Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Var läcker det i min Volvo 240?

Bilfrågan

"Det måste finnas något fel som gör att oljan kommer i kontakt med kylvattnet. Vad kan det vara?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Jag har en Volvo 244 -86 som gått 23 200 mil. År 2007 råkade jag ut för kylarläckage under färd, vilket resulterade i byte av kylare och renovering av topplocket. Efter dessa åtgärder borde problemet vara ur världen men så blev det inte.

Vid service året därpå visade det sig att kylvattnet i expansionskärlet var oljeblandat. Kylsystemet rengjordes. Kylvattnet fortsatte dock att blandas med olja.

År 2010 lät jag så en annan verkstad renovera topplocket en andra gång. Men trots detta är kylvattnet i expansionskärlet nu åter oljeblandat.

Verkstaden har lovat rengöra kylsystemet ytterligare en gång vid kommande service, men vad tjänar detta till? Det måste finnas något oupptäckt fel som gör att oljan kommer i kontakt med kylvattnet.

Bilen går trots oljeproblemet bra och kyler som den ska. Men att köra med oljeblandat kylvatten kan inte vara riktigt. Tacksam för era synpunkter.

Åke Olsson

SVAR:
Att ha olja i kylvattnet är inte bra men ändå bättre än motsatsen. Glykol är inte bra att ha i smörjsystemet. Det behövs inte stora läckor för att dessa läckage ska uppstå, det kan räcka med en por i gjutgodset.

I ditt fall verkar det mest sannolika vara att toppen inte planslipades ordentligt vid reparationen 2007. Vid överhettningen har denna troligtvis slagit sig en smula och det räcker för att läckage ska uppstå.

Det finns kemiska produkter som kan vara användbara i dessa sammanhang då en toppreparation är en dyr historia och knappast motiverat på en 27 år gammal bil. Prova till exempel med Bar’s Leaks.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2013-06-13 09:18

Vad säger "Volvo" då, gäller inte garantin än ?

#2
2013-06-13 13:30

En "ny" topp på skroten skulle nog vara enklaste lösningen känns det som.

#3
2013-06-13 14:56

Ingen som tänkt på att motorblockets ovandel kanske inte är 100% rakt/jämn om bilen tex gick rejält het då kylaren läckte 2007?
Det låter ju ganska knepigt om toppen fortfarande skulle vara skev efter två olika renoveringar i mina öron som Vibilägare är inne på.

Men oavsett var problemet sitter så kan det vara värt att testa tex Bars leak som Vibilägare modigt nog vågar namnge, det har jag själv testat på liknande bilar med gott resultat och det sätter tex. inte igen värmepaket på samma sätt som vissa andra förödande "kylartätningar".

Ett annat bra lite mildare medel (med små korta hårstrå-liknande ingredienser) som inte lämnar några kvarstående spår om man tappar ur det ur systemet kommer från Veidec och heter Quick stop om jag inte missminner mig och detta funkar även det bra på lite mindre läckage.
Mitt råd är att testa något av dessa på en så gammal bil.

#4
2013-06-13 15:06

Detta ger en ny dimension till uttrycket "läcker Volvo"...

#5
2013-06-13 15:25

@VW Polo 2012:

Svaret från "Volvo" har inkommit: 什么是244?

Åter till ämnet; är någon 244:a utrustad med en oljekylare? (Min sista Volvo var en Duett, så jag vet inte.) Oljekylare kan börja läcka internt och blanda olja med kylvätska.

#6
2013-06-13 17:22

Hanzzon, det är ju en gjutjärnskamin och där slår sig väl aldrig blocket.
Men jag tror att man fuskat vid planingen av toppen eller är det så enkelt som på en av firmans gamla 945or med oändligt antal mil bakom sig, där läckte toppackningen, planing av toppen + ny packning från AD Bildelar, fortfarande läckage, ny packning, fortfarande läckage men nu blev det originalpackning och hoppla, toppen blev tät.
Även en gammal modifierad hästvagn kan vara kinkig.

#8
2013-06-13 21:15

Nisse, Även om nu inte blocket skulle ha slagit sig (vilket jag vet är ovanligt på en gjutjärnsmotor) så kan det fått en skada där toppackningen läckt och det kan tex räcka med någon por/skada i blocket för att det ska bli ojämnt och kunna läcka mot den nya toppackningen.

#9
2013-06-14 04:01

När toppen varit bortplockad så brukar man ju faktiskt kunna se var läckaget varit. Att plana toppen, på med ny packning och packningscement, momentdra i rätt ordning och det borde inte vara några problem.

#10
2013-06-14 11:46

Jag har hört att 27 år gamla dussinbilar läcker som såll när man placerar dem i en bilkross.
Renovera toppen två gånger på en dussinbil som är nästan 30 år.. humor!

#11
2013-06-14 13:17

Volvo borde återkalla alla 240 och fixa på garantin!!

#12
2013-06-14 13:19

En reparation som kostar mer än vad bilen är värd verkar ganska onödig.

#13
2013-06-14 17:23

Många kommentarer här om att man inte ska kosta på något på en gammal bil.

Som jag ser det kan det vara mycket klokt att laga/renovera en Volvo 240 från 1986 om man trivs med den. Den är lättmekad, robust, och praktisk till den grad att ingen av dagens moderna "plastraketer" skulle tåla en jämförelse.

Byt till ett begagnat topplock från bilskroten och sen kör du nog glatt vidare 10 000 mil utan problem. Gamla Volvo tålde att slitas på.

#14
2013-06-15 07:37

SKF man kan se det såhär,
Som nostalgiker och om man gillar bilmodellen så kan det vara lönt att kosta på en gammal som denna pengar (man får säkert aldrig tillbaka pengarna om man vill sälja den sen)

Som ren bruksbil är det inte värt pengarna att renovera denna bilen tycker jag.
Spara reparationspengarna och lägg till litet och köp en nyare bil som med all säkerhet har bättre säkerhet/krockskydd än denna gamla Volvon har.

#15
2013-06-15 08:25

Jag är lite kluven i min uppfattning här.
Är bilen fin i plåten och hyfsat bra maskinellt och man trivs bra med den kan det vara värt att kosta på den, men en reparation ska naturligtvis göras av Kalle på bakgatan och inte på en dyr verkstad.
Men det här är ju en väldigt lättskruvad bil så där behöver det inte bli problem.
Personligen skulle jag inte kosta på en renovering av toppen, då är det bättre att byta motor, dessa finns det mängder av till de här bilarna.
Jag kan jämföra med firmans servicebilar som är 945 som köps väl begagnade och får gå upp till 50000 mil eller till de rasar ihop, vilket som inträffar först, men ett behövligt motorbyte anses inte vara skäl till skrotning om bilen går bra för övrigt.
Jag kör dem aldrig!
Men jag har aldrig gillat några Volvo från den här modifierade Amazontiden så jag skulle förmodligen gjort som Hackenbush föreslår för länge sedan och bytt till något betydligt modernare..

#16
2013-06-15 16:09

En så gammal och förhållandevis enkel bil har nog bara ett berättigande som "gör det själv bil".
Att byta motor på en så'n här kan den händiga göra själv hemma under äpplaträdet. Den ohändiga borde nog se sej om efter lite nyare bilmodell.
Men precis som saabnisse har även jag erfarit att pirat-topplockspackningar inte alltid håller måttet.

#18
2013-06-16 15:15

Svårt/omöjligt att säga om det är en -86:a eller 87:a på bilden då skillnaderna är så små + att man inte ser bakändan.
Men troligtvis är det en -86:a ( modellår )

#19
2013-06-16 19:13

Normalt skulle man kunna avgöra om det är -86:a på att den saknar det extra bromsljuset i bakrutan. Men den här bilen har inga strålkastartorkare heller, så den verkar inte vara gjord för den nordiska marknaden.

#20
2013-06-20 18:09

Slå i 2 flaskor kylarcement och se om det hjälper. Byt annars topplock, det är helt klart att det lönar sig, den här bilen håller i 20 år till, den har inte ens gått halvvägs till skroten ännu. Att marknadsvärdet är lågt har inte med saken att göra, utan se till det transportarbete den kan göra fortfarande. 240 brukar rosta bort men f ö håller den. Vi hade en och smeknamnet var "Panzarwagen". Min 740 krockade med en sådan en gång och blev dömd till skrotning, på 240 fanns inte ett märke.

#21
2013-07-18 15:02

Om motorn kokat och inte planing av toppen hjälpte så kan nog blocket vara skevt.
Annars kan det vara en spricka i toppen eller blocket. Änvände du en riktig original topplockspackning?

Byt hela motorn är nog det billigaste och enklaste om topprenovering inte hjälpte (förutsätt att man använt riktiga delar och planat.)

PS. kokade/skeva och sedan planade block och toppar blir inte lika bra som nya. Skevheter kan göra att vevaxel och kamaxel går trögare

#22
2015-11-06 00:03

Byt motor och kör glatt vidare 20000 mil till!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.