Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Vad göra med vår Kia?

Bilfrågan

Jag vill ha pengarna tillbaka men återförsäljaren vägrar gå med på det. Hur ska man göra? Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Vi köpte en Kia Rio 2017 i maj. Några dagar efter köpet åkte vi iväg och då vibrerade kopplingen i dragläget så hela instrumentbrädan riste! Under hela vår åttamilarunda vibrerade bilen. Jag ringde återförsäljaren och fick lämna in bilen. Verkstaden hittade inget och sa att det ska vara så. Nu har jag haft bilen inne tre gånger och även en man från generalagenten har provat bilen. Alla säger att det ska vara så. Jag har aldrig varit utsatt för något sådant tidigare. Jag vill ha pengarna tillbaka men återförsäljaren vägrar gå med på det. Nu står vi med en ”ny” bil och vet inte vart vi ska vända oss. Hur ska man göra?
Henric & Malin

Svar:
Ni har garanti på er bil och säljaren är, enligt konsumentköplagen, skyldig att åtgärda fel. Det verkar som om bilfirman har varit tillmötesgående men om ni ändå inte är nöjda kan ni göra en anmälan till Konsumentverket och få saken bedömd.

Vi Bilägare har varit i kontakt med Gunnar Bylunds Bil AB som sålt bilen men företaget meddelar att dess policy är att inte kommentera enskilda kunders fall.
Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Har skulle du hantera frågan?

Kommentarer

#1
2017-11-06 09:07

Helt klart är det fel på kopplingen, det kan vara ett oljeläckage som gör att kopplingen hugger och vibrerar, men eftersom leverantören inte godkänner problemen är det bara att gå vidare.
Boka en tid för bildiagnos hos Bilprovningen, förklara problemen där och få en opartisk bedömning.
Det kan ligga till grund för en event. anmälan till Konsumentverket.

#2
2017-11-06 09:10

Verkar vara något fel på kopplingen, obalans eller något. Det skall inte vara så.

#3
2017-11-06 09:21

"Alla säger att det ska vara så." Det låter inte riktigt klokt i mina öron. Uppenbarligen är det något fel på bilen.

#4
2017-11-06 10:23

Kia verkar ha en hel del problem med vibrerande koppling så Henric & Malin är inte ensamma. Det är många på Kia-forum världen över som rapporterar om "clutch judder".

Och precis som i denna fråga får bilägarna ingen respons för sitt påpekande utan de flesta återförsäljare hävdar att det är högst normalt beteende ("characteristic of the vehicle"). Några bilägare står dock på sig och har då fått kopplingen/svänghjulet åtgärdade varvid problemen har upphört.

Så Kia är säkert högst medvetna om problemet. Att de inte vill kommentera i detta fall eller skyller på att det är helt normalt, har säkert med att göra att om de "erkänner" fel i media så kommer fler bilägare med liknande symptom att höra av sig och då blir det (mycket) dyrt för Kia.

En uppföljning av denna fråga vore intressant för att se hur Kia med sina generösa garantier hanterar frågan.

#5
2017-11-06 11:19

Köper man inte en Kia just för garantierna.

#6
2017-11-06 12:03

KIA - 7 års lögn om garanti?

#7
2017-11-06 12:04

Hur mycket är garantierna värt? Bara en massa bluff och båg nuförtiden, tyvärr.

#8
2017-11-06 12:05

Varför ska man anmäla till Konsumentverket och inte till ARN?

#9
2017-11-06 12:44

Om kopplingen verkligen är dålig (kan ju vara ett handhavandefel) så borde nog verkstaden ha upptäckt det.

Garantier är för övrigt något som köparna betalar när de servar bilen. De ligger inbakade i serviceintervallen och i priserna. Så Kia kommer ta sitt ansvar om det verkligen är fel på bilen ifråga.

MVH AL

#10
2017-11-06 12:47

anmäl till allt och alla gå till expressen... ring plus på SVT... rör om ordentligt då brukar bilfirman mjukna

#11
2017-11-06 13:28

ARN har ju ingen som helst möjlighet att göra annat än råda bilfirman till att göra som de råder.

Bäst vore om trådis kontaktar Kia Sverige och informerar om att deras återförsäljare ignorerar de. Innan dess skulle jag råda trådis att maila firman för att få deras ignorans svart på vitt.

#12
2017-11-06 13:50

Kruxet som alltid, det handlar om pengar och vem som skall ta smällen? Ägaren, försäljaren eller Kia Sverige.

#13
2017-11-06 13:53

Enkelt, har man köpt en ny bil som inte är ok så skall Kia ta smällen på garantin, inget att diskutera.
Att säga att det är normalt att kopplingen vibrerar är ren lögn.

#14
2017-11-06 13:54

Lägg gärna ut en beskrivande video på Youtube,eller iaf påtala detta för Kia innan.
Klart att producenten har ansvaret.
P.S. Länka videon "här".

#15
2017-11-06 14:45

Ok är det normalt för KIA, då tänker inte jag köpa någon än mindre provköra !

#16
2017-11-06 15:11

Instämmer med ovanstående.
Sånt här sprider sig och drabbar KIA indirekt. TS bör göra sitt bästa för att uppmärksamma problemet för så många som möjligt.

#17
2017-11-06 15:14

Förstår inte varför man gör såhär som bilföretag. En vädring i media som TS gör så sjunker förtroendet för biltillverkaren som en gråsten i havet, sedan tar det evigheter att bygga upp förtroendet igen. I slutändan kostar det mer än det smakar för biltillverkaren.
Dumsnålt så det förslår.

#18
2017-11-06 16:22

En mekaniker som säger "det ska vara så" ...?!? Det kan inte vara någont mekaniker, det. Att en bil "rister" vid dragläge.... det måste jag nog säga att jag aldrig har varit med om. Men det beror lite på vad man menar med "rister".

#19
2017-11-06 18:24

Ja tänk att jag känner igen mig då vi ägde en ny KIA Venga.
KIA:s garanti åtagande är i närmast kriminella takter där de på alla vis försöker göra livet så obehagligt som det går för dem kunder som åberopar garantiåtgärd, idel barska miner och halvkvävt mumlande ur mungipan.
Det är som jag säger att klart att man villigt kan utfästa en lång garantitid då man äger en policy att trötta ut bilköparen.

#20
2017-11-06 18:47

Bör tillägga att jag vid garantiåtgärd angående elfel i dörrlåsen fram där de ibland inte gick att låsa och att passagerar dörren varnade för att var öppen trots stängd och sådant tivoli fram o tillbaka, två ggr fick vi tillbaka bilen exakt så som vi lämnade in den.. (sådant spel går inte med mig) den tredje gången så vart felet/felen åtgärdade.
Den resan gav mig i handen att de på KIA de gör helst ingenting och är så förbannat fräcka att de försöker kuva en kund till att acceptera uppenbara fel.
Kia:n gjorde vi av oss med illa kvickt kan jag säga och att KIA är för min del rökt för all framtid och att det gäller även för mina närstående och det blir några personer sammantaget som inte kommer att köpa KIA.
Det är så som man straffar handel och handlare..

#21
2017-11-06 18:55

OM det nu inte är så att trådis inte klarar av att köra med manuell låda. Hoppas att det inte är så, men nog kan man få en manuell bil att rista och hacka, när man ska iväg, om man gasar för lite eller startar på fel växel.

#22
2017-11-06 19:10

Fick min ac lagad på garantin på min kia, bilen 6 år o 10 månader. Inga problem eller ifrågasättande.! Tror dock att dom här felen som är bedömningar eller kommer ibland är svårare att få rätsida på oavsätt bilmärke.

#23
2017-11-06 20:11

Det var mycket konstigt att KIA är ju 7 år på garanti och ändå inte nöjd med koppling som är vibrerarade och sade KIA verkstad säger "Det ska vara så" Nu vet vi nästa gång byte annan märke bättre.
Alla ny bil köp som inte kan få ångerköp beror på detaljer är allvarligt stor skador då får pengar tillbaka.

#24
2017-11-07 06:30

Det enklaste är väl att företaget ställer upp ett par likadana bilar och så jämför man tillsammans med kunden.

#25
2017-11-07 08:08

Fattar inte varför folk köper KIA. Totalt sterila, värdelösa att köra och fila. Inte ens speciellt prisvärda och dyr service.

#26
2017-11-07 08:35

Det är väl inte så konstigt. De har börjat med ett helt tomt varumärke och skickligt fyllt det med påstådd trygghet som gamlingar och helt ointresserade människor tilltalas av. Dvs majoriteten. Smart.

#27
2017-11-07 13:52

Folk har sån sjuk övertro till ordet "garanti". Jag köper hellre en produkt utan garanti från en erkänd kvalitetstillverkare än en skräpprodukt som erbjuder lång garanti.
Jag har inget svar på frågan tyvärr annat än att man köpt grisen i säcken.

#28
2017-11-07 13:54

Gäller garantin inte på annan verkstad? Annars kunde man åkt till annan verkstad och fått en bedömning av bilen där.

#29
2017-11-07 14:45

FXX Som med dina Nokiandäck då? Erkänd kvalitetstillverkare ;-) kanske en gris i säcken där med!

#30
2017-11-07 14:47

Garanti är alltid bra tills den dagen man vill utnyttja den och då får man kämpa med näbbar och klor för att få rätt till den.

#31
2017-11-07 17:20

Tror absolut att det är från verkstad till verkstad.
Jag har inte haft några som helst problem att åberopa garanti på varken KIA eller Hyundai.

#32
2017-11-07 21:50

Tur med verkstad är ingen garanti.

#33
2017-11-07 22:10

Verkar vara vanligt att Kia och Hyundaiägare har garantiärenden,skulle vara intressant vad dessa gäller.

#34
2017-11-08 09:57

Reinhard

På min Hyundai så hade jag den inne på följande garantiåtgärder:
* Byte av backkamera som blev svart en morgon.
* Byte av parkeringssensorer fram.
* Byte av ratt som fick en liten spricka (likt som om man dragit ett finger med ring på ett ställe)
* Byte av en givare i motorn som gjorde att bilen ryckte lite ibland.
Det har aldrig varit tjafs gällande garantiåtgärder. Personligen trodde jag att ratten skulle ifrågasättas men de kollade inte ens på den. Bara bokade in en tid för byte.

På den Kia Rio jag har nu så har jag enbart varit in en gång:
* Byte av bromsar bak så de låg an mot bromsskivan. Skulden las på saltet men KIA bytte det på garanti ändå. Inte illa då bilen gått 6.000 mil.

Både Hyundai och KIA har skött sina garantiåtaganden fullt ut och lite till. Har inget att klaga på.

#35
2017-11-08 11:21

Deeds,då verkar det som om att ts haft otur,eller så är det att det är ett "svårlöst/dyrt" problem som just ger oviljan.
Seriöst iaf att du fått löst utan snack.

#36
2017-11-08 15:58

Si på Deeds,,,,Man blir trött på dem lättledda.
Där kryps det till korset! Har inte sett maken till på 30 år!

#37
2017-11-09 12:04

Tvärnit..
Sorry, men jag förstår inte ett ord av vad du menar.

#38
2017-11-13 17:01

Här kommer tips från en som råkat för liknande hos samma bilmärke. Kontakta LAG Testcenter i Stockholm för en opartisk besiktning/utlåtande av bilen. Be dem skriva ett intyg som intygar problemet. Visa intyget för säljaren/företagsledning. Om inget händer- använd intyget och verkstadshistorik i en reklamation genom ARN (kan ta ca. 6 månader). Lycka till.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!