Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Vad avgör släpvikten?

Bilfrågan

”Vore det mer logiskt att tillåta släpet att väga en viss procent av bilens totalvikt, exempelvis 80 procent?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en Mercedes Benz GLC 250d 2016 och en Suzuki Jimny 2012. Mercedes har totalvikt på 2 500 kg och med den får jag dra ett släp på 1 000 kg, det vill säga 40 procent av bilens totala vikt. Min Suzuki har totalvikt på 1 420 kg och med den får jag dra ett släp på 1 130 kg, vilket är 80 procent av bilens totalvikt. Med tanke på bilarnas egenskaper borde jag rimligtvis få dra ett tyngre släp med den tyngre bilen. Vilken logik används för att bestämma tillåten släpvikt? Vore det mer logiskt att tillåta släpet att väga en viss procent av bilens totalvikt, exempelvis 80 procent?
Undrande

Svar:
Det kan förstås tyckas galet att du bara får dra ett släp med totalvikten 1 000 kg med den starkare och mer stabila GLC och 1 130 kg med den betydligt mindre Suzuki. Men det är dels en fråga om vad biltillverkaren sätter för gräns med tanke på bilens kapacitet, dels en behörighetsfråga på ditt körkort och så att säga din förväntade kapacitet.
På din Mercedes har tillverkaren satt en gräns på 2 500 kg och Suzuki har bestämt en maxgräns på 1 300 kg. Det här är fordonens tekniska maxgräns. Men med ett körkort med behörighet B så finns en begränsning av vilka fordon man får köra. Gränsen är, förutom fordonstyp, en totalvikt på 3 500 kg. Den gäller fordon och fordonskombination. Därför begränsas din möjlighet att köra släp eftersom man räknar kombinationens totalvikt. GLC:s totalvikt på 2 500 kg tillåter därför inte att släpvagnen har högre totalvikt än 1 000 kg (tjänstevikt plus släpets maxlast). Ditt förslag skulle i fallet med din Mercedes innebära att du kanske skulle köra en fordonskombination med en totalvikt av 4 500 kg, vilket är ett helt ton högre än det körkortsbehörigheten tillåter. 
Min uppfattning är att såväl biltillverkarnas maxvikter numera är lika viktiga som kravet på behörighet. Kör man släpvagn ofta och skulle behöva passera gränsen för behörighet så är det bästa att helt enkelt söka utökad B-behörighet eller varför inte E-kort. Det är logiskt att det krävs mer av föraren att köra tyngre fordonskombinationer. Inte minst när det gäller kännedom och kunskap om fastsättning av lasten på släpet och vikten av att hålla reda på tjänstevikt och maxlast. Överträdelse av reglerna om totalvikt kan bedömas som olovlig körning. Överträder man maxlasten med 51 procent eller mer, blir det rapport till åklagare. Över 100 procent och mer leder till att körkortet omhändertas. E-kort kan vara en bra investering.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare


Diskutera: Tycker du att det är snårigt och krånligt att hålla koll på hur mycket man får dra med bilen?
 

Kommentarer

#1
2018-05-17 10:52

Jag har funderat över detta mer än en gång.
En stor dragbil av jeepstuk är konstruerad för belastning, så chassi och bromsar är dimensionerade därefter. Rimligen hanterar den ett släp på 1300 kg bättre än vad en småbil gör.
Det borde snarare finnas en absolut gräns för hur mycket ett släp får väga istället för ekipagets totalvikt.

#2
2018-05-17 11:30

Reglerna har liksom spårat ur i takt med att bilarna blivit tyngre, medan tågvikten fastnat på 3500 kr.
Det för med sig att den som i 20 år vinglat runt i en Volvo 240 med 1300 kg husvagn, och sedan köper en V90 plötsligt inte får dra sinn husvagn.
Detta trots att den nya bilen är ljusår stabilare och säkrare.

Visst kom den nya viktgränsen 4250 kg till, men då fordras plötsligt en uppkörning! Som jag ser det, så är det bara ett sätt att plocka folk på pengar (igen).

#3
2018-05-17 11:38

Frågeställarens förslag om en viss procent av bilens totalvikt, eller kanske ännu hellre tjänstevikt, låter ju rimligare än dagens system. Att man idag får dra säg 1300-1500kg med en liten lätt bil i Golfklass men bara 750kg med en tung SUV på sitt B-kort känns både fel och farligt, eftersom folk då väljer den lättare bilen för att dra sitt släp lagligt. Som Roy skriver, den tyngre bilen är ju bättre byggd för att klara vikten. Visst kan man ta ett bättre körkort, men nu gäller frågan vad som är rimligt att få dra på sitt B-kort. X procent av tillverkarens satta max släpvagnsvikt kanske?

#4
2018-05-17 17:27

Finns ju tunga bilar som inte ens får dra ett släp..
Anser att biltillverkaren vet bäst i detta fall, varken hemmaexperter eller verkstäder och ffa inte nån myndighet har med detta att göra.
Att sen regler kan bli orättvisa - än sen?
Världen ÄR orättvis - lev med det!

#5
2018-05-17 17:41

Det enklaste vore väl att man fick dra det bilen klarar och bortse från gränsen på 3500 kg. Håller med Hultarn om att särskild uppkörning är onödig. Eller är det svårare att hantera ett tyngre släp även om bilen är byggd för det?

#6
2018-05-17 19:05

Min nya Mercedes har en totalvikt på 2510 kg. Plötsligt fick jag inte längre köra släpet med 1000 kg totalvikt. Inte ens helt tomt. Eftersom övervikt "straffas" lägre så blev det plötsligt taktiskt bättre att byta till ett klenare släp. Då kör man normalt lagligt och när man väl lastar tungt så klarar man sig hyfsat även med rätt rejäl överlast. Nu gjorde jag inte så utan skaffade B96 men det är ju galet hur regelverken styr.

#7
2018-05-17 20:31

Med E-behörighet får man hänga på vilket släp som helst och själv ta ansvar för att bruttovikten - dvs tjänstevikt plus last - inte överstiger maximalt tillåten släpvikt. Utan.E-behörighet har man inte den friheten, vilket är logiskt ur ett säkerhetsperspektiv. Så ni som gnäller, varför inte skaffa er E-behörighet, jag lovar att ni kommer att få åtskilliga aha-upplevelser när ni börjar räkna på laster, kultryck och annat kul!

#8
2018-05-19 11:56

Håller helt med Inga Invektiv, E-behörigheten är enkel att skaffa men ger mycket kunskap och därmed också säkrare trafik.

#9
2018-05-19 18:37

Visst ger E-behörighet kunskaper, men nu gällde det förhållandet mellan dragbil och släp. Det torde vara lika viktigt som kultrycket.
Jag har väldigt svårt att tänka mig att en Golf med påhängd husvagn på 1300 kg skulle vara ett säkrare och mer lätthanterligt ekipage än en Range Rover med påhängd husvagn på 1700 kg, särskilt om det är regn, rusk och blåst.

Minns förresten ett tillfälle då jag skulle hjälpa till med att köra en av två folkracebilar på ett bilsläp. Redan vid 60 började bilen att slingra sig. Jag körde in till vägkanten och konstaterade att någon slängt in en full tiolitersdunk längst bak i folkracebilen. Jag tror inte att kultrycket var negativt men på tok för lågt. Genom att flytta dunken till framför förarstolen blev det hela körbart.

#10
2018-05-21 07:34

I en E utbildning ingår relationen kultryck/stabilitet samt lastförankring. Oerhört viktiga delar om man skall köra tyngre släp. Gränsen 3500 kilo per fordonståg tycker jag även är relevant, om det går på tok med 4-4500 kilo så är det mycket vikt som påverkar även om dagens bilar har mycket hjälpmedel.
E-kort är en billig investering som dessutom håller livslångt. Finns ingen anledning att tveka

#11
2018-05-22 08:30

Men 4250 kg är ju inte samma sak som E-behörighet.
Man kan inte blanda ihop de oilka behörigheterna.

Vill man inte skaffa den utöka B-behörigheten, kan man byta till en mindre släpa och köra med överlast. Det är billigare än att överskrida totalvikten med den gamla större släpan.
Att det sedan är totalt hål i huvudet säkerhetsmässigt ska man inte bry sig om.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.