Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Vad kostar service på Jazz?

Bilfrågan

"Enligt serviceboken för Honda Jazz ska service göras vid 8 000 mil. Hedins Bil gav mig priset 8 100 kr." Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Vi har en Honda Jazz -06 som har gått 7 100 mil. Enligt serviceboken ska service göras vid 8 000 mil. Hedins Bil i Mölndal gav mig priset 8 100 kr vilket låter väldigt mycket. Vore tacksam för en kommentar.

Christer Lindsjö

SVAR:
Honda Sverige meddelar att priset är inom deras rekommenderade priser. Beloppet kan tyckas högt med tanke på att en modern bilmotor behöver mycket lite service förutom oljebyte. Förr eller senare kommer det dock till en punkt då vissa arbeten måste utföras. Du anger inget registreringsnummer och därför kan vi inte avgöra vilken motor eller växellåda din bil har.

Hondas motorer präglas av avancerad teknik och det kan ibland höja servicekostnaden. Har motorn mekaniska ventillyftare blir ventiljustering ett relativt omfattande arbete. Har den vidare åtta tändstift finns en förhöjd materialkostnad även här.

I servicen ingår även byte av bromsvätska, pollenfilter och i det fall bilen har CVT-växellåda även oljebyte i denna. Vid denna service ska även bromsmekanismen demonteras och smörjas upp. Vad som kan skilja är timdebiteringen så därför kan det löna sig att begära offert från flera verkstäder.


Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2012-07-09 09:29

Verkar vara väl tilltagen kostnad för en service.

Helt riktigt bör man ta in offert från olika verkstäder och från olika orter.
Ibland kan det löna sig att åka åtskilliga mil för en service.

#2
2012-07-09 09:32

Man kan även kolla servicekostnaderna när man väljer bil så att det inte kommer som en överraskning.

#3
2012-07-09 18:07

För 8000kr får man en klart vettig begagnad bil som håller flera år.
Rent ocker för en service, här tjänar någon storkovan.
Kolla alltid underhållskostnaden vid köp av begagnad bil nya bilar säljs oftast med liten procentuell vinst men på eftermarknaden tas vinsten hem.
Kolla med olika verkstäder på flera orter och även typ mekonomen meca autoexperten etc.

#4
2012-07-09 20:54

Detta med service och verkstads kostnader är horribelt, en stor orsak tror jag är att företag betalar de flesta servicar och dom drar ju av kostnaden. Antingen bojkottar vi märkesverkstäderna eller ser till att rotavdrag får göras.

#5
2012-07-09 23:19

Sådana här kostnader kan inte betraktas som något annat än bedrägeri och många accepterar tyvärr detta svindel.
De priserna som verkstäderna tar ut är helt orimliga sett till utfört arbete.
Till detta priset kan man dessutom lugnt räkna med att det kommer att bli något tillägg.

Är så trött på bilverkstäder och deras bluffverksamhet att jag ofta funderar på att inte anlita dem alls längre i samband med service,..trots deras hot om indragna garantier.
Trenden nu går tydligen åt det hållet att bilarna behöver service vid tätare intervaller igen ....hurra ropar verkstäderna!
Tätare intervaller men samma svindyra olja och extradebiteringar ....Det finns inte tillräckligt med fula ord för att beskriva dessa kryp.

#6
2012-07-10 06:59

Då tycker jag att du ska laga din bil själv!

#7
2012-07-10 08:42

Håller med , service skall vara "gratis" borde inte staten betala detta, så alla stackars bilägare inte får några kostnader...vi borde också gny och klaga på att bränslet inte är fritt, varför inte kräva ersättning för att vi kör bil också.
Att ta eget ansvar och ta reda på vad min bil kostar i drift och underhåll måste vara regeringens ansvar....vi medborgare och många som kommenterar här på "Vi bilägare" är personer som arbetar gratis och har fattat att den arbetsinsats som man själv utför på sitt arbete(om man nu har något) tillför inget värde, eftersom man kan och vet att servicekostnader för bilen är ocker....

#8
2012-07-10 09:42

Det är inte ovanligt att, när bilen uppnått 10 + ålder kostar en fullservice mer än bilen är värd. Men valet är fritt .. man kan ju skrota den!
.
Hondan ovan har väl servats 3 -4 ggr förut, troligen till något lägre pris än 8000 per gång. Jag gissar att servicekostnaden totalt ligger kring 2,50 - 3 kr milen så här långt ..
Men visst skulle jag tycka mej kunna finna rättvisa i att införa typ ROTavdrag även för bilverkstadsbranschen!

#9
2012-07-10 18:48

Man kan ju försöka kolla upp vad servicarna kostar innan man väljer bil också i stället för att bara klaga för det kan skilja en hel del mellan olika modeller.

Vi har på mitt jobb som ett exempel i dag gjort den största servicen man kan göra på en Avensis Diesel-09:a där man byter Motorolja (vilket måste vara en speciell "c-klassad" dyrare olja som inte förstör partikelfiltret på nyare dieselar och det går dessutom klart mer olja i dieselmodellerna) man byter självklart oljefilter och oljepluggspackning, vidare byter man bränslefilter samt luftfilter, man byter växellådsoljan och bromsvätskan, man byter även kupéfiltret samt fyller spolarvätska och gör en massa kontroller av tex ljusjustering, glödlampor, bromsar, parkeringsbroms, generatorrem alla nivåer, fram+bakvagn m.m och denna storservice gick på ca 4900kr inkl moms med orginaldelar hos oss och då ligger bara matrialet och alla oljor på 2361KR+Moms alltså närmare 3000kr inkl moms.

Vi gjorde även en mellanservice på en Corolla Verso bensinare som kostade runt 1800kr+moms alltså ca 2200kr inkl moms totalt med byte av Castrol helsyntetolja+oljefilter, pluggpackning samt byte kupéfilter, smörjning dörrar/lås, spolarvätska samt samma kontroller av ljusjustering, lampor, bromsar, generatorrem, eventuella läkage m.m som ovan och där gick matrialet och oljan på 1217kr inkl moms.

Kan berätta att det är svårt att vara speciellt billigare om man vill vara seriös och om man inte vill ha arbetet som välgörenhet och gå förlust för det kostar pengar att serva bilen seriöst utan slarv och det behövs allt mer specialverktyg/program m.m som inte alls är gratis för verkstäderna som många verkar tro, ska det bli billigare och lagligt så går det oftast ut över kvalitén vilket vi ser många exempel på och det kan oftast bli betydligt dyrare för kunden i längden.

#10
2012-07-10 20:09

Helst vill dom att man ska laga bilen till självkostnadspris!

#11
2012-07-11 17:57

De priser som du anger är inga överpriser "Hanzzon",..men du "Glömmer" att verkstaden tjänar storkovan på materialet också....slutkostnaden blir hög för kunden ändå oavsett om en del kostnader är gömda i materialet...men visst ser det finare ut på fakturan.
Anledningen till att b.l.a ni har så mycket jobb är ju just för att märkesverkstäderna tar för mycket betalt.
Sen har jag försökt att få ut servicepriser i förhand på flera olika modeller i förväg med varierande framgång,då säljaren väldigt sällan har koll på detta.
Om man överhuvudtaget får några priser så kan du vara säker på att de inte stämmer sedan efter några tusen mil....
Säljarens jobb är att sälja bilar,....inget annat.

"Trasten": Vad dillar du om? ...Vem har sagt att ni inte får ta betalt eller att det borde vara självkostnadspris?
Vi har tjafsat om detta tidigare också och egentligen har jag ingen lust att diskutera det igen för "döva" öron.
Du får dock ändå gärna förklara hur och varför en 8000 mila service skall kosta så mycket,...liksom alla andra fula knep som ni sysslar med.
T.e.x går det inte att lura på en så dyr service på en ägare till en äldre bil så då sänker man priset på SAMMA delar och SAMMA arbete ....o.s.v

Litar som sagt inte ett dugg på era bedrägeriverksamheter då det inte handlar om OM man blir röv..... utan hur mycket!
Kanske arbetar du på Sveriges första och enda seriösa bilverkstad men det har jag väldigt svårt att tro på ....

#12
2012-07-11 20:05

Som jag har försökt att förklara, en märkesverkstad har helt andra kostnader än en vanlig därav anledningen till att servicen är dyrare. Att man sänker priserna på äldre bilar är för att få in jobbet, man tjänar inget på servicen men hoppas på merjobb som då kan dra in lite. Vissa märken kräver att man har alla specialverktyg oavsett om man använder dom eller ej, det tillsammans med en rad datalicenser som bara dom kostar 100000 kr per år gör att det krävs en massa inkomster för att överhuvudtaget gå runt. Anledningen till att Hanzzon kan ha lägre priser är att dom inte har våra kostnader/datalicenser. Men du har ju din uppfattning klar, hoppas du kan laga din bil själv!

#13
2012-07-11 23:12

"Trasten": ÄR medveten om att märkesverkstaden har högre kostnader inte minst för det som du själv nämner men även utav andra orsaker och visst bör det därför vara en skillnad på priset.
Nu handlar det dock om ocker och devisen att märkeshandlaren är expert på sina egna modeller faller också lite ibland då det måste felsökas för tusentals kronor. ( men det har vi också redan diskuterat )
Exemplet med lägre taxa för äldre bilar var bara för att påvisa att det då går bra att ta skäliga priser vilket jag tror skulle fungera lika bra på nyare bilar utan att för det ruinera verkstaden. ( dessutom får man ju som sagt in fler bilar)

Säger bara att jag vill kunna lita på min verkstad och inte bli lurad,..att betala för utfört arbete ser jag inte som något problem.
Tyvärr finns det "lite" för mycket som talar för att så inte är fallet då många har blevit rejält lurade.

Att du och Hanzzon är två jätteduktiga mekaniker misstror jag inte men det är klart att ni pratar till verkstadens fördel.
Hanzzon fick även med lite reklam för Toyota också utav en ren händelse ... :)

Att undgå frågeställningen genom att påstå att kunderna helst vill ha allt gratis tar ju inte heller debatten vidare,..
Skillnaden som jag ser det är att jag som kund "står på den andra sidan" som måste betala vilket ni slipper.
Jag är dock ändå en kund som vill respekteras och inte bli lurad och jag servar helst hos märkesverkstaden om det vore möjligt.

Bäst är också om jag fortsätter att göra det som jag är bäst på och det är inte att leka bilmekaniker.
Bäst är också om verkstäderna snyggar till sitt skamfilade rykte,...ett rykte som inte JAG känner att jag måste be om ursäkt för.

#14
2012-07-12 09:18

En sak som bilägarna kan göra för att sänka kostnaderna är att dyka upp på beställd tid. Många gånger står man tom för att kunden inte behagar att dyka upp eller höra av sig om man fått förhinder. En tom plats kostar mycket pengar och drabbar kunderna i slutändan.

#15
2012-07-12 19:24

Mistro, Jag kan ge ett annat daxfärskt service-exempel med en Hyundai-04:a där storservice inkl kamrems & balansremsbyte gick på 10 300 kr vilket jag själv tycker är dyrt men vi var ändå egentligen för billiga på arbetet jämfört med tidslistan eller all tid vi verkligen la ner på bilen om det är ett bättre exempel?
Men kunden som servat bilen på Hyundai tidigare sa ingenting om priset utan var lika glad ändå, tog upp plånboken och betalade så troligen tyckte han inte att det var lika dyrt som jag själv tyckte.
Och jag gör inte reklam utan berättar bara exakt vad de olika servicarna kostade.
De Européiska bilarna är oftast dyrare att serva trots att man byter mindre på dess servicar och man byter tex i princip aldrig växellådsoljor enligt rekomendationerna på Européiska bilar men ändå blir de oftast minst lika dyra att serva pga mindre service-vänliga konstruktioner som tar mer tid, mer motorolja i motorerna i stället för att kosta på tex en oljekylare m.m vilket troligen gjort att man prutar in på vissa byten för att inte göra servicearna dyrare men detta kan såklart skilja mycket även på olika Européiska bilar likväl som på Japanska men generellt så stämmer detta bra.

#17
2014-11-18 16:37

Titta på timkostnaden, ligger denna på 1000 kr/tim...ja då inser man att det snabbt blir mycket pengar. Tyvärr har bilverkstäders timpriser rusat i höjden. Inte ovanligt med över 1000 kr/tim i storstads regionerna. Ett alternativ kan vara att köra några extra mil till en bilverkstad i mindre stad och tjäna tusenlappar. Bara för att ta ett exempel, idag kan man få en IT ingenjör för under 500 kr/tim... medans serviceverkstäder tar nästan det dubbla med argumentet att det kostar en massa pengar med "special" verktygen mm. Kunderna borde visa sitt missnöje mer och tala om att priset är för högt.

#18
2015-03-01 16:23

Servicekostnader är ett hett ämne, varför inte göra som ex vis BMW och helt enkelt inkludera fri service i upp till fem år ?

BMW 7-serie Limousin har BMW Fri Service i 5 år upp till 10.000 mil.

Övriga har 3 år/8000 mil

Finns andra med - Mini och Subaru har fri service till 6000 mil

Om jag skulle få välja mellan två likvärdiga bilar där den ena hade fri service så vet jag vilken jag skulle valt. Dessutom är det värdehöjande på andrahandsmarknaden, då man kan vara säker på att bilen fått professionell service.

#19
2015-03-01 16:31

Kan man säga att service på Honda Jazz inte kostar skjortan, men det kostar både tromboner, saxofoner och en vibrafon?

#20
2016-06-28 22:16

"Hondas motorer präglas av avancerad teknik"

Berätta för oss vad det är i Hondas motorer som "präglas av avancerad teknik" Ta gärna och gör en jämförelse med en ny Skoda - Speciellt intresserad är jag att höra vad det är för spjutspetsteknologi i en JAZZ (!!!)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.