Bild
Nästa artikel
Frågeställaren undrar om det verkligen kan stämma att Toyota Auris Hybrid från 2013 bara får dra strax under 400 kilo.

Bilfrågan: Vad får Auris dra?

Bilfrågan

”Har sett diskussioner att den enbart kan dra cirka 400 kilo. Det låter som ett dåligt skämt. Vilken information är korrekt?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag funderar på att montera drag på min bil. I Transportstyrelsens uppgifter står följande data: Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B: 1 685 kg. Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B: 2 435 kg.
Jag har hittat en dragkrok ifrån Steinhof som klarar 1 800 kg för 2 695 kronor och det verkar ju kalas. Men så har jag sett diskussioner angående bilen, en Toyota Auris hybrid från 2013, till exempel att den enbart kan dra cirka 400 kilo. Det låter som ett dåligt skämt.
Vilken information är korrekt? Kan jag dra 1 685 kilo som det står i fordonsuppgifterna eller inte?
Vincent
 
Svar:
Om det står i Transportstyrelsens uppgifter att din Auris-hybrid får dra nästan 1,7 ton har det blivit fel någonstans! Hybridversionen av Auris får dra högst 385 kilo, om det är en halvkombi, och högst 345 kilo om det är en kombi. Anledningen är att batteriet riskerar att överhettas om bilen drar för tungt.
Att eftermontera dragkrok på en Auris hybrid kan stöta på problem. De bilar som ska förses med drag har en lite annorlunda konstruktion och ett kraftigare kylsystem och levereras från fabrik med draget monterat. Merkostnaden är 8 900 kronor.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
 

Kommentarer

#1
2017-11-03 14:57

Svaret är helt korrekt och att det gäller i regel för alla hybrider.

#2
2017-11-03 15:24

Märkligt, kan ju inte vara några problem med överhettning av batteriet, de flesta hybrider drivs ju av bensinmotorn.
Utom Toyotas hybrider förstås som saknar backväxel och där kan det ju vara befogat.

#3
2017-11-03 15:30

Undrar hur många som gör samma misstag som Vincent, kollar på vad körkortet får dra istället för på bilens max dragvikt... Märkligt att inte ens Marianne insåg det.

#4
2017-11-03 15:33

När jag skulle eftermontera drag på min C-max 1,0 behövdes det också eftermonteras en extra kylare. Totalsumma för nytt drag hos Ford skulle bli nära 14000:-! Svagt!

#5
2017-11-03 15:41

Det är ännu värre med elbikar, där borde det stå "0 kg" för släpvagnsvikt, men istället saknas uppgiften helt och det står bara för körkortet - alltså bara "Släp totalvikt (B)" och då kan det bli 1,3 - 1,7 ton. Synd om den som sen glad i hågen köper en dragkrok..

#6
2017-11-03 15:49

I detta fall så handlar det nog om en person som inte kan läsa uppgifterna från Transportstyrelsen, man måste ju läsa vad bilen MAX får dra och inte vad bilen får dra utifrån vad bilen hade fått dra om man räknar på vad man max får dra på B-kortet.

#7
2017-11-03 16:01

Men jag förstår fortfarande inte hur man kan överbelasta batteriet på en hybrid som förses med drag!
Undantaget Toyota förstås.

#8
2017-11-03 16:15

Det finns tekniker för vätskebaserad* kylning (och värmning) av batterier som används i hybrider eller rena elbilar. Vad just Toyota gör i sammanhanget vet jag inte. Men av dragvikten att döma har de inte gjort något alls.

*Även luftkylning förekommer.

#9
2017-11-03 16:52

Eller också kan väl bara elmotorn låta bli att gå om en släpvagnskontakt är inkopplad, låter nästan som en icke toyotaverkstad kan lösa ”problemet”.

#10
2017-11-03 17:01

Problemet med Toyotas hybrider är att dom, som Saabnisse sa i #2, saknar backväxel. Det är enbart elmotorn som reverserar. Så att koppla ur elmotorn är ingen bra idé... Men det vore ju bättre om dom satte dit en växellåda med backväxel istället, så man kan få en anständig dragvikt på dom. Idag är det väl bara Rav4 av Toyotas hybrider som får dra släp, 1600kg om jag inte missminner mig, pga. att den har en extra elmotor på bakaxeln. Detta är ju en annan lösning, som fler av deras hybrider borde ha.

#11
1
2017-11-03 17:12

Toyotas hybrider växlar hela tiden mellan el, bensin hur som helst, eldriften kan aldrig tänkas bort det är därför de är så energieffektiva. Konstruktionen är bara inte gjord för så värst mycket extravikt än vad som kan lastas i bilen, ett val alltså, men Rav 4 hybrid klarar mer extravikt då man valt att bilen ska kunna hantera detta. Inget konstigt. Tycker dock det är konstigt att Transportyrelsen anger fel totalvikt, den siffran är ju helt irrelevant för den aktuella bilen.

#12
2017-11-03 17:33

Men batteriet kan väl inte överlastas på andra hybrider så nog borde dom kunna förses med drag.
Men enligt Tvärnit gäller det alla hybrider och kollar man på t.ex. VW GTE så erbjuder man inget dragpaket.

#13
2017-11-03 17:39

Saabnisse - enligt Vi bilägares senaste nr så får Golf GTE dra 1500kg.

#14
2017-11-03 18:05

hvis duskal trække meget,
så køb en auris 2014 2,0 diesel super kraftig.

#15
2017-11-03 18:08

Som redan nämnts så har det med förmågan att backa att göra eftersom det endast sker via elmotorn - det beskedet har också jag fått ifrån min Toyota-ÅF. Därför som man bara kan fabriksutrusta dessa bilar med dragkrok och inte eftermontera nåt eftermarknads-drag.

#16
2017-11-03 18:31

Rutger, men tydligen inte enligt VAGs hemsida, där står inget om drag.
Men det vore underligt om det inte skulle gå.
Jag ser att det kostar 8900:- enl. ViB.

#17
2017-11-03 18:53

saabnisse, var får du det ifrån att VW GTE inte kan förses med dragkrok? Du får nog läsa på lite bättre, och inte komma med "fake news". Jag äger en VW GTE som har dragkrok, och 1500 kg får den dra. Inga problem med el-motorn. Den drar släpet med enbart el. Det är skillnad på bil och bil.

#18
2017-11-03 19:34

@LennartJ: Vet du hur VW tekniskt har löst problemet med riskerad värmebelastning av batteriet?

#19
2017-11-03 19:34

Lennart, det var inte jag som påstod det.
Det var ett påstående i början att inga hybrider kunde ha drag.
Jag ifrågasatte varför de inte skulle få ha drag.
Läs gärna från början.
.

#20
2017-11-03 19:36

pinjong, varför skulle det bli värmebelastning på batteriet?

#21
2017-11-03 19:46

KIA Niro får dra 1350 kg som oladdbar hybrid så det är bara Toyota som sparat pengar.

Jag mötte en elbil med släp för några timmar sen, en Tesla Model X.

#22
2017-11-03 19:47

saabnisse, som jag förstått så fordras det ökad strömstyrka mot en elmotor under belastning och då kan det batteri som försörjer elmotorn bli väldigt varmt. Det gäller för övrigt även mobiler och laptopar men då processorbelastning förstås.

#23
2017-11-03 19:54

Men bensinmotorn går ju in när det blir för stor belastning.

#24
2017-11-03 20:02

Ja saabnisse, fråga inte mig varför inte en Auris klarar värmeproblemet. Jag undrar själv varför det inte funkar.

#25
2017-11-03 20:26

pinjong, det skrev vi om tidigare, Toyota har ingen backväxel!

#26
2017-11-03 20:38

saabnisse, menar du att Auris inte klarar att backa ett släp enbart på elmotorn - eller vad?

#27
2017-11-03 20:49

Det är inget som jag menar, men tydligen är det något som Toyota anser!

#28
2017-11-03 20:56

Jamen jamen, då är vi tillbaka vid värmeproblemet.

#29
2017-11-03 21:17

Det är klart det går göra hybrider som klarar av att dra, men batterierna har ett reellt värmeproblem och det är ju en kostnadsfråga. En Tesla Model X monterar man inte baraett drag på utan det finns ett dragpaket som innebär flera tekniska förändringar bl a annan mjukvara för drivlinan, för att klara att dra släp. Detta med drag är mycket enklare med förbränningsmotorer.

#30
2017-11-03 21:33

Raphael, Tesla är ju ingen hybrid, där blir det andra faktorer som gäller.
Toyota har ju en mycket speciell drivlina där samspelet mellan elmotorn och bensinmotorn svarar för driften, men bakåt är det enbart elmotorn som driver.
En konventionell hybrid har ju en vanlig mekanisk växellåda, oftast en dubbelkopplingslåda, som ju fungerar lika oavsett om det finns el i batteriet eller inte.
Den går ju att köra enbart med förbränningsmotorn och bör inte påverkas nämnvärt av släp.

#31
2017-11-03 22:07

pinjong 2017-11-03 19:34
Jag tänkte också på dig.
Jag vet inte om VW Golf GTE har hårt testat från fabrik. Jag föredrar som villig att testa någon tusen mil för långkörning och med ca 40 grader het varmt luft och 30 grader jätte kallt luft med testtunnel också viktigt uppför backe med flera ggr gasa/släpp och håll kvar gas med för säkerhets skull 100 km/h räcker som tål hög kvalitet batteri, elmotor och automatlådan. Olika land har 80 km/h gräns.

#32
2017-11-04 08:52

Vid extrema förhållanden, går bensinmotorn in. Det är därför det är en Laddhybrid. GF, om du vill ha en bil som klarar dina förutsättningar, så får du säkert öppna den stora plånboken.

#33
2017-11-04 09:28

GF, Självklart är dragvikten mycket väl utprovat. Vid tester av nya bilar drar dom släpvagnar, som rejält överstiger maximal dragvikt, upp och ner för bergspass i bland annat Alperna. Finns gott om filmer från dylika tester på Youtube där maskerade kommande modeller sliter ont. Såg bl.a. nya Tiguan i maskerat utförande slita rejält uppför en alpväg, självklart med följebilar rätt framför och bakom. Max dragvikt är ju inget som är taget rätt ur luften utan snarare rejält utprovat för att med god säkerhetsmarginaler garantera att hela drivlinan, chassie, bromsar mm funkar för belastningen

#34
2017-11-04 10:08

Saabnisse, jag är fullt medveten om att Tesla inte är någon hybrid. Det var nu inte jag som introduceradeTesla Model X i diskussionen utan jag skrev om Tesla därför att Model X som dragbil redan hade nämnts i diskussionen. Jag känner även till detta med Toyota eftersom du skrivit det i flera inlägg redan i tråden.

Men hybrider är inte riktigt som vanliga bilar, och växellådan är heller inte riktigt som vanliga. Utbudet av hybrider med manuella lådor är t ex väldigt ovanligt, jag vet en Honda sportcoupé som har det. Anledningen är att den dubbla drivlinan fordrar dyra speciallösningar där motorerna kopplas om och även kan samköras. Hubrider kör ju inte bara antingen el eller förbränningsmotor, de kan även köras samtidigt när det finns behov av extra kraft.

Ett släp ökar belastning på motorerna och den teknik som används, och därför behöver batterierna extra kylning. Gäller alltså även vid körning rakt fram. Elmotorn kan gå in och stötta förbränningsmotorn i särskilda situationer t ex branta backar.

Det är ju inte så att en inkoppling av släp kopplar bort elmotorn. En hybrid är konstruerad på sådant sätt att systemet söker den mest effektiva framdrivningen och utnyttjandet av resurser, så den kopplar om mellan el och förbränning och även kör samtidigt, kraften fördelas kontinuerligt utifrån behovet.

#35
2017-11-04 10:22

Raphael,
Jag nämnde Model X eftersom du påstod att elbilar inte får dra släp. "Borde ha 0..."

#36
2017-11-04 10:41

Fattar inte att folk kan köpa sådana okompletta bilar med tveksam funktionalitet och tveksam förbrukning.

#37
2017-11-04 16:29

Att en modern Toyota hybrid år 2017 knappt får dra en skottkärra efter sig är minst sagt pinsamt samtidigt som Volvo V60 hybrid får dra 1800 kg och VW Golf GTE får dra 1500 kg. Tur att jag kör en Toyota avensis med dieselmotor som får dra hela 1460 kg.

#38
2017-11-04 17:38

Toyotas hybridsystem är egentligen genialiskt, men kommer mest till sin rätt i tätortstrafik.
Vet man att man kommer att ha behov av släp, eller om man kör mycket landsväg, finns det bättre alternativ.

#39
2017-11-04 17:50

Instämmer med föregående (saabnisse) talare.
Men Vincent blev tydligen inte informerad om Auris tillkortakommande och det är ur ett kundvänligt perspektiv inte speciellt genialiskt.

#40
2017-11-04 18:00

Ser att jag bör tillrättalägga pinsamheter, tveksamheter och skämt.
För det första så ligger det inte i Auris grundkonstruktion att den ej får dra tyngre.
Sakens natur ligger i HSD drivlinan som är väldigt avancerad med VTI systemet och att elmotorerna MG1 och MG2 växelvis agerar som generatorer som alstrar el till hybridbatteriet och fungerar dessutom som del i bromssystemet.
Det är i generator biten som kruxet sitter, ytterligare vikt på bilen i nedför påtvingar ökad belastning på generator funktionen, en ökad belastning genererar inte enbart kraft utan även värme, man befarar att elmotorerna överhettar och brinner sönder.
Toyota har testat ut detta och att det har inte uppstått men att det kan hända och där styr inte enbart Toyota utan att den saken bestäms även vid en typning sk homologisering där man säger: better safe than sorry.

Andra tillverkar som Volvo har ett helt annat hybrid system och vill man då ha en kompetent dragbil ja då söker man sig en sådan...jag köpte Auris TS HSD av helt andra skäl väl vetandes om bilens obefintliga dragkapacitet.

#41
2017-11-04 21:03

Auris får dra ett tomt släp. Alltid något.

#42
2017-11-04 21:45

Skall man dra ett tungt släp är en Scania med 16 liters V8 ett utmärkt val

#43
2017-11-04 22:50

Toyota HSD Hybrid är så pass avancerad att få har ett grepp om hur det hänger ihop och att jag själv får huvudvärk när jag läser på (Engelska) och sedan vill jag få till att kunna förklara det hela på svenska...
Man kan fråga sig att när Auris hybrid får dra så lite, hur klarar den då nedför typ fjällen i Norge eller Alperna?
Det finns ett B-läge som aktiverar rotor/magnetbroms plus valve brake som slår om huvudmotorn till att fungera som en kompressor som bromsar och suger i sig uppvärmd luft och leder den bort ifrån bilen direkt som man släpper gasen. Tekniskt sätt så borde man tryggt kunna dra tunga släp med CVT i B-läget men att det är så att på plan mark i B-läget och man släpper på gasen så bromsar bilen in mycket mer än vad annars vore normalt då att systemet är tänkt att enbart nyttjas i stup nedför.
Det är sådana här tekniska lösningar som gör Auris hybrid intressant för mig även om att jag får huvudvärk.

#44
2017-11-04 23:06

Är väl inte mer komplicerat än att motorn motorbromsar via lägre utväxling och högre varv. Precis som på vilken annan bil som helst med förbränningsmotor. Moderna bilar med automat har oftast lutningscensor så vid ett lätt tryck på bromsen i nedförsbacke så växlar lådan ner och motorbromsar, samma när man kör med farthållaren i. En motor utan bränsle som antänds är ju i grunden en kompressor. Så tror nog inte att Toyota är så speciellt extraordinär.

#45
2017-11-04 23:55

Guran. Du kanske ska läsa på själv`om HSD istället för att bara tro?
Har en vanlig bil en Retarder av typen Telma broms?
En Telma broms genererar värme liksom Toyotas version av Telma också gör och när förbänningsmotorn växlar över till att fungera som kompressor då är det en mängd saker som ställs om och att motorn då suger igenom stora mängder luft för att kyla bromsarna.
En vanlig bil har inte hjälpbromsar.
HSD är extraordinär.

#46
2017-11-05 09:19

Toyota har tydligen snålat på komponenterna. Fattar inte att den säljer så bra. Svenska bilister brukar ju vara förnuftiga!

#47
2017-11-05 10:04

Är väl dom förnuftiga som köper en Toyota.
Enormt pålitlig, slitstarkt och välfungerande konstruktion.
Tar lite bensin, oavsett hur körmönstret är. Ingen sladd som skall stoppas i en vägg.
Men tråkig drivlina med en surrande motor så fort man gasar på för omkörning eller kör aktivt. Men helt klart ett förnuftigt och välbeprövat val för persontransport från A till B.
Har man andra behov finns det annat att välja på

#48
2017-11-05 13:41

Jag förstår inte det förnuftiga.
9000:- för att få en kula/drag som du får dra 380Kg med eller för att sätta på cykel stället på.
Skrattretande.
Det finns andra fabrikat som man får bensinvärmare och drag för 1300Kg och för 4900:- och dessutom en större billigare bil.
Och säkerhets funktionerna på auris är av billigt snitt med en massa ljud signaler och pling i olidlighet istället för aktiva hjälpsystem

#49
2017-11-05 15:56

Är väl ganska så oförnuftigt, ja ganska idiotiskt, att köpa en auris hybrid å inte kolla bilens maximala dragförmåga om man skall ha den som dragbil. Är ju inte bilens fel eller Toyota fel. Förövrigt är väl 9000kr ett ganska så normalt pris för en fabriksmonterad dragkrok. 4900kr är väl ett kraftigt rabatterat paket som VAG har.

#50
2017-11-05 16:14

9000:- för en kula att sätta ett cykelställ på för det finns väl inga 380kg vagnar på marknaden.
4500 ja men 12900:- är väl ordinarie vag priset med bränslevärmare och 1300kg kula.

#51
2017-11-05 16:23

Mäkinen, Tesla Model X är den enda elbil som kan dra i dagsläget. Och det i en specialversion. Enligt tester i Norge sjunker räckvidden till hälften när en Model X används som dragbil det gör att det inte är särskilt praktiskt åka på husvagnssemester med en Tesla. Inte bara kylproblem för batteriet utan även problem med räckvidd och hög energiåtgång.

#52
2017-11-05 16:28

Hybrider kan konstrueras så de får dra släp men det är inte så vanligt men blir allt vanligare. Det handlar om hur mycket man vill lägga ner på konstruktionen, omöjligt är det inte men dyrare och krångligare för fabrikanten än med förbränningsmotor. Kia Niro har löst kylproblemem genom luftslitsar under baksätet, här gäller det då att passagerarna i baksätet inte blockerar dem. En billig lösning och inte helt bra. Jag tror mer på vätskekylning men det är ju dyrare. Om man har handlat på Ikea så bagageutrymmet är upptaget med delarna till nya hyllan, sen svänger man in på Ica Maxi och storhandlar och sätter matkassar på golvet bak ja då försämrar man kylningen av batteriet, så ingen särskilt bra lösning men billig..

#53
2017-11-05 16:45

Om släp är viktigt så kollar man väl upp all info om det *innan* man köper bilen?!

#54
2017-11-05 17:03

Raphael, Att kolla upp innan man köper så klart men många är besvikna och ångrar sig då man för sent fattar myntets baksida.,
Kula har i alla tider kunnat monteras på alla bilar för en mindre slant vilket man fortfarande tror.
Man småler när grannen håller på med sitt plockepinn cykelställ med remmar och kläm i bakluckan när ungarnas cyklar skall hem från grannbyn.

#55
2017-11-05 19:28

skidoo1238. Visst sörru..VW : Dragpaket infällbart - 8.900kr

När sade du att en dragkrok kommer billigt?
Det är väl bysmeden som gör och monterar åt dig, hihihi.. och brännvinet det kostar en femma..

#56
2017-11-05 20:37

Med en MB E-klass behöver man inget släp, allt får plats i bagageutrymmet.

#57
2017-11-05 21:07

Även en fyrameters eka?

#58
2017-11-06 08:12

Så vill man köra en häst meden Mercedes så ska man trycka in den genom bakluckan? Det är ju inte snällt mot hästen. Om Mercedes inte klarar ett släp så väljer den med släpbehov en annan bil.

#59
2017-11-06 10:41

Ja en häst in i aktern på en E-klass kräver nog många nya hästkrafter. Ett riktigt hästjobb helt enkelt.

MVH AL

#60
2017-11-06 14:40

Raphael, hur hade du tänkt köra en häst samtidigt som du kör bil? Blir det inte svårt att sitta i sadeln samtidigt som du ska hålla i ratten?

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!