Bild
Nästa artikel
Illustration: Tom Nowak; Simon Hamelius

Bilfrågan: Vad räknar ni med för priser?

Bilfrågan

”Använder ni det verkliga inköpspriset eller det ordinarie listpriset?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
De flesta nya bilar säljs i dag med stora rabatter. Det är väl knappast någon kund som betalar listpriset för en ny bil. Jag utgår ifrån att Vi Bilägare kan köpa in nya bilar till betydligt lägre pris, eftersom det ger gratisreklam för bilmärket att bli testade av tidningen. 
Vilket pris använder ni i era kalkyler? Det verkliga inköpspriset eller det ordinarie listpriset? Används ett listpris så blir kalkylerna missvisande för till exempel värdeminskning.
Mats Gustafsson
 
Svar:
Vi Bilägare använder officiellt listpris, vid några tillfällen med de särskilda ”Sverigepaket” som vissa importörer anger som listpris. Något annat än dessa priser kan vi inte ange. Finns kampanjpriser informerar vi vanligtvis om dem i text eller som en kommentar. Priserna måste vara hållbara över tid och inte bara gälla en eller ett par månader. 
Vi som konsumenttidning kan inte ange priser som just vi eventuellt skulle kunna förhandla oss till. Det mest korrekta för en jämförelse är de utpriser som gäller officiellt. Att sedan vissa konsumenter är duktiga på att pruta är en bonus för just dem.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare


Diskutera: Vad tycker du om svaret?
 

Kommentarer

#1
2018-10-12 08:16

Hur stora brukar de procenuella rabatterna i snitt vara på ett nybilsköp? Någon som har erfarenhet av detta? Beror givetvis på bilmodell och startpris etc, men vad kan man minst förvänta sig?

#2
2018-10-12 10:24

Bra att vi ViB anger officiella listpriser, det går inte att jämföra annars. Det är alltid priset på bil jag får betala, är urdålig på att pruta, känner faktiskt skam och rodnad om jag försöker. Det beror väl med på min generations uppfostran förmodar jag. Alltid vara ärlig och göra rätt för sig, ja ni vet...

#3
2018-10-12 10:32

Rabatt är en del, inbytespris en annan. Jag ser mellanskillnaden som viktigast. De senaste 20 åren har jag lämnat mina bilar i inbyte. Mycket smidigare, lämnar den gamla och får min nya på samma ställe.
Dessutom om man bor i storstan, kan kostnaden springa iväg för dubbel hyra av garageplats eller parkeringsavgift. Boendeparkering gäller bara för en bil.

#4
2018-10-12 11:03

Var seriöst intresserad av Mazda 3 men fick inte pruta en krona. Så det blev en VW Golf i stället.

#5
2018-10-12 11:22

Fast nästan alla märken (möjligen Dacia undantagen) har ju nästan jämt nåt tillbud på olika, ofta lagerförda, modeller. Så kan man nöja sig med den "konfigurationen" så behöver nog nästan ingen betala fullt listpris - även om man inte själv av nån anledning vill pruta.

#6
2018-10-12 13:26

.

#7
2018-10-12 15:34

Ett tips vid köp av en ny bil är att hålla uppsikt på kampanjer. Nya Mercedes E-Klass annonseras ibland ut med nästan 100 000 kronor i rabatt på Stockholmsanläggningarna enligt annonser i bland annat SvD. Nu har jag för all del inte läst papperstidningen på några år, men har sett att det har förekommit annonser med sjuka rabatter på nya bilar. Kunder som har tid invänta rätt läge kan göra kanonklipp.

Att däremot gå in hos en bilhandlare och vilja köpa en ny bil slutar ju med att bilhandlaren räknar fram det dyraste alternativet, alltså listpriset. Alla bilhandlare har många nya bilar i hallen, så kan man acceptera "fel" färg eller något annat är det ju fritt fram att ge ett rimligt kontantbud. Bäst läge har man om man kan betala kontant, alltså med egna pengar eller privat lånade pengar (glöm bilhandlarens eget finansieringsalternativ). Passar inte budet får det vara. Att ha tid och tålamod är A och O. Kan man dessutom acceptera årets modell men med 780 mil på mätaren ökar klippmöjligheterna ännu mer. Jag såg en B-Klass i Stockholm som var nedsatt 90 000 med inte ens 500 mil på mätaren. Det var modellår 2017 - sannolikt tillverkad under mitten av 2016 - som de helt enkelt ville bli av med.

Helt enkelt: Sämst position har man om man går in och vill "skräddarköpa" direkt över disk.

#8
2018-10-12 16:19

Varje gång jag köper en ny bil så betalar jag kontant. För de flesta märken finns flera handlare. Alltså åker jag till allihop (jag bor i Stockholmsområdet) och ber om ett pris. Köper jag en bil utan extrautrustning, vilket jag aldrig gör, så får jag ungefär 6 - 7 % rabatt på listpriset. Köper jag en bil med lite lullull så får jag alltid minst 10 % rabatt på listpriset. Man ska inte ha panik när man handlar. Får du inget bra pris av en säljare, gå till nästa. Sen kan du ge ett eget bud och säga att säljaren kan höra av sig. Alla säljare har säljmål, sitter man på gränsen att nå sina mål som säljare så kan man ringa nån som mig.

#9
2018-10-12 18:08

Håller för en gångs skull med notariuspublicus...:)
Däremot så har det ju blivit allt svårare art spela ut olika handlare mot varandra eftersom det numera är några få kedjor som har en stor del av marknaden och med olika märken - kanske på olika orter. Men har jag fått ett bud på en anläggning så kan ni vara 100 % säker på att detta bud finns registrerat på mig och att alla säljare inom organisation kan komma åt den informationen. Tråkigt för oss bilköpare.

#10
2018-10-12 18:19

10% på listpriset och på tillbehören.
Vissa bilar har aldrig sålts till listpriset utan ligger alltid på en bra kampanj och då blir det inte så många %.

En beställnings bil med lullull från listan bör man minst få 5-10% på.

#11
2018-10-12 18:59

Beror på storleksklass. Polo klassen 5 procent, Golf klassen runt 7 procent, Passat minst 10 procemt. Bara be om offert efter du byggt bilen på biltillverkarens hemsida skriva ut lappen och fråga olika företag som säljer det aktuella bilmärket vad dom kan ge för offert.

#12
2018-10-12 20:26

Listpriser gör att Vi Bilägares ekonomiska kalkyler är totalt ointressanta!

#13
2018-10-12 21:15

Med anledning av detta vill jag ge ViBilägare ett förslag: Gör en artikel(serie) om att köpa en ny bil med utgångspunkten hur mycket man kan spara beroende på när och hur man slår till. Ta flera månader att förbereda artikeln, och undersök prutmöjligheter vid kontant betalning på en "beställningsbil" (skräddarsydd listbil), en ny bil som redan står i hallen, årets modell som demobil med kanske 625 mil på mätaren, kolla med kampanjer etc. Det kommer givetvis att krävas att ni går "undercover", men det skulle vara intressant att se vad ni får fram. Välj ut en handfull tillverkare med bred representation på den svenska marknaden och koncentrera er på dessa (till exempel Volvo, Mercedes, Volkswagen, Peugeot och Hyundai) och se vilka priser som går att få till med en kundmedveten attityd ("list" och tålamod). Redovisa vilka strategier som generellt fungerar bäst och så vidare - och inte minst: Hur mycket kan man pruta på priset.

Min senaste Mercedes (OBS: lätt begagnad!) tog fem veckor att förhandla fram och vi tampades om 25 000 kronor i skillnad mellan försäljarens utgångsbud och mitt utgångsbud. "Jag kan inte gå lägre", upprepade han typ 20 gånger. När jag lät försäljaren förstå att det fanns många andra fina objekt (särskilt hos Mercedes-handlarna i Malmö och Stockholm) och att jag "snart skiter i detta" blev det annat ljud i skällan och jag "vann" med 19 000!

#14
2018-10-13 13:20

Saabium: vilket pris du betalar för en bil beror jättemycket på vem du är, vilket märke och modell du köper, när du köper bilen och så vidare. Många säljare rabatterar exempelvis ut lagerbilar när det kommer en ny modell eller ett nytt år. Många bilmärken har olika prislistor för företag och privatpersoner. Sedan handlar det också om olika verkliga priser beroende på hur handlaren värderar din bil. Om exempelvis Mitsubishi har en kampanj där de betalar 10 000 extra för din inbytesbil, och du därmed får 10 000 mer för bilen än hos Volvo, kan inte det sägas vara ett sätt att ge en rabatt hellre än att din bil faktiskt är värd 10 000 mer hos Mitsubishi jämfört med om den står i en Volvo-hall?

#15
2018-10-13 19:10

mso 1000: Men om en del märken ständigt säljs till kampanjpris ex, VW Skoda. Kan inte det anses som ordinarie/listpris då?

#16
2018-10-13 21:25

Angående detta med ständiga kampanjpriser så skulle det kunna vara en fråga för Konsumentverket och Konkurrensverket. Det finns trots allt lagar som reglerar hur varor och tjänster måste prismärkas.

#17
2018-10-16 09:11

Tycker hela nybilsmarknaden är rätt trist. Först presenterar tillverkarna bilarna till rena fantasipriser och efter några veckor eller månader så kommer det "kampanjer" där man plötsligt kan få köpa samma bil 50-60000 kr billigare. Uppenbart så hoppas man att lura någon att köpa bilen till överpris, eftersom man inte lanserar kampanjen på en gång. Köpte min X3:a på en sådan "kampanj" och den var 40000 billigare än listpris.
Vore bra med "färdigprutade" priser från början. Hur många prutar när de köper en ny TV?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.