Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Var kan jag serva hybriden?

Bilfrågan

Måste jag göra service på en Toytaverkstad för att hybridbilsgarantin ska gälla? Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Min Toyota Auris har rullat 3 600 mil och behöver snart service. Måste jag göra service på en Toytaverkstad för att hybridbilsgarantin ska gälla? 

Ewa

Svar:
Nej, du behöver inte anlita en Toyotaverkstad för att den femåriga hybridgarantin ska gälla. I sin dom 2012:13 förbjuder Marknadsdomstolen tillverkarna att tvinga bilägarna till sina auktoriserade verkstäder för att de ska få behålla garantin. Men för att undvika eventuella tvister i framtiden bör du anlita en verkstad som kan anses göra ett lika professionellt jobb som en auktoriserad Toyotaverkstad och som använder original- eller likvärdiga reservdelar.

Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Väljer du märkesverkstad när du lämnar din bil på service?

Kommentarer

#1
2016-04-21 07:37

Servade min Kia på just Kia mest för att det är bekvämt, plus att de är serviceminded och har bra kundmottagande. Inte speciellt dyrt heller. 1.230:- kostade min senaste service. Nästa service är lite större och skulle kosta 1.750:- ungefär. För dom pengarna så letar jag inte efter andra aktörer.

#2
2016-04-21 08:09

Min lokala märkesverkstad brukar vara billigare än Mekonomen vid prisförfrågan och man kan glömma ev. goodwill om man servar bilen någon annanstans än märkesverkstaden.

#3
2016-04-21 08:38

Jag skulle inte riskera alla ev goodwill åtaganden om du hittar en verkstad som är några kronor billigare än auktoriserad verkstad. Auktoriserad verkstad kan din bil bättre än någon annan. Och de ggr jag ringt runt och frågat om servicekostnad har tex Mekonomen varit dyrare än auktoriserad Toyotaservice. Varför riskera framtida problem för några ynka kronor hit eller dit? Men det är ju upptill var och en......

#4
2016-04-21 10:22

Jag använder märkesverkstaden så länge maskinskadeförsäkringen gäller. Sedan den billigaste vilket alltid för mig har varit Mekonomen. Mekonomen har jag också anlitat för annat smått som inte är normal service. Mycket för att de ligger bäst till för mig, men för att de också är billiga.

#5
2016-04-21 10:47

Menar frågeställaren att det är första servicen när bilen rullat 3600 mil!?

#6
2016-04-21 11:44

Även om svaret från ViB är rätt rent teoretiskt så är det ändå ett tveksamt svar för bevisbördan om att servicen genomförts på ett minst lika bra sätt som hos en Toyota-verkstad lär, i händelse av problem med bilen, ligga på mig som bilägare och hur skall jag klara det ? Och som nån annan redan nämnt så lär väl ev goodwill-åtaganden vara långt borta om man inte gjort servicen på en auktoriserad Toyota-verkstad.
Sen var servicen dyr på min lokala Toyota-verkstad när jag en gång var Toyota-ägare och är det på motsvarande sätt numera så har jag viss förståelse för frågan som sådan. Beträffande Kia så kan jag bara hålla med Deeds - i alla fall avseende min lokala Kia-verkstad. Snacket om höga servicekostnader för Kia är för mig bara snack utan substans - i alla fall på vår ort.

#7
2016-04-21 11:57

För Kia Ceed diesel gäller dyra service kostnader! Över 4000kr vid varje service, det är dyrt! Hyundai har lägre servicepriser trots många gemensamma motorer tex. Betydligt dyrare än Toyota Auris diesel var vår Kia Ceed diesel, detta gäller i Värmland.

#8
2016-04-21 12:04

Lägger man så mycket pengar på en bil så ska man ge den bästa servicen, allt annat är bara korkat gjort, personligen skulle jag aldrig köpa en begagnad bil som servats på icke märkesverkstäder om de inte gick ner ordentligt i pris, finns inget att tjäna på att inte serva hos märkesverkstaden och kan ge stora bekymmer i framtiden med goodwill

Snålhet bedrar vishet

#9
2016-04-21 13:52

Vilka allmänna verkstäder klarar hybrider när knappt toyoda själva kan serva de?

#10
2016-04-21 15:03

Jepp, jag väljer alltid märkesverkstad på de nyare bilar jag haft. Har jag råd att pynta +100K för en bil så har jag råd att lägga några hundralappar till för att få den servad av någon som kan bilen. Det har lönat sig i längden för mig då jag just fått saker bytt på goodwill för att jag kört märkesverkstad.

MEN, därmed inte sagt att alla märkesverkstäder är bra. Det skadar inte att googla omdömen innan man lämnar in bilen.

#11
2016-04-21 15:16

Jag har själv en Auris Hybrid och det skulle inte falla mig in att serva den någon annanstans än hos Toyota. Om en bil kostar en bra bit över tvåhundratusen har man väl råd att serva den på en märkesverkstad? Annars är det något annat fel. Åk kommunalt!

#12
2016-04-21 16:37

Håller med om att man bör hålla sig till märkesverkstaden på en ny bil, men vad gör man när dom är så otroligt usla på både kundbemötande och kvalitet? Tänker inte köra 5 mil enkel resa för nöjet att serva bilen.

#13
2016-04-21 17:48

Jag kör till Munka ljungby 14 mil för att serva min lexus is 300h bara för de har erfarenhet av hybrid bilar och de är trevliga och aldrig skulle lämna min bil till mekonomen

#14
2016-04-21 20:53

Imponerande att se att folk gått på tillverkarnas propaganda. "Service på auktoriserad verkstad är kvalitet och ger dig garanterat det bästa. Service på annat ställe och du hamnar i helvetet efter detta jordeliv. "

#15
2016-04-21 23:53

Axa - det är ren självbevarelsedrift. Har man köpt ny bil och betalat den med egna, beskattade pengar så vill man inte riskera garanti och ev framtida goodwill-åtaganden genom att i bästa fall tjäna nån hundralapp per servicetillfälle. Jämförelsevis så kostade servicen på märkesverkstan för min förra bil, En Golf Variant 1,6 TDI -12, ca: 6300 kr under de ca: 7500 mil och ca: 4 år som jag körde den. Tror f ö inte heller att Mekonomen eller nån annan kedja gjort det billigare.

#16
2016-04-22 11:27

Åker aldrig till en märkesverkstad, inte ens när bilen är ny. Det skiljer varken på kompetens eller delar som används. Priset skiljer dock en hel del har jag förstås noterat.

#17
2016-04-22 11:32

Fukskas rätt friskt på verkstäder. Bästa är alltid att serva själv.

#18
2016-04-22 23:22

Det är naivt att tro att
1. Auktoriserade verkstäder aldrig fuskar
2. Att återförsäljare alltid är generösa vid åberopande av garantier och goodwill.

#19
2016-04-23 07:51

@Axa
Att det fuskas på verkstäder är det nog ingen som lyfter några ögonbryn över. Men i mitt fall så ingår fri service i några år plus att man får en mobilitetsgaranti om man servar hos märkesverkstad.
Jag vill nog tro att man får det man betalar för och att märkesverkstäderna kan min bil lite bättre än någon annan som måste kunna 15 olika tillverkares bilar.

Sen har alla Toyota och Lexusägare här på forumet pratat väldigt gott om just Toyotas verkstäder, att deras bemötande och kundvård är otroligt bra.

#20
2016-04-25 16:29

Märkesverkstäderna fuskar kanske inte medvetet, hoppas jag, men slarvar gör dom. Jag fick nya strålkastare utan kostnad av Subaru men verkstan struntade i att ställa in dom rätt. Killen på bilbesiktningen fick ett gott skratt och sa "ska du byta verkstad nu" och det har jag gjort. Hittat en liten kompetent MECA-ansluten verkstad som får ta över. Subaru Sverige får ursäkta men slarv godtar jag inte från en märkesverkstad. Som jag ser det vet man inte vem som gjort servicen, och dennes kompetens, på märkesverkstaden och då tror jag mera på en personlig relation med teknikern på den lilla verkstan.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.