Bild
Nästa artikel
Frågeställaren behöver råd om huruvida det är en god idé att köpa en dieseldriven Hyundai i30.

Bilfrågan: Vågar jag köpa dieselbil?

Bilfrågan
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Funderar på att köpa en Hyundai i30 diesel. Men vågar man köpa en dieselbil med tanke på kommande restriktioner? Vi kommer inte att köra i innerstan och kör mest långa sträckor.
Ola


Svar:
Fossila drivmedel kommer att vara viktiga en lång tid framöver. Det återstår en hel del problem att lösa innan alla kan åka eldrivet. En snål diesel är ett alternativ. Försäkringsbolaget Folksam har listat bilar som de anser är bra val med fokus på säkerhet och just bränsleförbrukning och den bil du funderar på, Hyundai i30 1.6 Crdi 110 hk, är just en av de bilar som tas upp i ”Säkra och bränslesnåla nybilar 2018”. Särskilt Comfortmodellen kan vara ett smart alternativ eftersom CO2-utsläppet ligger på bara 95 g/km. Det kan också vara förnuftigt att köpa en lätt begagnad. Att välja ny innebär att den helst ska registreras före de nya skattereglerna 1 juli.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Håller du med om svaret?
 

Kommentarer

#1
2018-04-13 08:27

Köp inte diesel. Dom rasar i värde. Dieselpanik råder hos handlarna.

#2
2018-04-13 09:56

Miljöproblem är mer än CO2, som för övrigt är ett överdrivet problem. Därför bör man undvika diesel, som har särskilt negativa problem med partiklar och NOx. Inget som framtiden kommer se positivt på, om man uttrycker sig försiktigt.

#3
2018-04-13 09:57

Att gå och köpa en diesel nu är väl tyvärr lika dumt som att köpa tjock-TV, värdeminskningen riskerar att bli en stor kostnad om man inte tänker behålla den tills den hamnar på skroten

#4
2018-04-13 10:04

Att köpa en bil för fossilt bränsle är nog lika dumt som att köpa en tjock-tv skulle jag säga. Detta eftersom vi befinner oss i en övergång till det fossilfria samhället.

#5
2018-04-13 10:07

pinjong, håller med dig till viss del, men när företagen lägger om sin fordonsflotta kommer handlarna att översvämmas med dieselbilar och då blir det inte lätt, bensin är än så länge framtidssäkrare, väljer man dessutom hybrid kommer man ner i förbrukning och kostnad

#6
2018-04-14 18:21

Ett mer korrekt svar på frågan skulle vara att Diesel är lika tryggt att köpa som något annat. Miljözonerna berör alla äldre bilar, inte enbart diesel. Något "framtidssäkert" existerar inte!

#7
2018-04-13 15:16

Den enda anledningen att lägga på 35000 för att köpa en svagare diesel på en sådan lätt bil är om man ofta drar husvagn.
Min bensin 1,0tsi tar lika som många nya bilar med omoderna dieslar och i30 har väl en gammal dieselkonstruktion vad jag vet.
Det måste vara dummt att köpa en buller diesel till den bilen som redan före är bullerkänslig på dålig asfalt.
Dessutom blir bilen svindyr om man vill ha bra led strålkastare och automat.

#8
2018-04-13 10:36

Frågeställaren är tyvärr ett offer för en massmedial hetskampanj mot diesel - som enligt både tillgänglig expertis som utredningsinstanser är meningslös. I de regleringar som nu diskuteras i Sverige är det fler bensin- och bensinhybrider än dieselfordon som berörs. I takt med att just denna kunskap når ut till människor - och förhoppningsvis även in till mediehusen - kommer vi få en mer balanserad debatt och tillhöranden prisnivå på marknaden.

Så nej. Man kan i princip inte köpa någon bil idag och allra minst med fossildrift. Samtliga fordon kommer att påverkas av dessa planerade zoner, oavsett det är bensin, hybrider, diesel eller på sikt el.

MVH AL

#9
2018-04-13 10:41

#5 Mercedes går for diesel hybrider, et bedre valg en bensin hybrid? el i byen og mindre utslipp av co2 på landeveien, virker for meg som et smartere valg en bensin hybrid med mer co2 utslipp

#10
2018-04-13 10:49

Helt klart dumt att köpa en Dieselbil som läget ser ut just nu. Bättre att köpa en hybrid eller elbil.

#11
2018-04-13 10:52

Helt klart dumt att köpa en Dieselbil som läget ser ut just nu. Bättre att köpa en hybrid eller elbil. En hybrid har lägre utsläpp än diesel, se miljödeklarationen för bilen som tillverkaren uppger.

#12
2018-04-13 11:06

Helt klart klokt att köpa en dieselbil som läget ser ut just nu. Särskilt för den som bor på landsbygden. En modern dieselbil släpper ut färre avgaser och har lägre förbrukning än en hybridbil i *verklig körning*. Hybrider fungerar bra i stan, där gör de mest nytta med alla start och stopp, men på landsvägen så drar de bara lite mindre än en bensin. Det man definitivt inte bör köpa nu är en bensinbil. Läste ett test om Kia Niro laddhybrid i senaste Teknikens Värld, när batteriet är slut så är det bara bensinmotorn kvar och den är tunn och seg (ingen turbo). Så en diesel har mer kraft, är trevligare att köra och dessutom snål. Och billigare att köpa än en laddhybrid. För den som långpendlar och kör på landsvägar och motorvägar så är dieseln ett bättre alternativ. Hybrider och laddhybrider är för stan, fast då kan man ju lika gärna ta bussen tycker jag, eller tunnelbana, spårvagn etc eller vad som finns i staden...

#13
2018-04-13 11:17

För de som lider av faktaresistens i fallet växthusgaser och diesel finns hjälp att få.

http://www.naturvardsverket.se/Om-Naturvardsverket/Publikationer/ISBN/67...

https://www.svd.se/fel-att-avrada-fran-kopa-av-dieselbilar

Som alltid är okunskap propagandans bästa vän. Det är därför vi har oberoende forskning som kan motarbeta asymmetrisk information.

MVH AL

#14
2018-04-13 11:37

finns en risk att man får ett skambud när man vill byta in den mot en ny om ex antal år

#15
2018-04-13 11:55

Diesel kommer inte att försvinna på många år. Hur gärna många här inne vill det. Bara trams allt detta om snack att det är farligt att köpa dieselbil. Ni gör ju bara det ännu värre, räcker väll att massmedia o dumma politiker snackar skit ?

#16
2018-04-13 12:41

Raphael, märks att du aldrig ägt en hybrid :) 4,8 mil inklusive motorvägskörning 4 personer 0,36, varför skulle hybrid inte funka på landsväg? VIB långtestbil Auris hybrid förbrukning under hela testperioden 0,52

Perfekt både i stan och utanför även om den mest gör nytta i staden

#17
2018-04-13 13:09

Simon. 0.52 skulle jag inte skryta med. Det är ju vad en anställd har i förbrukning på sin automatväxlade diesel-SUV vid blandad körning (varav en del i köerna i Göteborg )... Kör man den på landsvägen går det att få den under 0,4 och då finns det rejält med drivhjulsmoment tillgängligt om man vill köra om någon. Den har alltså avgjort bättre prestanda och en hel del utrustning samt dessutom fyrhjulsdrift och är ändå snålare än en lättare bensinhybrid.

http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/modellspecifikt/bmw-x1...

MVH AL

#18
2018-04-13 13:11

0,52 med dieselhybrid är väl uruselt.

#19
2018-04-13 13:24

Med tanke på att det kommer många nya elbilar inom något/några år med ökad konkurrens och förändrad prisbild samt möjligen avsevärt bättre teknik, borde frågan kanske vara: Vågar jag köpa elbil?

#20
2018-04-13 13:43

Axa. Toyota har ingen dieselhybrid på programmet

MVH AL

#21
2018-04-13 13:52

Snart har vi en ny regering och nya tankegångar. Diesel är bra för dig som åker lite längre sträckor och/eller vill ha lite vridkraft! :)

.

#22
2018-04-13 14:09

Ja, du ska verkligen passa på att köpa en ny dieselbil nu när priserna är låga. Inom kort vänder trenden / opinionen som kommer att göra dieseln riktigt het dvs ännu mer attraktiv igen. Ryktet om dieselns död är betydligt överdriven! Av klimatskäl kommer dieselbilens återkomst att få ännu momentum än den den haft de senaste fem åren!

#23
2018-04-13 14:35

Ja, man kan ju fundera hur en Euro5 diesel i en större kombi kan dra 0,51l/mil på landsväg, när en ny XC60 T8 sörplar i sig 0,85l/milen i bensin på samma sträcka. Den ena för för sittande regering smutsig och borde skrotas, och den andra får statliga bidragspengar för att den är så miljövänlig.

Vilken är egentligen bäst för miljön?

#24
2018-04-13 15:19

Vill du ha diesel så köp diesel. Våga chansa lite på dieselns framtid och sätt alla pengarna på (sot)svart. Oddsen verkar vara 50-50 då hälften här tror att dieseln är död i morgon medan andra hälften tror att det är precis som vanligt även om 5 år eller tom en uppgång för diesel.

#25
2018-04-13 15:52

Raphael.
Menar du med fullt allvar att rekommenderar någon att lägga på 25 tusen extra för att få dieseln i denna i30 mellan combi.
Det låter väl vansinnigt i mina öron när det finns bilar i samma prisklass som går i princip lika snålt med bensin.

Och Simon att auris kombin i vi bils test körde på 0,52 är väl ganska uselt för att vara en halvtrång kombi med hybrid teknik.
Octavian med vanliga bensin 1,0an tog ju 0,53 i vibils test utan något hybrid paketet att släpa på och då får du en större och rappare kombi.

På spritmonitor är vag 1,0 tsi tillochmed snålare än i30 dieseln.

#26
2018-04-13 15:56

Jag skulle inte vara mer rädd för att köpa en diesel idag än något annat. Det är svårt att spekulera i framtida regelverk med någon större träffsäkerhet.

Min rekommendation skulle vara att köpa den bil som bäst passar köparens önskelista när det gäller egenskaper.

Jag skulle själv välja en miljövänlig diesel idag om det inte vore för att jag kör för mycket korta sträckor och är rädd att få strul med partikelfiltret. Dieseln har annars många fina fördelar:

- Lägre CO2-utsläpp än bensin.
- Större urval av allt miljövänligare bränsle (hvo100, preem evolution diesl osv).
- Låga partikelutsläpp.
- Bra köregenskaper (vridmoment osv).
- Låg förbrukning.
- Beprövad teknik.

Nackdelen är (jämfört med bensin) de högre NOx-utsläppen men det kan ju vara upp till köparen att bedöma hur problematiskt det är, och huruvida man prioriterar den lokala miljön eller den globala uppvärmningen.

#27
2018-04-13 16:01

Roligt att se att nån ger tummen ner och då tolkar jag det som att han tycker att lägga 25000 extra på en dieselmotor i i30 utan någon som helst ekonomisk vinning utan bara högre kostnader på alla plan och dessutom så måste man höra dieselknattret i stan hela bilens livslängd.
Dessutom så bör man beakta ett riktiga LED strålkastare inte ingår i std priset.

#28
2018-04-13 16:14

Det är bilen i sig som är dålig,inte bränslet.

#29
2018-04-13 16:21

@mso, 15.000 skiljer mellan en 1,4 bensin och en 1,6 diesel om man bygger bilen och dB-värden är förmodligen likvärdiga vid körning. LED-strålkastare är väl inget som skiljer bensin från diesel. Konstig anmärkning.

#30
2018-04-13 16:28

Det har ju aldrig varit särskilt klokt att köpa en dieselbil.

#31
2018-04-13 16:38

Jag tycker är det bästa för att välja 3 olika är bensin, laddhybrid och el. Det har god takt försäljning i våren 2018 än diesel är på väg sjunka efter statistik över nyregistrerade personbilar! Vanligt hybrid exempel Toyota Auris är ingen körupplevelse på motorväg och landsväg och är inte så snål utan endast i stan. Jag haft fd Toyota Auris med hybrid drar över 0,46 liter per mil och nuvarande Opel Astra 1.0T drar över 0,49 liter per mil, båda bilar är "genomsnitt bränsleförbrukning efter körd på ett år!"

#32
2018-04-13 16:40

Pinjong
35 tusen skiljer det om man jämför med minsta bensinaren på 120 hk och dieseln på 110hk.
Och bensin motorn hörs inte i normal stadstrafik i cupen vilket dieselmotorn gör och det gäller dom flesta moderna bilar.
För stt inte tala om vintern.

Och LED strålkastare var mer en komentar för att uppmärksamma att det är så många som inte inser att man kunde fått ett bra ljus i köpet och ångrar sig bittert i efterhand och istället omg lägger ut 5-7000 på extraljus eller ramp vilket man kan slippa om man är medveten.
Många känner sig surt lurad.

#33
2018-04-13 16:46

mso; men Hyundais 1-liters 3-cylindriga bensinmotor och deras 1,6-liters diesel ligger väldigt långt från varandra i körbarhet och styrka. 1,4-liters motorn verkar däremot ganska potent borde vara den rimliga att jämföra med annars blir det äpplen och päron.

Frågeställningen har inget med ljus eller annan utrustning att göra.

#34
2018-04-13 17:00

Jag vet att generellt så är en diesel snålare än bensin och speciellt på tyngre bilar och då är det nästan oförsvarbart att inte köpa diesel.
Att på en i30 välja dieseln och då som kanske går något billigare ( någon tiondels dl i bästa fall) jämfört med snålaste bensinaren och att lägga ut 35000 extra.
Ja fundera på det.

#35
2018-04-13 16:52

Mitt råd är att inte köpa någon ny bil alls. Köp begagnat och avvakta något år så får vi se hur miljömupparna agerar då!! Dieseln kommer alla ggr att överleva!

#36
2018-04-13 16:55

Så mycket humbugg som skrivs här, bara egna ihopsnickrade sanningar/tolkningar som är helt felaktiga. Hybrid är effektiv så de drar mindre än dieselmotor och lägre utsläpp det är fakta, desseutom har hybriden bekväm modern automatlåda. Läs miljödeklarationen enligt WLTP och jämför.

#37
2018-04-13 16:55

Pinjong.
120hk bensin mot 110 hk diesel och frågan är mer vad skall bilen användas till dra bakom.

#38
2018-04-13 16:58

Ja Shogun dom bästa hybriderna är riktigt bra men då får man också lägga upp lite mer slantar i inköp för att spara nån halv dl i bästa fall.

#39
2018-04-13 17:09

mso; läs frågan igen. Du lägger in en massa egna värderingar och preferenser som det inte frågas efter. För mig tyder frågan på att frågeställaren gärna vill ha en diesel men är rädd för restriktioner mm - precis som det står. Vilken bil eller ljus du själv vill ha är en helt annan sak. Hybrider frågas inte heller efter...

#40
2018-04-13 17:22

Ja, tänk vad många egensnickrade ”sanningar” och grundlösa påståenden som i yttrandefrihetens namn tillåt stå oemotsagda här som tex att en bensinhybrid är miljövänligare än en dieselbil som dels idag matchar hybridbilens bränsleförbrukning med den skillnaden att Co2 utsläppen är minst 50 till över 90% lägre med dieselbilen eftersom dieseln i sig innehåller minst 30% ända till 100% bioandel (HVO). Sedan att en ylande CVt automatlåda kan kallas modern fattar varken jag eller alla de många insändares klagomål på detta ylande vid acceleration då motornsvarvtal ökar därav ylandet men bilen accelererar inte förrän efter ett tag - a la remjohan.... Senast idag lyssnade jag på Vetenskapsradion på P1 kl 12.05 då man talade om den skenande Co2 utsläppen och allt vad det för med sig.

- Den kloke köper diesel - för ekonomin och klimatetsskull.

#41
2018-04-13 17:43

A.L 0,52 var snittet efter ett års testkörning av VIB, vinterkörning och skidbox på taket, det kör du aldrig en dieselsuv 4wd och automat på, möjligen 0,7 men troligen högre än så, kompisens nya XC60 ligger till och med över 0,8 ibland och då släpper han ut mer avgaser och speciellt i stadsmiljö, så att komma ner på ett snitt runt 0,5 är omöjligt skulle jag säga

#42
2018-04-13 18:05

Simon, det märks att du inte läste det jag skrev. Jag skrev att en bensinhybrid visserligen drar något mindre än en vanlig bensin, men den drar inte lika lite som en diesel. Inte utanför stan. Jag skrev också att hybriden passar bäst i stan, det är där den har lättare att nå låga förbrukningssiffror. Varför? Jo, därför att då kör den fler sträckor på el. I staden så är hastigheterna lägre och stoppen fler, allt detta gynnar en hybridbil. Det gynnar även bilar med "mildhybrid-system" som start och stopp-system. Men på landsväg och motorvägsfart så gör detta mindre nytta eftersom du inte stannar och stoppar på samma sätt. 0,52 l/mil blandad körning är verkligen inget att skryta med. Min gamla diesel från 2009 drar mindre och en ny modern diesel drar ännu mindre. Så är det låg förbrukning man söker så är fortfarande en diesel det givna valet, särskilt utanför stan.

#43
2018-04-13 18:10

Mso, Hyundai i30 dieseln har en uppgiven förbrukning på 0,38 l/mil i blandad körning och bensinaren 1.0 ligger på 0,49-0,52. Bensinaren 1.4 ligger på 0,55 l/mil. Är man ute efter minsta möjliga förbrukning så är det fortfarande diesel som gäller, så jag har absolut inget problem att rekommendera en diesel. En diesel har dessutom högre körbarhet genom bättre vridmoment. Det är ju därför som jag har diesel. En diesel på 110 hk ska närmast jämföras med en bensinare på 140 hk, när vi talar om dragkraft. Och 0,38 l/mil istället för 0,55 l/mil skulle jag absolut betala för. Jag kör över 2 000 mil om året.

#44
2018-04-13 18:14

Simon. Jo efter 1.5 år och över 7000 mil ligger X1:an på 0.51 l/mil mätt vid pump. Och då ingår minst tre resor upp till norska fjällen med både packning och passagerare (hur bilen går på den anställdes privata tid vet jag dock inte). Tro mig, även jag blev förvånad över hur lite diesel den tar.

MVH AL

#45
2018-04-13 18:17

För den som inte bor eller verkar i innerstaden är valet precis lika mycket en smaksak som det alltid varit. Dieselmotorn har onekligen sina fördelar mot motsvarande bensindito och eftersom frågeställaren kör mest långa sträckor är frågan enkel att besvara, vilket den också enkelt blev.

#46
2018-04-13 18:41

Frågeställningen var om det var en god idé med en i30diesel.

Att lägga på 35 tusen extra för att få en halvgammal dieselmotorkonstruktion i en modern bil som enl spritmonitor snittar över 0,6 liter milen.
Det borde ringa nån klocka.

#47
2018-04-13 18:43

Mso 1000. Men vad är bättre? Att välja en slö bensinare som förgiftar omgivningen istället?

MVH AL

#48
2018-04-13 18:55

AL. Jag vet inte hur det slår på miljön då vissa säger si och vissa säger så.

Men jag skulle aldrig lägga 35 tusen extra för att få en äldrediesel motor med tveksam framtid då jag kan köpa samma bil med bensin och mer hk till 35000 mindre investering.
Jag säger bara ut ur stugorna och provkör.

#49
2018-04-13 18:56

Jag säger igen: Dieselmotorn här ska jämföras med 1.4 motorn och inte 1.0 motorn. Dieseln har ett vridmoment på 280, 1.4 motorn på 240 och 1.0 motorn på 172. Det är tyvärr ett vanligt missförstånd att jämföra hästkrafter, men det är vridmomentet som är bilens dragkraft och som ger omkörningsacceleration och som indikerar hur bra bilen är att köra med last. Så jag anser absolut att dieseln är ett intressant val.

Sen när det gäller Spritmonitor: Vi talar om 17 förare/bilar med nya i30. Och siffrorna gäller både för den mindre och den större dieselmotorn, det är ungefär hälften var. Den större dieselmotorn driver upp snittet. Jag tycker det är alldeles för litet urval för att såga någonting om vad bilen drar under svenska förhållanden. Som sagt, jag har uttryckt tveksamhet för Spritmonitor tidigare och jag gör det igen. Det enda vi kan säga det är att det går att köra snålt och det går
också att köra motsatsen. Det beror på föraren.

#50
1
2018-04-13 19:10

Nej!

#51
2018-04-13 19:30

mso1000.

Du har helt rätt, sunt bondförnuft! Redan där stuper ekonomin med diesel...sedan så drar en hybrid ofta mindre än en diesel i verklig trafik. En myt att diesel går snålare.

#52
2018-04-13 19:50

Rapayel.
Mest landsvägs körning säger frågeställaren.
35000:- ‭extra kostnad för lilldieseln.

Nu har jag inte testat nya hynday 1,0 trean men min 1,0tsi trea på octavian har betydligt bättre körbarhet än dessa små dieslar du pratar om och jag kör närsomhelst på 0,45-0,5 på vanlig landsväg med min bil.
Du vet nog att dom siffror på0,42 som står i brochyren aldrig stämmer.
Och även om hynday trean inte kommer ända upp till vag tsi trean kan den knappast vara så mycket sämre i körbarhet och förbrukning.

#53
2018-04-13 20:02

Tja, antingen tänker du själv och köper det du vill ha eller så gör du bara som regeringen säger och köper en elbil eller hybrid.

Ha dock i åtanke förra gången regeringen styrde våra bilval, "host etanolbil host"...

#54
2018-04-13 20:36

Varför köpa en sådan diesel när man kan köra snålare med en modern bensin motor och med piggare och trevligare karaktär.
Jag kör också min 1,0 tsi under 0,5 vid vilken landsvägskörning som helst och är jag dessutom lite försiktig är det inga problem att ligga under 0,45.

Jag tycker nog att frågeställaren bör prova i30 med bensin trean och bilda sig en egen uppfattning.

#55
2018-04-13 20:32

A.L. det var inte dåligt, i de tester jag läst har de haft väldigt svårt att ens komma ner i uppgivna 0,55 visst, mycket hänger på körsätt men låter ändå lite för bra, när alla tjänstebilar testade landade de på 0,68 och med tanke på att din drog över litern från början så låter det ju som en otrolig bedrift att komma ner så i förbrukning, snittet idag måste ju ligga under 0,4 för att lyckas hamna där, speciellt med vinterkörning

Kollar man spritmonitor så är snittet på 190 hkr 0,645 vilket låter mer normalt, så din förbrukning är nog tyvärr ganska så unik och inte det man ska se som normalt

#56
2018-04-13 21:28

Min Opel Astra Sports Tourer 1.0T drar 0,403 liter per mil för tur och retur på 68,9 mil i verkliga full tank 27,75 liter och är 88 km/h med farthållare och i verkliga gps är 83 km/h i snitt på samma dag.

#57
2018-04-13 21:23

Raphael
Den som väljer en Hyundai är nog inte intresserad acceleration och dragkraft...

Om man nu överväger en diesel så skulle jag kolla något annat än asiatisk bil då de generellt ligger efter med utveckling av bra och snåla dieslar.

#58
2018-04-13 21:26

Ja

#59
2018-04-13 21:29

Simon no1.

Helt korrekt, visst är det märkliga siffror som uppges här, men ta dom med en Stoor nypa salt......;o)

#60
2018-04-13 21:38

Mso, jag kör 0,48-0,5 l/mil blandad körning med min Picasso och gammal dieselmotor och det är ett högbygge med luftmotstånd som ett utedass. Landsvägen ligger jag klart under 0,45 l/mil. VW 1.0 TSI har vridmoment 200 Nm vilket är klart högre än den 1.0 Hyundai-motor du jämför med men fortfarande lägre än 280 som dieseln har. Du gillar ju Spritmonitor och där hamnar den på 0,53 - 0,94 vilket inte säger så mycket men en tyngd runt 0,7 l/mil och många ligger över detta. Så även när vi jämför på ditt sätt med dina källor så drar dieseln mindre. Men sen är det fortfarande 1.4 bensinaren vi ska jämföra med dieseln då den har 240 i vridmoment och därmed är mer i samma klass som dieseln. Vi kan konstatera att 1.0 bensinaren varken är stark eller snål så jag ser inte poängen med den.

#61
2018-04-13 21:41

Oavsett var man bor så är den ekonomiska risken att köpa en Diesel lika stor som att köpa en bensinare.
Det är bara de största städerna som planerar miljözoner för bilar. I zon 3, som kommer bli ganska stor i dessa städer, vill de ju stoppa både Diesel och bensin. Så inom 5 år så kommer även andrahandspriset på bensinare att sjunka.
Bor man i en storstad och försöker sälja en begagnad Dieselbil i storstaden, så har priset sjunkit nu. Men har det sjunkit även i mindre städer.

Även om en Diesel kommer sjunka mer i värde än en bensinare, så drar ju en besinare med motsvarande effekt och prestanda mer bränsle, så det går på ett ut.

Sedan beror det på hur länge man har bilen. Själv byter jag vart åttonde år. Om åtta år tror jag förbrukning kommer ha betydligt större påverkan på andrahandsvärdet än om det är bensin eller Diesel.

Kör man långa sträckor så har Diesel en klar fördel. Man behöver inte tanka lika ofta. Kör man bara korta sträckor i en småstad så är inte Diesel lika bra. En kall Dieselmotor har hög förbrukning. Det finns dock många märken som har en värmare som option, som värmer upp motorn snabbt medan man kör.

#62
2018-04-13 22:04

Mso 1000. Det resonemanget kan jag köpa.

För 35000 kr får man många liter bensin.

Miljön är sedan en annan fråga. Dieseln har ett övertag där.

MVH AL

#63
2018-04-13 22:09

Rapayel.
Jag rekommenderar frågeställaren att testa riktigt alternativen och låna hem över natten och utvärdera riktigt och försök få en känsla om hur törstig eller snål motorerna är.
Jag vet inte hur i30 trean är men vi pratar 35000:- i pris skillnad.
En hel del pengar.

#64
2018-04-13 22:44

Simon. Ja jag blev själv överraskad. Men tvålitersdieseln från BMW tycks gå ovanligt snålt. Vi har även en 320d x-drive Touring som ligger riktigt lågt också. Här är en tråd om den. http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/modellspecifikt/ny-bmw...

Vad andra sedan påstår sig nå via Spritmonitor är ganska ointressant för mig. Dels eftersom Spritmonitor saknar alla nödvändiga delar för att kunna utnyttjas som jämförande data, men också då förbrukningen är ett resultat av de körförhållanden som råder samt hur mycket effekt man plockar ur motorn.

Så när någon säger sig ligga på 0.7 l/mil med en Volvo V90 eller 0.65 med en X1 så kan jag ganska direkt konstatera att man kör mer aggressivt än vad som är trafiksäkert. Man är helt enkelt omdömeslös och bör få sitt körkort återkallat;-)

MVH AL

#65
2018-04-13 22:59

Nej vi pratar 15.000 kr i skillnad mellan någorlunda jämförbara motorer. En skillnad som kanske t.o.m. kan prutas bort.

#66
2018-04-13 23:29

Pinjong.
Nyutvecklad trea Bensin motor 120hk 184000-
Gammal diesel konstruktion 110hk 219000.

Nu vet jag inte hur hunday trean är men att man kan vara så otroligt konservativt dum att man helt negligerar en nyutvecklad trea utan att prova och att inte ge den en chans då är man dum och snudd på ...

Min tsi trea gör åttor kring denna i30 diesel och även kring vw 1,6 tdi.

Att sedan dieseln eventuellt kanske kan köras 2CL snålare spelar mindre roll om pris skillnaden är 35000:-

#67
2018-04-13 23:35

mso: Man ligger inte och pressar en motor på max-effekt utan kör normalt i ett arbetsmässigt optimalt vridmomentsområde. Man måste alltså jämföra vridmomentet när man talar om körbarhet. Hästkraftsantalet är lågt på en dieselmotor men det spelar ingen roll. Ska man jämföra så är skillnaden 15.000 kr på en Hyundai.

#68
2018-04-13 23:48

Pinjong.

Den som inte testar famlar i mörker.
Så uppmaningen är testa en trea innan man uttalar sig och bestämmer sig.
Jag har kört smådiesel med 260nm i 20000 mil och vet vad jag pratar om.

#69
2018-04-14 09:35

AL
Är du igång igen.

Det är imponerande att du kör BMW:n snålt men:
1. Dina förbrukningssiffror är inte mer rätt än någon annans
2. Att utifrån förbrukning hävda trafikfarligt körsätt är bland det mest idiotiska jag hört
3. Du har ingen aning om varför andra redovisar enligt dig onormala förbrukningssiffror.

Sluta vara så jävla självgod...

#70
2018-04-14 10:05

Axa. Igen?. Jag har skrivit på det här forumet i snart 20 år...

1. Det är inte mina siffror utan förarna som kör bilen. Jag har dock kört bilarna och observerat att även jag landar i denna förbrukning. Det gäller både V90 som X1 och 320d x-drive.

2. Inte alls. Högre andel energi ökar riskerna både på individ som gruppnivå. Det finns det mängder av data som visar.

3. Individens förbrukning är just individens och speglar dennes körsätt och miljö. Det gäller oavsett det är tio eller hundra "observationer".

Så länge folk frångår elementära räkneregler tänker jag fortsätta påpeka felaktigheterna. Att åberopa vetenskap är knappast att vara självgod..

MVH AL

#71
2018-04-14 12:56

AL

1. Mitt påstående om dina förbrukningssiffror var retorisk. Dina siffror stämmer säkert, men varken mer eller mindre än någon annans.

2. Det är så många variabler som påverkar förbrukning utan att det behöver betyda att man kör trafikfarligt. Exempel, En variabel är ju hur man kör från stillastående, kryper man iväg eller gasar man iväg. Om man gasar på från korsningar eller på påfarter betyder inte att man är trafikfarlig men påverkar förbrukningen en hel del.

3. Bra att du håller med mig.

Du åberopar vetenskap men är subjektiv i många frågor.

#72
2018-04-14 13:23

Hyundai bör man akta sig för då dem bygger på äldre motorer och iofs egna men att alla äger en svans av missnöjda ägare som klagar över en betydlig högre förbrukning mot vad som står givet.
Jag har pratat med en Passat ägare som det tog en månad för att sälja sin tre år gamla diesel, en enda intressent på fyra veckor och att den personen fick köpa bilen.
Mannen har inte tänkt rätt där, givetvis så skulle han ha behållit sin ögonsten som kommer att stiga i värde likt alla VW gruppens dieslar.
Mannen är dock överlycklig, torkade sig om pannan...nu står för honom fältet fritt att göra bort sig på riktigt, han har dykt in i floran av hybrider/laddhybrider/el. ja jag förstår inte hur en del tänker....

#74
2018-04-14 16:42

Axa.

1. Vad bra. Då behöver jag inte ägna tid åt att visa dig underlaget - som finns i tråden om bilen ifråga. Det var nämligen det diskussionen mellan mig och Simon handlade om (ivrigt påhejad av den traditionella mobbarsvansen som lever på att slå sig ihop med andra för att våga uttrycka sig), att det var "omöjligt" att nå sådana siffror med en diesel-SUV. Det är det nämligen inte. Det går alldeles utmärkt vilket jag också har visat.

2. Energiförändringen medför i princip oftast en högre risk. Hänger jag på ett släp blir risken högre än om jag låter bli, accelererar jag hårdare än om jag kör mjukt och lugnt ökar jag risken för sladd etc. Går man upp mot 0.7 med en V90 måste man köra så, vilket vi har ett antal trådar som beskriver. Det är inte att uppvisa ett gott omdöme.

3. Ja, det är dina skrivelser efter som är underbyggda med ett missförstånd.

Visa gärna det subjektiva så kan vi diskutera utifrån det.

MVH AL

#75
2018-04-14 18:20

AL
2. Haha, du skojar med mig? Det finns inga belägg för det du påstår utom egentligen din egen subjektiva(!) konstruktion. Men fortsätt argumentera med dig fortsättningsvis.

#76
2018-04-14 19:37

Axa. Det finns ett mycket tydligt samband mellan trafikenergi och andel allvarliga olyckor i trafiksystemet. Studera exempelvis VTI; s data i ämnet som har sin grund i rörelseenergiförändringen.

https://www.trafikverket.se/contentassets/1ec1542eba234a18bb5541908b4c2b...

Eller testa själv att slå näven i väggen med olika hastighet och notera vad som gör ondast.

Alternativt; vad blir skillnaden i rörelseenergi om man ökar hastigheten från 50 till 60? Där har du svaret.

Men det är ju onekligen intressant att vi då kan plocka bort både deformationszoner, antisladdsystem, skyddsräcken, autobroms och avåkningzoner eftersom de tydligen är helt verkningslösa;-).Det måste vara en av de mera revolutionerande upptäckterna här i trådarna.. ...

Bland i stort sett samtliga olyckor ser man ett mycket tydligt mönster. Det är att män har en tydlig övervikt (och det är vägda värden) samt att omdömet hos dessa sviktar. Hade vi bara kunnat undvika dessa herrar - vars grandiosa självuppfattning är svår att nå på även med rationella argument - skulle i alla fall trafikdödligheten halveras.

MVH AL

#77
2018-04-14 19:38

mso, visst kan man provköra men det är inte fel att studera faktablad först så man vet vad man provkör.

#78
2018-04-14 20:00

AL
Sluta nu.
Det du påstår är att hög förbrukning är samma sak som vårdslöshet i trafik. Du själv har sagt att har man hög förbrukning så bör man fråntas körkort (inlägg #64).
Hela resonemanget låter miljöfanatiskt.
Jag försöker peka på att andra faktorer kan påverka förbrukning. Däcktryck, årstid, extralast, fyrhjulsdrift, släpvagn, takbox, etc och naturligtvis körstil. Körstilen behöver inte vara aggresssiv för att få upp förbrukning. Att gasa på behöver inte handla om aggressivitet. Jag vet inte hur du gör när du ska på motorvägen men jag gasar på...

Apropå den studie du länkar till. Vad är syftet? Att olycksrisken ökar med farten? Inget nytt.
Men om du ska köra på 120-väg, färdas du då i 80 för att få ner förbrukningen? Antagligen inte...

#79
2018-04-14 22:20

Pinjong man skall läsa på riktigt innan man ger sig ut och tittar på bilar.
Och vidga vyerna.
Tror man att en D2 Volvo eller en vag1,6tdi eller nån annan lilldiesel som den i i30 är nåt att lägga 20-35 tusen extra på så då är man ute och cycklar i klaveret.
Inte ens en handelsresande köper en sådan längre.
Om man inte lägger 50 - 75 tusen extra på en hybrid/laddhybrid så tänk tanken och testa en prisvärd bensin trea om det är ekonomin som gäller och läs på vad som går billigt och bra.

När nån surrar om hanterbarhet så ut och testa och jämför innan man uttalar sig.

#80
2018-04-14 22:38

AL skrev: "Bland i stort sett samtliga olyckor ser man ett mycket tydligt mönster. Det är att män har en tydlig övervikt (och det är vägda värden) samt att omdömet hos dessa sviktar. Hade vi bara kunnat undvika dessa herrar - vars grandiosa självuppfattning är svår att nå på även med rationella argument - skulle i alla fall trafikdödligheten halveras."

Det är inte lätt att hålla sig smal när man är förmögen :-)

// Krister

#81
2018-04-14 22:42

Diesel i en tyngre bil är helt rätt men om 2år finns det ingen mellanklass bil att köpa med Lill diesel.
Tråkiga sega ljudliga dyra små diesel motorer som låter som en stenkross i kylan och i bästa fall är några cl snålare än snålaste bensin trean.
I bästa fall.
Mellanskillnaden är inte intjänad på 15000 mil
Och jämför jag min trea är dieseln seg och slö och inte alltid snålare.
Man måste testa

#82
2018-04-15 11:50

Axa. Ja ligger man och når en förbrukning om 0.7 l/milen med en diesel-V90 så kör man enligt en högre risk än snittet. Hur stor riskökningen blir går VTI igenom i sitt underlag, som i sin tur bygger på stora dataunderlag i både svensk som utländsk miljö. Via rörelsenergiförändringen kan man se att kurvan över antalet döda och skadade växer snabbare än rörelseenergin medan lindrigt skadade tycks följa samma potens som grundfunktionen. [Det finns en del tveksamheter i denna sannolikhetsmodell som nedanstående text inte tar hänsyn till]

Vad gäller utsläpp är det en annan fråga. Det jag diskuterar handlar om säkerheten. Högre energi ger då också en högre risk för skada (allt annat lika). Om man exempelvis väljer att öka sin hastighet så att man nästan dubblar sin förbrukning mot det certifierade värdet för V90 (i landsväg) så kan vi räkna om det till en hastighetförändring. Vi säger att den är 25 km/h (och inte ens i 100 km/h ligger en V90 på 0.7 l/mil så det finns god marginal för ditt släp, accelerationen, riskfyllda omkörningar osv). En sådan förändring betyder att rörelseenergin ökar med 84%, att sannolikheten för att bli inblandad i en dödsolycka med 239% och en allvarligare olycka med 146%. Nu brukar också dessa män påstå att deras (egenupplevda) ökade körförmågor, som ofta motiveras med förekomsten av primitiva sladdövningar ute i skogen med andra likasinnade, ger en högre rutin som kompenserar för riskökningen. Men som alla kan se är dessa självupplevda förmågor inte av sådan dignitet att de uppväger den högre risken. Fysikens lagar gäller!

MVH AL

#83
2018-04-15 13:02

AL
För att utge sig för attvara ”smart” och påläst så kan du börja med att läsa vad jag skriver.

Och du är där igen med sista inlägget, påtalar andras förbrukning och körstil utan att faktiskt veta. Det är bara massa antaganden som du försöker få förankrat vetenskapligt men egentligen är det massa tyckande från dig. Alltså subjektivt.

#84
2018-04-15 13:06

Jag kan fortfarande inte begripa varför dieseldebatten är så otroligt skev i Sverige (eller ja, att den är det stavas som bekant Miljöpartiet). Utsläppen av kväveoxider (NOx) sjunker ju i allt snabbare takt i och med att andelen biodiesel ökar. 50 procent inblandning av biodiesel är ju vardagsmat och många dieselmotorer kan köras på 100 procent biodiesel. Alltså går utsläppen av kväveoxider i snabb takt mot noll - och allt ackompanjerat av fördelar som låg bränsleförbrukning och hög verkningsgrad. Vi kommer aldrig att nå de satta miljömålen utan diesel. Dessutom används Adblue-tekniken i många dieselmotorer, vilken förvandlar kväveoxiderna till rent kväve och vatten. Men så har vi då det där förhatliga Miljöpartiet i Sverige som med de sjukaste av tricks manipulerar och hotar sig fram i regeringen - och helt utan grund skrämmer upp folk ... Och så har vi som bekant kanske redan världens renaste luft i våra städer, luft som blir ännu renare i takt med nya bränslen och ännu bättre teknik.

Såklart att man kan och ska köpa en dieselbil. Vinden lär vända ganska snart!

#85
2018-04-15 15:12

Jag blir ändå så konfunderad varför folk är så insnöade och dum och tror att man måste ha 160 -190 diesel hk för att kunna köra en bil på ett användbart sätt !!!!

Man måste skilja på bil och bil.
Ja köper man en tung suv eller en bil som ser ut som en ladugårdsvägg då får man väl skylla sig skälv och då är diesel bra och kanske ett krav.

I ts fall, en modern 1300kg kombi med nyutvecklade bensin motorer i alternativ kontra en äldre diesel konstruktion.

Jämförelsen är väl om man tar en suv eller tex en insignia mfl så skulle ts med i30 alltid köra sin bil med nio personer (9) i bilen i jämförelse med tunga suven med ladugårdsväggen.

Ja då inser man att en diesel är alternativet eller vissa i alla fall.

Men en modern lätt kombi måste man prova bensin trean innan man provar nåt annat annars är man riktigt dum.

Och nu pratar vi inga miljö aspekter utan bara den egna ekonomin.

#86
2018-04-15 15:00

Men skall jag vara ärlig så vill nog handlaren sälja dyrare motorer med dyrare paket för högre vinst bonus. ;)

#87
2018-04-15 15:29

Kan vara jobbig när man kör för kort exempel hemmet och mataffär exempel 5 - 10 minuter, 1 - 5 km tur/retur att stänger av motor blir ännu mer problem för diesel ökar slitage och partiklar. Inga problem med bensin. Endast diesel se nedan...

För att rengöra filtret ska du om trafikförhållandena tillåter köra i minst
15 minuter eller tills kontrollampan slocknar med.
4:ans eller 5:ans växel ilagd (automatväxellåda: läge D/S).
Fordonshastighet minst 70 km/h.
Motorvarvtal 1 800–2 500/min.
Om filtret rengjorts tillfredsställande, släcks kontrollampan.
Om filtret inte har rengjorts tillfredsställande, släcks inte kontrollampan
och kontrollampan börjar blinka.
Du kan fortsätta köra, men var försiktig. Kontakta en fackverkstad omedelbart.
Kan ev byta DPF-filter kan vara dyrt cirka 20 000 - 30 000 kr.

#88
2018-04-15 18:01

notariuspublicus skriver: "Utsläppen av kväveoxider (NOx) sjunker ju i allt snabbare takt i och med att andelen biodiesel ökar. 50 procent inblandning av biodiesel är ju vardagsmat och många dieselmotorer kan köras på 100 procent biodiesel. Alltså går utsläppen av kväveoxider i snabb takt mot noll - och allt ackompanjerat av fördelar som låg bränsleförbrukning och hög verkningsgrad."
Det går inte reducera NOx till 0% med hjälp av enbart Biodiesel (HVO).
Inget av det som dieselmotorn spyr ut kan reduceras helt tack vara syntetisk diesel, det blir dock en reduktion av emissionerna jämfört med fossil diesel. För att minska ner utsläppen under gränsvärdet krävs det olika reningstekniker (som du redan är inne på). Det är tyvärr väldigt kostsamt att reducera dieselns utsläpp av NOx och partiklar. Det gäller både fossil och syntetisk diesel.

#89
2018-04-15 20:50

Axa. Ja om man tycker att rörelselagar och energiprincipen är subjektiva så faller jag inunder det begreppet.

Dock kvarstår fakta. Når man 0,7 l/mil med en diesel - V90 vid körning i landsvägsmiljö (som diskussionen ursprungligen gällde)- så ligger man och kör både snabbare än tillåtet och i högre hastighet än övriga medtrafikanter. Det innebär en ökad risk och ett i grunden olämpligt beteende som vi alla påverkas negativt av.

MVH AL

#90
2018-04-15 21:02

Nej, man kör helt normalt med både en V90 och Mazda 6 kombi awd när man når 0,70l/mil helt normal förbrukning i genomsnitt/ blandad körning. Allt annat tjafs är bara för att provocera. Alla tester som görs med bilarna visar också på 0,70l/mil i blandad körning så helt normal förbrukning. Se senaste test av kombibilar i Teknikens Värld. Axa har helt rätt.

#91
2018-04-15 21:15

Ja som en V90-ägare skrev när 0,7 l/mil var uppe sist; då får man nog köra rejält för att hamna där.

Och det instämmer jag fullkomligt i. Hamnar man på 0,7 l/milen med en V90 diesel i landsortsmiljö så kör man både snabbare än tillåtet och med dålig framförhållning.

Mazda kan jag inte uttala mig om.

MVH AL

#92
2018-04-15 21:22

Ja, det var törstigt värre. Trist. Min A4 med 3,0 TDI och 272 hk med Quattro har under mina nu över 4.000 mil aldrig dragit i närheten av 0,7 l/mil. 0,6 l/mil är närmare sanningen - och då i genomsnitt.

Nu får vi i höst en V90 D4 AWD i bilparken. Återkommer om dess förbrukning - men om den skulle vara högre än vad jag har på min bil idag = skall käka hatt;-)

#93
2018-04-15 21:44

AL.

Fattar du dåligt? Jag kör normalt, både V90 och Mazda 6 awd automat drar 0,7l/mil blandad körning. Men så har jag ingen anledning att frisera några siffror, inte TV heller antar jag inga andra motortidningar heller i sina tester.

#94
2018-04-15 21:45

Nu ska vi se på tv2 om dieselfusket kl 2200.

#95
2018-04-15 22:06

Frågan är hur höga utsläpp av kväveoxider som Hyundai i30 har i verkligheten och om man som köpare vill ha det på sitt samvete. Som bekant kan utsläppen av kväveoxider från dieselbilar i praktiken ligga skyhögt över gränsvärdet som finns på pappret.

#96
2018-04-15 22:13

Shogun. Ja du har redan uttryckt att du kör en V90 på den siffran. Och som jag förklarade för dig sist betyder det antingen att du kör vårdslöst, eller i en kraftigt avvikande miljö som ger sådana siffror.

Som vi kunnat se här i trådarna så är det få som kan nå de nivåerna. Och så även jag själv eller de fordon som ingår i vårt fordonsstall.

MVH AL

#97
2018-04-15 23:55

En Volvo V90 D4 AWD (automat) har en deklarerad förbrukning på 5,3 l/ 100 km, så om den drar 6,5-7,0 i praktiken är inte konstigt.

#98
2018-04-16 00:28

John. Jo det är det, såvida man inte ägnar sig åt att köra vårdslöst.

MVH AL

#99
2018-04-16 06:35

AL, om du har mycket få egna exempel på annan förbrukning på den aktuella bilmodellen, så kan det så klart bli konstigt...

#100
2018-04-16 12:30

AL.

Du är fakta resistent. Jag kör helt normalt och mjukt. 0,7l/mil i blandad körning är helt normalt för en V90 och även Mazda 6 aut awd. Det är de siffror som motortidningar också får fram i test. Att sedan några fisk är och får en låg förbrukning momentant och fotar detta på på displayen i bilen och påstår att detta är blandad förbrukning är ju upptill dom att de når 0,4l/mil eller något sådant uppåt, tro på det då. Jag vägrar att lura mig själv och andra om fantasisiffror egen ihopsnickrade sanningar ligger inte för mig. Det är farligt att fisköra i trafiken, en säkerhetsrisk enligt polisen som du får böta för........försök nu förstå det skrivna ordet.

#101
2018-04-16 12:36

Shogun.

Att motortidningar når ett resultat hänger ihop med att deras körning inte är representativ för hela den samlade populationen, och uppenbarligen tillhör Shogun också denna skara som både gasar lite extra och lånar ut sina bilar till flera olika förare.

Om man studerar de uppgifter som finns här på forumet så anger de inte bara momentan körning utan även genomsnittlig. Och då hamnar man inte på 0.7 l/mil med en V90, eller BMW eller Audi för den delen. Man hamnar lägre vilket förevigat vid ett oräkneligt antal tillfällen vid det här laget.

Det är därför som dieseln är så effektiv.

MVH AL

#102
2018-04-16 13:49

TS funderar på om han vågar köpa diesel till sin nya i30.
Ni diskuterar vad era 500 kg tyngre äldre bilar förbrukar i diesel vilket knappast hör till tråden.

Det är klart att han vågar köpa en diesel men varför han skall lägga ut 30000 extra på tveksam diesel när han förmodligen kör nästan lika billigt om han väljer den snålare trecylindriga bensin motorn är väl en relevant fråga utan att lägga in miljö aspekterna.
Dessutom en bullrigare diesel mot en tystare bensin motor.

#103
2018-04-16 15:36

AL.

Du förstår inte det skrivna ordet, det är ju uppenbart. Du tar inte in vad jag säger, du har inte heller en aning om hur jag eller andra kör bara för att det inte passar in i din agenda om snåla dieslar och att de är rena hälsokuren i jämförelse med allt annat.

Du får aldrig ned en v90 eller Mazda 6 aut awd i de siffror du anger. Vilket också tidni ngars siffror visar. De siffror du påstår om 0,40l/mil blandadkörning för V90 är rena fantasisiffror från entusiastiska Volvoägare möjligen. Eller farliga fiskörare.

#104
2018-04-16 15:39

Skidoo.

Klart att trådskaparen ska köpa en hybrid eller bensinare istället för en diesel pga merkostnaden i inköp. Bensin skulle jag säga är vettigaste köp sett rent ekonomiskt.

#105
2018-04-16 15:58

TS borde istället kalasa på alla stora o fina diesel bilar av bättre märke och få sig lite så premium och en bättre säkerhet då han kör långt, dem kommer nu till bra pris som bättre beg.
Det skulle jag göra, en fet Suv eller storkombi och gärna 4wd med en stor dieselmotor och inget litet fjams, diesel ska vara stor och köras långa sträckor där i kommer diesel helt till sin rätt.

#106
2018-04-16 16:05

Blandad vardagskörning.
Energin skall fram oavsett bil/motor.
Tyngden, hjul, lufttryck, luftmotstånd och några faktorer till.
Äldre konstruktioner är mindre energi effektiv inget konstigt.
Ingen kör blandad körning över en hel tank på 0,4 om inte bilen är väldigt lätt och allt optimalt och förmodligen inte ens då. Antalet kallstarter har väldigt stor påverkan över detta faktum.
Och körprofilen är största faktorn.

Jag är nog av den åsikten att skall man vara under 0,5 över en tank/vecka och härja i blandad körning behövs nog en hybrid konstruktion också.

Jag kan pendlar mellan 0,45-0,55 på enskilda resor i blandad i och runt stans omgivningar i sommar körning med min 1,0tsi och då är det normal lugn körning utan kick down och tokbromsning i varje korsning.
Jag kan i dom bästa fallen hamna på 0,5-0,53 i snitt på en tank.
När 23 åriga sonen använder bilen kan förbrukningen ligga på över 0,6 men då får jag ett konstant sms plingande från Skoda appen att 120km/h har överskridits ,suck.

Men trots frågan av trådskaparen är jag nog ändå tveksam till en diesel om vi pratar enkel pendling på några mil och prispåslaget som jag tycker är häftigt mycket.

#107
2018-04-16 16:43

Shogun.

Angående att läsa ordentligt: Några 0.4 l/mil tror jag inte att jag har redovisat för en V90, i alla fall inte vid blandad körning. Skall man ner mot de nivåerna krävs renodlad landsvägskörning - vilket visats i tidigare trådar i ämnet. Däremot kan man landa på 0.55 l/milen, förutsatt att man inte kör vårdslöst eller leker racerförare på allmänna vägar.

Vad Shogun sedan menar med s.k "fiskörare" får han själv förklara. Jag är nämligen ganska övertygad om att Shogun inte känner till hur riskerna ser ut ute i trafikmiljön idag - och vad som verkligen är farligt och inte. Hans angivna förbrukning indikerar nämligen det och inställningen mot de som gör en annan riskbedömning i synnerhet. Det är just denna förarproblematik som visat sig svårhanterlig för trafiksystemet och utvecklare av nya fordon. Personer som (av olika anledningar) antingen vägrar eller inte kan ta till sig enkel vedertagen information utan istället lägger sin energi på att irritera sig på andra trafikanters felbeteenden enligt en egen obskyr definition. Då hjälper ingen teknik i världen (även om ATK, fartbegränsare och 2+1-vägarna nuddar vid en del av problemen). Där måste istället andra åtgärder till..

MVH AL

#108
2018-04-16 16:55

Min V90 har ligger fortfarande på 0,58l/mil i genomsnitt... Är det något fel på den då? Det går ju tydligen inte att få ner en V90 under 0,7...

#109
2018-04-16 17:28

Deeds. Enligt uppgift kör du för långsamt (s.k fiskörare) och orsakar på så vis olyckor enligt en högst märklig definition.
Sanningen är nog istället, att de flesta moderna dieselmotorer har såpass låg förbrukning att man hamnar på 0.58 l/milen - utan att (tvärtemot dem som ligger på 0,7 l/mil) utsätta andra för högre risker. Det är i alla fall min egen och flertalet andras erfarenheter.

MVH AL

#111
2018-04-16 19:15

Deeds
Men håll i hatten ifall du råkar närma dig 0,7 för då ryker körkortet...

#112
2018-04-16 19:51

Jag förstår inte vad ni babblar om.diesel i usa är nere på 0,28co 100km.dessutom kostar det mellan 8.000:- till 10.000 att rena en diesel ytterligare.Jag har en BMW 520 touring diesel2017 och en dacia 110 hk diesel.dacian ligger på ca 0,6 l milen . bmwn senaste långkörning sthlm-östersund 0,48. blandad körning ca 0,56.Båda euro6.Ska jag behöva titta längre än år 2022.Har även provat båda med HVO diesel.Det är sista gången jag orkar läsa dravel.Läs auto motor o sport o få lite fakta,dom är seriösa.Mvh Lasse Åberg.

#113
2018-04-16 20:04

Jag tankade min A4 idag. (3,0 TDI Q med 272 hk.) Den drog över senaste stinten på 80 mil 0,56 på mätaren och 0,58 vid tankning. Mestadels blandad körning - allt från kökörning till motorväg. Om en ny 4-cylindrig Volvo med nya motorn drar mer än det - ja då är det rejält kasst. Körprofilerna har jag ingen vetskap om, men själv ligger jag på plus 5 - 10 km/h över gällande fartgränser.

Somliga har här fått en Volvo med rejält defekt motor - otur, minst sagt.

#114
2018-04-16 22:21

Det är just detta jag menar. Inte ens en Audi med 3-liters sexcylindrig motor på 272 hkr och permanent fyrhjulsdrift når dessa 0,7 l/mil trots att föraren erkänner att han kör för fort. Så 0,7 l/mil indikerar rejäla hastighetsöverträdelser och ett i övrigt ansvarslöst beteende som knappast kan ses som annat än vårdslöst.

Men jag skall ta en 90-bil och lägga den på 0,7 liter milen och kolla vad det innebär i rena hastighetstillägg. Sedan plåtar jag upp det och lägger det på forumet - med tillhörande riskberäkningar givetvis ;o. Detta bör vara klart lagom till helgen.

Därefter föreslår jag att vi alla skramlar ihop till några körlektioner åt de tokar som når 0,7 l/milen..Det torde vara en billig livförsäkring för oss alla

o;

MVH AL

#115
2018-04-17 07:08

Jag ligger strax under 0,7 med min 308SW 150bluehdi, men det är korta sträckor då. Tycker nog att det är lite mycket ändå.

#116
2018-04-17 11:57

A. L, du vet som alla andra här att det är korta sträckor som driver upp förbrukningen inte hastigheten och att man kör vårdslöst. Om du inte tror mig, gör följande test. Kall bil, kör en mil stanna bilen och låt den bli kall. Starta och upprepa denna cykel tio gånger. Mät sedan förbrukning. Kör istället 10 mil i ett sträck med kallstart, och mät förbrukning. Jämför förbrukning för de två olika test metoderna. Det som kommer att påverka mest är kallstart samt vikt och aerodynamik. Min octavia blir varm i motorn efter ca 3 km jämn fart (ca 70-80 km/h). Hade det varit diesel hade den sträckan antagligen varit dubbel innan jag fått en varm motor. Korta sträckor är mest förödande för både bilens välmående och miljön.

#117
2018-04-17 13:13

Vargen.
Varje ny uppstart och även om det bara är mindre än en halvtimme mellan triggar upp snittförbrukningen relativt mycket.
Dieslar är seg att få upp driftsvarm motor på vintern men jag kan nog säga att alla moderna energi snåla motorer är det och jag tror inte min 1,0tsi kommer upp i driftsvarm motor på 5km i kylan utan värmare.

Och en faktor här är att många tänker inte på att dieselvärmare går på del effekt i stadskörning utan att dom är medveten om det och det triggar ytterligare upp förbrukningen nån dl .

Och jag vet och är 100% säker att många dieselbilägare kör 500mil eller 75% på vintern utan att uppnå drifts temp och man kan ju fundera på utsläppen här.

Men undrar om i30 köparen väljer dieseln eller den billigare bensinaren i sin lätta kombi.
Han bör nog tänka sig för både en och två gånger och prova trepipen måste han göra utan att ha fått förutfattade meningar.

Om han i stort sätt bara har landsvägs körning på ett antal längre mil som han säger tror jag att dom snålaste bensin trepiparna skulle snitta mellan 0,45 och 0,5 och då att ens fundera på diesel som eventuellt tar nån cl mindre och den stora skillnaden i inköps pris är galet.
Hoppas verkligen att han tar sig tid att testa alternativen och gör en utvärdering.
Det sämsta är väl att många handlare aldrig har en demobil men minsta 120hk motorn att testa. Undra varför.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.