Nästa artikel
Bilfrågan: Vad händer vid kamras?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vad händer vid kamras?

Publicerad 16 augusti 2017 (uppdaterad 6 november 2020)
Frågeställaren har en Hyundai Accent från 1999 och undrar vad som händer om kamremmen skulle gå av.
”Rasar motorn eller stannar den bara utan att något förstörs?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Vad händer om kamremmen går av på min Hyundai Accent från 1999? Rasar motorn eller stannar den bara utan att något förstörs? Hur många år ska bilen gå innan det är dags för kamremsbyte? Om bilen bara har gått 90 mil på ett år och stått fyra månader utan att köras, måste remmen bytas i alla fall?
Thomas
 
Svar:
En Hyundai Accent av årsmodell 1999 ska byta kamrem var 6.000:e mil eller var 48:e månad, vilket som inträffar först. Även om bilen står stilla mycket ska kamremmen ändå bytas, senast var 48:e månad, eftersom materialet åldras och försvagas.
Om kamremmen går av kommer ventilerna att slå i kolvarna och motorn skadas. Det kan kräva en mycket kostsam reparation.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-08-16 14:45
Roy J

Det stämmer säkert.
Jag vet inte om det finns någon någorlunda modern bil där ventilerna går fria från kolvarna.
Kamremmar har tydligen utvecklats till det bättre, med tanke på de tidsintervaller för byten som anges nu.

#2 • Uppdaterat: 2017-08-16 15:54
L. Mäkinen

En bil som används så lite bör kontrolleras ordentligt inför användningen. Det är ganska mycket mekanik som tar illa vid sig av stillestånd.
När det gäller en Accent från förra millenniet är väl bilvärdet ganska lågt så skulle remmen gå kan man kasta den med gott samvete.

#3 • Uppdaterat: 2017-08-16 17:02
hultarn

Jag vet av erfarenhet att t.ex. Opel 8-ventilers 1,6 motor klarade kamremsbrott. Där möttes aldrig ventiler och kolvar, utan motorn bara stannade. På med en ny rem (som inte kom från Biltema...), och sedan köra vidare. Men, hur det är på Hyundai har jag ingen aning. Men, som sagt: bilen är inte värd mer än vad kamremsbytet kostar.

#4 • Uppdaterat: 2017-08-16 17:36
Björnove

http://yourcarangel.com/2014/07/interference-engines-complete-list/

Mvh

#5 • Uppdaterat: 2017-08-17 08:56
Vidstige

Jag uppfattar frågeställaren som en fråga om man kan drar ner lite på frekvensen av byte på kamremmen. Jag skulle nog tycka att det i detta fall vore värt risken att göra det. Dvs fortsättningsvis fokusera på bytesintervallet för mil istället för år. Dessutom är ju bilen så pass gammal att ett eventuellt haveri kanske är nåt man kan ta.

#6 • Uppdaterat: 2017-08-17 15:12
L. Mäkinen

Apropå rubriken till artikeln så gör jag skillnad på remhaveri och kamras. En bekant råkade ut för att kammen gick av innanför främre lagerläget. Resultatet blev som ett remhaveri, men steg ett i felsökningen att kolla om remmen snurrade gav inget.

#7 • Uppdaterat: 2017-08-17 17:43
Hans Berglund

Det är så att även 8 ventilsmotorer(2 per cylinder), finns det många typer som kröker ventiler vid kamremshaveri det måste man ta rätt på vad som gäller för respektive motortyp.

#8 • Uppdaterat: 2017-08-17 21:12
N-iklas

"vet av erfarenhet att t.ex. Opel 8-ventilers 1,6 motor klarade kamremsbrott"
Det gällde och gäller, eftersom sådana bilar fortfarande finns kvar - samtliga 8-ventilersmotorer.

Samtliga OPEL 8 ventilers - det borde jag kanske ha skrivit...

#9 • Uppdaterat: 2017-08-16 17:53
milkylainen

VENTILSALLAD! :)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.