Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Utsläppskrav för extravärmare?

Bilfrågan

"Jag tycker att avgaserna från extravärmare ofta luktar skit. Finns det några utsläppskrav på värmarna?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar på vardagar på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Många bilar är utrustade med extra värmare som drivs av diesel, bensin etc. Finns det några krav på hur rena avgaserna ska vara ifrån dessa värmare? Jag tycker ofta avgaserna från dessa värmare luktar skit.

Tommy

SVAR:
Avgaserna från dessa värmare är inte renade på samma sätt som motorns och kontrolleras därför inte. Vi får ibland brev om detta där bilägare tycker att lukten sprider sig ända in i kupén.

Anledningen till att värmaren behövs är ironiskt nog kraven på låg bränsleförbrukning. Motorerna är så effektiva att de inte ger tillräckligt med spillvärme för att värma bilen vid kall väderlek.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Har du upplevt samma sak med extravärmare?

Kommentarer

#1
2013-10-22 10:09

Man bör ändå tänka på att dessa värmare har en väldigt hög verkningsgrad och en förhållandevis kort gångtid.
Men de släpper ju ut avgaserna i närmiljön, ofta under framskärmen och därför kan det ju upplevas obehagligt.

Det går ju att jämföra med de 100000:tals villabrännare som fanns tills för några år sedan och som släppte ut enormt mycket mera föroreningar, men det skedde ju genom skorstenar högt uppe i luften.

#2
2013-10-22 13:02

Har sagt det förut: min Eberspächer HYDRONIC B 5 W S monterad på bensinbilen V70 avger ingen lukt i garaget (kom nu inte med att värmaren inte får köras i garaget, jag kan försäkra att det går alldeles utmärkt). Bilen står alltid i garage och värmaren körs före start året runt.

På V70 dieseln luktar värmaren ofullständig förbränning första minuten vid start och kör man inte värmaren så luktar det från avgasröret vid kallstart. Diesel är alltid en sanitär olägenhet och obegripligt att den används i personbilar där den är helt onödig. Utsläppsskillnaden av CO2 är marginell.

#3
2013-10-22 14:55

Diesel i sin ädla form luktar gott .. helt i motsats till bensin. Men mycket riktigt ... precis när värmaren startar (jag har dieselbil) är avgasdoften helt klart att jämföra med Sverigedemokraternas människosyn ...
En kallstart av någon av mina dieselmotorer däremot (jag kör lastbil) ... Där kompenseras lukten av mullret ... många gånger om :o)

#4
2013-10-22 18:49

Jes, diesel finns inte i någon ädel form, vissa damer finns och har funnits i ädel form, Alfa har funnits och finns i ädel form liksom Delage, Delahaye och några fler, givetvis några Saabmodeller, men aldrig diesel.
Diesel är en illaluktande och påträngande sörja som illvilligt fastnar på händer m.m. när man tankar.
Har man otur och måste tanka vid en tradarmack är det än värre, då är skor och byxor oftast nersmorda och man stinker i veckor efteråt.
Huga!
Jag håller mig hellre till det ädla fluidumet BENSIN?,

#5
2013-10-22 19:35

Ursäkta, det blev lite fel.
Jag menade det något ädlare fluidumet BENSIN!

#6
2013-10-22 19:49

Om därom må vi tvista saabnisse :o)

#7
2013-10-23 00:58

saabnisse @ Jag har inte kunnat säga det bättre själv.

#8
2013-10-23 18:01

Värmare är lite av en paradox. De förbrukar ungefär lika mycket bränsle som bilen gör på tomgång (ca 1/2 liter i timmen), släpper ut orenade avgaser och rekommenderas för sin miljövänlighet!

#9
2013-10-23 18:50

Miljön vinner på 10 minuters körning av bensinvärmaren. Om man inte offrar tid och bensin på att värma upp kupén så spar man hela värmarens förbrukning under den första 0.5 milens körning (så även med 5 minuters värmarkörning på sommaren) samtidigt som värmarens avgaser är renare (från CO mm) än motorns under nämnda vägsträcka.

Så kan det vara även med dieselvärmaren. Troligen blir det mindre kväveoxider av värmaren, men jag är osäker. Är det någon som vet så berätta gärna.

#11
2013-10-23 19:22

Nej-nej S-ES, du tänker fel.
En brännare, vare sig den drivs med diesel eller bensin, har långt över 90% verkningsgrad som kan jämföras med förbränningsmotorns 15-20% vid kallstart och på tomgång.
Jämför de villabrännare jag syftade till tidigare som ofta hade 98% verkningsgrad! men de släppte ju ut gaserna högt uppe i det blå.

#12
2013-10-24 09:39

Et stort problem her er NOX-utslippene, som er store jamført med elektriske og bensinvarmare.
Eksempelvis bil en dieselmotor slippe ut rundt 60 ganger mer NOX enn en bensinbil.
Ved små mengder forbrent drivstoff, som i en effektiv varmer, vil selvfølgelig NOX-gassene bli mindre, også på grunn av bedre virkningsgrad, som nevnt over. Men utslippene er store nok til at bilrorganisasjoner ikke anbefaler bruk i lukket garasje.

#13
2013-10-24 09:41

Kanskje lukten er NOX? Sotpartikler? HC? eller CO2+partikler?
Vet noen mer om det?

#14
2013-10-24 10:08

NOx bildas ju vid förbränning men mest i samband med höga tryck som inte förekommer i brännaren.
Naturligtvis bildas NOx även där men inte i lika stor utsträckning som i en dieselmotor.
Här är en intressant artikel om NOx och de otrevliga föreningar den kan ge upphov till:
http://en.wikipedia.org/wiki/NOx

#15
2013-10-24 22:49

Jag tycker att motorn blir varm lika snabbt med tomgångskörning som med värmare! Vad kan det bero på?

#16
2013-10-25 01:35

S-E S @ Det stämmer nog om Du har en bensinmotor som liksom värmaren inte går med luftöverskott. Termiskt är därför bensinmotorns verkningsgrad lika bra som värmarens och en stor motor förbrukar något mer bensin per timma än värmaren.
(Vid tomgång är den mekaniska verkningsgraden noll eftersom motorn inte avger någon effekt).

Men en dieselmotor som går med ett stort luftöverskott är den termiska verkningsgraden betydligt sämre än dieselvärmarens (åtminstone innan värmaren hunnit bli kraftigt nedsotad) så där tar det mycket längre tid med motorn på tomgång än att köra enbart värmaren.

Dieselmotorn blir vid låg utomhustemperatur inte ordentligt varm oavsett hur länge den går på tomgång med avstängd värmare (vilket inte är möjligt på alla bilar) trots att den drar lika mycket bränsle som dieselvärmaren.

#17
2013-10-25 11:26

Snabb 95, kontentan blir att om du har bensinmotor så finns det inget miljömässigt eller ekonomiskt argument att installera en värmare om du har en "normalstor" motor. Kanske kan du förhindra lite motorslitage och ryggont på miljöns bekostnad med en värmare. Har jag fattat rätt?

#18
2013-10-25 19:46

S-E S @ Om det är ekonomiskt försvarbart att installera en värmare för 10-16000 kr är svårt att veta och beror till stor del på hur länge man tänker ha bilen. Själv har jag monterat värmare i mina bilar eftersom det inte alltid finns tillgång till ett elektriskt motorvärmareuttag.

I 245:an har jag förutom 4500 W bensinvärmare, 2000 W elvärme till motorn + elektrisk kupèvärmare. Trivseln med att inte behöva starta motorn kall värderar jag lätt till den summan eftersom jag inte har för avsikt att sälja bilen.

Miljön är den självklara vinnaren på att man använder motorvärmare, i synnerhet elvärmare. Ännu bättre är det om man har så stor elvärmeeffekt att motorn blir ordentligt varm (50 C) på kort tid. Men även med en besinvärmare eller dieselvärmare skonas miljön kraftigt eftersom en kall motor har betydligt större utsläpp av växthusgaser mm än vad bensinvärmaren har.

T.o.m. CO2 blir något lägre om man kör värmaren i 10 minuter. Den dl bensin som värmaren då förbrukar spar man in under den första 0.5 milens körning. Med dagens färddatorer är det lätt att se skillnaden i förbrukning genom att köra samma sträcka, dels med varm och dels med kall motor = noll grader C.

#19
Z
2014-11-13 20:14

Värmarna skapar inga nanopartiklar till skillnad mot avgaser från motorn, att förvärma är alltid en ren miljövinst, minskar allt skadligt från motorn

"Tyska bilistorganisationen ADAC har nyligen gjort en test på parkeringsvärmare från Webasto. Testet visar att en bensinmotor släpperut cirka 50 procent mindre kolväten och kväveoxid redan efter 20 minuters värmardrift. Dessutom halveras även koloxidutsläppet.
Mätresultaten med förvärmd motor inkluderar även värmarens egna avgasutsläpp."

http://archive-se.com/page/137023/2012-07-16/http://www.autoexperten.se/...

http://www.dpfservicetechnician.com/documents/webasto-report.pdf

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.