Nästa artikel
Bilfrågan: Urladdat batteri på tre veckor?
Bilfrågan

Bilfrågan: Urladdat batteri på tre veckor?

Publicerad 2 november 2010 (uppdaterad 28 april 2021)
"Verkstan säger att moderna bilar kräver ett toppladdat batteri. Men ska det inte klara tre, fyra veckor utan att ladda ur?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Jag har en Volkswagen Passat Turbo -00. Alltsedan jag köpte den begagnad 2005 har bilbatteriet tröttnat efter cirka ett års körning. Jag kör omkring 1 500 mil per år och mest på sommaren. På vintern blir det lite mindre.

Varje vinter/ vår har jag bytt till nytt batteri, det gamla har varit tomt. Din Bil i Hammarby har kollat krypströmmar, laddning med mera men inte kunnat hitta något fel. Varje gång har jag fått beskedet att jag kör för lite.

Jag har fått rådet att köra minst tre gånger i veckan cirka 40 min för att behålla laddningen på batteriet. Så mycket körning blir det inte på vintern. Droppen var i höstas när jag på nytt fick begära starthjälp för att ta mig till Din Bil.

Expresservice satte in ett nytt batteri och jag fick en tid om en månad för ytterligare kontroll av elsystemet. Bilen stod sedan i tre veckor, jag var på utlandssemester. När jag skulle starta bilen var batteriet tomt igen.

Efter genomgång på verkstaden fick jag än en gång rådet att köra mera eller underhållsladda batteriet. Man sa också att moderna bilar med avancerade elektriska styrsystem kräver ett toppladdat batteri.

Problem av den här typen har jag inte haft på mina tidigare fem bilar. Har Din Bil i Hammarby rätt? Ska inte ett fullladdat batteri klara tre, fyra veckor utan att ladda ur?

Det känns inte miljövänligt att ge sig ut på vägarna bara för att ladda batteriet.

Stig Kolbäck, Årsta

SVAR:
På en Passat årsmodell 2000 tillåter man en viloströmsförbrukning på max 40mA, i de flesta fallen är det dock lägre.

eroende på hur stor kapacitet batteriet har och vid vilken temperatur det är samt vilket laddtillstånd det är på batteriet så räcker det en viss tid (ett batteri på 60Ah med en förbrukning på 40mA har efter 1 500 h vid 20 grader cirka 10,5V kvar i batteriet).

Utöver det beror det på hur länge kunden kör för att hinna ladda upp batteriet på nytt och hur många förbrukare som används i bilen under körningen. Dessutom spelar det också en roll om det finns någon extrautrustning monterad i bilen.

Ett nytt fulladdat batteri ska klara mer än tre veckor på Arlanda om strömförbrukningen i bilen är normal.

Marcus Thomasfolk, Volkswagen Group Sverige AB

SVAR:
Självklart ska din bil klara mer än ett år på ett batteri. Ett batteri bör vid normal användning vara funktionellt minst tre till fem år, annars är det något fel på bilen eller batteriet.

Moderna växelströmsgeneratorer ger en mycket hög laddström och även kortare körningar ger batteriet den laddning det behöver. Kanske någon annan verkstad bör undersöka bilen.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-11-02 11:15
Gösta_L

Om man nu kör bara 1500 mil per år är det nog en god idé att underhållsladda batteriet när inte bilen används. Speciellt om man kör mest korta stäckor.

#2 • Uppdaterat: 2010-11-02 11:45
Jarl S

Dagens bilar är som rullande datorer. Annat var det på Amazonens tid. Inget tjafs.

#3 • Uppdaterat: 2010-11-02 11:50
Roland P (ej verifierad)

Sätt dit en huvudströmbrytare.

#4 • Uppdaterat: 2010-11-02 11:54
Gösta_L

Jarl: Det ligger något i det du säger. Nuförtiden kan man inte ens bogsera igång en bil vid behov. Verkstaden säger att katalysatorn kan gå sönder. Verkar konstigt, men de vill givetvis tjäna pengar på bärgarverksamheten.

#5 • Uppdaterat: 2010-11-02 12:19
Fordonsutvecklaren (ej verifierad)

Nonsens, jag kör under 1500 mil/år, inga som helst problem på min snart 10 år gamla bil med orginalbatteri, har aldrig behövt underhållslladda heller. Moderna bilar ska klara och stå lång mycket längre än 3 veckor, även på ej ett helt fullladdat batteri.

Låter helt klart som det är elfel på denna Passat, antagligen har inte verkstaden kompetens eller ork att felsöka den på ett korrekt sätt. Dock inte förvånande med tanke på VWs usla servicerykte.
Byt verkstad nu.

#6 • Uppdaterat: 2010-11-02 12:27
truebeliver (ej verifierad)

bra sagt fordonsutvecklaren byt även bil usla vw skulle jag rekomendera. golf -08 airbag utlösta hund döv föraren ont i armarna. utan anledning under körning.

#7 • Uppdaterat: 2010-11-02 12:46
Jarl S

truebeliver: lät inte alls roligt...

#8 • Uppdaterat: 2010-11-02 13:44
Jägaren (ej verifierad)

Men här behöver det nog utredas lite mer. Det framgår ingenting om hur lite bilen körs på vintern. Är det så att bilen körs kanske bara 200 mil från december till april? Är det kanske så att bilen inte startas på typ sex veckor? De erfarenheter jag har (med avställda bilar från december till mars med någon enstaka varmstart då och då och diverse samtal med verkstäder och batterileverantörer) säger att nya batterier faktiskt kan ta slut på nya bilar om bilen används mycket lite under vintern. Jag har själv fått se ett tre år gammalt batteri vara stendött efter en avställning från december till mars med en enda varmstart under den tiden.
Men nu verkar det i alla fall som att bilen används åtminstone någorlunda regelbundet även på vintern - om än mer sparsamt. Detta ska i normalfallet INTE ta kål på det ena batteriet efter det andra. Men det står i texten att batteriet har varit tomt. Då kan man fråga sig hur länge har bilen stått oanvänd som längst. Man kan också fråga sig om ägaren har fösökt att ladda upp det igen. Det brukar ju normalt fungera med en rejäl uppladdning under ett dygn eller två. Eller svarar batteriet inte alls? Det låter otroligt att batteriet inte skulle ta ström vid en uppladdning. Jag har svårt att tro att batteriet skulle vara helt förstört.
Summa summarum: Hur lite körs bilen på vintern? Hur länge står den stilla som längst? Tar batteriet ström vid laddning (och då menar jag med ett RIKTIGT laddningsaggregat)? Använder ägaren rätt batteri (och inte något underdimensionerat snålbatteri från Biltema [Biltemas prylar är skräp - sämsta specen som går att hitta])?
Men i stort ska ett batteri klara detta. Så visst kan det vara ett fel i bilen. Men att hitta felet...
En rekommendation: Köp ett laddningsaggregat för underhållsladdning och låt det stå på under vintern när du inte kör bilen. Detta blir garanterat billigare i längden. Glöm bara inte bort att koppla bort laddaren när du kör iväg =) Eller sälj bilen!

#9 • Uppdaterat: 2010-11-02 13:47
Jägaren (ej verifierad)

"Expresservice satte in ett nytt batteri och jag fick en tid om en månad för ytterligare kontroll av elsystemet. Bilen stod sedan i tre veckor, jag var på utlandssemester. När jag skulle starta bilen var batteriet tomt igen."
--
Sorry, jag missade visst en del nyttig information. Glöm i stort sett allt jag skrev nedan i just det här fallet. Det är ju klart att bilen drar ur batteriet. Så här ska det INTE vara.

#a • Uppdaterat: 2010-11-02 16:53
majlis Johansson (ej verifierad)

Kör min bil ca 1 ggr i veckan.
När jag vet att jag inte ska köra på några dagar
har jag som rutin att koppla in batteriladdaren
under alla årstider.Har Passat årsmodell 2000.
Har lärt mej att batteriet är underdimonsionerat.
Chansar inte.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.