

#18
2019-05-17 07:06

Volvo har som standard alltid haft riktig bränsleriven tilläggsvärmare på sina dieslar sedan länge. Och det har gått att montera riktig elektrisk motorvärmare med kupeuttag. Det går bevisligen på V90 så varför skulle det inte gå på V60 som har samma motorfamilj. Det är väl mer miljövänligt med elektrisk värmare, och billigt om man har elstolpe på jobbet och bor i norrland.
Tramsigt av Volvo om de inte vill göra det. Upp på skampålen!

#19
2019-05-18 01:42

På min Volvo 245 1985 monterade jag Volvo Flygmotor bensinvärmare på 4500 W samt två elektriska DEFA värmare på 500 W resp.1500W. Den senare med 5/8" slang som går in i motorblocket där avtappningskranen suttit. De två elektriska körs alltid parallellt för att få lite bättre effekt och kan köras med cirkulationspump eller självcirkulation utan att DEFA värmarens överhettningstermostat utlöser. Cirkulationspumpen är samma som till bensinvärmaren. Om cirkulationspump och kupéfläkt körs blir även kupén uppvärmd av elvärme. Styrs från instrumentpanelen och ett elektroniskt tidur.

Med avstängd kupéfläkt så att all effekt går till motorn stiger motortemperaturen med 1,3 gr C/minut med enbart elvärme och 3 C/min med bensinvärme och 4,3 C/min om båda körs.
För att motorn skall bli 40 C över yttertemperatur åtgår därför 30 minuter med elvärme, 13 minuter med bensinvärmaren och c:a 9 minuter med båda bensin och elvärme inkopplad, bra om man behöver komma upp till starttemperatur snabbt.

#20
2019-05-18 08:57

Snabb 95. Den killen gillar jag.
Här pratar vi killen som inte backar för problemen.

500 plus 1500w det är nog rekord.
2x500 har jag monterat en gång. ;)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.