Bild
Nästa artikel
Frågeställaren vill ha hjälp med att bena ut vilken rostskyddsbehandling som kan vara bra att göra.

Bilfrågan: Vad ska jag kosta på?

Bilfrågan

”Vad är egentligen nödvändigt, vad är prisvärt och vad är bara onödigt?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har köpt en Volvo V70 AWD 2013 som gått 7 000 mil och får råd från höger och vänster om hur jag ska behandla den: rostskydd med Tectyl, lackförsegling och så vidare. Eftersom det blir en saftig utgift om man ska göra alla typer av behandling undrar jag: Vad är egentligen nödvändigt, vad är prisvärt och vad är bara onödigt? Bilen har körts i Västerbotten och kommer fortsätta göra det under lång tid då min plan är att ha bilen åtta–tio år.
Daniel
 
Svar:
Egentligen är inga vårdande åtgärder onödiga, men det är förstås en fråga om hur mycket pengar du är beredd att lägga på att hålla din bil snygg. En rostskyddsbehandling kostar några tusenlappar men kan vara värd att göra om du ska behålla bilen länge. Vi har sänkt rostbetyget för Volvo V70 från en fyra till en trea efter Kimab-rapporten som granskade karossdelar på fyra till sju år gamla bilar. Den visade att V70 riskerade att rosta i punktsvetsar och skarvar. Galvning och grundfärg kan släppa under innerskärmarna.
En lackförsegling gör bilen blank och lättvättad men kostar runt 5 000 kr och ska dessutom bättras på med cirka 18 månaders mellanrum, vilket kostar ytterligare ett par tusen varje gång. Billigare blir det förstås att själv vaxa bilen, men det bör göras ett par gånger per år.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 

Diskutera: Vad skulle du råda frågeställaren att göra för behandling?

Läs mer om: Volvo V70

Kommentarer

#1
2016-12-09 07:03

När vi i familjen köpte en V70, så gjorde vi en rostskyddbehandling på den. Skall du ha bilen i ca tio år , så tycker jag det kan vara bra att rostskyddsbehandla.

#2
2016-12-09 08:37

Jag tycker inte att du behöver göra någonting. Eftersom du ska ha den i Norrland rostar den inte så mycket.
Känner du för det kan du ju göra en vaxning en gång om året det bör räcka.
Färdas man i saltslask i södra Sverige är det annat som gäller.

#3
2016-12-09 08:48

Saltslask i norra Sverige då? Mörkertalet avseende saltanvändningen är omfattande. Det saltas avsevärt många fler vägmil än vad trafikverkets plognings-och halkbekämpningskartor anger.

#4
2016-12-09 10:03

Köp en flaska pole'rwax och och en rulle polertrasor.

Det är nog bra om bu byter olja/filter vartannat år.

#5
2016-12-09 10:35

Gör ingenting. Allt extra du kostar på bilen är helt onödigt. Om 8-10 år är värdet på en stor bränsleslukande bil som V70 ändå 0 kr oavsett hur mycket du lagt ner på bilen och oavsett om den är rostfri och hur fräsch som helst. Byt olja/filter med jämna mellanrum och håll lite koll på grejerna så att den går genom besiktningen så är du hemma sedan.

#6
2016-12-09 11:32

Byter man in en bil på bilfirma så kollar dom i sin lista hur mycket man får för den. Årsmodell och miltal är det som styr, allt annat bryr de sig inte om som skick eller vad man kostat på den. Sedan är det förstås en annan sak när bilfirman skall sälja bilen, då betyder skick och allt extra på bilen väldigt mycket.
Att lägga ut många tusen på lack och rostskydd får man aldrig tillbaka men skall man behålla bilen länge så kan man ju kosta på sig det för egen del.

#7
2016-12-09 12:02

Håller med övriga. Tvätta å håll hyfsat rent. Själv köper jag bil ett år gammal samt säljer efter ca 1,5 år. Enda utlägg service samt rimlig värdeminskning. I vissa fall har jag lyckas hålla mig under 5 tusen i värdefall. Lite omständigt att byta så ofta kanske m är man i grunden bilintresserad så är det en hyfsad enkel match.

#8
2016-12-09 15:11

Hacken - inte ens listorna betyder så mycket längre för nu är det lägsta priset på Blocket i hela landet för en snarlik bil just då som styr inbytesvärdet.

#9
2016-12-10 12:27

Bilförsäljarna kollar på Blocket för pris när de byter in en bil? Visste jag inte.

#11
2016-12-10 19:35

Jodå Hacken, Pi har rätt. Lägsta pris på Blocket är väl använt bland bilförsäljare numer. Så ett tips är att kolla upp detta först själv och ha bra argument till varför din bil är värd mer än dom säljaren hittar. ;-)

Ska man köpa en -13 och behålla i 8-10år tycker jag det kan vara idé att rostskydda.

#12
2016-12-10 20:50

Jag rekommenderar den mest omfattande rostskyddsbehandlingen som de stora kedjorna har. Under åren efter denna, räcker det oftast med mindre kompletteringar.

Lackförsegling är enligt min erfarenhet bortkastade pengar för det kan vara svårt att förstå vad det är man fått för sina stora pengar man lagt ut. Det är något av "kejsarens nya kläder" över det hela.

Bästa tipset är att tvätta bilen ganska ofta och polera och vaxa den emellanåt. Det finns många bra konsumentprodukter på marknaden om man ger sig lite tid till att leta efter dem.

#13
2016-12-10 22:02

Mattse har helt rätt, gör ingenting, kör bara. Det är helt riktigt att den här bilen har ett mycket lågt värde om tio år och om den är nerrostad, vilket den säkert inte är, eller om den är helt rostfri kommer du ändå inte att få mer för den vid försäljning.
Det är ju ingen samlarbil och blir det inte heller och den är ju redan en gammal modell som är helt ute om tio år.
Kör bara och var nöjd med de mil du får ut av den.

#14
2016-12-10 23:43

Angående lackförsegling så handlar det väl om hur mycket jobb man kan eller vill lägga ner själv. Har man inget emot att vaxa bilen två gånger per år så är det ju absolut billigast. Men om man inte vill eller kan vaxa själv så är ju en lackförsegling ett sätt att få bilen fin och mera lättskött. Marianne S skriver: "En lackförsegling gör bilen blank och lättvättad men kostar runt 5 000 kr och ska dessutom bättras på med cirka 18 månaders mellanrum, vilket kostar ytterligare ett par tusen varje gång." Inte alla lackförseglingar kräver att dom bättras. Den jag har gjort på 3 bilar kostade 3500kr, har 5 års garanti och kräver inga efterbehandlingar. Jag har varit mycket nöjd med den. Så kolla runt lite med olika firmor i din närhet om du vill kosta på det.

#15
2016-12-11 21:02

Jag har erfarenhet av V70 som vaxats två gånger under tio år!
De har bara tvättats i automater, med borstar, underspolning och "sköljvax", fortfarande pärlar sig vattnet vid regn och ren bil!
Ingen extra rosrskyddsbehandling, men jag garanterar att när de byts får man inte en krona mer om man gjort det!
Men hade det varit en asiatbil hade jag absolut kostat på en extra rostskyddsbehandling, det hade varit något som betalats sig vid inbyte.
Utan behandling kanske det inte funnits något att byta in.

#16
2016-12-15 10:37

Det där är en typisk bil man kör till den är slut och det inte är ekonomiskt rationellt att kosta på mer reparationer. Dit kan det, med lite tur, vara minst 20.000 mil. Strunta i lackskyddet, men köp några sprayflaskor rostskydd på BILTEMA, och ta en sommardag varje år och borsta, avfetta och spruta på där rostskyddet har släppt. Sunt förnuft och en stålborste räcker långt och vilken amatör som helst klarar det. Rostens bästa vän är bara lättjan...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.