Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Vad händer om jag inte uppdaterar min Volkswagen?

Bilfrågan

”Blir det en förändrad bilskatt? Vad händer med eventuella garantier?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en VW Golf diesel från 2012. Den har gått drygt 11 000 mil. Vad händer om jag inte uppdaterar så att bilen uppnår avgasnormen EU5? Blir det en förändrad bilskatt? Vad händer med eventuella garantier? Kommer det att påverka min helförsäkring på något vis? 
Kaj Palmgren

Svar:
Din bil uppfyller enligt Transportstyrelsens data redan i dag EU5. Så det blir ingen skillnad 
i det fallet när det gäller den uppdatering som VW uppmanats att göra. Det handlar främst om utsläppen av kväveoxider. I de bilar med motorer som berörs av de åtgärder som VW utför vid uppdateringen användes tidigare en mjukvarufunktion i motorstyr-enheten som växlar mellan två olika lägen beroende på körkurvan – läge 1 optimerar nivån av kväveoxider i testmiljö, läge 2 optimerar partikelnivåer när bilen körs i verklig miljö utanför en testsituation. Att inte uppdatera ska inte påverka vare sig garantier eller försäkringen. I Tyskland är däremot åtgärden tvingande. I Sverige finns ägare som hävdar att bilens körbarhet blivit sämre. Vårt test i laboratorium (ViB 10/2017) visade på försumbara skillnader i effekt och förbrukning.
VW lämnar nu en särskild garanti på bilar som uppdateras men inte körts längre än 25.000 mil, har full servicehistorik och inte ”körts för hårt och överbelastats”. I Sverige kan ägarna välja att uppdatera eller inte. Om bilen uppdaterats eller inte kommer framgent att finnas dokumenterat i den elektroniska fordonshistoriken, i serviceprotokollet samt via märkning inuti bilen.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Äger du en bil som omfattas av Volkswagens dieselåtgärd och har du gjort uppdateringen?

Kommentarer

#1
2019-03-27 08:34

Borde vara krav på åtgärd eller körförbud.

#2
2019-03-27 09:36

Skumt att man kan välja att köra vidare med en bil som inte avgasrenar som den ska och det tillåts, kommer jag in med en trimmad bil utan att kunna intyga att den klarar avgasreningskraven så får jag körförbud, här vet man att det är manipulerat och låter bilarna ändå få köra vidare... Mycket märkligt, man skulle ju kunna misstänka att VW betalt en fin slant till berörda myndigheter för att slippa betala åtgärder på alla berörda bilar.. hmm

#3
2019-03-27 09:57

Tja kanske "den som bestämmer" själv kör en berörd VW, det är ju ingen orimlig tanke...

#4
2019-03-27 10:34

Simon no1; Det beror på hur bilen är trimmad, har den fått ett nytt program s.k."chiptrimning" från en seriös leverantör, så påverkas inte avgaserna negativt, ofta tvärtom. Chiptrimning som vissa biltillverkare säljer själva som t.ex. Volvo är också godkänt på papper. Eller annan trimning där man har bytt ut delar som insug-avgas-turbo-insprutningssystem mm. så påverkar inte det heller avgaserna negativt förutsatt att det är rätt gjort och katalysatorn fungerar. Men det är ändå inte godkänt på nyare bilar.

#5
2019-03-27 11:29

Med tanke på dom dyra problem som kan uppstå med igensotad EGR-ventil och partikelfilter så skulle inte jag heller låta åtgärda min bil om jag hade en VW eller annan VAG diesel. Varför ska ägaren drabbas av körförbud om man inte åtgärdar? Man har ju köpt en bil i god tro och blivit lika lurad som samhället i övrigt.

Har en anhörig med en drabbad Passat diesel som inte åtgärdat den och jag kan lova att VW försöker på alla sätt få åtgärda den. Det kommer regelbundet brev med uppmaning att göra det. Men VW verkstäderna har nog tappat många kunder efter att i början ha åtgärdat alla bilar som kom in, vare sig ägaren ville det eller inte. Läste om någon som stämde verkstaden efter att dennes Audi blivit åtgärdad mot dennes vilja och gick sämre. Kanske har detta lett till att verkstäderna idag har en mera ödmjuk inställning? Om man numer säger att dom inte får åtgärda ens bil så noterar verkstaden det i sitt system. Tids nog kommer nog även dessa bilar att bli åtgärdade när dom byter ägare. Byts den in på en VW firma blir den garanterat åtgärdad innan den säljs.

#6
2019-03-27 17:57

Händer ingenting. Möjligen kommer någon sur miljöpartist och försöker jaga av dig från vägen med ett pansarskott...

#7
2019-03-27 18:01

Ska tilläggas att 25.000 mil gäller i två år efter omprogrammeringen. Pajjar något av de komponenterna två år efter så är man körd.
Behövs ju inte mycket för att de inte ska pajja på en gång utan efter två år. För min del känns garantin hyfsat poänglös. Lär ju ta något år eller två för spridare, EGR, partikelfilter eller annat att sota igen.

#8
2019-03-27 18:19

Golfen på bilden är minst 7-8år äldre än frågeställarens bil.

#9
2019-03-27 22:30

Väldigt slappt av Transportstyrelsen att man inte ställer krav på tvingande åtgärder på samtliga drabbade bilar!

#10
2019-03-28 07:16

Det händer ingenting, vilket är bra. Åtgärden ändrar inte utsläppen i praktisk körning utan bara i laboratoriemiljö. Om de som skriver på forumet att förbjuda VAG bilar på grund av detta anser undertecknad att alla Fiat, Renaulter, Volvo som släpper ut mångfalt över gränsvärdena ska förbjudas också. Kommer aldrig att uppdatera min pärla.

#11
2019-03-28 08:49

J.L du har nog missuppfattat det hela, det är i laboratoriemiljö som avgasreningen funkar och ute på väg den stängdes ner :)

#12
2019-03-28 09:14

Vad som händer om man inte uppgraderar?
Man riskerar framförallt att få en bil som fungerar och att dom stackars märkesverkstäderna går miste om intäkter från dyra reparationer av EGR-ventiler. Det är väl den största risken.
Men man riskerar också att fortsatt ha låga CO2 utsläpp och en låg förbrukninging.

#13
2019-03-28 13:09

Det nya slapp-Sverige, inga krav, ingen koll. Självklart skulle statsmakterna ställt krav på att VW ska återköpa defekta bilar, precis som i USA. Det handlar ju om miljön i våra städer. Men vem tänker på det?

#14
2019-03-28 20:46

Jag har nog inte missuppfattat något. VAG har ju visat att i praktisk körning tillhöra de bättre bland biltillverkarna. Dock är det BMW som visat upp en modell som lever upp och klarar avgaskraven i verklig körning genom 520D. Alla andra ligger utanför och klarar INTE avgaskraven i verklig körning. Chip trimmar man sin bil blir det inte bättre praktiska värden, tyvärr.

#15
2019-04-04 12:01

Min bil kommer aldrig att bli åtgärdad så länge jag äger den, jag vill inte få tillbaka en bil som går mycket sämre, och drar mer bränsle.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.