Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Var är lastnätet i Kia Cee'd?

Bilfrågan

"Hur kan Kia Cee'd få stjärnor i Euro NCAP utan en så självklar detalj som lastförskjutningsnät?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar på vardagar på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Vi har en Kia Cee’d kombi som togs ut april 2013. Vi hittar inga hållare till lastförskjutningsnät i taket! De finns i instruktionsboken, de finns i Vi Bilägares långtest-Kia, de finns egentligen i varenda kombi vi har ägt och sett, men inte i denna bil. Återförsäljaren har ingen förklaring, generalagenten har inte återkommit.

Hur kan bilen få stjärnor i Euro NCAP utan en sådan självklar detalj? Är det inte ett myndighetskrav? Hur ska vi göra?

Göran och Birgitta Söderberg, Simrishamn

SVAR:
Dessa hållare finns endast om du väljer till Executive-paket. Euro NCAP tar inte med detta i sin bedömning. Sverige har förordat att så skulle vara fallet men har inte lyckats få en majoritet med sig bland de övriga länderna.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hurs kulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
mcregor
2013-08-27 11:23

I min Golf Variant -12 sitter nätet standardmonterat - i alla fall om man har Masters-paketet vilket de flesta nog har. Sen är det en annan sak att jag aldrig använt det hittills...:) Sen kan jag nog säga att det inte funnits i alla kombisar jag ägt så jag tror inte man kan räkna med att det skall vara standard - även om det kanske borde vara så.

#2
2013-08-27 11:32

Haha, till och med i gamla 210:or finns detta som standard - även i Classic-utförandet. Skulle inte bli förvånad om det fanns även på 124:orna.

#3
2013-08-27 12:13

Tillverkare skräddarsyr sina bilar utifrån Euro NCAPs tester.
Skulle ett lastnät plötsligt ge extra poäng i testet så skulle Kia ha monterat in detta i alla sina modeller innan man hunnit säga ordet "lastförskjutningsnätshållare"...

#4
2013-08-27 15:42

I mina franska kombi- och minibussar har det alltid funnits metallöglor i taket där man fäster lastnät eller skyddsgaller för lastutrymmet. Nog kan man tycka att det är en ynkedom när en kombi inte är förberedd för praktiska lösningar för att ha lasten på ett säkert sätt. Kia kanske anser att deras kombibilar inte är till för att frakta grejjer med?

#5
mcregor
2013-08-28 07:15

M a o så sitter det inte lastskyddsnät som standard i dina franska kombibilar heller, Raphael. Eller ? I så fall är dom lika illa utrustade som denna Kia. Däremot finns det många bilar - t ex Golf Variant - som redan från början har en "rullgardin" inbyggd som det bara är att dra upp och fästa i taket - enkelt.

#6
2013-08-28 07:28

Jag tolkar Rafaels inlägg som att nät ingår. Det ingår nät till Megane Sports Tourer, åtminstone Dynamique-varianten. Hur det är med övriga franska bilar/modellvarianter vet jag inte.

#7
2013-08-28 09:34

Mr_Hjalmar, tittar vi på klagomålet gällande Kian så handlar det inte om att nät inte ingår. Det handlar om att det inte finns några förankringspunkter för nätet! Ja, förankringen för nätet är inte standard utan finns i utrustningspaket. Hur mycket nät man än har så hjälper det inte om man inte har något att sätta fast det i. Det är alltså öglorna som saknas.

I alla kombiblar och minibussar som jag har haft så har öglorna funnits och det var det jag skrev, alltså förankringspunkterna finns med från fabrik från början. De är av kraftig metall och kan enkelt flippas ner från innertaket och sen sätter man fast hundgallret, lastnätet eller vad det nu är man vill sätta fast.

Och jag tycker det är svagt att Kian inte har detta.

#8
2013-08-29 14:26

Lastnät finns visst. Finns som extratillbehör om man vill ha ett rejält i stål á la Volvo 245, kostar om jag inte har helt fel 1600kr hos KIA-återförsäljare. Tygnät levereras med bilen och ligger under bagagerumsgolvet, finns även andra varianter att köpa som tillbehöv för ca 300kr.

#9
2013-08-29 16:10

Nu handlade det inte om lastnätens vara eller icke vara, utan om att hållarna (förankringspunkterna, öglorna) inte är standard i alla utrustningsversioner. Det finns tydligen utrustningsversioner där dessa saknas och det är det som insändarfrågan tar upp.

#10
2013-08-29 16:26

Jag tror att flera av er har missat frågan - även Raphael. I rubriken står det "Var är lastnätet i Kia Cee'd?" och utifrån den rubriken uppstår ju frågan om det finns ett lastförskjutningsnät överhuvudtaget.
I ingressen står det "Hur kan Kia Cee'd få stjärnor i Euro NCAP utan en så självklar detalj som lastförskjutningsnät?". Återigen förefaller det som att bilen inte har lastförskjutningsnät.
Sedan i själva frågan står det "Vi hittar inga hållare till lastförskjutningsnät i taket!" Men lastförskjutningsnätet i sig nämns det ingenting om! Är det så att ägaren till bilen har köpt ett sådant nät separat som fästs i golvet - där fästöglor finns - och i taket - där fästöglor saknas?

Så, lägger man ihop alltsammans i rubriken, ingressen och frågan anser jag att det i allra högsta grad handlar om lastförskjutningsnätets vara eller icke vara - kombinerat med infästningspunkterna. För mig handlar frågan just om att lastförskjutningsnät saknas kombinerat med avsaknaden av fästöglor.

#11
2013-08-29 17:50

Jag konstaterar att varken KIA eller PSA:s bilar (eller andra kombibilar för den delen) borde bli godkända för trafik utan ett lastförskjutningsskydd. Efter att ha kollat på några hemsidor, kan jag konstatera att denna utrustning inte ingår (eller ens finns att köpa som originaltillbehör) hos "vissa" fabrikanter. Till bl.a Citroen C3 Picasso finns det inga fästpunkter (vad jag kan se) varken i tak eller i det nedfällda ryggstödets överkant. Vidare är väl "vissa" fabrikanters fästen för förankring av last mer att betrakta som dekorationer. Bedrövligt, minst sagt.

Men även de "säkra" bilarnas versioner (sedan, coupé och CC) har betydande brister i detta avseende, vilket även det kan tyckas märkligt. Dock; köper man en kombibil, där man utifrån köpets natur kommer att lasta bilen på så sätt att ett lastförskjutningsskydd är helt nödvändigt, blir frånvaron av detsamma direkt pinsam.

#12
2013-08-29 18:38

För att ytterligare kommentera C3 Picasso ifråga (som upplevs som säker av somliga) kan man här konstatera att lastförankringarna är en del av det delbara golvet! Jaha, hur funkar det vid en krock?

http://www.autoexpress.co.uk/citroen/c3-picasso/8211/citroen-c3-picasso-pictures/page/7/0

Vidare så kan man spela upp videon på "Panoramasoltak" här och då konstatera att de över förankringspunkterna är osynliga. Men jag kan ha fel... och blir sannolikt då rättad;-)

http://www.citroen.se/startsida/#/citroen-c3-picasso/siktbarhet/

#13
mcregor
2013-08-29 19:46

Då kan jag berätta att den av många hånade, tråkiga Golfen (Variant -12 i mitt fall) har standardmonterat "lastförskjutningsnät" med fästen i taket - både ovanför bakre ryggstödet och längre fram - strax bakom de främre ryggstöden. Och då flyttar man "rullnätet" till andra fästpunkter längre fram. Det är kanske sådana här "smådetaljer" som gör att vissa bilar anses vara "för dyra" i jämförelse med andra - även om så kanske inte jämt är fallet om man verkligen jämför utrustning...

#14
2013-08-29 20:42

mcregor; din analys är bra. Man får vad man betalar för. Men jag är personligen bekymrad över att en förankring av bagaget (som syns i min länk om C3 Picasso) sker i en bagagerumsplatta, vilken i sin tur inte är förankrad ö.h.t. skall kallas säker. Rent idiotiskt... men säkert (edit; säker inget annat (sic)) enligt PSA.

I min bil är öglorna förankrade i chassiet. Allt annat är ... Kalle Anka.

#15
mcregor
2013-08-29 21:32

Undrar om Raphael är ute och letar förankringspunkter på sin C3 Picasso...:-) Kanske därför han varit borta så länge från dessa kommentarer...:-)
För han borde ju rimligen ha nån kommentar till dina inlägg, Audi...

#16
2013-08-30 09:55

Haha,..ja standardöglor i bilar är inte alltid så kraftiga och man undrar ju hur de har testats.
Har regbesiktigat ett par bilar som LB och där kan jag lova att besiktningen var noga med lastöglorna. Fick svetsa fast dessa OCH dra en genomgående bult för att de skulle bli godkända.
Då jag tyckte att detta var overkill så fick jag en arg blick tillbaka och en syrlig kommentar: Vad tror du händer när du surrat 600Kg och bromsar?
- Vet inte,...bilen får inte lasta så mycket! ;)

Likadant lastgallret skulle vara utav rejälare form och svetsat i golv och tak,...troligen för att minimera risken för att någon orkar att slita ut det igen för att transportera folk ...
Egentligen skulle det även för lastgallret finnas ett belastningsintyg. ( men han var snäll och godkände mitt galler som var 10 gånger starkare än något serietillverkat :)

#17
2013-08-30 10:59

Frågan är ju det centrala och där står det: "Vi har en Kia Cee’d kombi som togs ut april 2013. Vi hittar inga hållare till lastförskjutningsnät i taket! "

Och svaret är: "Dessa hållare finns endast om du väljer till Executive-paket."

Varken frågan eller svaret nämner ens lastnäten! Rubriken är missvisande.
Men å andra sidan, eftersom hållarna saknas så kan man ju inte montera ett lastnät, och det är väl det som rubriken och ingressen vill säga - att ett lastnät inte är möjilgt, för hållarna saknas.

Detta innebär att även om man köper ett lastnät som tillbehör så hjälper inte det, även om man ber att få ett lastnät på köpet så hjälper inte det eftersom det inte kan användas i bilen.

#18
mcregor
2013-08-30 11:22

Hur var det nu raphael - stämmer det som Audi nämnt om "lastöglorna" på din C3 Picasso ?

#19
2013-08-30 16:41

Ja, detta är alltså ytterligare ett exempel på hur en på pappret säker bil (enligt vissa, EuroNCAP har ju alltid rätt) blir direkt livsfarlig vid praktisk användning. Audi är att gratulera för ett utmärkt granskande arbete. Då fick vi som ägnar dagarna åt säkerhetsarbete detta bekräftat åter en gång. PSA har helt enkelt sysslat med klassisk "cost-cutting". Man sparar in där inga kunder och testorgan märker det - i alla fall innan kollisionen är ett faktum.

Mistro: Jag vet inte hur PSA gör men hos Volvo testar man även lastöglornas bärkraft och hållfasthet. De klarar utan problem den kraft som utvecklas under en kollision - ja faktiskt mer därtill (man kan hänga upp bilen i dem utan att de ger efter)..

Men, vi lär inte få någon förklaring av en viss herre hur hög bärkraft som C3:ans öglor klarar? Skall vi gissa att det där golvet ger vika om vi kopplar fast Mistros jycke i dem och släpper lös en katt i området?

MVH AL

#20
2013-08-30 17:20

Kul, om jag skulle vilja köpa en Kia cee´d Kombi med lastförskjutningsnät så måste jag alltså köpa en modell som kostar från 252000....
En kvarts miljon för en Kia med 1,6 liters diesel...
Jag tror inte antalet sålda blir så stort...

#21
mcregor
2013-08-30 18:42

...anar nån som står med brallorna lätt nerdragna...:)

#22
2013-08-30 19:04

Ja, det är märkligt att den gode PSA-representanten ;-) inte kommenterar detta. Nu kanske jag i vanlig ordning överreagerat på hans påståenden, men min frågeställning (och artikelns frågeställning) är nog så intressant; dvs faran av att ha obefintliga, eller som i C3 Picassos fall verkningslösa förankringspunkter för last.

Återigen; bilar av detta slag borde få minst en stjärna i avdrag från EuroNCAP när det brister här. Då skulle vi få rättning i ledet illa kvickt. Nu kan man, som AL föredömligt skriver, enkelt utläsa att somliga biltillverkare inte tar den verkliga säkerheten på allvar. Det gäller bara att greja 5 stjärnor i testet. Om sen folk dör p.g.a. snålhet (eller brist på empati) skiter man i. Tragiskt.

#23
2013-08-30 19:24

Jag var inne på bytbil och kollade..av 366 tillgängliga Kia cee´d kombi årsmodell 2013 eller nyare så var 1(en) utrustad med lastförskjutningsnät.

Men det är klart...7 års garanti är ju viktigare... :)

#24
mcregor
2013-08-30 20:36

Ett annat minus för Ceed, för att vara en såpass ny bil, är frånvaron av andra aktiva säkerhetssystem som t ex autobroms. Konkurrenten Golf har både det och bl a adaptiv farthållare i det utförande som säljs mest nämligen Masters. Focus har ju haft möjligheten men totalt slarvat bort denna konkurrensfördel genom att Ford uppenbarligen prioriterat att kunna annonsera med lågt pris framför högre säkerhet - mycket klantigt tycker jag.

#25
2013-08-31 22:24

Jag tror inte att PSA-representanten väljer att kommentera en sådan här obehaglig sak Audi...Sedan skall vi heller inte glömma, att säkerhet egentligen är en fråga om värderingar och att fysikaliska lagars utfall inte är mer rätt eller fel än något annat eftersom det sitter en människa och tolkar dem (s.k värdenihilism- Raphaels favoritmetodik). Så det finns inget som objektivt säger att där behöver sitta ett par lastöglor utan det är bara våra subjektiva värderingar som säger så. :-)

Men vi andra kan alltså konstatera, att en Citroen C3 Picasso saknar lastöglor som tål att bilen lastas. Alltså borde den inte få säljas utan en tydlig varningstriangel.

MVH AL

#26
2013-09-01 13:20

Påminner lite om testen av Subaru forester i Teknikens värld, där lastöglorna gick av vid undanmanöver!

#27
mcregor
2013-09-01 14:22

Märkligt att vår flitigt kommenterande "PSA-representant" plötsligt försvann från denna tråd.... Nåja - det får man väl då tolka som att detta med "brallorna lätt nerdragna" kanske t o m var en liten underdrift...:) Fast personligen tycker jag ju att det är bättre att erkänna sitt misstag istället för att diskret "smita ut bakvägen" - för misstag gör vi ju alla lite till mans då och då.

#28
2013-09-01 15:13

Starkt jobbat av Subaru! Men eftersom det inte finns någon officiell industristandard eller organisation som testat eller framfört krav på att lastöglorna skall hålla ihop så är det bara ett resultat av våra subjektiva värderingar - att de skall klara en krock eller undanmanöver. Alltså kan vi inte säga att öglorna i en C3 är sämre än hos någon annan. Och hade det varit för tio eller femton år sedan skulle det inte ens vara någon som reagerat. Allt är bara relativt och inget är mer rätt eller fel än något annat.

Precis så här resonerar PSA-representanten och eftersom han inte skriver i denna tråd kan jag svara åt honom istället. Men upplysningsvis: Jag tar helst inte sådana argument i min mun men det finns en, ja rent av två, mycket otäck politisk konstellation som resonerar precis så här....

MVH AL

#29
2013-09-01 17:46

PSA-representanten bidar nog bara sin tid alternativt så letar han efter fästpunkterna fortfarande;-)

Men jag vill lyfta denna diskussion till något mer; varför testas inte hållfastheten på förankringsöglor i krocktesten? Vad spelar det för roll om man klarar livhanken tack vare en bra deformationszon om man i nästa millisekund blir krossad av kylskåpet man har lastat och surrat i sketna lastöglor som sitter fast i en bagagerumsmatta/platta? Eller för den delen när förankringsöglorna brister, som trasten beskrev.

Jag uppmanar härmed ViB att ta till sig detta som en del i testen av bilarna. Att inte EuroNCAP anammat detta är ingen ursäkt; tvärtom. Här gäller det att försöka påverka beslutsfattarna. Jag tar TV:s älgtest som exempel; det har gjort underverk för bilarnas förmåga att överleva extrema situationer.

#30
2013-09-01 19:53

TV.s älgtest har räddat många liv och minskat antal skadade för hade inte A-klassen vält vid det tillfället så hade införandet av ESP i *normalt prissatta* bilar inte kommit så snabbt tror jag.

Angående lastförskjutningsnät så kan jag bara hålla med Audi mfl. Det borde finnas testnormer för dessa och det borde vara standard i alla kombibilar, kanske tom halvkombibilar.

Var och tittade på 2 nya kombimodeller nu i helgen, den ena har det som standard, den andra som *tillval*. Sånt ska vara standard!

#31
mcregor
2013-09-01 20:58

Trafikmagasinet på SVT var väl pionjärer med undanmanöver-test. Vill minnas att en Skoda tippade runt i TV för länge sen... Nåja - detta får väl numera räknas in i kategorin värdelöst vetande...:-)

#32
2013-09-01 21:51

PSA-representanten skriver i andra trådar, men inte här. Men han är väl inte så intresserad av säkerhet utan mest av PSA:s produkter i största allmänhet. Säkra eller ej.

Någon kanske skulle ge honom en "hint" om den här tråden?

#33
2013-09-01 22:24

Visst är det lite dåligt. Men frågan är hur viktigt det är i verkligheten för majoriteten. Skulle väl vara när folk knökar bilen full på semestern. Men då kan man ju lägga filtar, kuddar och annat mjukt längst upp. Packar man många saker (i antal) kommer man ju (om man inte är konstig) lägga det tyngsta längst ner och småkramset längst upp.

Undrar dock - under plastpanelen borde det väl sitta iallafall fästpunkter för infästningarna. Ett par nya plastpaneler och de lösa fästena plus ett nät då så borde man ha funktionen. Kan nog vara lite kostsamt bara...

#34
2013-09-01 22:32

Roger, frågan är vad som händer när man fällt ner de bakre ryggstöden och sen lastat in ett "kylskåp". Hej då, blir väl hälsningen till de i framsätet vid en krock.

Min bil, och de andra bilar som är säkra utöver stjärnorna i EuroNCAP, har utrustning för att skydda både folk och fä som standard. Skitbilar har det inte.

#35
2013-09-02 08:46

Många ondgör sig ibland över dyra och "märkvärdiga" bilar, men du kan i alla fall lita på att det inte har prutats på den här typen av säkerhet. Jag vidhåller fortfarande att vissa bilar borde förbjudas. Kia Ceed är en av dem.

#36
2013-09-02 09:14

"Audi": I de flesta bilar får man nu för tiden inte in ett kylskåp så det kanske är därför som lastöglorna inte är så bra? ;)
Roade mig med att lasta 2 st kylskåp på 110 liter för någon månad sedan. (Givetvis stående) men det är aldrig kul att ha något så stort bakom nacken.
Den ordentlige flyttar förståss fram lastgallret men jag förlitade mig bara på lastöglorna,men det var kanske dumt. ( var mest glad för att de fick plats )

#37
mcregor
2013-09-02 12:37

Eftersom PSA-representanten inte svarat så gör jag det efter ett besök hos den lokala Citroen-handlaren under lunchen:
* C3 Picasso. Precis som Audi konstaterat så finns det bara 4 små öglor som sitter på ett tunt bagagerums-golv och detta golv ligger bara där - alltså på intet sätt förankrat. Inga öglor i taket såvitt jag kunde se. Det fanns 2 små plastluckor allra längst bak på innertaket men jag vågade inte använda så mycket våld på dom så jag såg inte vad som gömde sig bakom dessa.
* Nya C4 Picasso - "Den nya kombin": Där finns det 4 lastöglor förankrade i karossen. Men inget lastförskjutningsskydd och inga öglor i taket.
* C5 Kombi: Som på C4 Picasso fanns det 4 öglor fastsatta i chassit. Dessutom det jag bedömde som 2 öglor i taket - bakom plastlock - men dessa satt allra längst bak i taket så användningsområdet är begränsat. Missade att specifikt kolla om det fanns nån "lastförskjutnings-gardin" men eftersom jag inte såg några fästen i taket längre fram så är jag tveksam..
Så var det med "I mina franska kombi- och minibussar har det alltid funnits metallöglor i taket där man fäster lastnät eller skyddsgaller för lastutrymmet." Man kan fråga sig om det är andra påstående från PSA-representanten som inte heller stämt om man kollat lite noggrannare....

#38
2013-09-02 13:05

Ja, här har Raphael gjort bort sig en gång för alla!

#39
2013-09-02 14:18

"Man kan fråga sig om det är andra påstående från PSA-representanten som inte heller stämt om man kollat lite noggrannare...."

Nej givetvis inte. För bara några månaders sedan hade vi en debatt om skudsättningen hos PSA och deras framtidsutsikter. Raphael uppgav då att företaget tidigare varit vinstrikt (förutom år 2012) och skuldfritt. Det senare ändrade han sedan i en annan debatt till helt skuldfritt från staten.

När jag gick in och studerade PSA:s balansräkningar fem år bak i tiden visade det sig tvärtom, att man hade en skuldandel på över 80% redan år 2008 - för att 2012 ligga över 100% (c:a 120% om man inkluderar den senaste statsgåvan). Skuld till staten har man också alltid haft, det finns till och med en separat post för det i balansräkningen.

Lönsamheten då? Jo, under de senaste fem åren har man förlorat pengar på allt, inte en enda post visar överskott sånär på den finansiella verksamheten (billån, försäkringar etc). Investeringar i nya produkter ger -5%, avkastning på totalt kapital ger minus 15-20% osv.

När man sedan konfronterar Raphael med dessa siffror blir han antingen arg och blockerar dig, eller så får man ett svar om kvalitativ forskningsmetodik som i sig går ut på att relativisera bort fakta.....

MVH AL

#40
2013-09-02 14:28

Amen vad fan "Mcregor",..du kan ju inte bara undersöka sådant på eget vis och sedan förklara vettigt rakt av hur det ligger till! Fanns det ingen försäljare som hade en annan förklaring?
Som hos Skoda när en säljare berömde deras rymliga bagage så klagade jag över deras lasttrösklar men fick svaret att många gillar lasttrösklar ....

På min 308:a sitter i alla fall två "bättre" lastöglor längst bak i bagaget samt två sämre bakom ryggstödet. De klarar säkert även de av en kraftig belastning men främst ser jag inte på dessa som några lastöglor då de är för små för att kunna fästa t.e.x ett spännband i. De är säkert bara tänkta till att spänna fast lastgallret i. Det finns även "hål i taket" där man kan skruva fast ett beslag för att kunna fästa ett galler antingen bakom fram eller bakstolarna. ( men detta är bra krångligt )

Vad jag däremot saknar är lastöglor även bakom framstolarna för vad skall man spänna fast i när baksätet är fällt? Har förvisso inte sett några sådana i någon bil men det borde ju vara standard anser jag.
Sex ordentliga lastöglor skulle vara optimalt i en bil anser jag.
Gillar inte främst systemet som man ser på bilden med skenor som bara samlar skräp och hur fäster man ett vanligt spännband i en sådan skena? Varför inte riktiga lastöglor nersänkta i golvet ?

#41
mcregor
2013-09-02 15:20

@Mistro - det du efterlyser finns i min Golf Variant -12 (har nog beskrivit det tidigare). Det sitter fästen i taket, dels ovanför bakre ryggstödet, dels strax bakom främre stolarna. Rullnätet som är standard och normalt sitter monterat alldeles bakom bakre ryggstöden kan tas bort och monteras i andra fästen alldeles bakom främre ryggstöden - och vips har man i alla fall ett nätskydd (textil) även om naturligtvis ett stålnät-skydd vore ännu bättre. Dock rätt mycket bättre än t ex C3 Picasso resp nya C4 Picasso. Frånsett detta lastförskjutningsskydd så finns det ju också 4 st öglor förankrade i chassit i hörnen av det ordinarie bagageutrymmet. Och 2 st klenare långt bak och högre upp för att förankra kassar o likn. Som sagt - det är mycket man inte upptäcker om man bara kollar hur fort en bil går i rondellerna...:)

#42
2013-09-02 16:51

Nej Oberkommando, jag har inte gjort bort mig alls. Som jag skrev tydligt och klart i mitt svar till dig så avspeglar rubriken inte det som står under frågor och svar, och det är i sådana fall snarare Vi Bilägare som har gjort bort sig genom att ha en rubrik och en fråga och ett svar som inte stämmer överens.

När det gäller varför jag inte har svarat på Audis inlägg - så är det enkelt: han är blockerad sedan flera veckor tillbaks och det vet han dessutom om. Notera hans argumentationsteknik - han vet att han är blockerad vilket innebär att jag inte ser hans inlägg, och ändå försöker han göra sig lustig över att jag inte har svarat. Hur kommer det sig att jag såg honom nu? Enkelt - jag gick in i en annan webbläsare utan att vara inloggad, och då kan jag se alla inlägg. Men det är rätt bökigt att ha två webbläsare igång. Även AL är blockerad, samt McGregor. Eftersom jag inte finner deras inlägg av värde så läser jag dem normalt inte.

Audi påstår att lastnät inte finns som tillbehör - det stämmer inte. Nu antar jag att han utgår från den lilla tillbehörsbroschyren på svenska, den som visar endast ett litet urval av de tillbehör som finns tillgängliga. I den broschyren finns inte lastnät med, vilket inte är samma sak som att de inte finns. Broschyren visar, som sagt, endast ett urval av tillbehör - inte hela tillbehörssortimentet. Jag är övertygad om att Audi är medveten om detta, men även här så låtsas han inte om det. Det är nämligen så Audi argumenterar.

Audi raljerar över förankringspunkterna i golvplattan, han påstår det är en golvmatta. Det är det inte. Det är en stabil och tjock platta. Jag tror knappast att Audi kan lyckas knäcka den på ett enkelt sätt. Om han påstår att denna platta inte är hållbar, så får han visa ett test som kan bekräfta hans påståenden. Uppenbarligen har han inte sett denna i verkligheten eftersom han tror att det är en golvmatta. Audi vill givetvis gärna att det är en golvmatta, eftersom hans argumentation bygger på den felaktiga uppfattningen.

Audi raljerar utifrån versionen med panoramaglastak. Jag har inte panormaglas i min, det är normalt extra tillbehör. I version med panoramaglastak så finns det ett solskydd som glider in under taket och sträcker sig till och med till bakrutan och lampan.

Audi och AL är givetvis välkomna att raljera över mig, särskilt eftersom jag normalt inte läser deras inlägg så deras raljeringar och personangrepp går mig fullständigt förbi. Jag hoppas naturligtvis att de fortsätter att raljera över mig och komma med personangrepp hur mycket som helst. Det är bara trevligt, för det är ju extra komiskt att de lägger ner en massa energi på att raljera över mig när jag inte ens läser det. Men vill de lägga ner den energin på mig, så för all del. Vi vet ju redan att jag är en mycket viktig person för både AL och Audi. Det var ju flera veckor sedan som jag blockerade dem och de fortsätter att raljera över mig fast de inte får någon respons för det. Det säger en hel del om deras personligheter. :)

#43
mcregor
2013-09-02 17:04

Ja - Raphael är en mästare i att skärma av sig ifrån verkligheten. När man berättar sanningen så är "inläggen inte av värde" - jojo...
Som jag nämnde tidigare så är den "stabila och tjocka plattan" en tunn platta som bara ligger ovanpå några stödpunkter - och detta kallar Raphael "stabilt". Hade ingen våg med mig men spontant skulle jag tro att denna tjocka och stabila platta vägde under 1 kilo.
Men grundproblemet är ju att "förankrings-öglorna" sitter i denna platta och inte i chassit - och inga förankringspunkter finns heller i taket som denna herre tidigare påstått. Så ni får tro på vilken ni vill av oss - den som orkar ta sig till en Citroen-handlare kan se det med egna, ofärgade ögon....

#44
2013-09-02 17:36

"Om en lögn upprepas tillräckligt många gånger blir den en sanning" konstaterade redan Joseph Goebbels.

Det är därför som ni måste kontrollera den verkliga innebörden i Raphaels ständiga påhitt och falsarier här i trådarna. Han ljuger som en häst galopperar helt enkelt, vilket nu åter visats.

Sedan klarar han inte av att försvara sina lögner, utan väljer så bekvämt att blockera oss som tenderar att dubbelkolla det som skrivs (men snart försvinner blockeringsfunktionen så det blir nog jobbigt för vår PSA-representant) . Trovärdigt? Nej knappast. Jag uppmanar därför även alla andra att kontrollera den verkliga sanningshalten i alla Raphaels påståenden, annars riskerar ni att falla offer för tendentiös och skrupelfri propaganda.

MVH AL

#45
2013-09-02 17:47

Raphael har inte många rätt i sitt inlägg.... som vanligt.

1. Jaha, jag är blockerad. Det visste jag inte. Jag misstänkte det för några veckor sedan och skrev även detta. Men eftersom han svarade mig någon dag senare, så antog jag att jag hade fel.

2. Bagagerumsmatta? Var har jag skrivit det i denna tråd (annat än ett allmänt inlägg som rörde alla bilar och då "bagagerumsmatta/platta)? Inte en enda gång. Jag har skrivit bagagerumsplatta. Rapahel läser inte, han skriver.

3. Vi fick inget svar om förankringspunkter för lastnät på C3 Picasso, vilket inte förvånar mig. mcgregor (blockerad) har ju beskrivit hur det ser ut, vilket Raphael bortser helt från. F.ö. har jag inte studerat någon broschyr från Citroen ö.h.t., så även där fabulerar Raphael igen. Det är nämligen väldigt enkelt; finns det inga förankringspunkter på en C3 Picasso, så kan man inte montera ett lastnät heller. Med eller utan panoramaglastak.

4. Om man tror att en bagagerumsplatta med öglor är en säker lösning, så får man väl tro det. Men jag skulle avråda var och en från att lita på Raphael i detta fallet (också). Det kan nämligen kosta er livet.

#46
2013-09-02 18:18

Det kan f.ö inte vara lätt att behöva blockera alla dem som har en avvikande åsikt gentemot en själv. Jag menar, vi är ju knappast speciellt många som skriver här i trådarna så man blir väl rätt ensam....

Men fenomenet med att enbart omge sig med ja-sägare är inget unikt. Det hittar man i varenda sekt och det är också en förutsättning inom en totalitär regim. Så jag är inte förvånad - snarare förstärker det min bild av en sann fundamentalist, ja PSA-Stalinist vore kanske ett bättre namn (eller rättare sagt, PSA-Bob - efter Bagdad-Bob, känns mer passande, jag vill inte förolämpa de som gått bort)?

Men i morgon så redovisar Folksam sin senaste säkerhetsrapport så då brakar helvetet nog löst här i spalterna igen. Kom då ihåg att dubbelkolla ALLT som PSA-Bob kväker ur sig.

.-)

MVH AL

#48
mcregor
2013-09-02 19:47

Jag tycker att AL skall anmäla Raphael till ViB med tanke på vad denna märkliga figur skriver i andra trådar och som av allt att döma är riktat till AL. Där tycker jag absolut att han passerat anständighetens gräns. Man blandar inte in ens "kombattanters" arbetsgivare - oavsett om det är rätt gissat eller inte. Och eftersom han dessutom blockat AL så har han ingen möjlighet till genmäle/diskussion med figuren ifråga.

#49
2013-09-02 20:00

Lastöglor som är fästade i golvplattan?? Känns lite sådär! Låter som en lågbudgetlösning!

#50
2013-09-02 20:02

Kapten, du var blockerad av mig och jag förstår inte varför jag ser dina inlägg. Har du raderat din användare och skapat en ny igen? Att kalla mig för "arrogante Raphael" är ett personangrepp. Jag blockerar dem som kör med personangrepp och personförföljelse och därför har jag blockerat AutoLivs representant i forumet, han kallade mig för psykopat vid ett tillfälle. Audi skrev ett inlägg där han uttryckligen erkände att han hatar människor som mig. Och du kallar mig för arrogant, ja det är klart att med sådana människor så ser jag att det inte är meningsfullt att diskutera då jag bara har intresse av en seriös diskussion med människor som klarar av ett vårdat och trevligt språk. De som inte kan diskutera utifrån omtanke, respekt och vänlighet - de blockerar jag, för jag har faktiskt inget intresse av att läsa personangrepp. Jag råkar vara här för att diskutera bilar och inte personer, detta är trots allt inte Hänt i Veckans skvallerspalt. Vill man förfölja personer, så finns det andra forum för de som har det intresset.

#51
2013-09-02 20:22

Ja bättre fly än illa fäkta...

Svårare än så är det inte.

Och nej, psykopat har jag aldrig kallat Raphael för. Nu är PSA-Bob igång igen och fabulerar....

MVH AL

#53
2013-09-02 20:24

Raphael,du påstår att "Audi skrev ett inlägg där han uttryckligen erkände att han hatar människor som mig."

Det minns jag inte. Kan du vänligen upplysa mig om när och var, så att jag får be om ursäkt? I all välmening.

#54
2013-09-02 20:37

Nu har jag blockerat dig igen Kapten. Personangrepp är något som jag anser inte hör hemma i seriösa diskussioner vänner emellan. Men du får gärna lägga energi på att skriva mängder med personangrepp till mig nu, det verkar ju vara en sysselsättning som du gärna ägnar dig åt på fritiden. Genom att jag nu har blockerat dig så slipper jag ta del av när du ägnar dig åt din hobby.

#55
2013-09-02 20:50

Ja, snacka om att ha dåligt på fötterna. Inte nog med att vår gode PSA-fantast överdriver och fabulerar i var och vartannat inlägg. Han blockerar alla dem som ens vågar ifrågasätta falsarierna. Nu är vi uppe i fyra utvalda opponenter som visat sig granska stackaren lite för hårt och ingående, oavsett vi talar ekonomi, säkerhet eller utrustningsspecifikationer.

Ja, vad säger man....Sticker man ut hakan måste man nog lära sig att bli ifrågasatt. Det är vad en debatt går ut på..

MVH AL

#56
2013-09-02 21:24

AL, vissa kommer man helt enkelt inte längre med!

#57
2013-09-02 21:50

Jag repeterar:

"Raphael,du påstår att "Audi skrev ett inlägg där han uttryckligen erkände att han hatar människor som mig."

Det minns jag inte. Kan du vänligen upplysa mig om när och var, så att jag får be om ursäkt? I all välmening"

#58
2013-09-02 21:56

Nej Kaptenen, det konstaterade jag för länge sedan. Men jag skriver ändå i de trådarna där Raphael huserar eftersom det trots allt kan finnas en och annan som tar hans påståenden på allvar. Se bara debatten om Peugeot 308 här intill där han nu uttryckligen skrev ut att Audi har flest fel i Länsförsäkringars rapport över maskinskador - trots att rapporten i sig visar något helt annat. Jag har därför redogjort för denna så att all ni som själva vill kontrollera sakens verkliga förhållande kan gå in och läsa den verkliga sanningen.

MVH AL

#59
2013-09-02 22:13

Nu går jag och lägger mig och kommer bara att kunna kommentera detta i morgon kväll. Men ånyo:

"Raphael,du påstår att "Audi skrev ett inlägg där han uttryckligen erkände att han hatar människor som mig."

Det minns jag inte. Kan du vänligen upplysa mig om när och var, så att jag får be om ursäkt? I all välmening."

Kan man få en hänvisning? Vänligen?

#60
2013-09-04 11:56

HELA bilen,..alltså C3 Picasso är en "lågbudgetversion" "Trasten" då den försöker vara den slutgiltiga kompromissen och sådant lyckas sällan.
Själv gillar jag dock bilen och skulle nog kunna leva med dessa kompromisser men den är lite för liten för mitt behov.
Värre tycker jag då det är med betydligt dyrare bilar där det borde finnas pengar till rejäla lastöglor,infästningar i tak,lastgaller/nät eller vad man nu behöver men tyvärr är det som sagt ofta dåligt med detta.

Om det beror på att folk ändå inte lägger någon större notis till detta då de ändå sällan lastar något tungt eller vad vet jag inte.
Minns min gamla trotjänare,en Passat Diesel -86 med glädje som efter omreggning till LB fungerade väldigt bra som "lastbil"....Den största skillnaden blev då en formplyfa på golvet,rejäla lastöglor och ett lastgaller som på riktigt tålde att belastas.
Med bra gasdämpare/förstärkta fjädrar förblev detta en duktig hjälpreda under många år. :)
Men idag är det svårt att hitta en bil som tål att lastas alls. :(

#61
2013-09-08 17:26

Jag har under helgens utflykt haft nöjet att granska 2 parkerade Citroen C3 Picasso utan panoramaglastak. Ingen av dessa hade förankringspunkter för lastnät. Detta bekräftar det mcregor rapporterat. På mitt påstående att C3 Picasso med panoramaglastak saknade dessa förankringspunkter skrev Raphael:

"Audi raljerar utifrån versionen med panoramaglastak. Jag har inte panormaglas i min, det är normalt extra tillbehör. I version med panoramaglastak så finns det ett solskydd som glider in under taket och sträcker sig till och med till bakrutan och lampan."

Notera att han ö.h.t,. inte berör (det han själv kritiserat på denna artikels bil) mitt påstående. Han visste att han hade fel, men valde att mörka.

Så jag står fast vid mitt åsikt: C3 Picasso är en farlig bil när man fraktar gods med nedfällt baksäte. Precis lika farlig som bilen denna artikel handlar om.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.