Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Vad är premium?

Bilfrågan

"Ni motorjournalister använder ofta benämningarna premium och premiumbil. Vad ingår i de begreppen?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik – i dag en favorit i repris.

FRÅGA:
Jag har ofta undrat över er benämning "premiumbil" och undrat vad som ingår i begreppet och hur ni motorjournalister definierar det hela. Finns det mer eller mindre premium och vad är då allra mest premium?

Är priset avgörande? Varumärket? Kvalitetskänslan? (Det senare ett ord ni ofta använder men som inte alltid återspeglas i tester.) Tillverkningsland? Andra faktorer? Skiljer sig definitionen mellan olika länder?

Vad är premium i USA, Europa, Japan? I Sverige tycks det som om att det är tyska bilar som är premium. Varför? Vad är då premium i Tyskland? Tacksam för er betraktelse!

Premium

SVAR:
Uttrycket premiumbil finns på många marknader i Europa men framför allt i USA. Ordet går inte att komparera så antingen är bilen premium eller inte. Någon exakt definition finns inte men i allmänhet menar man en bil som är lite förmer än övriga.

Den ska helst vara av ett känt märke och därigenom ha högre status. Bilen är mer påkostad och den upplevda kvaliteten är högre. Tillverkaren kan ha sin uppfattning men i slutändan är det hur kunderna och journalisterna upplever bilen som fäller avgörandet om bilen är premium eller inte.

Möjligheten att ta ut ett högre pris gör det attraktivt för tillverkaren att bilen klassas som premium. Givna i den här gruppen är Audi, BMW och Mercedes men även Infinity och Lexus ingår där.

Cadillac och Lincoln betraktas inte som premiumbilar (ens i USA) trots att de allmänt ses som lyxbilar. Huruvida Volvo och Saab är premium, därom tvista de lärde.

Om Skoda Superb lanserades som premium skulle detta säkert väcka en het debatt. Vilka bilar som klassas som premium tycks i stort vara desamma över landsgränserna.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Vad är premium?

Kommentarer

#1
Anonymous
2010-12-30 08:53

Känns som den här tråden kan bli hur lång som helst... snart kommer alla poetiska utlägg om hur bra just "min" bil är...

#2
Emme
2010-12-30 09:14

Håller med dig under.. Huvudsaken är att man själv är nöjd dock. :)
Lite roligt också att Saab och Volvo ses som premium i andra länder men inte i Sverige.

#3
Jimmyy
2010-12-30 09:23

Om en biltillverkare kan sätta ett skyhögt pris, och ändå lura på folk bilen - då är det premium.

#4
Anonymous
2010-12-30 09:36

jag kommer ihåg Jägarens utläggningar förra gången ämnet var på tapeten;-) om pansartanks av kruppstål och glänsande träpaneler osv... en riktig kärleksförklaring...

#5
2010-12-30 09:58

För mig är premium de som ligger över standard, förnuft, men under lyx, överväldigande. Som flygets businessclass den klass som är mellan monkeyclass och förstaklass. Det har inte göra med hur stort planet är eller hur långt man fllyger, liksom bilstorleken eller priset inte säger om det är premium eller inte. Det är ett relativt begrepp.

Premium är ett marknadsföringsord. Själv skulle jag aldrig använda ordet och säga till mina bekanta att jag köpt en premiumbil. Det skulle låta som om man gått på reklamen.

Vad är premium i USA om det inte är Cadillac och Lincoln? Då kan ju knappast amerikanarna själva tillverka premiumbilar. Det borde vara importmärken.

#6
2010-12-30 10:03

Visserligen har Jimmyy, skrivit allt som behövs i ämnet. Men jag vill ändå invända mot ett par påståenden i artikeln. Visst finns det mer eller mindre premium. I Sverige t.ex. är Audi premium, men lite mindre än MB. Visst finns det skillnader mellan olika länder. I Tyskland är Audi och MB mer lika i premiumhänseende än i Sverige. I Kina ligger Volvo mycket närmare Audi, än märket gör i Sverige. Ovanståeende är iaf mina erfarenheter.

#7
EmilE
2010-12-30 10:21

Volvo, Saab och Audi är absolut inte premium även om de kanske är lite mer lyxbilar än de flesta normala...

#8
2010-12-30 10:36

Dessutom inte att förglömma intramärkesskillnader:
A-klass är inte premium. Likaså ej V50. Men XC60, ser de flesta som premium.
Emie, Bentley är absolut inte lyx. Så blev vi två ganska ensamma på jorden. Men ensam är stark.

#9
simon_d
2010-12-30 10:47

Bentley har verkligen gått från att vara "the modest man drives a Bentley" till prålig bil för engelska fotbollsspelare som vill synas! Lite synd egentligen, även om bilarna säkert är utmärkta

#10
2010-12-30 10:54

Ordet premium används oftast av osäkra människor som söker efter status. Fåfänga är en av mänsklighetens stora drivkrafter. Därför kan företag som BMW och Mercedes leva och frodas, trots mycket höga priser på i princip helt vanliga ordinära bilar. Kunderna betalar för "statusen" och för skrytfaktorn i sociala sammanhang. Jag vet, har varit sådan själv för många år sedan. För oss vanliga hederliga bilister är ordet premium helt ointressant.

#11
simon_d
2010-12-30 11:14

Du har rätt, Gösta, det är en stark drivkraft. Ingen behöver egentligen heller bo på Lidingö, åka på utlandssemester, äta oxfile, ha ett hus på 240m2 istället för 120m2, köpa kläder varje år annat än till växande ungar, använda pengar på att tapetsera om, betala för filmkanaler etc etc. Mat för dagen, tak över huvudet, en god bok och en trädgård att dyrka är allt som behövs!

#12
Flux
2010-12-30 11:39

RE: Pender
"Intramärkesskillnader" i detta avseende blir troligtvis inte rättvisande. Nog är A-klass premium om du jämför med andra konkurrenter i samma klass. A-klass kontra t.ex. Citroen C3.. tänker jag. Men A-klass kan såklart inte mäta sig med en S-klass.

#13
Anynomus
2010-12-30 11:42

Har ViBilägare dåligt med uppslag nu för tiden? Det är väl andra gången på bara några månader som samma fråga tas upp.
Men visst talar bilden sitt tydliga språk: Mer påkostat än i en Mercedes (företrädesvis då S- och E-Klassen) blir det inte. Den andre "Anonymous" inlägg om pansartanks av Kruppstål och dyra, glänsande träpaneler är ett bra mått på Mercedes pondus.

#14
#1 Tysken
2010-12-30 11:48

Premium kan vara att det känns mer påkostat, man har många tillvalsmöjligheter och därmed kan man bygga sin egen bil som man själv vill ha den.
Man kan också ha förväntningar att bli omhändetagen på ett bra sätt när bilen skall ha service eller om man skulle få något problem.
Samma som att alla vill inte handla sina möbler på IKEA eller MIO.
eller köpa sin mat på ICA MAXI istället för i saluhallen.
Det är ganska mycket kringvärden som skapar premiumkänsla.
Någon skrev att premium är inget för hederliga bilister, det uttrycket speglar nog mer den "svenska avundsjukan"

#15
2010-12-30 11:58

Anynomus:
Ingen brist på uppslag. Men som sagt – en favorit i repris.
--
Gott nytt år allihopa!
--
/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#16
Flux
2010-12-30 12:01

Dåligt spamfilter..

Mitt inlägg kommer inte med för att det triggar spamfiltret.. Ett kasst filter i så fall för det var verkligen inget spam..

#17
Anonymous
2010-12-30 12:02

Är Audi A4 premium?

#18
leifer2
2010-12-30 12:36

Hej

Kan ni inte stänga av spamfiltret så länge? Är rätt hopplöst när var och varannan kommentar fastnar. Man ledsnar och ger upp.

Vad gäller premium undrar jag om det används så mycket som här sägs i USA. Googlar man så ser man sällan att det används, dock används det mer generella order "luxury" mycket. Dvs lyxbilar.

#19
Anynomus
2010-12-30 12:48

Fredrik Diits, visst är det brist på uppslag - inte kör man samma fråga två gånger för skojs skull.

Den här frågan har en tendens att skapa tjafs och irritation med ständiga räddningsaktioner från redaktionens (din) sida. Att köra frågan "i repris" är att be om arbete över nyårshelgen. Ett tips hade ju varit att väntat med frågan till efter helgen =)

Men, "alea iacta est"!

Trevlig nyårshelg på dig (seriöst menat!) =)

#20
Mellanmjölkslandet
2010-12-30 12:53

Som bensin.
 
Regular. Låg oktan
Premium.
Super.Hög oktan
 
Lättöl= Klass ett, är det första klass som flyg/tåg m.m.

Premium = mellanklassbil, inget annat, bara ska fungera hyfsat.

Rulls Rulls = Lyx / dyrt. :)
Limousine = Fåfänga.

#21
Kapten Stofil
2010-12-30 13:22

Formeln för premiumbil:
Antalet cigarettändare X antal askkoppar X askkopparnas totala volym X träpanelernas yta i kvadratmeter/sammantagna armbågsutrymmet i tum.

Blir resultatet en faktor över 5,18 är bilen en premiumbil.

#22
uff
2010-12-30 14:03

Undrar hur mycket bilfabrikanternas marknadsföring påverkar journalister ????

#23
leifer2
2010-12-30 14:11

Frågan om premium är väl framförallt ett fall för journalister som gärna kallar vissa märken för premium, och går på billiga trick med "kvalitetskänsla" och snabbt blir kära i bilar med lite prestanda och rätt tjoff i dörrarna.
Vi bilägare är i och för sig bäst bland biljournalister i att granska verklig kvalitet.
För mig är det svårt att kalla nåt premium som lätt pajar, för premium handlar ju om extra hög kvalitet. Ändå är just Audi, Bmw och Mercedes dom dyraste bilarna att serva och reparera med många komplicerade lösningar som lätt pajar med tiden. Detta måste synliggöras för köparna, liksom en tydligare varudeklaration måste kunna krävas.

#24
2010-12-30 15:27

Bra talat Leifer2 kunde inte sagt det bättre själv. Ordet "kvalitetskänsla" är ett jäkla påfund till ord och är ett sätt att dölja riktig kvalitet eller bristen på densamma.

#25
78
2010-12-30 15:52

Gott Nytt År till alla som kör Toyota!

#27
Anynomus
2010-12-30 16:07

Premium kopplat till snacket om långsiktig hållbarhet är helt irrelevant. Det är till och med självklart att tekniskt avancerade konstruktioner lättare får problem, men i gengäld ger de köpare det han/hon vill ha: en upplevelse långt över det vanliga. Att en multilänkbaxaxel på en E-Klass Mercedes fortare kommer att drabbas av klonkljud och behovet av nya bussningar är fysikaliskt självklart jämfört med en stel bakaxel och ett fåtal fästpunkter. Men i gengäld får köparen av Mercedesen en totalt oslagbar komfort. Med vetskapen om att Mercedesbakaxeln fortare behöver ses över än bakaxeln på en sillburk till bil väljer jag ändå att köra Mercedes - bl.a. på grund av komforten. Komforten är alltså viktigare än bakaxeln behöver ses över efter typ 15 000- 20 000 mil. Och då har jag inte ens berört den ypperliga interiöra mästarklassen. En stor del av premium är upplevelsen. Det är sinnena som i första hand ska mättas. Och det sker INTE - I N T E - i en sketen V70.

#28
#1 Tysken
2010-12-30 16:22

Det viktigaste är väl att den som har en Toyota, V70, BMW eller något annat märke är nöjd med vad bilen ger .
Det är faktist så att oftast är det den som har bilen som får betala kostnaden som finns i och med att man har ett visst märke.
Tycker någon att exv. Toyotan är premium för honom eller henne så kan väl ingen annan säga att det inte är så.
Det visar bra på att den som klankar ned på någons uppfattning om dennes bilmärke är premium eller inte är fruktansvärt omogen.
Premium är individuellt tyckande, kvalite också,
helt beroende på vilken referensram man själv har.

#29
leifer_2
2010-12-30 16:37

Anonymous

Inget fel i mer avancerad lösning, men den ska hålla ordentligt, alt ska det vara klart deklarerat att du måste renovera bakaxlen var 10,000 mil. Det är ju när du TROR att mercedes håller bättre, men i praktiken håller sämre, som du känner dig lurad. Dvs kundens förväntningar, vilket i sin tur påverkar beg marknaden. Aldrig att jag själv skulle köpa Mercedes som begagnat. Möjligen då sprillans ny, sen sälja inom 3 år och låta nån annan stackare ta smällen.

#30
2010-12-30 16:39

Premium verkar mest handla om "anor" och diverse attribut. Sällan om funktioner. Bra stolar, tystnad (mycket viktigt) och mjuk gång är funktioner som dock brukar inkluderas i begreppet - men bra sikt, skyddslister, bra insteg och bra utrymme i baksätet hör tydligen inte dit. Inte heller ergonomiskt utformade reglage som kan hanteras med känseln eller uppvärmt baksäte.
-
Kvalitetskänsla eller "upplevd kvalitet" började motorjournalisterna att använda för ett par Passat-generationer sen, då man först ansåg att bilen ifråga gjort ett lyft till nästan Audi-nivå - men sen när bromsproblem med mera visade sig, var tvungen att revidera omdömena.
-
Angående det jämrans spam-filtret, så skrev jag följande till herr Fredrik Diits Vikström 10-12-22:
"Försökte för en stund sen att skicka nedanstående kommentar angående ”Bilfrågan: Bästa däcken bak?”. Kommentaren stoppades av spamfiltret, trots att jag även försökt att korta av den på olika sätt.
Vad är felet?"
(Mitt inlägg följde alltså sen.)
Fick svaret dagen efter:
"Det var inte bra. Jag ska genast kolla upp detta med våra webbutvecklare. Tack för påpekandet."
På den vägen är det...
Jag förväntade mig en förklaring och en justering för att kunna skicka mitt inlägg - och väntar alltså fortfarande.

#31
Anynomus
2010-12-30 17:20

leifer, håller bättre än vad? Var vi inte överens om att komplicerade tekniska lösningar (som en multilänkbakaxel) fortare kommer att vara i behov av underhåll än en stel, enkel bakaxel? Det här är ju självklart. Men vad får jag som köpare? Jo, bästa tänkbara komfort. Och i just det här exemplet med bakaxeln är det precis det jag vill ha. Bussningarna kommer att slitas, men gud så skönt jag åker.

#32
Henrik från HH
2010-12-30 17:34

Generellt sett kan man säga att en premiumbil jämfört med en "billigare" bil erbjuder högre komfort, säkerhet, kvalitet och utrustning.
Exempelvis interiören i en premiumbil måste kännas solid och påkostad, "billig plast" är totalförbjuden här.
Det handlar också om att man kan skräddarsy sin egen bil och beställa all tänkbar utrustning, tex finns det många stora biltillverkare som inte kan erbjuda bla avståndsradar och massagestolar som tillval.
Det finns uppenbarligen en stor marknad för premiumbilar eftersom dom erbjuder en hel del extra i perfektion och känsla men den som köper en några år gammal premiumbil ska också veta att det kan kosta lite mer att reparera bilen och att alla fina elektroniska säkerhets och komfortsystem kan gå sönder - och det är inte billigt att laga!
Personligen är jag väldigt förtjust i premiumbilar och vad dom erbjuder sin ägare, jag kör själv nya E klassen men jag skulle aldrig kunna tänka mig att köpa tex en några år gammal S klass, A8 eller 7 -serie. ( inte en ny heller för den delen).

#33
leifer_2
2010-12-30 17:52

Anonymous

Hållbarheten måste i alla fall vara rimlig. Säg 25,000 mil. Att göra ett större ingrepp på en bil som gått 12,000 normala mil är inte normalt.
Jag undrar egentligen hur du ser på kvalitet.
Du talar dessutom emot Mercedes egen filosofi, dvs Mercedes som dom var fram på 80-tal. Evighetsmaskiner. Nu kan man inte tillverka så idag men en hög jämn produktion och kvalitet måste man kunna förvänta sig när man betalar +300,000 för en bil. Dvs att det mesta i bilen håller i 10 år 25,000 mil vid normalt brukande.
Detta är väl nåt alla som köper Mercedes önskar sig så jag förstår inte varför du försvarar dålig kvalitet.

#34
2010-12-30 20:18

Spamfilterproblem!
Vart hamnar min kommentar ?

#35
2010-12-30 20:19

Flux, jag var nog lite luddig. Det jag ville säga, var att flera märken numera har modeller som både hamnar i klass premium, och klass icke-premium. A-klass, som jag är dåligt bekant med, kanske inte passar som exempel. Min förutfattade mening var att A-klass är en typisk icke-premiumbil. Fast den råkar ha premiumpris. (Men redan med B-klass tycker jag MB håller premiumklass.)

#36
2010-12-30 20:19

Premiumbilar tycks mest vara instegsmodeller till vissa lyxbilar. Lexus undantaget, japaner tänker nog annorlunda.
Alltså premium Audi/Mercedes och BMW modeller är nedbantade versioner av deras lyxmodeller. Därav har exempelvis Volvo ingen premiummodell eftersom det är toppversionen som motsvarar premiumklassen.
Och exempelvis, Rolls Royce har ingen premium eftersom man inte tillverkar annat än lyxbilar
Min teori om begreppet. Jag har talat :o)

#37
Nithin01
2010-12-30 23:39

För vissa är valet kring en reparation om antingen 40 eller 80 tkr kr totalt irrelevant.
Premium för dem är att inte ens behöva välja och att inte ens bli störda med ett telefonsamtal som ger dessa två val.
Bara att behöva lämna bilen på en verkstad kan vara ett så stort inkomstbortfall att man väljer andra alternativ.
Verkstaden får helt enkelt hämta bilen hemma på parkering med en transportbil (kostar på ett el. annat sätt) så att man kan "spara" pengar...

Vidare så kan man ställa vissa krav kring vad som går sönder men att det går sönder ibland kommer man inte ifrån vad man än köper för bil.

Det är ungefär som att inbilla sig att det är billigare att måla om och underhålla ett stort och lyxigt hus än ett mindre bara för att det förstnämnda kostade 20 ggr så mycket.
Det funkar inte så...

Sen är man ju fri att personligen tycka vad man vill om premium..
Men i vissa fall anser jag att förväntningar är helt ABSURDA.

"Jag har betalat dyrt en gång. Nu ska allt vara gratis."

Ett stort problem och en källa till mycket missnöje är att många svenskar bara tror att det är amorteringen på billånet, fordonskatten och försäkringen (de två sista är i goda fall) som kostar.
Och det är klart, med den inställningen så blir ju allting därefter rätt "dyrt"...
Går något dessutom sönder så är det ju total katastrof och man har en BMW 318i.
Helst borde man ju byta märke och aldrig återvända.

Folk som lever så är verkligen offer för alla yttre omständigheter och när sen allting funkar ok så blir det nya fast och solida referenser tills något händer igen.
Och det gör det förmodligen, för eller senare.

Men dagsforms premium finns det inget som heter.

Säger man premium och sen ändrar sig så hoppade man för tidigt över bäcken.

Gnäller man om kvalitet och hållbarhet så säger det att den bilen du har köpt inte kan vara premium för då har du helt enkelt inte råd med en premiumbil.

#38
leifer_2
2011-01-01 16:13

Nithin01

Igen handlar det om transparens. Att kunna förutse kostnader för service, underhåll och reparation. Många som förköpt sig på s.k. premiumbilar och blivit lockade och lurade av de signaler premium signalerar. Sen måste borde man väl kunna anta att delarna i en premiumbil är av hög kvalitet och håller bra. Frågan är om det borde få kallas premium annars. Då är det bara yta och kvalitetskänsla, framför verklig kvalitet.

#39
leifer_2
2011-01-01 16:41

Nithin

Handlar också att tala om för kunden vad det är som man får som är så extra, mer än diffusa saker. Håller med om att t.ex. det kan vara värt att betala extra för ex en mekanisk diffbroms, men ofta är det ingen skillnad där på premium och vilken skitbil som helst. Samma öppna diff. Var ett äldre par förra vintern som skulle göra sig med sin Lexus för att dom tröttnat på den dåliga framkomligheten (öppen diff och rwd).

#40
lubos
2011-01-01 17:03

Jag tror att definitionen "premium" är synnerligen individuell och beror av vilka behov som finns.
T ex är min definition att bilen alltid ska starta, även efter tre veckor på Arlanda långtidsparkering, vilket omedelbart exkluderar s k moderna bilar vilkas elsystem tycks behöva laddas genom daglig användning i motsats till en "oldtimer" från -77 som kan stå en hel vinter och snällt hoppar igång på vårkanten!

#41
leifer_2
2011-01-01 17:56

lubos

Håller med dig, men biljournalister älskar ju att dela in hela bilmärken som premium eller inte. En enorm fixering har dom på detta. Jag tycker det verkar sjukligt. Arbetsskada?

#42
Sålde bilen
2011-01-01 21:00

Premium = hög status = Kostar mycket osv......

Rolex ......premium högstatus kosta mycket....

Men det finns billigare alternativ utan stus som är billigare........

Folk älskar att glänsa och det kostar....

#43
2011-01-01 22:31

Premium handlar om elegance, finish, det lilla extra, bilar som är lite mer påkostade, finare tyger och läder, äkta trä och aluminiumpaneler, gedignare plaster, mer känsla i knappar och reglage. En doft av lyx. Fjädring som sväljer ojämnheter galant. Styva karosskonstruktioner. Moderna tekniska lösningar och hög säkerhet. Kunderna ska känna att de får något extra för de merpengar de betalar.

#44
Nithin01
2011-01-01 22:45

Leifer

"Många som förköpt sig på s.k. premiumbilar och blivit lockade och lurade av de signaler premium signalerar. Sen måste borde man väl kunna anta att delarna i en premiumbil är av hög kvalitet och håller bra."

Ja, håller...
Men även en Rolex bör servas ungefär vart 5 år och det kostar runt 5000 kr.
Hur "premium" är det?

Leifer

"Handlar också att tala om för kunden vad det är som man får som är så extra, mer än diffusa saker."

?

Fattar man inte det utan att folk måste förklara det så kanske man ska ha en överförmyndare?

Leifer

"Var ett äldre par förra vintern som skulle göra sig med sin Lexus för att dom tröttnat på den dåliga framkomligheten (öppen diff och rwd)."

Ett mycket vanligt problem även i Monaco har jag fått höra...
Vad är egentligen problemet?
Köp en Volvo XC70 och kör med den på vintern!

Leifer

"Håller med dig, men biljournalister älskar ju att dela in hela bilmärken som premium eller inte. En enorm fixering har dom på detta. Jag tycker det verkar sjukligt. Arbetsskada?"

Så det är deras fel? Du har blivit lurad?

På Arlanda kan man fö. få bilen startklar innan avhämtning.
Kostar kanske lite extra..
Men köper man en bil för en halvmiljon och mer så bör man ev. ha råd.
Om man nu är tvingad att ta bilen till flygplatsen vill säga.

#45
Folk med hjärna kör bil med stjärna.
2011-01-02 12:24

Det finns bara en kvalitetsbil och en bil som är värdig namnet premium. MERCEDES.

#46
Synd.
2011-01-02 12:53

Tyvärr har Mercedes som var en bra bil för många år sen gått från Premium till Rostimum.

#47
leifer_2
2011-01-02 14:31

Nithin01, en Lexus med mekanisk diffbroms hade löst framkomlighetsproblemet. Det är den öppna diffen som ger problemet. Dvs inte premium.
Det där om överförmyndare förstår jag inte vad du snackar om, det jag menade var en ordenligt beskrivning av vad det är man säljer egentligen, alltså en varudeklaration.

#48
leifer_2
2011-01-02 14:35

Nithin

Du jämför äpplen och päron vad gäller rolex, vem vet så mycket om klockor och hur ofta dom ska servas?
Men premium-service, vad är det? Är det extra välutbildade mekaniker som tar ett högre timpris? Eller handlar det om bara tjäna pengar för att det går?
Sen kan jag visst se att en högre servicenota kan vara försvarbart eller till och med önskvärt, då ju proaktivt service kan löna sig flera gånger om.
Du plockade dock ut bara service, jag pratade om service, underhåll och reparationer som en helhet.
Sen får vi slå ut det på tänkt livslängd, och då är frågan också vad det är.
Men säg 12 år och 25,000 mil. För du menar väl inte att premium håller längre än icke premium?

#49
leifer_2
2011-01-02 18:15

Nithin
Kan väl jämföra med premium-dator. Förväntar man sig att den ska gå sönder mer än en vanlig dator?
Istället är väl just en Apple Macbook Pro numera både mer hållbar och med ett operativsystem som kräver mindre underhåll. Dvs hög VERKLIG kvalitet. Även finishen är hög. Men det är inte bara yta. Och varudeklarationen är detaljerad.

#50
Anonymous
2011-01-02 20:26

mercedes är smaklösa bilar för smaklösa människor... åkte bakom en CLK idag och den känns mest designad för att passa brackiga nyrika ryssar...

#51
emellertid
2011-01-02 21:45

Anonymous!!!
Med såna kommentarer förstår jag att man vill vara anonym.

#52
My Toyota Avensis Powerful Börning Wheels
2011-01-02 22:10

Anonymous: Nu vill vi veta vad du kör för bil?

#53
Anonymous
2011-01-03 08:52

emellertid: det behövde sägas och jag ville inte ta det med mitt vanliga inlogg, ni skulle nog bli så arga på mig då:-(
My Toyota osv osv: Opel insignia.
Hälsningar C

#54
Pär G#2
2011-01-03 09:01

i senaste numret testas v60 mot konkurenter och det skrivs att mazda 6 är en udda fågel i detta statusfyllda sällskap...hallå- testet bestod av mb bmw audi samt saab och volvo plus då denna pinsamma mazda...

Saaben är väl inte det minsta mer statusfylld än mazdan, knappast volvon heller. Tar gärna mazdan på min uppfart.

#55
simon_d
2011-01-03 09:42

Det är väl bara Lexus som har "premiumservice", vad nu det är.

#57
simon_d
2011-01-03 09:55

Mitt tips är att helt glömma begreppet premium, köpa den bil man själv trivs bäst med och strunta i vad andra tycker och tänker.

#59
surivan
2011-01-03 17:41

Loyd,Trabant och Vaz-Lada torde väl tillhöra premium-
segmentet.dessa bilar har eller har haft allt den mod-
erna motormannen önskar.Lågt pris ,status allt den
moderne bilfantasten kan önska sej.

#60
emellertid
2011-01-03 20:27

Jaa Trabant och Lada är premium, älskade av alla

#61
PremiumRogge
2011-01-03 23:02

Premium ska det vara för min del då jag trivs i en sån och dessutom så retar det grannen! ;)

#62
My Toyota Is Fanstatic Powerful Avensis
2011-01-03 23:18

Vart tog jarl och compani vägen? era diskussioner gjorde ju halva hemsidan! :)

#63
My Toyota Is Fanstatic Powerful Avensis
2011-01-03 23:24

så komiskt när alla artiklars kommentarer blir en toyotadiskussion

#64
Anonymous
2011-01-04 08:08

just denna tråd har väl varit tämligen befriad från Toyota-tjafs, så det känns mest som om du försöker trolla igång något nu...

#65
My Toyota Is Fanstatic Powerful Avensis
2011-01-04 12:27

Anonymus: nej jag fick bara bara en spontan tanke om att de lungat ner sig.

#67
emellertid
2011-01-07 14:36

Allt Totyota tjafs tråkar ut en och det är inte så kul att kommentera längre då allt mynnar ut i detta tramsande

#68
2011-01-07 23:52

simon_d, nu är du ute och cyklar. Man ska inte köpa en bil för att trivas. Man ska köpa en bil, som man inbillar sej att grannen blir avundsjuk på. (Att grannen bara skrattar åt eländet, behöver man inte få veta.) Om det komplicerade skrälle man lånat upp sej till, medför semestrar till närförorten, och restaurangmiddagar i bilen, utanför gatuköket, är ju försumbara problem. Att ha en fin bil, är bättre än att ha ett bra liv.

#69
emellertid
2011-01-09 14:30

http://www.aftonbladet.se/bil/article8311342.ab
Läs detta ni som tycker Toyota är så fantastiska

#70
Anynomus
2011-01-10 13:55

Mercedes är och förblir premium nr 1. Påkostad design, dyra materialval i kupén, överlägsen komfort. Leifers Volvo hör hemma i division IIII - trots hans försök att framhålla Volvo som den bästa mixen utan at vare sig säga det rent ut eller ens nämna Volvo vid namn. Vi som köper äkta premium vill åt den dyra finishen och totalupplevelsen. Basta.

#71
emellertid
2011-01-10 14:17

Audi har gått om Mercedes som premium. Mercedes rostar för mycket för att behålla sin premium status. Det tyder ju på dåliga materialval eller dålig rostbehandling. Mercedes som är endast 2 år gamla och har begynnande rost i skärmkanter och tröskellådor är inte acceptabelt om man skall vara premium.

#72
Anynomus
2011-01-11 00:10

emelleritd, är du typ 18 år? "Dina" rostiga Mercedesar är gamla 210:or. Dream on. Audi är försöksverksamhet jämfört med Mercedes.

#73
Carl-Rally Gaam
2011-01-11 00:28

Mercedes är bilen nummer ett. Det är inte bara en bil, det är så mycket mer. En livsstil och det finns en samkänsla mellan de flesta deras modeller, oavsett årsmodell. I en Mercedes sitter man perfekt. Allt känns påkostat. Drivningen är på de flesta modeller i rätt ände vilket medför bra körkänsla. Visst, vissa äldre modeller vill ha skötsel för att inte bli rostiga men det är de värda. Mercedes har modeller för allas behov. De har inga jätteplastiga stötfångare som nyare Volvo. De ser inte ut som ett misslycka försök till att få en familjebil att se ut som en supersportbil vilket bara blir löjligt som t ex nya S60. Mer bil finns inte! PREMIUM mer än något annat.

#74
emellertid
2011-01-11 10:19

Jag har ingen Mercedes och kommer aldrig att köpa en men jag har läst om alla missnöjda mercedesägare som har haft mycket rost på sina 2-5 år gamla bilar. Det har varit många artiklar om detta i biltidningar.

#75
2011-01-11 11:47

emellertid, vilket årtionde lever du i? Det var en av Mercedes 90-tals modell som i början av serien rostade. Där emellan har de passerat ytterligare en modell, innan dagens. Mercedes är ett bilmärke som levererar riktig fin känsla av lyx, tradition, komfort och harmoni. Sådant du inte hittar i en Audi. Det mesta i en Mercedes är mer utvecklat än hos andra. Mer genomtänkt. Mer påkostat osv. Carl Benz uppfann bilen. Audi är en trist kopia, en framhjulsdriven dussinbil som mest är anpassad till att säljas som tjänstebilar. Folkvagnsteknik.

#76
Per-Johan Eriksson
2011-01-11 13:58

Tror han tänker på E-klass runt 96-00 som ibland rostar rätt mkt. C-klass 93-00 eller när de gjordes har även de lite sämre skydd än övriga. Men det är förlåtet. Håller med om tradition, oavsett om man tittar på en 70-talare eller en 00-talare känner man att dem hör ihop trots att det är väldigt olika bilar, vilken annan tillverkare erbjuder den känslan? Stylingutbudet är enormt, ingen gubbil alltså. Mercedes är bilen, resten är kopior...

#77
Carl-Rally Gaam
2011-01-11 14:02

Fransmannen Joseph Cugnot byggde en ångdriven bil som var färdig 1769. Men Carl Benz var den första som tog patent på, dock byggde han sin första bil lååångt senare än Joseph.

#78
Anynomus
2011-01-11 14:08

emellertid: Du har säkert läst om mercedesägare som har haft mycket rost på sina 2-5 år gamla bilar, men vi pratar om företrädesvis en modell, nämligen 210-serien som byggdes från mitten av 90-talet till 2002. Dock - frånsett rostproblemen - är känslan i den bilen så mycket Mercedes som det bara kan bli. I AutoBild (den tyska biltidningen) skrev man att en tredjedel av 210-serien drabbades av rostproblem, men att modellen trots detta är "ein solider Kerl".

Thommys och Carl-Rally Gaam ackompanjerade av Henrik från HH i andra artiklar vet vad som stipulerar en premiumbil.

#79
emellertid
2011-01-11 15:27

Det kan nog stämma att det var årsmodell till 2002 kanske. Har inget speciellt emot Mercedes annars men kommer nog aldrig att köpa en. När jag var ung hade jag faktiskt en 230S, fin bil och bra komfort men inte speciellt snabb trots rak 6:a, den rostade ganska friskt i skärmarna men det gjorde ju alla bilar vid den tiden.

#80
2011-01-11 20:10

Ok Carl-Rally Gaam, det var kanske att ta i om att Carl Benz uppfann bilen. Han fick patentet. Men någon stans har jag dock hört att när man firar bilens födelsedag så har det enats om att det är från Carl Benz första bil. Det betyder att bilen till lika Mercedes fyller 125 år i år. Det är anor det, Lexus...

#81
Anonymous
2011-01-12 08:26

"stylingutbudet är enormt"... styling, är inte det vad fjortisarna håller på med för att få sin Epa-traktor publicerad i Bilsport...?

#82
toyota åter kalar
2011-01-12 12:36

alla får väl styla? och med styling kan menas att byta till modernare lampor mm.

#83
Anonymous
2011-01-13 08:40

ja, tyvärr... vore skönt att slippa se alla som pimpar sina gamla sura bilar med LED-belysning och tror de åker Audi A5... vad betyder "åter kalar"...?

#84
Anonymous
2011-01-13 19:34

Pinsamt när man ser en Audi från 90-talet med A5 LED dioders fram =/. Eller en två generatiner gammal Bmw med ringarna=/.

#85
toyota åter kalar
2011-01-13 19:54

led belysning är fult och vem faan vill åka audi? åter kalla är när ett fel i efterhand upptäcks så att ägarna får åka till märkesverkstaden och få felet ficksat efter åt

#88
Anonymous
2011-01-13 20:53

men stava rätt och skriv ihop, då för tusan... vad återkalla betyder är solklart, tänker mest på din signatur... "toyota åter kalar"

#89
Jurl No 1
2011-01-13 20:54

TOYOTA är premium. Kvalitet till skillnad från Rostceders.

#90
Jurl No 1
2011-01-13 20:56

Toyota håller bäst och rostar inte. Premium för mig.

#91
Smålänningen
2011-01-13 20:57

Va? Toyotakomentarer i en premium artikel?

#92
2014-06-16 11:22

Det två nämnda japanska märkena är frågan om det verkligen är premium. De kan inte alls jämföras med de tyska vad gäller status och gedigenhet.

#93
2016-01-25 16:50

Premium hit och premium dit. Bengt Dieden kan rekommenderas att ta priset på en Audi A6 i grundutförande, billig tygklädsel och minimal utrustning. Titta sedan sedan på en Skoda Superb, utrusta den så den kostar lika mycket som nyssnämnda Audi A6, och berätta sedan vad som är Premium. Motorer och växellådor kommer från samma fabriker. Mercan som är självklar som premium enligt Dieden säljs vanligen med tyg eller konstläderklädsel(=plast). Inte mycket premium där inte!

#94
2016-06-15 10:42

Premium är upplevd kvalité och har alltid varit. Toyota är inte premium, det är en bra kvalitetsbil.

Tyska bilar, BMW,MERCEDES,AUDI är PREMIUM, det känns mer ombonat när man sätter sig i dem, bättre ljudisolering etc. Mer LYX, Men mer LYX och mer UTRUSTNING = Mer Problem.

Lycka till att hitta t.ex en S klass från 90 talet utan el problem :D

#95
2016-06-15 10:44

@ Jallesmeds. Jag kör en A6 och Kollegan en Superb, hans är betydligt mer utrustad än min. Hans har läder och min tyg. Oavsett utrustningen så känns A6an mer solid, känns mer lyx på något sätt. Allting känns tystare, mer isolerat och stabilare på vägen. Det säger han själv som kör Skoda. Det säger dock inte att min håller bättre än hans.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.