Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Var är värmen?

Bilfrågan

”Det fungerar inte på högersidan. Där blåser den bara kalluft.” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en Citroën C5 2.2 HDI automat 2005 på vilken värmen inte fungerar på högersidan. Där blåser den bara kalluft.
Stig Eriksson

Svar:
Jag misstänker att det eller de spjäll som ska fördela luften inte fungerar som de ska. Antingen har det fastnat i ett läge eller så har helt enkelt elmotorn som styr det gått sönder. Prova först med olika justeringar, luften upp på rutan, ut genom luftmunstycken i panelen rakt fram, ned på fötterna för att se om du kan få spjället att fungera igen. Annars återstår verkstadsbesök för att fastställa felet och att åtgärda.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tror du att felet beror på?

Kommentarer

#1
2019-03-22 07:28

"spjäll som skall fördela luften" - kan inte ge enbart kall luft på en sida.

Spjäll som reglerar temperaturen - sannolikt två - kan ge kall luft på en sida - om ett "hakat" sig.

#2
2019-03-22 07:43

Det är inte ovanligt med detta fenomen på gammla bilar med climatanläggning.

En trasig ställmotor eller en trasig tempgivare till den sidan eller ett kärvande spjäll.

Felkodsavläsning kan ge svar i bästa fall.

Ofta trångt till och ibland lättåtkomligt under instrumentpanelen.

#3
2019-03-22 09:05

Tvåzonsanläggning som man inte förstår sig på?

#4
2019-03-22 12:02

Troligen är det axeln mellan servomotorn och spjället som gått av, ett vanligt fel på dessa.
Jag fick fixa dem (lika bra att ta båda) på min.
Märkesverkstaden fixar det, kostar dessvärre några tusen.

#5
2019-03-22 12:04

Jaha, på den Senator vi hade justerades luftmunstyckena med Pneumatik, då slipper man krånglande elmotorer.

#6
2019-03-22 13:40

Trams borttaget
/Saabnisse

#7
2019-03-22 14:55

En bil upphör inte att fungera för att det är kalluft på ena sidan. Det går ju fortfarande att köra med den. Min Picasso fyller 10 år i år. Den har gått över 16 000 mil och 2-zons anläggningen fungerar utan några som helst problem.

#8
2019-03-22 16:30

Vilken tur att det inte var en tysk premiumbil, för då hade det slutat att fungera efter 5 år, vet av egen erfarenhet.

#9
2019-03-22 17:09

F-n kan ni inte svara på vettigt vis istället. Förbannat dumma kommentarer överhuvudtaget är ni inte vuxna?? Närmast rätta svaret har nog hultarn. Heder åt en som svarar på vettigt sätt. Man ställer frågor här och vill ha tips på åtgärd och inte massa floskler över fabrikat m.m. Häls från en irriterad bilägare......

#10
2019-03-22 19:07

Benny
Frågeställaren ställde frågan till ViB.
Men trevligt att folk avslöjar sin fascistiska sida och dragning åt att censurera andra...

#11
2019-03-22 19:26

Ronneby-Benny har en bra poäng. Istället för att ägna sig åt pajkastning borde nivån vara högre, men det är svårt för somliga.
Hellre skriver man i syfte att provocera än bidrar med något "matnyttigt". Typ inlägg #6 och 8.
Och sen har vi det där tramset med att trycka på "bromsa", det vore nog bäst att ta bort då vissa inte är vuxna nog att hantera det.

Åter till frågan: jodå, man kan ha oturen att spjället hamnar på max kallt eller varmt, medan andra sidan funkar som vanligt. Oftast står dock spjällen i något mellanläge när axeln går av, så då blir skillnaden inte så påtaglig.
Som så ofta på nyare bilar sitter klimatanläggningen inbyggd bakom instrumentpanelen, så det är därmed ett litet h-e att reparera. Om jag minns rätt så kostade reparationen c:a 6.000 kr inkl. byte av en slang till AC:n och fyllning av densamma.

#12
2019-03-23 12:57

Nivån är oftast på samma nivå som frågeställningarna i Bilfrågan. Har man så dålig koll på sin bil, är det inte något som frågeställaren klarar av att lösa. Bilen måste in på verkstad, för de bilägare som ställer frågor till Bilfrågan.

Att det finns en Bromsa-knapp och att man då inte klarar av att bli bromsad, säger mest om den som blir kränkt.

Givetvis kan spjäll gå sönder och sedan skickas ingen varmluft till den sidan. Jobbet är stort, för att fixa och kräver i de allra flesta fall att instrumentpanelen måste ut ur bilen. Inget jobb som trådis klarar av själv.

#13
2019-03-25 13:56

Tyvärr ett relativt vanligt problem hos en del tillverkare. Däremot verkar problem med spjäll i ventilationen drabba enskilda modeller/årsmodeller medan andra klarar sig i princip i en evighet. Misstänker att det ofta beror på problem med kvalitékontroll hos underleverantörer.

#14
2019-03-25 14:47

Hultarn har rätt ang felet ,tyvärr så är det ett vanligt fel för klen axel som brustit ,hel dags jobb dyrt på verkstad ,men inget normalt gör det självjobb

#15
2019-03-25 15:32

Söker man lite på nätet så kan felet mycket väl vara enkelt att åtgärda, den misstänkta spjällmotorn kan tydligen bytas genom handskfacket: https://frenchcarforum.co.uk/forum/viewtopic.php?t=48978

#16
2019-03-26 08:20

Anders: det gäller de högerstyrda bilarna. Det är betydligt värre med de vänsterstyrda. Man kan göra det själv, men frågan är om det ens är värt att bråka med. Ett heldagsjobb. Verkstäderna är vana att åtgärda detta, då det är ett vanligt fel på C5 och 407.
Förresten tog det en heldag att byta värmepaket på gamla 240 också, så allt var inte bättre förr.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.