Bild
Nästa artikel
Frågeställaren har gulbrun gegga under locket för påfyllning av motorolja och undrar vad orsaken kan vara.

Bilfrågan: Vad orsakar geggamojan?

Bilfrågan

”Oljestickan ser normal ut. Vad kan orsaken vara?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Gulbrun ”geggamoja” under locket för oljepåfyllning. Bilen har gått lite drygt 19 000 mil och får service regelbundet. Jag kör många korta sträckor, använder motorvärmare på vintern. Oljestickan ser normal ut. Vad kan orsaken vara?
Anita 

Svar:
Vi misstänker att det är just de korta körsträckorna som är förklaringen. Motorn blir inte riktigt varm så att kondens torkar ut. Så länge det inte försvinner kylarvätska eller att oljan inte missfärgas eller att du kan se att det inte finns vatten i den, så bör det inte vara något problem. Torka bort geggan. Håll koll nu när det blir varmare att inte problemet kvarstår. Då kan det vara läge att kolla motorns vevhusventilation.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Håller du med om svaret?
 

Kommentarer

#1
2018-06-18 07:15

Ja, det är säkert de korta körsträckorna. Jag har sett det där med egna ögon. Bra råd!

.

#2
2018-06-18 08:23

Korta körsträckor och för kall motor. Jag kör mest korta sträckor till och från jobbet och har haft det på min bil. Fastän tempmätaren visade ca 90 grader var motorn i verkligheten 10-20 grader kallare. Byte av termostat löste problemet, nu blir motorn 90-93 grader, snabbare värme i kupén och geggan har försvunnit med samma körmönster som tidigare.

#3
2018-06-18 10:17

Utöver ovanstående råd skulle jag även vilja lägga till: byt till en bättre olja, ifall du kör på nån billigare variant. När jag för många år sedan råkade ut för detta problem fick jag just det rådet. Med bättre kvalitet på oljan och samma körmönster försvann problemet för mig.

#4
2018-06-18 16:14

@Rutger, får man fråga vad den "dåliga" oljan, var för en olja?

#5
2018-06-18 16:40

Det är skillnad på motorer och motorer oxå.
Grannens Golf 4 1,6 var ständigt gäggig under locket trots 6 mils daglig körning med motorvärmare på vintern.
Vi hade samtidigt en Nissan Almera, inget gägg alls.
Jag servade båda bilarna själv en gång om året med samma olja.

#6
2018-06-18 18:45

skarj - Det här var så länge sen så det minns jag inte. Men det var nån billig mineralolja, från OK-macken eller liknande och bilen en Saab 99. Bytte till ett dyrare märke, Castrol eller nåt sånt, efter rådet av en bekant som var bilmekaniker. Bytet åtgärdade problemet. Sen dess snålar jag inte med kvalitén på oljan.

#7
2018-06-18 21:10

L.West #2 Är det en Volvo V70 där vattentemperaturmätaren (Volvo visar med avsikt och bedrägligt fel temperatur!) visar rätt temp trots för kallt vatten?
Hur vet Du då den verkliga vattentemperaturen före resp. efter byte av termostat?

#8
2018-06-18 22:01

Nej jag kör en Octavia RS -06. Har en extra databox som visar bl.a kylvattentemperaturen via OBD.

#9
2018-06-18 22:46

L. West @ Har även Octavian en fejk temp.mätare?

#10
2018-06-19 07:59

Sitter geggan bara på undersidan av locket och inte på något annat ställe i motorn?
Då beror det i första hand på materialet i locket och utformningen. Håller sig locket betydligt kallare än resten av motorn är det självklart att kondensen sätter sig där i första hand.

#11
2018-06-19 18:05

Jo det är nog fejkmätare även på min bil. Och inte så lite heller, diffar som mest ca 20 grader vintertid.

Edit: När den verkliga motortemperaturen passerar 70 grader visar mätaren redan nära 90.

#12
2018-06-19 21:59

Verkar som bilindustrin numera tycker att det är helt normalt att fuska och lura sina kunder så mycket som möjligt!
Det är en skrämmande utveckling och något som biljournalisterna inte borde acceptera.
Om Du inte skaffat OBD databoxen (hur många promille av bilägarna gör det) så har Du fortfarande helt i onödan kört med den felaktiga termostaten, dålig miljö, kupévärme, och ett igensatt partikelfilter som följd.
Skrämmande utveckling! Låt inte detta passera utan protester Marianne Sterner och Erik Rönnblom.

#13
2018-06-20 14:32

Det finns mineral-, halvsyntetisk och helsyntetisk olja i olika viskositeter. Är oljan enligt API standard spelar det ingen roll vilket märke det är.

#14
2018-06-22 18:59

För de som har separat temp. mätare för oljan, så ser man en klar skillnad. Vattentemperaturen går snabbt upp till 90 grader, men innan oljan blivit varm måste du köra minst en halvmil.

#15
2018-07-12 13:55

Detta är ett tydligt tecken på att vevhusventilationen kläggat igen. Kanske inte helt men delvis vilket inte alls är bra. Håll koll så som TV skriver på motoroljans färg och så att kylarvätska inte försvinner. Men om plånboken tillåter så se till att få vevhusventilationen rengjord vid nästa oljebyte. Motorer mår inte bra av dåligt fungerande vevhusventilation.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.