Nästa artikel
Bilfrågan: Vanskligt byta batteri?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vanskligt byta batteri?

Publicerad 14 mars 2016 (uppdaterad 28 april 2021)
Frågeställaren undrar om det är svårt att byta startbatteri på egen hand.
”Det står att man ska vänta fyra timmar efter bytet innan man kan börja köra. Varför?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag tänkte byta startbatteri i min Kia Cee´d SW med ISG (stop and go) och jag läste lite i instruktionsboken om det. Är det bara att koppla ur det gamla batteriet och sätta i det nya? Det står att man ska vänta fyra timmar efter bytet innan man kan börja köra. Varför? Vågar man byta eller är det krångligare än som jag uppfattade det? Behöver jag kanske lämna in bilen för batteribyte?
Ronny
 
Svar:
Att bilen måste stå i fyra timmar efter batteribyte beror på att batterisensorn behöver anpassa sig. Alla inställningar, till exempel fönsterhissar och radio, blir nollställda och sensorn måste ha tid att hitta tillbaka.
Det är viktigt att ta reda på om radions kod har blivit ändrad. Då måste man ta reda på den innan strömmen bryts.
Är man det minsta osäker bör en auktoriserad Kia-verkstad kontaktas.
Cecilia Gustafsson, Kia Motors Sweden
 
Diskutera: Har du bytt startbatteri någon gång och har du några råd?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-03-14 08:14
Bortom

Om ett datorsystem är SÅ segt att det behövs 4 timmar till en återställning då ska man köpa en annan bil! Inte ens en komplett nyinstallation av Windows tar mer än drygt timme...
att det tar lite tid efter ett batteribyte innan en modern bil kan köras är dock sant (i vissa fall), det tog ca. 10 minuter innan min Mersa kunde startas efter att batteriet var bortkopplat (och ca. 3 min. innan ens en lampa lyste). Jag tycker att det är konstigt att inte all data i en bil lagras på flash minne... så man slipper idiotin med det ovan nämnda.

#2 • Uppdaterat: 2016-03-14 09:02
1storstark

Skrämmande!

#3 • Uppdaterat: 2016-03-14 09:04
Hackenbush

Vansinnigt att det skall vara så omständigt att bara byta ett batteri.

#4 • Uppdaterat: 2016-03-14 10:08
1storstark

Visst kan man tänka sig mera korkade grejer men det är svårt. Har jag bytt batteri så vill jag, naturligtvis starta och kolla så att allt fungerar som det ska. Inte vänta till dagen efter då jag behöver bilen för att åka till jobbet.

#5 • Uppdaterat: 2016-03-14 10:25
Hackenbush

Kan väl inte vara svårt att ha någon form av batteribackup för funktioner i bilen som kan hålla inställningar för en kortare tid så att man kan byta batteri. Blir nog ett måste framöver när bilarna blir späckade med olika elektroniska system.

#6 • Uppdaterat: 2016-03-14 12:11
PREVIA

Man kan koppla in batteriladdaren på batteriets anslutningskablar så får bilens elektronik ström under tiden man byter batteri. Detta går bra om man har en äldre laddare som ger ström hela tiden eller en nyare som man ställer in på Supply så att strömen inte bryts när batteriet kopplas bort. Moderna laddare utan Supply funktion kan inte ladda ett helt dött batteri då,dessa laddare kräver att batteriet lämnar en viss spänning för att laddaren skall starta, en säkerhetsåtgärd för att inte gnistbildning och felkoppling kan ske. Dessa moderna laddare utan Supply funktion kan inte ladda ett helt tomt batteri vilket inte är så kul om man står med ett helt tomt batteri, något att tänka på när man köper laddare.

#7 • Uppdaterat: 2016-03-14 15:43
Focus

Det måste vara mycket invecklat att byta batteri på en ny bil. På en BMW skulle det kosta 4000 kr för att BMW-verkstaden skulle byta men hör och häpna , då ingick batteriet. (I Stockholm förstås).

#8 • Uppdaterat: 2016-03-14 16:26
systembolaget

vart fan är vi på väg? skrämmande läsning.

#9 • Uppdaterat: 2016-03-14 19:36
boschcarservice

Moderna bilar behöver ändring av inställningar i bilens dator efter batteribyte. Med tiden förbrukas batteri och den behöver mer och mer laddning från generator. När man byter batteri måste (inte alla bilar) dator uppdateras, annars kommer batteri att blir överladdat och kan sönder !

#a • Uppdaterat: 2016-03-15 06:08
Lason1

Boschcarsevice, det är riktigt att batteriet behöver mer laddning när det blir gammalt. Före datorns tid i bilen hade man en laddningsregulator som skötte det utmärkt. Av vissa anledningar styrs det inte så idag.

Men fyra timmar låter mycket. Vad gör man om biöen är död och man behöver starthjälp? Ska man stå i fyra timmar med startkablar på då?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.