Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Vad är TPMS?

Bilfrågan

Min Subaru har TPMS men det förklaras inte i instruktionsboken, vad ska jag göra? Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla tillbilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en Subaru XV 2,0i från 2014. Den har TPMS. I instruktionsboken står inget om TPMS. När jag bytte däck lyste ett meddelande på displayen: ”Tid att kolla däcken”. Vad det innebär hittar jag inte i instruktionsboken. Har jag fått en gammal instruktionsbok? Jag skulle vilja ha en instruktionsbok som förklarar vad TPMS är och hur det fungerar. Jag har skrivit till Subaru Nordic och frågat men inte fått svar.

Jag skulle också vilja veta om det har kommit några nyheter på Subaru XV det senaste året.

Sture Gustafsson

Svar:
Du kan hämta en uppdaterad instruktionsbok hos din närmaste Subaruhandlare.

TPMS står för Tyre Pressure Monitoring System och på din bil mäts trycket av givare som monterats i däcken. 

Inför modellåret 2015 fick Subaru XV ett nytt infotainmentsystem. Även interiören fräschades upp med nya reglage till värme och ventilation samt kromade sargar runt ventilationsgaller och fönsterhissknappar. Multifunktions-displayen fick flera funktioner och ljudisoleringen förbättrades. 

Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om TPMS?

Kommentarer

#1
2015-12-16 08:40

Supporten från Subaru sverige verkar inte vara den bästa, har läst om flera som har svårt att få kontakt, här verkar det finnas en del att jobba på

#2
2015-12-16 10:22

TPMS är ett riktigt otyg. Det är dyrt. Det kostar mellan 500-1000 per däck och håller i runda slängar 5-7 år innan man måste byta sensorerna. Batterierna är kapslade och går inte att byta. (Så sjukt idiotiskt, enbart för att de ska tjäna pengar).
Du måste ha ett set per säsong. Annars gnäller bilen hela tiden. Så räkna i runda slängar med minst 6000 kr extra för 8 sensorer vart 7:e år för att vara snäll.
Sensorn lägger på en del obalanserad vikt som givetvis måste balanseras för att inte hjulet ska kännas konstigt i högre hastigheter.
Tanken är att du ska ha Run On Flat (RFT) däck, bli förvarnad om punkan och rulla vidare till närmaste däck-micklare. Fyller du däcket med klet så förstör du sensorn. Om du fyller ditt däck med klet kan du räkna med att den lokala däckmicklaren inte har exakt rätt variant eller så får du en ny, vilket innebär att du har olika batterilivslängd på de olika sensorerna.. vilket gör att du i tid och otid får larm om nästa sensor som dött.
ABS-sensor-varianten var minst lika bra och krävde inga externa sensorer för att mäta tryck. Fullt tillräckligt enligt min mening.

I min mening har TPMS nästan bara nackdelar. För folk är ändå för lata för att fatta alternativt gå in i menyerna och kolla däcktrycket.

#3
2015-12-16 11:17

Med andra ord: undvik bilar med TPMS!
Vid köp skall de vara minst 10 000 kr billigare än motsvarande med ABS-system.
Om detta sprids tillräckligt kommer nog tillverkarna som har detta otyg att backa.

#4
2015-12-16 11:24

Med tanke på att alla bilar som säljs nya sedan november 2014 måste ha ett TPMS-system så finns det inget sätt att komma undan.
Vissa har via sensorer i ventilerna och vissa använder ABS-systemet.
Kolla gärna vad biltillverkaren har för lösning när du funderar på vilken bil du skall välja.
Kanske ingen riktig deal-breaker, men ändå en "dold" kommande kostnad vid felaktiga sensorer eller slut batteri.

#5
2015-12-16 11:45

Begagnatpriserna lär nog påverkas rejält om folk får klart för sig vad det innebär.
Tänk dig en 10 år gammal bil med detta systemet, inget jag kan tänka mig i alla fall.
Kan bli en av de större utgifterna för bilägandet om inte komponentpriserna faller radikalt.
Och kalibreringar vid byte sommar/vinterdäck.
Är väl å andra sidan inget krav vid besiktningen att det skall funka så det blir att i god stil släcka eller tejpa över besvärliga meddelanden.

#6
2015-12-16 12:21

Det mesta som man behöver kan man faktiskt googla fram. Och återigen: Köp inget asiatiskt!

#7
2015-12-16 13:02

Kapten.

Och då kommer ju naturligtvis motfrågan som ett brev på posten, varför ska man inte köpa asiatiskt?

#8
2015-12-16 13:30

Instruktionsboken är en detalj som alltid glöms bort när man granskar bilar.
Detta är ett träsk där 8 böcker av 10 inte är praktiskt användbara ute i bilen när man vill veta något och 1 av 5 saknar information om en och annan detalj och i vissa fall är de dessutom skrivna på dålig svenska.
Totalt bortglömt område som det struntas i tills man står ute på vägen och har bråttom med att genast få veta och då inser att boken är avsedda för att läsas liggande i soffan hemma.

Sensorer i däcken har den unika egenskapen att de talar om däckstrycket i varje däck så man slipper onödiga och påfrestande besvär med bensinstationernas värdelösa pumputrustningar.
De varnar snabbare för tryckfall och man får en lägesrapport om däckens tillstånd varje gång man startar bilen.

Ekonomisk ruin blir det först när bilen är gammal och säljs för under 50 0000 då kan det bli ett stort minus liksom all annan modern teknisk utrustning

Framtidens bilar kommer att få kortare och kortare livslängd, begagnatmarknaden kommer att försvinna helt och troligen ersättas av billiga bilar tillverkade i Afrika av plast och papper med fixerad livslängd på max 7 år.

Nöd punkteringsspray kan inte laga hål större än 4 mm, det är alltså bra dumt att lita på det.
Betydligt klokare att kryssa för ett nödreservdäck om det alternativet finns.

#9
2015-12-16 15:00

vilka bilar i storleksklassen har inte sensorer i däcken utan ett bättre och billigare annat system?

#11
2015-12-16 15:22

i handboken till min verso så står det att det ska finnas en knapp på rattstången vid knäna för att nollställa TPMS-systemet, men på mitt exemplar finns ingen sådan knapp, hörde med toyota som sa att finessen bara fanns på vissa bilar, något jag helt hade missat vid köp

#12
2015-12-16 15:25

Håller med N-iklas, vem vågar framöver köpa en totalt teknikspäckad 5-8 år gammal bil? Börjar elektroniken krångla så blir det troligen dyrare att reparera än att köpa en ny bil.

#14
2015-12-16 15:43

Gäsp: BMW?

#15
2015-12-16 16:33

Har också en Subaru XV 2.0 från 2014. Som jag förstår så måste nya bilar levereras med TPMS, men du som privatperson har inga lagkrav på dig att dina nya fälgar måste ha det. Köpte själv vinterhjul utan TPMS och varningslampan lyser hela tiden. Inte snyggt, men jag har lärt mig att ignorera det.
Finns det alltså en separat säkring för detta? Som man kanta bort som någon föreslår.

#16
2015-12-16 17:11

Det finns ju bilmärken som varit så förutseende att de valt systemet som bygger på ABS- funktionen.
Det finns vissa fördelar med att välja dessa märken och modeller.
Men det är klart de kan ha andra nackdelar förstås, allt är ju kompromisser!

#17
2015-12-16 17:17

saabnisse, just min Octavia har det du pratar om, avkänning med hjälp av ABS systemet. Funkar tillfredsställande, har fått larm som berott på för lite däcktryck i ett däck i förhållande till de andra däcken (ca 0,3 lägre). Jag slipper också givare i däcken vilket är skönt, både ekonomiskt och att sådana givare antagligen kan krångla rent tekniskt.

#19
2015-12-16 17:55

Svar: TPMS betyder Tekniskt Premenstruellt Syndrom och det drabbar en del bilägare som har däckstrycksgivare i bildäcketsventil. Bilägaren drabbas av humörsvängningar och nedstämdhet vid tekniskt strul och när nya givare måste inköpas.

#20
2015-12-16 18:18

Generellt har nyare VAG-bilar ABS-baserad TPMS - s k iTPMS - liksom t ex Peugeot 308 och Mazda 3 - och säkert flera Peugeot och Mazda-modeller. Men de flesta övriga i Golf-klassen (den jag själv kollat mest) har tyvärr "ventil-baserad" TPMS - s k dTPMS.
Sen finns det inget lagkrav i Sverige att ha TPMS även om det är ett EU-krav men problemet är att det sällan går att avaktivera systemet. Och att vissa dTPMS-system kräver verkstadsbesök för att ställa in när man t ex byter till vinterhjul.

#21
2015-12-16 19:26

Flera Volvomodeller har iTPMS som ju för övrigt har en svensk uppfinnare.

#22
2015-12-16 20:31

Själv har jag kört och ägt bil över 50 år. Utöver punkteringar förr, sällan nu för tiden, har det aldrig varit problem med däcktrycket. Och en punka känns ju så snart trycket avviker från de övriga. Det finns bara ett svar på TPMS införande: Mera utgifter för bilägarna och större BNP. (BNP ökar ju oxå, när man har halkat och brutit benet och hamnar på lasarusket). OCH, lamporna hos vissa bilmodeller kräver verkstadsbesök ... OCH, fälgar i diameterklass som jb-traktorn med fläsksvålar och frigångshöjder som ett skämt ... Vinterdäck därutöver ska ju ha profil 80+ och ej 50 -!

#23
2015-12-16 20:46

Som fordonsförare och fordonsägare kan en fundera mycket på de motorjournalister som kajkar runt och testar bilar. Smärre kritiska röster angående däckprofiler kan höras i liten stil emellanåt, men journalister i gemen verkar för mig vara körglada unga pojkar som gillar häftigheter, där ju kostsamma tekniska anordningar för säkerhetens skull också ska ingå för att visa en större mogenhet inför läsarna. Undrar om det en dag kan komma en journalist, som verkligen tar sig an verkligheten, där 110 - 130 km/h är max., där t ex en trottoarkant på 15 cm ska klaras utan att skada fälgen, där en fullastad bil inte ska gnistra i underredet eller slå i botten under semesterresan, där en trasig lampa ska kunna bytas på bara någon minut, o s v o s v.

#24
2015-12-17 07:45

Problemet är att förr körde man verkligen bil utan att syssla med annat under tiden och kollade upp bilen m.a.p. däcktryck, olja och annat när man var på macken , idag har man inte tid till sånt för Facebook och Twitter, gps och annat går före.
Idag behövs alla tekniska hjälpmedel som finns i bilen och helst då styrbara via en app i mobilen för plingar det till i mobilen så är alla verkligen alerta, det kan ju vara någon som tryckt på "gilla" knappen och då kommer bilisten att se istället en varning för något från bilens datorsystem och då kanske det fungerar att bilisten gör någon åtgärd d.v.s. om bilisten minns hur man göra diverse åtgärder på sin bil som bilägare förr visste.

#25
2015-12-17 12:01

Teknik gillar jag, men det får finnas en gräns. Vi måste låta människor tänka lite själv också. Jag kollar däcktrycket ofta när jag precis bytt ifrån sommar/vinter däck och sedan lite mindre ofta under resten av året. Ofta kan man enkelt kontrollera däcktrycket när man tvättar bilen. Dock tycker jag att det är bra att bilen larmar om den märker något onormalt så att man kan agera på det. Två gånger har mitt däcktryckskontroll larmat och det har i båda fallen visat sig stämma att däcktrycket var lite lågt i ett däck, inte kritiskt ...men ändå avvikande utanför normalt tryck. Teknik kan alltid krångla, men man måste nog låta människan att ta ansvaret för att se till att man har en säker bil och att den framförs säkert. Jag har varit lite kritisk till avståndsvarnare som jag förstått att många använder sig av i sina nya bilar, men dessa varnare kan inte bedöma vägens tillstånd och hur halt det är. Jag har vid två tillfällen på vintern konfronterat person som legat allt för nära mig vid halt väglag och dessa hänvisar enbart till sin avståndsvarnare, vem har då rätt? Det kan bli fel om man blint litar på tekniken, det är min åsikt.

#27
2015-12-18 18:02

Det här är vad som gäller inom FM
http://klabbe.eu/manualer/SOLDRMOVARD.PDF
Det gäller ju till stora delar alla, men hur sjutton ska det gå att förklara för bilägare som inte ens öppnar instruktionsboken?
Läste man det här skulle det inte behövas några syntetiska däcktrycksövervakare!
Och har man läst och förstått vad som står på alla 334 sidorna kan man konkurrera med Bosse bildoktorn i många frågor!

#28
2016-02-10 08:48

Den här tekniken är i första hand skapad för att generera extra intäkter åt bilindustrin, ingenting annat.

Man mjukstartar med ABS-styrd, för att sedan installera den för bilägaren betydligt dyrare varianten där man inte bara får en pryl till att tjäna pengar på, utan även för möjlighet att "beskatta" varje däcksbyte genom att bilen skall in på verkstad och däcken "programmeras" in i bildatorn (något du skulle kunna gjort själv med en knapptryckning, liknande att ansluta ett blåtandstillbehör till mobilen -men bilindustrin vill ju stjäla ännu lite mer pengar av bilägarna...).

#29
2016-02-10 10:23

Sverige som brukar följa EU regler slaviskt även när EU tycker att olika länder inom EU tillåts bestämma om något bör införas i ens egna landets regler.Men här har man valt frivillighet i just denna fråga, då som man från Svensk ståndpunkt skriver att ett däck kan ju inte förlora något däcktryck på det halvår då vi kör med vinterdäck respektive sommardäck. För vid hjulbytet som sker halvårsvis i Sverige så kontrolleras alltid däcktrycket i alla däcken, även reservhjulet förstås.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/allm...
Är verkligen TPMS verkligen en Svensk uppfinning som saabnisse skriver?
De här patenten kan man hitta om TPMS.
https://www.google.com/patents/US8186209

#30
2016-02-10 11:23

@PREVIA, det abs-baserade TPMS är en svensk uppfinning, det beskrevs i en artikel i Elektroniktidningen i höstas, men tyvärr hittar jag den inte nu.
Det patent du länkar till är ju dTPMS.

#31
2016-02-29 21:09

Hackenbush : Tror du på det där dravlet själv? Kan ju lika gärna säga att förr i din, innan de uppfann boken - då var folk alerta minsann! Satt inte och glodde i en hög med nermalt skog.

KAN ha nåt att göra med att dagens bilar ofta är så stabila att man inte märker att man har dåligt med luft. Förr kund det väl leda till döden med den tidens skitbilar. Sen är det väl främst ett krav eftersom för lågt lufttryck ger högre bränsleförbrukning. Du kan skönmåla fornstora dar hur mycket du vill, men inte fan var det huvudanledningen till att ni var så duktiga på den tiden.

Styggavargen: Fasen du börjar mjukna lite ändå ;) Det där med avståndsvarnaren dock. Antar att du menar den adaptiva farthållaren? Den är bra mycket snabbare på att reagera på en inbromsning än en människa så det är nog inte så farligt som det kan framstå. Även om man kanske kan öka på avståndet lite vintertid. Är ju bara att ändra i farthållaren.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.